Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Runkomuutosten tulevaisuudesta

Aloittaja Hemuli, 01 joulukuu 09, 19:44:18

« edellinen - seuraava »

Hemuli

AKE on teettänyt MMAF:n aloitteesta tutkimuksen moottoripyörien rungoista ja niiden muuttamisesta ja tutkimukseen viittaavia linkkejä on viime aikoina näkynyt alan foorumeilla. Niistä saa helposti kuvan että tulevaisuudessa aletaan vaatia hitsaajalta erityistä pätevyyttä, jokainen tietysti vetää omat johtopäätöksensä esim. tästä artikkelista:

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article352846.ece

Kuitenkin tämä tutkimus on vasta alkusoittoa sille mitä tuleman pitää, siksi kannattaa käydä ennen verisuonen poksahtamista lukemassa tämä Tuusulan T-Bonen ansiokas kirjoitus MMAF:n sivulta - tekstistä löytyy linkit myös AKE:n alkuperäiseen lausuntoon sekä itse tutkimukseen.

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1167.msg5502#msg5502

Asia on siis mitä suurimmassa määrin vielä kesken, mitään ei ole rajoitettu eikä näillä tiedoilla tulla ihan heti rajoittamaankaan. Asiasta voidaan toki keskustella mutta pidetään turha jeesustelu aisoissa - tällä foorumilla varmasti jokainen ymmärtää että turhilla rajoituksilla ja kielloilla varmasti saadaan jotain virkamiehen kannalta näennäisiä parannuksia mutta todelliseen tilanteeseen niillä on vain vähän vaikutusta. Mahdollinen hitsaustöitä suorittavan joukon rajoittaminen ainoastaan ammatikseen niitä töitä tekeviin käytännössä siirtäisi Suomen moottoripyörärakentelun takaisin pimeälle keskiajalle ja täällä nähtäisiin kovin paljon vakiomittaisista pyöristä tehtyjä kustomeita, en nimittäin jaksa uskoa että kovinkaan monella tänä päivänä ammatikseenkaan pyöriä rakentavalta löytyy erityistä hitsarin pätevyyttä vaikka ensiluokkaista työtä tekevätkin. Puhumattakaan sitten taitavista harrastajista joita on paljon.

Keskustelu on siis avattu, olkaa hyvä. Käykää kuitenkin ennen vastaamista lukemassa tuo edelle linkitetty MMAF:n artikkeli - kiitos.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Hankala juttu, mutta hommat on tosiaan vielä kesken, joten ei vielä kannata hankkia verenpainelääkitystä tän takia.

FE-menetelmällä voi tulla tuloksia, jotka eivät vastaa todellisuutta. Tässä oli kuitenkin tekemässä mukana sangen kovia nassuja virtuaalisen mallintamisen alalla, joten mielenkiinnolla odottelen jatkotutkimuksen tuloksia. Prätkä ei ole ihan helppo mallinnettava.

Mites Kokkonen tällaset hommat Horstlandiassa hoidetaan? Saakos siellä tehdä mitään ilman TÃœV:n mandaattia? Millä menetelmällä runkomuutosten tai itse tehtyjen runkojen laatu tutkitaan?
Long John Stroker

jesse

itseäni kiinnostaisi kovasti tuo apu2 kohta jossa 2m akseliväli ja 47ast keulakulma pykälistö muuttuu???
mutta mitkä on uudet säädökset?
(en kuitenkaan omavalmistetta tee vaan vanhaa muokkaan)

tuosta muutoksesta innostuneena tilailin shoveliin +18 springerin 
vielä ei paketti ole tullut... mutta pyörän vieressä rulla mitalla tsuumailtuna akseliväli asettuisi johonkin 220cm-230cm välille...
vielä ei rälläkkä ole laulanut ja noita tarkennuksia kaipailisin...
tarkoitus olisi myös tankin alla olevaa putkea n4" jatkaa
myös emäputkea jonkin verran nostaa kehtoputkia jatkamalla 
mutta kuitenkin pitää mahdollisimman matalana
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Hemuli

APU2 ei liity mitenkään itse aiheeseen mutta sanotaan nyt sen verran että jos luet sen tarkasti läpi niin huomaat että akseliväli- ja keulakulmarajoitukset poistuvat. Tilalle tulee yli kaksimetrisille ja 47 asteisille erillinen testausvaatimus - tällöin testataan jarrut ja geometria. Testejä tulee suorittamaan mm. MMAF.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 01 joulukuu 09, 23:38:55
Mites Kokkonen tällaset hommat Horstlandiassa hoidetaan? Saakos siellä tehdä mitään ilman TÃœV:n mandaattia? Millä menetelmällä runkomuutosten tai itse tehtyjen runkojen laatu tutkitaan?

Tässähän on ihan selvää telepatiaa havaittavissa  ;D , sillä eilen luettuani juttuasi MMAF:n sivuilta, kaivoin jo esille erään Bikers News lehden, jossa on artikkeli, joskin suppea, moottoripyörien runkojen laatututkimuksesta ja hyväksymisestä Saksassa.  Pitää lukea tuo artikkeli vielä huolella läpi ja tutustua vähän oheistiedostoihin. Jos aihetta ilmenee, laitan tähänkin referaatin, mutta ainaskin privaa on asian tiimoilta odotettavissa, joskin jokunen päivä vierähtänee.

Tietysti tässä vähän huolestuttaa se, että Bone alkaa tuntea minut jo liian hyvin.... ;D ;D
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Oman hataran käsitykseni mukaan Saksassa kaikki harrastelijalähtöiset runkomuutokset ovat pannassa. Siispä siellä keskitytään vaihtamaan puolitoista metriä leveitä stongia ja TUV-hyväksyttyjä 280-peränlevityskittejä. Ja sitten runkomuutoksista säästyneet rahat käytetään naukuviin nahkahousuihin ja viiksivahaan ;D...

Olishan se nyt ihan luonnotonta jos Suomessa olisi joku asia vapaammin kuin jossain Euroopan "sivistysvaltiossa" - äkkiä kiristämään vaatimukset vähintään samalle tasolle ;)...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

akrapu

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 02 joulukuu 09, 10:21:46
...
Olishan se nyt ihan luonnotonta jos Suomessa olisi joku asia vapaammin kuin jossain Euroopan "sivistysvaltiossa" - äkkiä kiristämään vaatimukset vähintään samalle tasolle ;)...

Juuri näin ! Suomeen otetaan kaikki EU:n mukanaan tuomat 'kiristykset' asiaan kun asiaan. Ne 'höllemmät' säännöt unohtuvat täällä Kekkoslovakiassa... niinkuin esim. keveämpi autovero ja viinin myynti marketissa  >:(

Hitsausasiaan en paljoa kommentoi, koska itsellä ei ole minkään sortin hitsaustaitoja. Sen verran sanon, että sääntöjen kiristäminen tuntuisi maalaisjärjen vastaiselta. Eiköhän Suomessa olla hitsattu runkoja tavalla tai toisella useita kymmeniä vuosia ja käsittääkseni ovat kestäneet aika hyvin. Nyt vaan rälläkkä soimaan joka pajassa, kun se on vielä sallittua  8).
- akr

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 02 joulukuu 09, 10:18:22
Tietysti tässä vähän huolestuttaa se, että Bone alkaa tuntea minut jo liian hyvin.... ;D ;D

What can ya say? A rebel knows another... ;D :D ;) :) 8) :P
Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 02 joulukuu 09, 12:13:02...A rebel knows another... ;D :D ;) :) 8) :P

Rebel meets Rebel... Ja vähän aihetta liipaten, jos ei ole mitään niin ei voi myöskään mitään hävitä...

Rebel Meets Rebel - "Nothin' to Lose" Big Vin Records
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 02 joulukuu 09, 12:25:45
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 02 joulukuu 09, 12:13:02...A rebel knows another... ;D :D ;) :) 8) :P

Rebel meets Rebel... Ja vähän aihetta liipaten, jos ei ole mitään niin ei voi myöskään mitään hävitä...
:o
no niin pahasta OT hairahduksesta takaisin runkoasiaan.  ::)

Esimerkiksi Sveitsissä kaikenlainen runkojen muuttaminen taikka korjaaminen hitsaamalla on kielletty.

Runkomuutoksia saa tehdä tavallinen rakentelija vain vaihtamalla rungon johonkin hyväksyttyyn malliin (valmistaja testauttanut, hyväksyttänyt = homologioinut). Nykyisin vaikka jäykkäperäiseksi.
Eri asia oli 80-luvulla jolloin piti olla takajouset ja tulivat nuo "ihanat"  :P Senn Chopperit girder keuloineen ja erikoisine runkoineen joissa takajouset menivät rungon ylemmän putken suuntaisesti taka-akseliin.

Liikkeet/korjaamot (Garage) voivat tehdä myös omia runkoja (vaatii hyväksynnän) ja jossain määrin myös korjaushitsauksia.

Epävirallisestihan noita sitten tehdään kotikutoisestikin, varsinkin jos rekisteriotteessa lukee "Typenschein X". Tällöin pyörä on käytetty, yleensä vanhempi ulkomailta tuotu vehje jolla ei välttämättä ole maahantuojan homologiointia, mutta yksityistuontina mahdollinen katsastaa (kunhan on katsastuskuntoinen jne jne...).


Jack

#10
Sveitsihän ei ole Eu'ta, ainakaan viimeisimmän tiedon mukaan, joten se on ihan sama kuin vaikka miten Tongalla (pieni saarivaltio tyynessä meressä) saa duunata prätkiä.

Tosin, eihän tässä mitään Eu'sta puhuttu, joten menee tääkin tonne OT'n puolelle.

Jack
edit typo
Flatheads!!!

Tuusulan T-Bone

Vähän sellainen kutina mulla on, että aika harvassa maassa runkomuutoksia saa yhtä vapaasti tehdä kuin Suomessa nykyään. Lievästi offtopicina funtsin semmoistakin, että meillä Suomessa yksi suuri syy tiukahkoon lainsäädäntöön tietyissä asioissa on kaupallisten ajoneuvojen maahantuojien porukka, jonka kanssa puljaaminen on välillä yhtä helvettiä. Kun sitten Horstlandiassa koko ajoneuvoteollisuus ja kauppa on "hiukan" toisessa mittakaavassa kuin täällä meillä, niin mitähän touhu mahtaakaan olla siellä? Ainakin sen verran tiedän varmaksi, että EU-tasolla jokseenkin kaikki ajoneuvoja koskevat lainsäädännön kiristysehdotukset ovat peräisin Horstlandiasta... allekirjoittajana on useimmiten TÃœV.

Kokonaan toinen asia on, että mikä sitten olisi hyvä menetelmä runkomuutosten ja omavalmisteisten runkojen laadunvarmistamiseksi. Tutkitaan nyt ensin ja hutkitaan vasta sitten. Ja toivotaan, että Horst pitää mölynsä mahassaan, nimittäin muutostyön alla oleva tyyppihyväksyntädirektiivi voi pamauttaa meilläkin kertaluokkaa suuremman pommin kuin tämä mahdollinen vaatimus pätevöityneestä hitsaajasta...
Long John Stroker

Kokkonen

From Rebel to Rebel... ;D Eikä tuo Hemulin musiikkivideo mikään OT ole..osuva kommentti 8)

Sitten lyhyesti Saksaan, laitoin Bonelle ja Santulle pidemmän kaavan kautta privana.

Ensinnäkin moottoripyörän rungon hitsaamisesta yleensä. Siihen normaali vastaus on että on kiellettyä. Foorumeita selatessa kuitenkin tulee ilmi, että korjaava hitsaaminen on mahdollista, mutta vain tietyin edellytyksin.  Moottoripyörän rungon muuttaminen, tai siihen lisäosien hitsaaminen sensijaan näyttää olevan hankaa, asiaa pitää tiedustella tarkemmin alan ihmisiltä.
Ensimmäinen tarvikerunko on TÃœV:n toimesta hyväksytty joskus 70-luvun puolivälin kieppeillä. Silloin hyväksyntäpäätös tehtiin kovien Nürburgringillä suoritettujen testiajotuloksien perusteella.

Mainitsemassani lehdessä on artikkeli moottoripyörän rungon testauksesta. Kyseisen testuslaitteiston on kehittänyt eräs ammattikorkeakoulu. Laite  kuormittaa testattavaa runkoa raskaasti. Tietokone kerää lukuisilla venymäantureilla tietoa rungon muutoksista ja rasituksista.
Koska penkkiajo pitää saada vastaamaan jotenkin oikeaa ympäristöä, venymäanturein varustetulla testipyörällä ajettiin vaihtelevia erilaatuisia teitä. Tiedot analysoitiin ja otettiin pohjaksi penkkiajo-ohjelmaan, eli eräänlaiseksi kalibrointitiedoksi. Testilaitteen ohjelmassa on jonkinlainen virtuaalirunkomalli, jota pystyy muuttelemaan testattavaa vastaavaksi. Artikkeli ei kerro, mikä on vaatimus, jotta runko hyväksytään. Enkä tiedä, rääkätäänkö sitä, kunnes joku paikka antaa periksi.

Ei Saksan mallia Suomeen, kiitos.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

JK1

Tässä yksi saksalainen yhden miehen paja, joka ainakin on runkoja muutellut:
http://www.street-machines.net/index2.htm.

Ja kyllähän nuo Saksassa fighteri-puolella tekevät rankkojakin muutoksia, swingejä jne. Mutta rahako sitten puhuu vai mikä, sitä en kyllä saksankielentaidottomana osaa sanoa.

Jos pahasti käy, ja vain joku tietty taho saisi tulevaisuudessa runkoja hitsailla, olisiko onnettumuustapauksessa (jos johtuu hitsauksesta) vastuukin sitten hitsareilla?

J

Hemuli

No niinhän se on nykyäänkin, sitä varten niitä selvityksiä hitsaustavoista ja lisäaineista pitää sydänverellä allekirjoittaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957