Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Keinu jumissa, miks?

Aloittaja Jube666, 27 joulukuu 15, 21:24:55

« edellinen - seuraava »

Jube666

Alkas olee toi koneen kasaaminen lopussa ja toivottavasti tää nyt ois viimenen ja halvalla selviivä ongelma.

En nyt oo varma onko kyseessä pako vai imupuoli, mutta molemmista venttiilikopista on toinen keinu jumissa. Liikkuu mallikkaasti siihen asti kun pultti rupeaa kiristymään. Liikkuu sillonki muttei omatoimisesti vaan keinua pitää auttaa liikkumaan. Kokeiltiin että jos sorvais holkkia snadisti, mutta eipä auttanu. Ei kyllä pahentanukkaan.

Oliskoha toi akseli vääntyny? Onko mahollista (kaikki on tietysti mahollista ja nykyään jopa pyöröovista hiihtäminen ku Kuopion matkuksessa on nii helevetin isot ovet) että venakoppa ois vääntyny ja tän takia ei liikkus? Tämä se muuten ahistaa aavistuksen verran ku uuet ei maksa näköjään ku seittämisen sataa.

Tämä ku selviis nii pääsis laatikkoa avaamaan.  ;D
Naisen ruumis on kaunis. Toki elävissäkin on oma viehätyksensä...

Spöke

Häviääkö kiristettäessä päittäisvälys?( on melko harvinaista, mutta koneen historiaa tuntematta...)
Jos häviää, holkista sorvilla sniidu lastu pois. Tuo vaan ei ole kulumisesta johtuvaa, niin herää kymysys, miksi?
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jube666

Kyllä. Manuskan mukaisessa momentissa ei oo päittäisvälystä mutta ei oo kyllä muutakaan liikettä.
Pääni sisällä oon luonu siis vaihtoehdoiksi:
-akseli vääntynyt/venynyt. Miten?
-venakopat kierona. Johtuisi varmaan väärästä kiristyksestä, mutta oishan se nyt ihan helevetin väärin kiristetty jos tommosen kalikan kieroks saa.

Koneen tiedot on mullaki vähäset ku tuli osina ja metriäkään en oo ajanu. Perimätietona laskenu kasauksen jälkeen öljyt kannen välistä (vain herra tiennee mistä välistä) jonka jälkeen kone on purettu ja siihen jäi edellisellä omistajalla.

Kone on siis late shovel 1340 0.20 ylikoossa.
Naisen ruumis on kaunis. Toki elävissäkin on oma viehätyksensä...

Lyytinen

En nyt muista miten se tarkalleen meni, mutta vihjeenä sen verran, että pelkästään sitä akselilla olevaa prikkaa muuttamalla välystä ei saa välttämättä haluamakseen. Pitää sorvata akselia. Sulla on ne osat siinä, pitäisi valjeta kun pyörittelee käsissä tarpeeksi. En minä usko, että kopissa on mitään fundamentaalisti väärin.

Edit: voi olla, että akselista piti sorvata, jos liian iso välys, mutta kunhan sanoin...

Tuusulan T-Bone

Holkin (prikan) sorvaamisella ei vaikuteta päittäisvälykseen. Sen määräävät akselin ja vipan keskinäiset pituudet. Jos päittäisvälystä on liikaa, sorvataan akselin kauluksesta tavaraa pois. Jos liian vähän tai ei ollenkaan, pitää lyhentää koko vippaa. Välystä voi arvioida, kun kasaa akselin, vipan ja sen holkin yhteen käsissään.

Voi olla myös niin, että jokin palikka ei ole ihan linjassaan. Mulle kävi kerran just noin kuin kysyjälle. Se kummastutti, koska olin juuri mitannut helojen välykset ja sorvannut kohdilleen akselin päittäisvälykset, ja kaiken piti olla ok. Hetken arvottuani vaihtelin vähän osien paikkoja ristiin ja kas: ongelma poistui.
Long John Stroker

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 28 joulukuu 15, 09:52:03
Jos päittäisvälystä on liikaa, sorvataan akselin kauluksesta tavaraa pois. Jos liian vähän tai ei ollenkaan, pitää lyhentää koko vippaa.
Tähän pieni tarkennus. Jos välystä on liikaa, lyhennetään akselia sorvaamalla sen kauluksen otsapinnasta, mihin toi kysyjän lyhentämä holkki painuu. Jos liian vähän, sorvataan siitä tasosta mitä vasten keinuvippa hankaa tönäreiden päässä. Itse vivusta ei mun nähdäkseni tarvii ottaa. Paitsi jos haluu tehdä viimesen päällä, niin tietysti oikastaan vipujen otsat.

Monasti muuten riittää, kun oikasee sen holkin otsan. Tuppaa vähän painua akseli holkkiin. Josta seuraa välyksen häviäminen.
Ja niitä ohuita shimmiprikkoja ei sitten pidä laittaa IKINÄ!

Miska

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 28 joulukuu 15, 19:48:01

Ja niitä ohuita shimmiprikkoja ei sitten pidä laittaa IKINÄ!

Syystä että...?
-Just another guy on the lost highway-

Juvakka

Sen verran tätä(kin) voorumia on tullut lueskeltua, että jäsen H:n lausumia konetekniikan suhteen en kyseenalaistaisi.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Kapteeni sika

Ne kuluu puhki, katkee, ja palat lähtee kiertoon. Paloja voi sit kaivella vaikka huohotinrattaasta jne... kuinka pitkälle pääseekään.

Hessu

Ovat niin ohuita, etteivät kestä painetta ja edestakasta liikettä mikä niihin kohdistuu. Lopputuloksena ne repeytyy rikki ja murenevat pieniksi palasiksi. Parhaassa tapauksessa ne jää jumiin vippojen, jousien ym. väliin. Huonoimmassa ne menee öljynkierron mukana ensin breather gearin sihtiin ja esim Jims`sin breather gearin tapauksessa (siinä on isot aukot siivilässä) lopuksin öljypumpun paluupuolenpesään. Varmaan osa säiliöönkin. Mutta aina kun niitä näkee käytetyn, aina ne on rikkoutuneet.
Tollaset shimmiprikat joita vasten tapahtuu jotain liikettä, pitäis aina olla paksuhkoja. Sanotaan vaikka millistä ylöspäin. Noi muutaman kympin paksut on tarkoitettu puristuksiin johonkin ruuviliitoksiin ei liikkuviin osiin.

Miska

Kiitän perusteluista. Näin asian ounastelinkin olevan, mutta koska en ollut aivan varma niin siksi kysyin.
-Just another guy on the lost highway-

rampo63

Ja tuosta katastrofista,jonka Hessu tuossa luetteli on isotöisiä (ei halpoja) omakohtaisia kokemuksia.  ;D

Jartza

Taitaa alunperin nämä katkeamis hommat johtua siitä kun keinuvipossa oli (alunperin?)" jousishimmilevyt" (hiljainen yläkerta ) Nämähän kului ja katkesi ja niitä löytyi ties missä. Tämän jälkeen neuvottiin ne poistamaan ja käyttämään näitä normi ohkaisia shimmejä ja jättää kympin välys). Näin olen toiminut ja shimmilevyt on kestänyt 0,30mm ->.  En ole yhdelläkään koneella ajanut yli 60 000 km avaamatta että ei pidemmälle kestävyydelle todisteita. Jotkut  0,10mm shimmilevyt kuluu varmaan nopeasti.

Kapteeni sika

#13
Jousiprikat on ne pahimmat, ne kuluu puhki taitoksen kohdalta.(jatkuvassa metalli-metalli kontaktissa) Eikä ole alkuperäisratkaisu,

Varaosaluettelon mukaan siellä ei kuulu olla shimmejä ollenkaan, vaan päittäisvälykset pitäs sovittaa yllä mainituin keinoin, koneistamalla.

Shimmit on diy miehille joilla ei ole sorvia.  ;)

Jartza

->Shimmit on diy miehille joilla ei ole sorvia.  Iskee silmää

- Kyllä sorvi löytyy nykyään :)