Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Club/Tracker henkinen tuore Sportster

Aloittaja vaakko, 31 lokakuu 15, 13:23:47

« edellinen - seuraava »

vaakko

Hola!

Ajattelin pistellä osin itseäkin varten ajatuksia ylös ja muistiin omasta pyörästä ja saattaa nämä tietysti jotain muutakin kiinnostaa. Kyseessä on 2012 Forty-Eight eli mid-glide keula, paksu eturengas, etutapit, matala jousitus ja pikkutankki.

Itse en osaa juuri mitään suoraa bolt-on hommaa kummempaa tehdä eikä mitään tiloja ole eli ammattiapua on käytetty toteutuksessa kun on ensin itselle saanut selkeän kuvan mitä haluaa, millä palikoilla, jne. Visio on tarkentunut tässä matkan aikana ja nykymuodossaan kuvaa erittäin hyvin sitä mitä lähdettiin hakemaan. Ei missään nimessä puhdas "street tracker" eikä myöskään "club style", mutta ehkä nuo tyylisuunnat on lähimpänä omia mieltymyksiä. Cafe-raaserin tästä saisi myös aika pienillä muutoksilla.

Kaikki ideat, kommentit ja kysymykset on oikein tervetulleita.

Tällaisena sen ostin n. vuoden ikäisenä. RSD/V&H Tracker 2-1 putkella, Burlyn slammer 10,5" iskareilla ja 13" apella. Kilpiteline oli laitettu takalokarin päälle.



Ekassa huollossa V&H fuelpak ja Nessin big sucker suodatin ja kyyti lisääntyi selvästi. Tuosta sitten pieniä bolt-on juttuja pala kerrallaan, käytännössä RSD valikoimasta. Isompia ajamiseen vaikuttavia juttuja tuli uusi tanko, penkki, tupet ja Burlyn slammer satsi eteen. Tanko-prokkiksen yhteydessä piti vaihtaa ylempi T-pala kun 48:n originaalissa on kiinteät 1" riserit ja RSD:n tanko oli 1,25". Samalla piti mittari siirtää uuteen paikkaan (Joker Machine).

Matalammat jouset tiputti keulaa alaspäin ja pyörän asento muuttui selvästi paremmin mutkaan taittuvaksi. Ongelma toki tuli kallistusvarasta jota ei ihan älyttömästi ollut kun pyörä on lintassa, mutta kun putki ei rajoittanut mitään niin hyvin tälläkin mutkateitä päästeli. Alla kuva tästä kombinaatiosta.



Viime talvena sitten tehtiin kaikenlaista. Uudet lyhyemmät etu/takalokarit ja maski (Easyriders Japan). Maskin/katteiden osalta mulla on joku perversio ja sellainen piti ehdottomasti saada. Tuo Easyridersin oli näistä pienistä ehdottomasti parhaan näköinen omaan silmään. Mietin maalauskuvioita kun nuo piti joka tapauksessa maalata, mutta päädyin kiiltomustaan helppona vaihtoehtona. RSD bolt-on palikoita tuli joitakin (mm. säädettävät kahvat), sivukilpiteline Kultwerkilta ym... Takavannekehä vaihdettiin 4" jotta menee leveämpi kumi (nyt 160mm Metzeler).

Ajettavuuteen halusin parannusta kun selkä ja munuaiset on aika tiukilla 10,5" slammereiden kanssa :) Pitkään pohdin eri vaihtoehtoja ja kun halpaa/hyvää ei ole taidettu vielä keksiä niin investoin taakse Öhlinsit. Pituutta mietin pitkään, halusin perää ylemmäs mutta miten paljon? Päädyin 13,2":aan kun se oli halvemman lisäsäiliöllisen Öhlinsin matalin mitta. Tuota olisi saanut lyhyemmäksikin ja aluksi sitä mietin n. 12-12,5" mutta sitten kun nuo heitettiin paikoilleen niin sehän oli ns. siinä ja nyt saa koko joustomatkan käyttöön.

Selvää oli myös että keulan jouset vaihtuu. Progressive on yleinen ja oli yksi vaihtoehto mutta Öhlinsin maahantuoja suositteli Hyperpro:ta ja ajattelin kokeilla. Eli Hyperpron progressiiviset keulajouset ja 5W öljyt.

Olipa aika tunne kun haki pyörän talvisäilöstä ja ajeli ensin sen verran että uusi takarengas alkoi pitää. Mitä lujempaa runttasi menemään niin sen paremmalta tuntui :) Keulan toiminta nopeutui, jämäköityi ja parani muutenkin huomattavasti vs. orkkis tai Burly. Pyörän yleinen asento muuttui Öhlinsien seurauksena myös aika lailla agressiivisemmaksi ja mutkaa oli ilo ajaa. Öhlinseistä on myös pelkästään positiivista sanottavaa, takarengas seuraa tietä todella hienosti ja perä on responsiivinen.



Kun alusta oli parantunut näinkin paljon niin vauhdithan tuppaa kasvamaan ja alkuperäiset jarrut alkoi ahistaan. Eteen Brembon 4 mäntäinen satula ja poweria alkoi löytymään mutta samalla tuntuma meni melko pehmeäksi. Ratkaisu löytyi isommasta pääsylinteristä eli Roadsterista uusi sylinteri niin alkaa neste liikkumaan ja nyt kahvaa ei tarvi kiskoa enää tuppeen asti että pysähtyy. Samassa yhteydessä kulunut eturengas vaihtui Metzeleriin. Nyt alkoi oleen paketti aika hyvin kasassa. Reissuja varten tuli hommattua pikakiinnitteinen tarakka ja siihen vanerialusta päälle jotta 40l laukku pysyy kiinni ja tämä oli tosi hyvä kombo.



Keulan osalta ajattelin viedä homman loppukesästä finaaliin kun kustannus ei olisi ihan mahdoton eli Ricor Intiminator venttiilit halusin kokeilla. Nämä tulee damper rodien päälle ja kontrolloi öljyn liikettä. Samalla laitettiin 0,5" pidemmät damperit isommilla rei'illä (öljy liikkuu nopeammin) ja esijännityksen säätimet. Öljyt 5W. Nyt saatii keula samalla tasolle Öhlinsien kanssa. Todella nopea reagointi ja seuraa tietä kuin tauti. Erinomainen fiilis. Ehkä parhaiten käytetty muutama satanen tämän pyörän osalta!

Keskitapit hommasin myös just ennen talvisäilöön viemistä ja kerkesin muutaman sata kilsaa kokeilla ja eiköhän nämä paikalleen jää kun niin paljon parempi kontrolli on pyörästä. Kallistusvaratkin hiukan kasvoi. Miinuksena tosin on että tuuli ottaa nyt herkemmin jalkoihin, pitää kattoa miten motarivauhdeissa toimii.

Siinäpä muutoshistoriaa ja jatkosuunnitelmiakin on. Laitan niitä seuraaviin viesteihin niin pysyy juttu paremmin kasassa.

vaakko

Ja sitten tarkemmin jatkosuunnitelmiin.

Tehoa tulee talven aikana lisää. Suunnitelmista tarkemmin täällä: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=11039.0

Jarruhommat viedään finaaliin eli kelluvat levyt eteen ja taakse, taakse tulee myös Brembon 4 mäntäinen satula ja letkut vaihtuu teräspunottuihin. Taakse tulee 11,5” levy ja eteen myös tai sitten jos mahtuu niin ehkä 320mm. 13” ei ainakaan (luultavasti) mahdu tähän 16” renkaan ja nykyisen satulan kanssa. Näistä on huonosti infoa oikein missään joten pitää pähkäillä ja haeskella tietoa ettei tulisi hutiostoksia.

Oranssin tankin kanssa mulla on ollut sellainen viha-rakkaus suhde alusta saakka. Se on hyvä ja ”rehellinen” väri ja hienokin kunhan aurinko osuu siihen sopivasti. Muuten ehkä hiukan pliisu kaiken kiiltomustan keskellä. Orkkista en halua maalata jos tuleekin hinku saada se takaisin eli tankkiostoksille. Sportsterin osalta hyvän näköisiä vaihtoehtoja ei juuri ole, nykyinen pikkutankki vie voiton järjestäen kilpakumppaneistaan (tyyli ennen tarkoitusta). Storz tarjoaa muutamaa herkkua alumiinitankkia, mutta hintaa on n. 1500e ja tyylillisesti ei ehkä ihan kuitenkaan sitä mitä haluan.

48:n orkkis candy tankkeja olen mp-kokoontumisissa tsuumaillut sillä silmällä ja sieltä Gold, Volcanic Orange ja erityisesti 2015 vuoden Cancun Blue iski silmään enemmän kuin hyvin. Onneksi kaikki ei ymmärrä hyvän päälle joten näitä näkyy käytettynä ebayssa silloin tällöin kun porukat vaihtaa tilalle 3.3 gallonan tankkeja. Joskus myynnissä on jopa lommottomia yksilöitä :) Nyt sattui jokunen viikko sitten nimenomaan tuo Cancun Blue kohdalle ja eikun huutoa kehiin ja tankki on nyt hommattu. Kuvaan on tosi vaikea saada tankin hienoa turkoosiiin vivahtavaa pohjasävyä. Tässä kuvassa näkyy jo nuo keskitapitkit eli pyörä nykykuosissaan.





Tankki on siis kiinnitetty. Periaatteessa tuo sopii kiiltomustan kanssa erittäin hyvin yhteen, mutta ainakin öljytankin ja akun suojukset maalautan mattamustaksi, nyt pyöreänä varsin isona muotona ja kiiltomustana hallitsevat liikaa. Sitten kysymys, että mitä tekisi katteelle ja lokareille? Valkoinen ja tietty race henkisyys on aina maistunut ja jotain sen suuntaista voisi harkita muttei liian hallitsevasti vaan ehkä sopivaa raitaa parilla eri värillä (valkoinen, joku sinisen sävy). Tai sitten niin että pohjat valkoiseksi ja raidat mustalla ja sinisellä. Tai jotain. Onneksi on muutama kuukausi aikaa miettiä...

vaakko

Tuo maalauspuoli olisi sellainen mistä mielellään kuulisi ideoita/näkemyksiä. Alla muutamia omaa silmää miellyttäviä pohjaksi.

Orkkis 2015 48 ko. tankilla. Hyvin sopii kiiltomustan kaveriksi orkkisluukissakin:



Sitten kisahenkisempää. RSD:n modaama Yamaha. Valkoisella pohjalla selkeät raidat vihreän eri sävyillä:



Tyylikäs Yamaha tämäkin. Kultainen pohja ja sitten valkoista ja mustaa. Selkeää ja toimii:



RSD:n tuore tracker Sportster. Taas selkeää raitaa valkoisella pohjalla:


vaakko

Jarrulevyt: Olen nyt päätymässä Brembon kelluviin 11,5" levyihin sekä edessä että takana kun nuo varmuudella pyörimään mahtuu (taakse tulee 4-mäntäinen Brembon satula joka on tarkoitettu 11,5" levylle).

Onko sportsterin etu- tai takanavoissa tapahtunut jotain muutoksia 2000 luvun puolella? Kun koittaa haeskella sopivuustaulukoita tms. niin niitä ei oikein löydy, johtuuko siitä että nuo käy heittämällä mallista toiseen tuon 2000 vuoden jälkeen?

Näistä siis kyse: http://catalog.zodiac.nl/en/Catalog/12+Brake+Components+%C3%BE+Brake+Line/Brake+Components+%C3%BE+Brake+Line/Disc+Brake+Rotors/BREMBO+DISC+BRAKE+ROTORS/Product.aspx

Don Quijote

Jarrulevyn keskireikä (ja samalla tietenkin se navassa oleva olake) suureni 2000-luvun alkupuolella, eli vanhemmat levyt ei käy ilman työstöä paikoilleen. Uudemmat levyt käy vanhaan napaan mutta on suositeltavaa käyttää soviterengasta siinä keskireijässä, pulttijako on sama.

Tarkkaa vuosimallia muutokselle en muista, olisko ollut juurikin vuosi 2000? Silloin tuli ainakin 4-mäntäiset jarrusatulat sporttiin.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

vaakko

Joo taitaa se nimenomaan vuosi 2000 olla, passaisi yhteen tuon Zodiacin tuotekuvauksenkin kanssa. Ja haeskelin hiukan lisää niin täällä samaa juttua: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2940.0

Eli tuollaiset tilaukseen niin saa jarrukuvion kohti maalia. Ja tulee henkistä hyvinvointia kun on mätsäävät satulat ja levyt edessä ja takana.

tsunkku

On kyllä hyvällä maulla paranneltu pyörä! Tosin mun makuun oranssi tankki on hienompi.  ;) Minkä merkkinen tuo satula on ja miten on pidemmillä reissuilla persus puutunut?

vaakko

Penkki on RSD:n bob job boss. Pyörässä on (aika) paljon muutakin RSD:n osaa: http://www.rolandsands.com/. Burlyilla puutui kyllä perse mutta niin varmaan olisi käynyt oli penkki mikä tahansa. Öhlinsien kanssa ei puudu, mun päivämatkat on ollut luokkaa 400-600km ja ainakin tuo menee oikein hyvin. Keskitappien kanssa ei ole vielä kokemusta, jalat on eri asennossa kuin ennen mutta tuon näkee sitten ensi kaudella.

Nyt tipahti kotiin ohjausiskari eli Hyperpron säädettävä malli ja asennuskilkkeet. Tulee vasempaan keulaputkeen ja runkoon.


vaakko

Joulukinkut on vedetty ja on ollut aikaa pohtia maalauspuolta. Alun perin mietin tuota valkoista, mutta nyt taidankin pysyä mustassa. Öljytankin ja akun suojukset ja ilmanputsarin suojan maalautan mattamustaksi niin ei kiiltele liikaa, tämä oli ajatuksena aiemminkin. Mutta sitten kate ja lokarit, mitähän niille...

Selailin kuvahaulla inspiraationlähteitä ja sitten tuli vastaan tämä ja pari muuta saman tyylistä eli muuten musta mutta kate on yksiin tankin kanssa:



Tuolla voisi mennä eli kate sinisellä flakella, H-D:n orkkiksella niin mätsää tankkiin. Lokareille ei toimenpiteitä eli pysyisivät kiiltomustana. Oma kate on sen verran pieni ettei bling-blingin määrä kasva liikaa. Ja ei ollenkaan raitoja tms. mitä alun perin kävi pohdinnassa.

Saa heitellä ideoita tai mielipiteitä :)

twinspeed

Minusta tuo sinun pyöräsi on tanko -ja jousi-modien ym jälkeen hyvän näkönen. En vältämättä lähtis tekee oikeen mitään radikaalia. Sen sinisen tankin kun ruuvaa vielä paikoillee.

Joissain sporteissa varttikate näyttää hyvältä, tosin löytyy ehkä enemmän esimerkkejä ei-niin-hyvin istuvista katteista. Sullahan on tuo minikate, joka sopii pyörääsi... No, tällanen löyty  XL-foorumista
 
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

filtteri

juurikin niin kuten twinspeed sanoi ja lisään vielä että S.O.A kuupan paikka on muutenkin roskiksessa siellä se on parhaimmillaan 8)

Poser Ana

Kromi putki tummemmaksi, ja maskin valon kohtaan tummennnus myös. Tankkiin mattaa grafiikkaa Outlaw & club style fillari on valmis  8)
+++ paskakuski, mutta ei ammatiltaan +++

vaakko

Katteet jakaa mielipiteitä varsin vahvasti aina mutta mulla on joku perversio niihin. Se EI syntynyt SOA:n seurauksena :D Itse tykkään tuosta twinspeedin linkkaamastakin, se on sopivalla tavalla "pielessä" muuhun pyörään nähden ;) Jos joku valmistaisi old school tyylistä (sopivan pyöreät muodot) ja kisahenkistä isompaa katetta niin ei olisi mitenkään poissuljettua etteikö semmoinen voisi omassa pyörässä olla... Nyt mennään Easyridersin pikkukatteella joka on omaan silmään hienoin näistä pikkukatteista. Ja mukavastihan tuo auttaa tuulen ohjauksessa hiukan suuremmissa nopeuksissa.

Putki muuten lähtee pinnoitettavaksi Marteliukselle, kun tuo on taas mennyt varsin ruokottoman näköiseksi. Matta mustaa tulee.

SOHVELI-76

 Kuules, oliko vmpk-foorumilla myytävänä Moto Guzzi kate. Ois sopivan pyöreä jne.
0405691644

vaakko

^Voi mennä liikaa rakentelun puolelle, koitan pysyä bolt-on linjalla :) Mutta ajelen tuolla uudella tankilla ja muutoksilla ensin ja miettii sitten tuleeko päräyttäviä ideoita mieleen kun ensin tottuu hiukan uudistettuun ulkonäköön.

Nyt on projekti nytkähtänyt käyntiin eli aletaan pistään tavaraa tilaukseen, putkea Marteliukselle pinnoitukseen ja kannet testipenkkiin jne.

Skuupat tekee muuten tuloaan tehtaan uutuuksiinkin. CVO Breakout pro street ja Dyna Low rider S. Sanomattakin selvää että ainakin minulle maistuu. Tuplajarrut, upside keulaa breakoutissa ym. Ja isompi 110 mylly.