Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

Smokie

Noi kapeakaistalambdat näyttää lähinnä kumpaan suuntaan menee liikaa.

Korte

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 19 maaliskuu 16, 20:12:43


Päivitystä. Unohtui kasatessa, että ahdinhan purkautuu ja lähtöjä saa käänneltyä. Nyt on öljynpoistoreitti yhtä alamäkeä.



Alamäessä näyttäs olevan aikamoinen ruttu letkussa :D Käännä tuo ahtimen keskiosa siten että öljyn- tulo ja paluu on pystysuorassa. Siten se on suunniteltu toimimaan ja öljyä ei pääse kertymään ahtimeen.

JKKo

Laitoin lyttääntymistaipumusta torjumaan letkun sisälle 10mm halkaisijaltaan olevan jousispraalin.

Noi ei mahdu ihan pystyyn kun on tuo painekellon kiinnitys tiellä. Ja imupuolta kääntääkseni pitäisi taivutella pakopesään menevä tanko uusiksi.
883/1200/turbo

JKKo

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 21 maaliskuu 16, 12:25:35
Noi kapeakaistalambdat näyttää lähinnä kumpaan suuntaan menee liikaa.

Suunnilleen näin ja se riittää. Jos alkaa nykimään, niin tietää että joko on bensa loppu tai kaasari tulvii.

Aiemmin ruiskua väkästellessäni kävin "kartan" läpi säätämällä seokset kapeakaista-anturin tarkan signaalin alueelle (0,3V...0,8V) ja sit jos piti saada 5 tai 10 % rikastusta, niin sen verran suunnilleen pistin annosta päälle, siitä millä se tuossa keskialueella kävi. Annos oli suuttimien aukioloaika, joka menee aika lineaarisesti polttoainemääräksi kun vähentää alusta niiden aukeamisviiveen.

Etanolilla ajellessa  moottori ei toimi kovin laajalla seosalueella. Persdynollakin tuntee jos on jostakn syystä mennyt alueelta ulos ja lambda kertoo kuitenkin sen, että kumpiko vika on päällä. Ja sen näkee jo kapeakaistaisellakin lambdalla.

Ja se säätö meni viime viikolla sekaisin siten, että lambdasta hävisi jännite kokonaan. Tilanne esiintyy näissä tapauksissa 1) anturi on kuollut tai johto poikki, 2) anturi on vielä kylmä 3) anturi kylmeni jostakin syystä. Laite kuitenkin kävi ja joillakin kierroksilla veti vielä ihan hyvin mutta toisinaan mentiin kuin autokoulun bensoilla. Vika löytyi tarkastelemalla regulaattorin paineita kuormitustilanteessa. Mittarihan on luonnollisesti konehuoneessa, eikä sitä näe ilman kameraa. Polttoaineen paineanturia ei ole.



Asensin konehuoneen mittarin viereen kameran ja pällistelin mittaria. Kun tauti iski niin 3bar alueelle säädetty säädin heilui hullun lailla 2 ja 5 barin välillä. Vissiin huuhtoi ylijäämäetanolilla lambdaa, joka sitten valitsi kolmosvaihtoehdon ja jäähtyi. Sit kun lambda meni laihalle, elektroniikka löi suuttimiin pitkät aukiolot. 2 Bilteman regulaattoria ja molempiin tuli ajan myötä sama vika. Seuraava on Bosch.

Keihinin kanssa on ollut hyvä elää. Mitä nyt neulaventtiili joskus jumittaa.
883/1200/turbo

JKKo

#64
Ensikäynnistys suoritettu. Lähti laakista ja kävi heti joutavaa kun ilman turboa. Asennusrasvojen palamisen jälkeen tarkastelu ja löytyihän sieltä öljyvuoto. Merkkivalon anturin väliin askartelemani T-haara vuotaa jostakin välistä. Todennäköisesti siitä moottoria lähimmästä, jota en edes avannut.  

Turbo ei riitä ainakaan omasta mielestäni riitä ainoaksi äänenvaimentimeksi. Tarttee askarrella joku huilu ja lasikuitumattoa sen ympärille.

Jopa seosmittari oli tolkuissaan - viisari ainakin osan aikaa asteikolla siis.

https://youtu.be/syegCmuPQCQ
883/1200/turbo

Motomatti

Kapeakaistalambda on hyvä laite kunhan ymmärtää sen rajoitukset: kun menee liian rikkaalle ja moottori tuntuu käyvän oikein hyvin mutta lambda innostuukin näyttämään laihaa. Luonnollinen ajatus on että lisää bensaa mutta edelleenkin näyttö on laihalla.

Johtuu siitä että kapeakaistalambda-anturi, varsinkin kylmä malli, kyllästyy helposti rikkaahkosta seoksesta ja aloittaa näyttämään laihaa seosta vaikka seos onkin rikas. Tämän kun oivaltaa niin säätöhomma alkaa sujua.

JKKo

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 26 maaliskuu 16, 14:57:26
Kapeakaistalambda on hyvä laite kunhan ymmärtää sen rajoitukset: kun menee liian rikkaalle ja moottori tuntuu käyvän oikein hyvin mutta lambda innostuukin näyttämään laihaa. Luonnollinen ajatus on että lisää bensaa mutta edelleenkin näyttö on laihalla.

Johtuu siitä että kapeakaistalambda-anturi, varsinkin kylmä malli, kyllästyy helposti rikkaahkosta seoksesta ja aloittaa näyttämään laihaa seosta vaikka seos onkin rikas. Tämän kun oivaltaa niin säätöhomma alkaa sujua.

On tullut havaittua tuo aiemmassa projektissa. Täyskaasuvedossa anturi yhtäkkiä tipahtaa "nollille" kuin olisi jäähtynyt jota se kai silloin tekeekin kun seos on huolella liian rikkaalla. Kun ei käytä anturia säätöön täyskaasulla, niin ei tuostakaan ominaisuudesta vaaraa ole.



883/1200/turbo

JKKo

Keihin vierasti Malpassin tarjoomaa, eli tulvi. Kaasuttimen bensaletkuun ennakoitu mittauspiste auki ja sopiva mittari siihen kiinni. 0,2 bar on neulaventtiilille liikaa, mutta alueella 0,1...0,15 bar tiputus ehtyi. Malpassi oli helppo säätää ja tuntuu toistavan paineen hyvin. Laitoin 0,1 bar paineiksi.

Öljynkäryn hälvennyttyä suoritin koekierrätystä paikoillaan. Tyhjäkäynti ok ja pienet kierrokset myös. Kapeakaistalambdamittari pysyi asteikolla. Lisää kierroksia ja hups. Menee yhtäkkiä laihalle jossakin kohtaa - kierroslukumittari on vielä hyllyssä. Aina samassa kohtaa ja sama ryntäyttääkö vaiko nostaa kierrokset rauhallisesti. Siltä loppuu bensa ja se sammuu kuin seinään.

Lähtee heti uudelleen käyntiin. Kokeilin nostaa tulopaineen takaisin 0,2 bariin. Sillä ei ollut mitään vaikutusta. Palautin 0,1 bar asetuksen. Kokeilin pumppu päällä ja pumppu sammutettuna. En huomannut eroa.

Pitotputkiviritys ei toimi?

Otin pitotputkesta kohokammioon kytkevän letkun irti. Jos pitotputki mitään painetta siirtää kohokammioon, niin nyt pitäisi olla ero. Oli. Nyt ei kestä kierroksia senkään vertaa.

Teoretisoin, että tuo mun pitotputkiluonnos ei tuo riittävää signaalia kaasuttimeen. Tuloksen vahvistamiseksi aion laittaa pitotputken ja kaasarin väliin kuristuksen - jos se auttaa, niin diagnoosi on oikeaan suuntaan.

Mahdollista on tietysti se, että mun pitotputkikytkentä vuotaa. Ei sillä ole myöskään kovin pitkää suoraa putkea etupuolellaan.

Oisko kuvia saatavilla versioista jotka toimii. Google löysi jotakin, eikä tuo mun 5mm reiällä keskeltä 35mm sisäreikäisestä putkesta 45 asteen kulmassa näytettä kahmiva pitot niistä kovin kaukana ole.

883/1200/turbo

Smokie

Pitot on kyllä tavattu laittaa 90 asteen kulmaan. Millainen kaasutin on, muuttuvakurkkuinen? Mahtaako luisti pysyä järjissään kun löyly kovenee?

JKKo

Kaasutin on CV orkkiskunnossa plus tuo pitotin letku. Luistia en nykysetupilla näe. Pitotputkia oli netissä useita malleja ja tästä topikista sain myös ohjeiden lähteen. Siihen pitot liitokseen mulla on fokus nyt. Laitan sen kuristuksen ja sittenhän sen pitäisi vaikka väkipakolla mennä niin päin, että kohokammion paine on ahdoilla vähintään kaasuttimeen tunkeutuva paine tai jopa hiukan yli.
883/1200/turbo

Smokie

Jos pitot osoittaa ilman tulosuuntaan niin kyllähän se hitusen verran yli pitäis olla muutenkin. Kai kaasuttimen kaikki tuuletusnipat on tulpattu?

JKKo

Ilmanputsarin tilalla on laippa joka yhdessä tukiraudan kanssa tulppaa / kytkee kaikki sen rajapinnan aukot. Siinä laipassa on myös kohokammioon liityntä johon pitotputki on kytketty. Siinä tukiraudan takana voi olla kakkoslaatuinen tiiviste, pitääpä tsekata. Mikä muu reikä kaipaisi tulpan? Ahtoahan ei paikallaan ryntäytellessä paljon tule joten ei kuulu eikä näy vuotoa tai puhallusta.

883/1200/turbo

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 06 huhtikuu 16, 16:12:08
Mikä muu reikä kaipaisi tulpan?

Omasta ahdin + CV kikkailusta on jo aika monta vuotta aikaa mutta muistelisin että ylivuotoletku pitäisi kanssa tulpata. Jos se ei pelkästään auta niin kokeiles nostaa luistin neulaa oikein kunnolla. (~3 mm.)
A.K.A. Rambe

JKKo

Totta! Eihän siellä uimurikammiossa oo ylipainetta koska se vuotaa ylivuotoon. Sitä kokeilen oitis ekana!
883/1200/turbo

Smokie

Eikös siellä kaasuttimen perseessä ole reikä mistä menee painesignaali luistin päälle? Se nyt ainaskin pitää olla auki. Ja ylivuoto tulpattuna.