Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

883 - 1200 konversio

Aloittaja Mapatius, 06 joulukuu 15, 15:27:32

« edellinen - seuraava »

Natking

Mä oon tehnyt noita konversioita ihan halvimmilla tasapäisillä valumännillä mitä löytyy, Custom Chrome, orkkis etc. Palotilat kaivertanut 60-62cc kokoon, vakio 883 nokat ja sytkä, ja vakiokaasariin pikku preppaus.
Hyvin pelaa ja varmaan 15-20hp tehonlisäystä.

Tarttisko erottaa ''sportimpi'' konversio ja ''kevyt/low budget'' konversiot eri topikeiksi?
Just trying to be different (like everyone else)

jape

Eilen 883 kannet satiin valmiiksi...
nyt virtaus rupee oleen jo kohillaan n 128-130 hummaa.
Se lupailis muut kilkkeet huomioiden n. 108-110rwhp.

jape


jape

Nyt saatiin 1250 projekti valmiiksi...

tässä SE pro putki

jape

Vaihdettiin putki supertrappiin jossa 20 dis ja pääty kiinni (n 8cm pidemmät juurikäyrät ja 50mm kollektori)

jape


jape

ST pääty auki ja ilmanputsari pois...

jape

Tässä trapin juuret ja kollektori ja itse tehty pönttö sekä SS 1" korkeempi putsari.
sytkä optimoitu jne...
Joka versioon oli seokset laitettu jokseenkin kohilleen

jape

Natkin tää oli nyt aikalailla low budget.

Lähes kaikki löyty nurkista ja loput tehtiin itse...

ostaan joutu:
Nostajat
tönärit
tiivistesarja
tjet
ilmanputsari

vaakko

Komeat käppyrät! Tosi vahva 4000-5000 alueen ympäristö kun putki toimii. Suurin osa (lähes kaikki) 1250 dynolapuista tarjoilee 5000 paikkeilla n. 80hp ja sulla 10hp enemmän. Kasvukin alkaa heti 3500 tienoilta vahvana eikä tuo puudu korkeallakaan.

Peruskaava tuntuu 1250 osalta olevan lähes aina suunnilleen tämä:
3000 40hp
3500 50hp
4000 60hp
4500 70hp
5000 80hp
5500 90hp
5500 jälkeen alkaa tuleen enemmän hajontaa

Jos on panostettu enemmän alas niin 50hp raja voi mennä rikki jo lähempänä 3000 kierrosta, mutta aika tarkkaan se noilla tienoilla lappujen perusteella on.

jape

3-4 iltaa ja monta kokeiluversiota tuli putkesta tehtyä...

jape

ja tosiaan kiljuvan kotkan pro putki joka oli 2.5" kollektorilla 4000-5500 täysin hengetön.
Nurkissa oli yks Supertrapp jossa oli 2" kollektori ja 2" pidemmät juuret (80 cm) tuota testaailtiin ja todettiin juurikäytät ja kollektori hyviksi, mutta supertrapin trumpetti oli selkeesti pullon kaula...

sisuskalut trumpetista pois ja käytettiin trumpetista n25cm ilman mitään sisuskaluja... rupes vaikuttaa jo huomattavasti paremmalta mutta ääni oli turhan kova.
tehtiin sisälle reijjitetty pyramidi... ääni putos jonnin verran ja 4000-5500 vahvistu entisestään..
lopuksi vielä tehtiin "reverse cone" ja voila' omasta mielestä melko makiat käppyrät.


F 48

Joo, kommentoinpa nyt lopulta minäkin kun mun pyörä sattuu olemaan.

Jossain vaiheessa syksyä alettiin juttelemaan Japen pyörästä ja näiden amerikan pyörien virittelystä ja todettiin hetken päästä jotta meiltähän löytyisi projektiin suunnilleen kaikki tarvittavat kamat molempien talleja penkomalla. Mulla oli Hemulin kanssa Amerikan turneelle ostettu 2002 Sportster 883R joutilaana tallissa, uusi S&S E-kaasari (tuli joskus yhden pyörän mukana), SE Pro-putki, pari vuotta aikaisemmin tilaamani Ultiman säädettävä sytkä sekä NRHS:n pytty+mäntä paketti jo valmiina. Japella oli S&S 555 nokat ja ylimääräiset 883:n kannet joita voisi surutta koneistaa pelkäämättä pilalle menemistä.

No näiden lisäksi laskettiin alustavaa budjettia, että mitä muuta tarvitaan ja todettiin että aika pienellä pitäisi selvitä. Ostoslistalle tuli jäykemmät nostajat, säädettävät tönärit, jäykemmät venttiilinjouset, thunderjet, tiivistesarja ja mahdollisesti vapaammin hengittävä ilmanputsari. Täältä foorumilta ostin joltain vielä sopivasti rupisen Supertrappin alkukäyrineen, ihan varoiksi jos tulis tarve.

Ei siis muuta kuin homma eteenpäin ja Japen huolellisten suunnitelmien/laskelmien jälkeen kannet Kansisetille. Nää äijät puhui keskenään jotain klingonia, eli mä en siitä paljoakaan tajunnut muuta kuin että aina vaan pitää saada paremmin virtaamaan. Monien kokeilujen ja lukemattomien virtausmittausten jälkeen kannet olivatkin sitten valmiina. Rautaista ammattitaitoa on Kansisetin Jarmolla, ei voi muuta sanoa. Ja hyvää palvelua.

Kansia odotellessa olin kasannut jakopään ja pytyt + männät valmiiksi koneeseen. Sitten Japen kanssa yhdessä kasattiin kannet ja loput rojut nippuun ja tarkisteltiin kaikki välykset yms. Samaan aikaan Japen poika oli vetämässä sytkälle johtoja, tehokasta sanoisin. Lopuksi pyörä käyntiin ja muutamat varovaiset ensikäytöt lämpöjä kokoajan tarkkaillen. Sitten seuraavana iltana töiden jälkeen pyörä kärryille ja kohti Japen tallia ja penkkiä.

Penkissä ajettiin vielä tosi varovasti alkuun pienillä kierroksilla ja lämpöjä kokoajan tarkkaillen. Sitten päästiin sisäänajoon mikä sekin oli mukava ajella valvotuissa olosuhteissa. Sitten öljynvaihto ja hieman enemmän koneelle kierroksia. Jonkun ajan päästä otettiinkin jo sitten ensimmäisiä vetoja noin 3500 kierrokselle asti. Se lupaili jo että jotakin parannusta oli havaittavissa. Sitten kun oli tarpeeksi rullailtu niin päästiin revittämään jo 5500 kierrokselle. Pettymys oli aika kova, kun tehot oli vaan alle 70hp. No Jape rauhoitteli että onhan meillä vielä paljon yläpään kierroksia jäljellä, kyllä sieltä vielä irtoaa. No noista Japen laittamista käppyröistä hyvin selviää että SE Pro-putkella olikin just tuossa alueella se huono virtaus, jolloin ei siis tehotkaan nousseet. Lopulta päästiin kokeilemaan koko kaasulla ja tulihan sieltä sitten 96hp. Silloin jo vähän hymyilytti, mutta tehojen tuplaus tavoitteessa ei vieläkään oltu. Vaikka kuinka säädettiin ja vaihdettiin suuttimia, siitä 4000-5500rpm katvealueesta ei päästy eroon.

No onneksi olin ostanut sen toisen putken. Oikaisin siitä pahasti littiin menneen kohdan etukäyrästä, ihan näkösyistä kun pisti silmään. Ei muuta kuin se kiinni pyörään + Supertrappi jossa 20 levyä ja pääty kiinni. Taas tiputtiin 92hp:hen. Onpa paska putki... Sitten Japella oli tuohon vaimentimeen sorvaamansa avoin pääty, jolla taidettiin jo päästä 100hp:n yli. Mutta käyrät eivät vieläkään näyttäneet hyviltä. Jätettiin projekti odottamaan taas seuraavaa kertaa. No Jape kysyi välissä multa että saako hän kokeilla Trapin muokkaamista, ihan surutta. Minä totesin että tottakai, eipä se niin kallis ollut. No ennenkuin lähdettiin Walkka Swappiin tuli kännykkään kuva, jossa on vaan noin 25cm nysä jäljellä vaimentimesta. Ajattelin että no voihan paska, onpa töpön näköinen, mutta kyllä se taitaa kuitenkin tietää mitä tekee. Swapin jälkeen otettiin taas vetoja ja alkoihan kone laulamaan, alettiin olla jo reilusti 100+ tehoissa. Ei enää jossittelua, tehot oli tuplattu alkuperäisestä.

No sitten niille äänille oli tehtävä jotain. Jape ohjeisti mua hyvin ja väsäsin vaimentimen ohjeiden mukaan. Aina välillä testattiin penkissä että vaikutukset on kaivatun kaltaisia. Ja taas jatkoin hyvien ohjeiden mukaan vaimentimen väsäämistä, kunnes sitten eilen saatiin S&S:n paremmin hengittävä putsari ja tämä vaimennin kiinni. Hommahan toimi hienosti, vielä vaihdettiin kerran pääsuutin ja sytkää hieman säädeltiin ja homma oli valmis. Olimme molemmat tyytyväisiä lopputulokseen. Vielä jos hankkisi Thunderjetiin pykälää pienemmän suuttimen niin voitais keväällä kokeilla sen kanssa jos ihan yläkierroksilta vielä löytyisi pari hevosta huipputehoja. Mutta pääasia että normaalilla käyttöalueella on mukavasti vääntöä.

Kytkin jätettiin ainakin tässä vaiheessa alkuperäiseksi, nähdään sitten keväämmällä kuinka se kestää. Nyt pitäisi vaihdella valot ja muutenkin laittaa pyörä rekisteröintikatsastuskuntoon ja maksaa verot. Sitten pääsisikin kokeilemaan kuinka tuo oikeasti toimii ajossa. Nyt kokemusta pyörästä on vaan dynokäppyrät ja eilisiltainen takki auki/ilman kypärää käyty lyhyt testiajo lähikadulla. Kummelitermein: Kyllä lähtee! :-)

Minähän en näiden virittämisestä mitään tiedä, niin oli kyllä hienoa kun oli asiasta tietävä kaveri mukana projektissa. Eli iso kiitos vielä Japelle.

twinspeed

Hienot tulokset saatu ja low-budget mentaliteetilla, mikä jostain syystä puhuttelee ainakin itseäni  ::). Hieno juttu, ja mukava lukea näitä...

Putki vaikuttaa paljon! Tietty nokkien, kuten S&S 555 ja N9: ien kanssa pakopuolen merkitys tulee vielä korostetusti esiin (overlappia sen verran). 
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

F 48

Nyt on jo päästy kokeilemaan pyörää enemmän kadulla. Hyvältä tuntuu ja hienosti kulkee. Vielä kolmoselle vaihtaessa yrittää nostaa eturengasta. Motarille rampista kiihdyttäessä on liiankin nopeasti vauhti yli 100 miles/h. On se vaan pahuksen hauska ajettava :-)

Löysin pyörään vielä alkuperäisen R:än tankin (kun tämä oikeastikin on 883R), on paljon parempi tuolla kuin mustalla tankilla mikä siinä oli. Lisäksi pääsin helpommalla, kun ei tarvinnukaan maalata tankkia . Loistava juttu laiskalle...

Tässä vielä kuva pyörästä, jos satutte jossain näkemään.