Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

JKKo

https://youtu.be/6GnHEiz10HM

Tommonen ensikäynti ruiskuaikakaudella. Starttailin eilen akun tyhjäksi. Hörähti Bräkleenillä joten kaikki palat piti olla kohdallaan. Vatut, kun tankki oli niin vajaa, että kun on toisin päin kallellaan kuin sivutuella, niin ei tullut enää mitään ulos. Samantein tulille kun sai bensaa.

Nyt pääsee laatimaan käynnistyssekvenssiä. Edellisellä kerralla siinä oli eniten keksimistä. Saas nähdä, onko oppi tarttunut vai pitääkö keksiä samat asiat uudelleen.

Edit: Kappas, juutuubi löysi mun edellisen ruiskumosan ensikäynnistyksen muutaman vuoden takaa.

https://www.youtube.com/watch?v=QExpqxJH484
883/1200/turbo

JKKo

#166
Siinä kun papattimen annoin käydä lämpöiseksi ja asettelin seoksia niin tuli vastaan semmoinen ilmiö, että laite stumppasi yllättäen rikkaan ja normiseoksen rajamailla. Teki sen kakskin kertaa. Himpun takaisin ja taas kävi nätisti.

Aamulla tuli ajatus, että kun turbon takia tuli aika runsaskokoiset suuttimet (Fintronicin lappusen mukaan kumpikin tasan 389cc/min) jotka virtaa äkkiseltään laskien puoltoista litraa tunnissa ihan minimiajoituksillakin, niin joutuu vissiin sovittelemaan jotakin elektroniikkaa suuttimien ajoon, jolla saisi minimiaukioloaikaa hilppasen lyhennettyä. Ei muuten, mutku toi pitää joskus katsastella niin sais käydä silloin kauniin ohuella seoksella. Ja onhan se haaste ohjata muutenkin ihan suuttimien toimintarajalla.

Olis ehkä pitänyt valita "kertova" painesäädin, jolla ahdot nostaa polttoainepainetta reilummin kuin ahtopaine kasvaa.
883/1200/turbo

Blower1

Ei pitäisi olla ongelmaa saada oikealla elektroniikaohjauksella lyhennettyä suuttimien aukioloaikaa niin että koneen saa käymään riittävän laihalla. Omassa virityksessä on vielä isommat suuttimet suhteessa koneen kokoon ( 4x 670cc/min, 1327cc nelisylinterinen kone) ja tyhjäkäyntiseokset saa säädettyä kohdilleen niin normaalibensalla, kuin E85:sellakin. Polttoaineen paineensäädin on ahtopaineohjattu, mutta ei "kertova".

JKKo

Voi olla joku muukin syy. Mut tuli tosiaan kohta, jossa alkaa tipahtaa käynti kerralla laihennukselle mennessä. Vaikka onkin Bilteman mittari niin laihemmallakin oon ajanut viime kesänä. Tarvitsee ottaa skooppi mukaan tutkimukseen. Rivakkaan ohjaamiseen olis sopineet paremmin pieniohmiset. Mut kun ohjain on vasta tekeytymässä niin saa tämän noillakin pelaamaan.

Tuntuu tässä vaiheessa mukavalta kun kaikki työvaiheet ei sisällä katkaisulaikan kipinöintiä, tärisyttävän puukkosahan huudatusta eikä edes MIG-hitsausta.

Ei edes vuotanut bensaa  :) koekäytössä.

Kansipahvit saattavat olla ehtoopuolella. Ihan kuin olis sauman tienoossa jotakin ulospuhalluksen jälkiä.
883/1200/turbo

JKKo

Lainaus käyttäjältä: Blower1 - 20 joulukuu 16, 16:46:42
Ei pitäisi olla ongelmaa saada oikealla elektroniikaohjauksella lyhennettyä suuttimien aukioloaikaa niin että koneen saa käymään riittävän laihalla. Omassa virityksessä on vielä isommat suuttimet suhteessa koneen kokoon ( 4x 670cc/min, 1327cc nelisylinterinen kone) ja tyhjäkäyntiseokset saa säädettyä kohdilleen niin normaalibensalla, kuin E85:sellakin. Polttoaineen paineensäädin on ahtopaineohjattu, mutta ei "kertova".
Pahus että pitää sotkea noiden metalliartistien projektien ketju tämmösellä pas#anjauhannalla.

Tänään tutkin tuota vekotinta mittareiden kanssa. (Bosch)anturi just ennen turboa lykkää jännitettä odotetulla tavalla, mutta jossakin 2,5 ms alapuolella (per työkierto/1 ruiskutus per sylinteri) tulee täyskuolema. Siinä vaiheessa lambdan jännite on 700mV paikkeilla.

Mä epäilen, että toi anturi ei toimi oikein kun on <10cm etu- ja liki puoli metriä takapytystä. Signaali on kyllä rauhallinen että jos vaan unohtaa että laite käy minimissään 700mV tasolla ja sen jälkeen tulee äkkikuolema, niin sillä "voisi elää". Paremmin tasapuolinen paikka anturille olisi turbon jälkeen (nehän on aika usein katin molemmin puolin) että hitsuuttelenko sinne toisen lambdan paikan ja rupean sieltä hakemaan asiallista signaalia?

Tuosta kohdin tulee tosi jyrkkä säädin.
883/1200/turbo

JKKo

Ohjauksen suunnittelu on vaiheessa, mutta jotakin sentään oon saanut aikaiseksi. Periaatteessa kaikki anturit on hankittu ja kokeiltu. Suunnitelmat ohjaimesta ovat tarkentuneet ja hieman muuttuneet. Laite on kuitenkin käynyt ja säätimiä on käännelty!

Jo ajokaudella olin katsellut sylinterin rivoilla olevaa shittiä. Kannentiivisteen korkeudella vuoroin edessä ja takana oli pientä puhalluksen jälkeä. Ei haitannut ajoa, ei pitänyt ääntä (yli sen mitä tuo pitää normaalisti) eikä tuntunut puhallusta. Mut jälki näkyi vaikka pesin sen joskus pois.





Ei tuo kannentiiviste ollut sen kummemmin palanut mutta ehkä puhalluksen paikasta oli tuo punainen silikoni enemmän kateissa.

Avatessa kannenpultit tai mitkä kierretupit onkaan, olivat osin omituisen löysässä.

Siispä katsanto pulttien alapäähän.



Ei olleet nouseet havaittavasti, kierteet toimi ja olivat suunnilleen pohjassa kaikki.

Käytetty kansipahvi oli jotakin 1,3mm paksu. Ihan samaa merkkiä ei ole tallilla tallessa mut uusi minkä löysin on massatiivisteen kohdalta jotakin 1,5mm ja liekkirenkaalta 1,85mm. Oisko noi pitänyt aikanaan jälkikiristää? Painuneitako ja olivat löysällä sen takia?

KUPARIA KEHIIN.

Aattelin erään vinkin jälkeen kääntyä tiivistefirman puoleen ja teettää puoltoistamilliset kuparitiivisteet. Eipähän kompressoidu. Minkähänlainen kiristysmomentti mahtaisi olla kuparitiivisteille passeli? Nehän tulee momentin tienoolla vastaan äkkijyrkästi ja se 90 asteen viimeinen veto voi viedä momentin aika paljon isommaksi kuin massatiivisteille käy.


883/1200/turbo

Smokie

Älä laita kuparitiivistettä. Tuntuvat aina tihkuvan. Itse menetin hermot ja kiristin kunnes 1 pinnapultti korkkas. Siinä vaiheessa tajusin heittää kuparitiivisteet roskikseen ja laittaa monikerrosteräs tiivisteen tilalle.

Kapteeni sika

-Aina- on vähän turhan vahva ilmaisu. Omassa pyörässä on Cometicin kuparit eikä vuoda. Tiedän ainakin 2 muutakin jotka käyttää kupareita eikä nekään vuoda.

Cometicin tiivisteiden asennusohjeissa suositellaan Gasgacinhcin (tjsp) tiivisteliimaa tai vastaavaa. Mä oon käyttäny hylomaria.

Spöke

Jos on vähänkään epävarmuutta tasojen suoruudesta, ääni Smokien mainitsemille monikerrospelleille.
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

JKKo

Mä uskon teitä kerralla. MP messuilla johti joku harhaan ettei just Sportsteriin oo ns parempia pahveja. Mannen juttusille vaikka heti huomenissa...
883/1200/turbo

JKKo

...kenenkäs valmistamia ne monikerrospeltitiipparit ovat?
883/1200/turbo

montana

En muista merkkiä,  Loimaalta ostin. On vakiota ohuempi

Spöke

Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

-wla-

cometic monikerros paffeista on vain hyviä kokemuksia just sportyn kanssa.

Smokie

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 05 helmikuu 17, 14:38:50
-Aina- on vähän turhan vahva ilmaisu. Omassa pyörässä on Cometicin kuparit eikä vuoda. Tiedän ainakin 2 muutakin jotka käyttää kupareita eikä nekään vuoda.

Cometicin tiivisteiden asennusohjeissa suositellaan Gasgacinhcin (tjsp) tiivisteliimaa tai vastaavaa. Mä oon käyttäny hylomaria.

Aina on kumminkin pitänyt aina paikkansa, joka kerta kun oon koonnut moottorin kuparitiivisteillä niin aina on vuotanut enemmän tai vähemmän. Mä sentään ajelen vesijäähdytetyllä moottorillakin jossa on 4 erillistä sylinteriä, korokepalat ala- ja yläpuolella eikä tiivisteen palaakaan koko vehkeessä, luulen ymmärtäväni jotain tasopinnoista. Siitä kyllä helppo moottori että heti kun nakuttaa vähänkin niin on heti game over ja varikolle.

Mutta Cometic MLS tiivisteille ääni täältäkin. Paras tiiviste.