Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Stongasta ja sen vaikutuksesta

Aloittaja Poser Ana, 11 marraskuu 15, 12:30:08

« edellinen - seuraava »

Poser Ana

Ajattelin newbieana heittää tänne foorumille kysymyksiä ja pohdintaa stongan vaikutuksesta ajamiseen ja pyörän hallintaan. En löytänyt oikein mitään järkevää jenkki foorumeilta tahi muualta.

Keskittyen sarvimallisiin ohjaustankoihin, ei clipareihin joita en itse lue sarviksi.

-   Miten korkeus vaikuttaa ajoon ?
-   Miten leveys vaikuttaa ajoon ?
-   Miten käsikulma (sweep) vaikuttaa ajoon ?

Niputetaan tähän samaa vielä gripit, kun nekin asiaan mielestäni kuuluvat.

-   Miten paksuus vaikuttaa ajoon ?
-   Miten materiaali vaikuttaa ajoon ?

Omaan Sporaan olisi tarkoitus tehdä joitakin muutoksia ja yksi niistä kohdistuisi sarviin. Nykyinen tuntuu liian leveältä ja matalalta. En tiedä onko nykyinen stonga vakio vai ei. Kädensijat ovat nykyisellään myös omaan käteen liian paksut (kaasua voisi mielestäni kääntää vähän reippaamminkin pienissä nopeuksissa). Vaihdoksella haettaisiin omaa silmää miellyttävää ulkonäköä ja parempaa ohjaustuntumaa. Vaihdos tarkoitus toteuttaa vakiojohdoilla, ilman jatkoja. Biltwelliltä löysin infoa jonkin verran, itseäni kiinnostaa sarvet väliltä Maynard â€" ZED, ja ilmeisesti Maynard ja Moto tyyppiset olisi vaihdettavissa vakio johdoilla. Sarvet on tarkoitus teettää metallipajalla oman maun/mausteen mukaan ottaen mallia muotoon ja mittoihin myynnissä olevista sarvista.

Kokemuksia, tietoa ja mielipiteitä otetaan ilolla vastaan !
+++ paskakuski, mutta ei ammatiltaan +++

Jack

tupet valitaan oman käden mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Toiset tykkää paksusta, toiset ohkasesta. Mitään eroa ite en ole huomannut, muuta ku että ohkaset tuntuu....no ohuilta.

korkeus... yli olkapään en viittis itse käsiä nostaa muuta kuin nakkikiskalla kädäkseni. Loppuu veri sormista ja alkaa puutumaan. Näin kävi jopa junnuna.

leveys, mitä leveempi, sen vähemmän tarttee kääntää. Kapee tanko on minusta "tarkempi". Kädet levällään günther tyyliin ajellessa kropasta tulee tuulipussi ja se tekee ajamisesta raskasta pitkän päälle. Samaten tuulen riepotuksesta johtuva tangon vippaus saatttaa aiheuttaa jopa voblaamista.

käsikulma, ...no vituttaa ajaa jos on ranteet kummassa kulmassa.

kaikkea näistä kokeiltu ja tultu tulokseen kapee, max 8-10" korkee tanko on hyvä.

Perskohtasia juttuja, kokeilemalla se selviää. 
ps. nightsteriin menee Biltwellin Chumps vakiopiuhoilla. Jos piuhottaa tangon sisään, joutuu jatkamaan. Jos tästä olis mitään apua.
Flatheads!!!

ezmo

Stonga ja ajoasento on statementti....

Kokemuksesta voin sanoa, että lievä etukeno ajoasento, ei väsy paikat, vaikka vetelis isojen kaupunkien väliä motaria pitkin muutaman tankillisen. Silloin yläkropan eteenpäinnojaavalla massalla pysyy pakka kasassa + hitusen 6 päkkiä avuksi, jos tarve. Hiemankaan takakeno asento, niin avec, kädet ja one pack kovilla. Itellä on stonga suora, hartioiden tasolla, tökätty täysin pystyasentoon oleva "window" tyylinen about 40cm kapea itsetehty. Kapea suora tanko ei tarvitse välttämättä mutkia, kun ranteet asettuu siihen suoraan neutraaliin asentoon. Ajaminen tuntuu härskin hassulta ja hauskalta. Takaa katsottuna näyttää, että kuskilla ei oo käsiä...

Vastaohjauksella mennään, sillä momenttia ei paljoa tule kapeasta tangosta, mutta niinhän mopottimia pitää ajaa, vastaohjaamalla aloitetaan kurviin meno.

Mitä tulee tuppeihin, kaikki ei voi mennä mukavuuden kustannuksella. Ne valitaan kokonaisuuden mukaan, joko kokonaisuuteen uppoavaksi, tai kokonaisuudesta erottuvaksi... Kukin tyylillään..

Tai siis karrikoiden, Form before Function..... ei väliä miltä se tuntuu, vaan miltä se näyttää ;)
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Kapteeni sika

Mulla on jonkinsortin apet, en muista korkeutta mut lapaset olkapään korkeudella. Stonga on vielä leveä joten Jackin mainitsema tuulipussiefekti on jossain määrin tuttu. Silti tykkään siitä just sellasena, 120 voi pitää marssivauhtina hyvinkin mutta jos tuulee svidusti ja vielä pyörteillen niin käy vähän niskojen päälle. Tupit on vissiin orggikset, eli aika paksut ja pehmeet= hjuvat. Jos kahvoja puristaa liikaa niin kätöset puutuu, joku selkänojan tynkäkin auttaa siinä tilanteessa, eli käsiä voi vaan roikottaa kahvoilla. Pitemmälle lähtiessä selän takana onkin säkki selkänojana, roinaa täys.
Nää on vaan omia huomioita.

Poser Ana

Mukava, että täällä on aktiivista jengiä ja vastauksia ja mietteitä tulee. Mietin itselleni optimiksi asennoksi ns penkkipunnerrus asentoa, eli snadisti hartioita levyempi ote ja spotti rintalastan ala kohdalle.
Grippeinä on nyt jotkut Custom-tyyppiset kromi himmelit foamilla, jotka tosiaan on tosi paksut. Ei tunnu ei näytä yhtään omalta. Tuntuu aika rajoittuneella kahva tarjonta tuumaisiin tankoihin, joka mestassa on vaan samoja Custom-tyyppisiä kromi himmeleitä.
Tzekkasin Chumpsin mittoja ja se oli jo aika "iso" mitoiltaan 8 korkeena ja 30 leveenä. Hyvä tietää, että sen kokoseen on onnistuttu vaihto suorittamaan, oletettavasti samankokonen vanhemman mulla olevan XLH1200:en kanssa. Aihiona mulla on swapista poistettu Dragbar kun en ollut varma löytyykö tuumasta putkea miten helposti täällä metri maailmassa.
Vaihdon yhteydessä ei ilmeisti tarvii säätöihin koskea ja johtoja irotella, jos johtojen pituus on ok. Hilut irti ja uuteen stongaan kiinni vain ?
+++ paskakuski, mutta ei ammatiltaan +++

Jack

heittämällä paikalleen Chumppiin. jarruletku/putkiyhdistelmää joutu vähän putken osalta oikasemaan.
Chumppi on sellanen ei levee eikä kapee, ja se on mamman fillarissa, se kun ei tykkää ajaa niin kapeella ku mä.

Shovelissa oli Zed kulmilla tehty 4" korkee matalissa risereissa. tanko vertikaalisesti suoraan ni ol hyvä.  Pupunkorvat on kans melko kapeella ja kädet polvissa, ihan eri eläin ajaa sillä stongalla. Siis samassa häksättimessä. Noiden jälkeen Inkkarin kilvanajotanko tuntuu julman leveelltä ja liian matalalta.

25 putkee saa täältäkin ja se yleensä toimii ilman kontrollien jne fiilausta tai sit joutuu ujosti fiilaamaan.

Tee tangosta sen verrran levee, et voit kaventaa.
Tuppeja löytyy ihan hitokselleen, mistä sä oikeen oot katellut? 
Flatheads!!!

mikira

Tangon valintaan myös liittyy penkin ja jalkatappien sijainti. Kokeilin sportsteria jossa etutapit ja clip-onit ja ajoasento tuntui ihan siedettävältä linkkuveitsi asennolta. Omassa XR-sporterissa oli takatapit ja mini apehangeri joka osottautui hyväksi ruuhka-ajossa, taka tapeilla pystyi hyvin kontrolloimaan pyörää ja mini ape oli sopivan korkea että tanko ei kopissut autojen peileihin. Kun omaan vaihdoin etu tapit, muuttui penkki sietämättömäksi eikä autojen välissä pujottelu enää sujunut kun sportin vakio etu tapit on niin leveällä.

Parhaat tupit mitä mulla on ollu on sporterin ohuemmat vakio tupit, joita oli ainakin 04-05 malleissa, ja sitten kiepautus tennis/sählymailan grippiä.



ma^ko

Mä olen ajanut monenlaisella stongalla ja monta olen ajokelvottomana hylännyt. Korkeus ei ole kovinkaan kriittinen, no joku 18-20" rupee oleen aika eXtremeä. Stongan kaffakulma o mulle se varsin kriittinen juttu, jos ranteet ei asetu luontevasti ni stonga lähtee varsin nopeasti. Nyt tahtois jonku 15-16" kapean apinakiikun jossa vain hyvin kohtuullisesti pulbackiä, ei ole viel tullu vastaan, täytyy ehkä yrittää tehdä ihan ihte.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

twinspeed

#8
Jep jep... Tanko, penkki, jalkatapit ja näiden väliset suhteet muodostaa puitteet ajoasentoon. Ajajan mitat sitten tietty ratkaisee sen, miten kuski sopii tai ei sovi noihin puitteisiin.

Mulla on matala Leperan kahdenistuttava Silhoutte-penkki, normi custom-sportsterin riserit ja sellanen hiukan kaareva, kapeahko dräggitanko (voi olla alkuperäinen). Jalkapuolelle mulla on kapealla ja hiukan jalkatappeja ylempänä olevat astinlaudat, jotka sijoittuu etu-taka -akselissa sportsterin keskitappien ja etutappien välimaastoon.

Tällä yhdistelmällä ajoasento on mulle (+180cm) just passeli: jalat on snadisti eteenpäin, polvet sellai pikkusen koukussa, selkä kumarahkossa ;) ja kädet vierekkäin ja aika suorana eteenpäin. Tämä asento on mukava sekä kruisailuun, että nopeanpaan ajoon; sopii toi kyllä pitempiinkin reissuihin (sportin king-tankin suoma rupeama kerrallaan). Jalkalätkätkien ripustus antaa mahdollisuuden aika jyrkkään kanttailuun (ihan riittävään) ja tollasessa ajoasennossa, jossa kädet on vierekkäin ja suorassa eteenpäin, on hiton kiva tunnelma kiihdytellä (maltillisesti tai kohtuullisen maltitta ;)).  

Minusta hiukan kaareva, riserien nenässä oleva dragbar on mukavin. Kiihdyttäessä on pikkusen roikkumisfiilistä, muttei liikaa, koska asento on sopivasti eteenpäin nojaava (sekin auttaa jos penkissäkin on stopperi -muotoa). Liian korkealla olevasta tangosta tulee mulle edelläkin mainittu puutumisefekti, joka on aika viddumainen.

Tupeissa olen aina tyytynyt niihin, jotka on pyörässä vakiona. Tähän nykyiseen olen joskus kyllä miettinyt hiukan erilaisia tuppeja, mutta kun ei ole kovin suurta draivia mihinkään suuntaan, niin on jäänyt mietintä asteelle....
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Make

Kahvakulmassa komppaan ma^koa. Kädet olkapäiden tasalla kahvan tulisi taittua melkolailla 10 astetta taaksepäin/puoli.
Pikku kätösten asento on helppo todeta ottamalla tuumaiset putkenpätkät käteen ja halutussa ajoasennossa mallata "ilmassa" luonnollisimman tuntuinen ranteen asento.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

jannu

#10
Täällä on jo muutamaan kertaan todettukin se perusasia, että kolmio kädet-jalat-perse, kaikki vaikuttaa kaikkeen ja oikea kombinaatio löytyy kyllä ajan kanssa kokeilemalla.

Parin sentin madallus tai korotus satulassa, tai istumapaikan siirto eteen/taaksepäin, ja taas on eri meininki.
Stongan kääntö muutamalla sentillä, ja taas tuntuu erilaiselta.
Keskikontrollit vai siirtosarjat, kuin kaksi eri pyörää...

Kokeilemalla se löytyy, ja sen jälkeen voikin ajaa yhdellä istumalla auringon laskuun ja takaisin vaikka kaksi kertaa peräkanaa...

Itsellä paras ajoasento on kädet selkeästi ylhäällä, vähintään leuan tasolla.
Jos koitan ajaa matkaa normistongalla, niin selkä hajoo ja perse puutuu tosinopeesti kun istuu siinä kasassa ja paino on kaikki häntäluun päällä. (Puhumattakaan siitä mitä se nöyristely tekee itsetunnolle....)

Eipillä ajaessa ryhti on paljon parempi ja lavat on auki.
Tottakai siinä on lievää roikkumista, ja näyttää vastaantulijoille äksältä, mutta se vaan tuntuu paljon paremmalta asennolta eikä aikuisten oikeesti rasita.
Käytännössä stonga on minulla myös hieman etukenossa näillä apinan käsillä, mutta sekin paikka on löytynyt ajan myötä ja tuntuu parhaalta.

Tuo sopii minulle, en kauppaa sitä muille, .....mutta siis, parashan se on  ;)

Kokonaan analysoinnin ulkopuolelle jätän kunkku ja kuningatar-kuskit, saati sitten kunkku ja prinssi-kuskit....se on kokonaan oma rotunsa....

Ihan toinen asia minkä on oppinut vuosien varrella, on se että pyörää rakennettaessa ulkonäköasiat ajavat useinmiten näissä meidän laitteissa järkiperusteista ohi, ja siinäkin vaan haetaan sitä omaa sietorajaa niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Jos sisällä tuntuu paremmalta ajaa kyllin viileän näköisenä vilpoisen näköistä pyörää, niin sekin on ihan ok, itselle näitä tehdään ja järkiperusteilla jäisi varmaan silloin koko pyörä hankkimatta....

Vielä yksi kommentti, kun nyt aloin avautumaan....
Ei sillä tankillisella kuulu ajaa yhtäkyytiä mitään neljääsataa kilsaa...
Autolla ajetaan sillai, mutta motskarilla fiilistellään paljon lyhkäsempiä siivuja, pysähdytään kahville, tupakille, tankkaamaan sitä sadan kilsan tankkia tai sitten vaan kiusaamaan sitä porukan nuorinta jäsentä  8)  (Varmaan tulee paljon uusia kavereita tälläkin kommentilla...)

Täyskaasulähdöllä ja porukalla liikenteen sekaan, täysin järjettömiä koko autoletkan ohituksia, lievää reippaampia ylinopeuksia, satulalla seisomista, keskiviiva on meidän oma kaista,....ja sitten liftarit kyytiin....

....prkl, anteeksi..., ilmeisesti pahat vieroitusoireet kesän jäljiltä pistää purkautumaan, vaikka yritin kyllä ainakin alkuun pysyä asiassa..... kaipaan sinne tien päälle, se on kuin kotiin tulisi....


eeko

Joo hyvä keskustelu, näitä on hyvä miettiä syksyllä ja talvella.
Ja kas, ajokausikin alkaa n. kuuden kuukauden päästä.
Kaikki tosiaan vaikuttaa kaikkeen, siis penkki, jalkatapit
ja stonga. Itse suosin keskitappeja, tavallista penkkiä ja
aika kapeaa, kohtuu suoraa tankoa, koska se sopii
parhaiten. Huonoin tanko, mitä oon kokeillut, on
Sporsterin alkuperäinen.
-eeko

Jack

ei oo kuutta kuukautta, ja kandeis muuten määritellä Sportsterin alkuperäinen tanko. Niitä on aika montaa mallia.
Flatheads!!!

Poser Ana

Hyvää läppää ja pohdintaa !
Tarkoitus on pystyä käyttämään ainakin muutamaa eri satulaa joista toinen olisi vakkari pehmeä soffa ja toinen joku sinkky kyhäelmä vanhasta Rautiksen swappi löytö satulasta. Mopossa on forward controlit. Olen 182 pitkä ja syliväli on enemmän kun pituus. laitan vielä kuvat satulasta ja stongasta.
+++ paskakuski, mutta ei ammatiltaan +++

eeko

Lainaus käyttäjältä: Jack - 12 marraskuu 15, 08:15:29
ei oo kuutta kuukautta, ja kandeis muuten määritellä Sportsterin alkuperäinen tanko. Niitä on aika montaa mallia.
Sellainen mieto buckhorn, ei oikein näytä kuvia löytyvän.
-eeko