Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Keulan madallusta?

Aloittaja Sammy, 01 joulukuu 09, 19:34:23

« edellinen - seuraava »

Sammy

Vihreä noiden keulan toimintaa liittyvien osien suhteen.
Mutta onnistuuko tuollaisen 80-luvun keulan madaltaminen pätkäsemällä jousesta tarvittava määrä, ja samassa suhteessa  lyhentää sitä "iskarin" vartta joka kiinnittyy alaputkeen?
Vaiko ihan hakoteillä aiheen kanssa :-\

41mm keula kyseessä jos se jotain merkkaa.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Sammy - 01 joulukuu 09, 19:34:23...Vaiko ihan hakoteillä aiheen kanssa :-\...

Olet. Tai et ihan mutta turhan hankalasti lähdet lähestymään yksinkertaista asiaa. Hydrauliyksikkö joka on keulan sisällä ja tulee ruuvilla kiinni alaputkeen rajoittaa keulan liikettä ylöspäin. Kaikkein helpoin tapa on yksinkertaisesti vetää tuo yksikkö ylös keulasta ja sujauttaa tarvittavan pituinen holkki sen alle joka nostaa sitä yläputken sisällä ylöspäin vetäen yläputkea syvemmälle alaputken sisään. Periaatteessa sama asia mitä edellä esitit mutta ilman osien leikkaamista - voithan joskus haluta taas nostaa keulan alkuperäiseen mittaan.

Jousta sitten lyhennät jos on tarvis, pääasia että saat esijännityksen kohdalleen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

72shovel

jos lyhennän tuolla holkkisysteemillä sotail 86 WG 41mm orkkiskeulan sen 2 tuumaa, niin tarviiko mun alkaa pätkimään jousia? tilannehan on se että kyseinen keula tulee swingishoveliin alkuperäisen 35mm kapean keulan tilalle, ja jos oikein lukemani ymmärsin niin FX supergliden putket on 23" kun taas WG -86 41mm on taas 24 1/2" eli saisin sillä parin tuuman holkilla pois keulimisen eikö?

onko kellään mittaa holkin ulko/sisähalkaisijasta mikä soveltuu hommaan parhaiten?

Jarna

Laita samantien esim. Progressive Suspensionin madallusjousisetti,paranee keulantoimintakin ;)
Maksaa n.100e.



72shovel

#4
Madalsin tänään keulan "cheap ass" tyyliin, damperin ja apujousen väliin laitoin 2" spacerit ja iskari kasaan, pääjousta en lyhentänyt yhtään, sillä paketti meni kasaan aika kivuttomasti. Ei ollut mahdoton taistelu saada iskarin yläpään mutteria kiinni. keväällä näkee sitten millainen on ajaa...

Kysyms!: t-kappaleisiin kun tuota putkea sovittelee niin osaako kukaan kertoa MITÄ JÄRKEÄ ylemmän t-kappaleen "pinch boltissa" on ja mikä on sen tarkoitus? siis se mikä tulee t-kappaleen kyljestä iskarin yläpäässä. siinä on vielä joku tähtimutteri, ja kun tuon kiertää paikoilleen niin jää kierteen sisälle noin millin, eli mikä noin lyhkäsen tarkoitus on? sama homma kapeassa 35mm keulassa. eihän tuolla ole muuta merkitystä kun tulpata se reikä mihin joku insinööri on suunnitellut kierteen? vai onko tuohon joku osa/vilkku/yms. tarkoitus asentaa?

Kysymys 2: onko iskarin yläpään asennolla väliä kun sen kiristää t-kappaleeseen? lähinnä kun siinä iskarin mutterissa mikä pääjousen pitää aisoissa, on tasaiset puolet vastakkain avaamista varten. eli onko sen asennolla väliä kun keulan asentaa t-kappaleisiin?

-väiski-

Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 25 helmikuu 12, 23:02:02Kysyms!: t-kappaleisiin kun tuota putkea sovittelee niin osaako kukaan kertoa MITÄ JÄRKEÄ ylemmän t-kappaleen "pinch boltissa" on ja mikä on sen tarkoitus? siis se mikä tulee t-kappaleen kyljestä iskarin yläpäässä. siinä on vielä joku tähtimutteri, ja kun tuon kiertää paikoilleen niin jää kierteen sisälle noin millin, eli mikä noin lyhkäsen tarkoitus on? sama homma kapeassa 35mm keulassa. eihän tuolla ole muuta merkitystä kun tulpata se reikä mihin joku insinööri on suunnitellut kierteen? vai onko tuohon joku osa/vilkku/yms. tarkoitus asentaa?
Vastaus: (Kukaan älkööt ottako täytenä totuutena, omaa harkintaa suositellaan.

Eli mikäli tarkoitat tuota liittämässäni kuvassa näkyvää pulttia (kuvassa kuusiokolo 6mm, HD:ssa torx 45) niin kyse on pultista joka kiristää iskarin liukuputken ylempään t-kappaleeseen, ei suinkaan vilkun kiinnityspaikka(voi siihen vilkunkin laittaa). Ja jos se menee vain millin verran kierteilleen, niin joku on lyhentänyt sitä vaikka sinun kiusaksi, tai laittanut hukkuneen tilalle toisen kierteiltään vastaavan, tai jotain muuta vastaavaa...
If it has tits or wheels, it will give you problems.

-väiski-

Tässä se liite äskeiseen viestiin.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

72shovel

tuossa postaamassasi kuvassa ymmärrän täysin tuon tarkoituksen kiristyksen kannalta, mutta kyse on -86 wide glide ylä t-kappaleesta johon iskariputki kiristetään yläpäästä, eli iskari ei mahdu liukumaan läpi siitä.

kuva:


Hemuli

Toi ruuvi on mahdollisten keulan peltien kiinnitystä varten..
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiwi

Ja muistankohan ihan väärin, että siihen saisi pleksin ja lisävalotkin kiinni?

72shovel

#10
Hyvä paikka siis asentaa silmukkapultit ja myös ala t-kappaleiin saa hämähäkit kiinni reissussa sidottaessa tavaraa

edit: siis ala t-kappaleen edessä oleviin suojapelti kierteisiin.

Nyt kun tuota madalsi 2" ja 86 fxst näytti keulaöljymääräksi kuivana 3,4dl niin laitanko nyt sitten vähemmän  öljyä? Esim.3dl tai lähelle? Ja sitten vielä ne viskositeetit... jäykkää vai löysää öljyä normaaliin ajoon eli ei ole rata-ajoa luvassa

Wii

Itteekin kiinnostais tuo öljyn visko? Ja sitten on vielä toinen problema. omassa pyörässä on vaihdettu keula (eikä hajuakaan mistä vehkeestä) ja kokeilin sinne sportsterin progresive madallussarjaa mutta keulasta tuntuisi tulevan niin löysä että menee painasemalla pohjaan (ilman öljyjä). eihän näin kuulu olla? Ja lisäksi pumput on vielä niin jumissa ettei sitä meinaa saada purettuakaan. on yritetty lämmönkin kanssa mutta turhaa.

Eikös tuo madaltaminen onnistu ihan vaan näppäsemällä jousista vähän pois jos keulaa ei saa purettua.  Onko kukaaan kokeillut ihan "teollisuus"jousia tuonne keulaan esim.lesjöfors:lla tuntuis olevan jotain?

Hemuli

Jos keulaa madaltaa pelkästään pätkäisemällä jousia pyörä kyllä madaltuu mutta paluujousto menee vituiks. Voi keula ruveta kolisemaan töyssyissä kun se pääsee oikenemaan niin pitkäksi että jouset menee jo löysiksi putkessa - siitä sitten seuraa eestaas heijausta. Kyllähän esim. Progressive Suspension tekee madallusjousia jotka vaan pudotetaan sisään keulaa purkamatta mutta itse ottaisin putket erilleen ja laittaisin sinne dampperin alle holkkia että saadaan pidettyä paketti jämäkkänä.

Jos keula on jousien vaihdon jälkeen liian löysä niin sitten vaan esijännitystä lisää jousen päälle laitettavalla sopivan mittaisella holkilla. Kun madallus on tehty oikeaoppisesti dampperiin laitetulla holkilla niin keula ei pääse oikenemaan madallusta pidemmäksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Wii

#13
Muokataas vähän..pieni tuumailu hetki. Ja tuli uusi ajatus. toivottavasti kukaan ei ehtinyt lukea alkuperästä viestiä  :D

Voisko semmonen toimia. katkasen alkuperäisistä jousista palan pois ja laita ne progresiven "esijännitys jouset" sinne sen katkastun alkuperäsen jousen päälle? jouset on melkein sama paksuset n.2mm eroa. ja laittelen tuohon esijännitys jousen ja katkastun jousen väliin rikan missä on reikä? silloinhan keula ei pääse kolisemaan?

Seuraavaa ongelma...mitä öljyä ja miten paljon?

Paras tapahan ois purkaa tuo keula mutta tuntuu ettei rikkomatta aukea, eikä vuoda niin antaa olla. Mutta silti keula on saatava alas  ;D

ezmo

Mitäs matskua sen dampperin alle tulevan holkin tulis olla?
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger