Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

sttf69

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 01 joulukuu 15, 05:53:52
Tekstistä poimin koodin TD-04-12. Se koodi vetää puoleensa internetin kaupalliselta puolelta mm Pajeron 2.8 litraisen dieselin (125hp) ahtimen. Siinä näyttäisi olevan lähdöt ynnä painekello mun kaavailemaan asennustapaan ja paikkaan nähden oikeisiin suuntiin. Epävarman varma valinta? Joku pitäis kopata talteen, jotta saisin putkitöille suunnan.


Sitä ahdinta kun vähän availet niin  voit pyöritellä kompurapesää ja pakopesää ihan mihin suuntaan haluat ja lukitset sen taas ...niin ja tiputat puristukset kasin paikeille niin et tartte kelloa ollenkaan ei meinaan ahda liikaa tosin takomännät pitää olla  ps. voi joskus olla kompura pesän sisällä pieni lukituspinni ja sen voi poistaa niin kääntyy

JKKo

Lainaus käyttäjältä: sttf69 - 01 helmikuu 16, 22:31:06
Mites ajattelit tehdä paluu öljyn turbolta ? , yritä saada ahdin mahdollisimman ylös ja paa huohotus kunnolla sitä savutusta viitti kukaan katella  ;)

Ajotuksentarkastustulppa näyttää houkuttelevalta. Jos tekaisisin siihen reikään letkuliitännän paluuöljylle. Oispahan samalla lisätty "mäntien pohjaan öljyjäähdytys". Luultavasti mä teen sen siihen, tulee lyhyt letkukin.

Turbo tulee sellaiseen asentoon, että akselinsa on kutakuinkin samansuuntainen kuin onks noi "kehtoputket". Se mitä noita savupiippuja kuvassa oli, niin heti y-yhteyteen lambda-anturin varaus ja sen perään K03 ahtimen pakopuolen laippa. Olikin erilainen kuin Gt15. Hyvä kun ei tullut hassattua rahojansa ulkomaanlaippoihin vaan mentyä vesileikkurin haltijan tykö tiivisteet ja ahdin mallina.
883/1200/turbo

JKKo

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 14 lokakuu 15, 14:12:00
Noita voi pyöritellä miten mieli lystää. Itse en oikein jaksa murehtia painekammiosta, tuollaisen hyrrän tuotto verrattuna paineeseen on kuitenkin sen verran munakasta. Enempi toi paineen jakautuminen tulee vastaan rivi4 koneen kanssa. HD:n kanssa tärkein asia on se että laittaa vain sen turbon eikä murehdi liikoja.

Olen kuunnellut ohjeitanne ja jopa noudattanut niitä. Olin siivoamassa rojua tallista kun sattui poistovuoroon slantsixin termostaatinkoppa. Sehän on samalla 1 3/4" letkulla kuin K03 ahtimen lähtö. Sit oli tullut roskiksesta kerättyä talteen pala alumiinia. Askartelupaskartelun tulos näkyy kuvassa.



Alsanpala on kaiverrettu sisäpuolelta tötteröksi joten toi avautuu kutakuinkin sen kokoisena Keihinin edessä kuin sopiva vain on.  Tai melkein. Bilteman vinku leikkasi kiinni kesken leikin kuten edellinenkin kampe. Käynpä hakemassa seuraavan halvalla.

Eihän tuon liitäntäosan sisällä oleva mutka ole kaikkein jouhevin, mut toisaalta ahtimesta tullaan suoralla putkella melkein perille asti ilman kertavastuksia. Kohokammion paineistus "pitotputkella" on pohdinnassa. Reikä sille on tehty jo. Ehkä joku auton jarruputkesta väkästelty viritys "design".
883/1200/turbo

JKKo

Tuli ostettua joku auton bensapumppu ja se on aivan mahdottoman vaikea sjoittaa. Mistäs löytyisi mahdollisimman pienikokoinen bensapumppu, jonka voi kuitenkin sijoittaa tankin ulkopuolelle? Mieluiten metallinen lähtö myös. Tossa sinisessä on muovia ja jos se kolahtaa rikki niin se bensasade ei ole kiva lainkaan.

Eli pienen bensapumpun osto-osoite ja merkki/malli?

883/1200/turbo

Kapteeni sika

Niihin halpoihinkin vinkuihin saa vähän lisää käyttöikää kun tipauttaa letkunipasta silloin tällöin muutaman tipan öljyä ineen....

JKKo

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 13 helmikuu 16, 14:16:16
Niihin halpoihinkin vinkuihin saa vähän lisää käyttöikää kun tipauttaa letkunipasta silloin tällöin muutaman tipan öljyä ineen....

Uskon sen. Innostunut kairaaja helposti unohtaa moiset ja sit kun se ei enää lähde pyörimään auttamatta, suhaus ensimmäistä sprayta mitä käteen sattuu. 17,95 makso korvaava tuote joten ei toi nyt tässä ahdista.
883/1200/turbo

sttf69

 Motonetista walbron pienempi pumppu moposportista malpassin säädin ja meiltä pitot putken lähtö. Ollaan laitettu yli 200 sataan pyörään ja toimivat. Pitot putken malli ja paikka sekä kaasarin paineistus on tärkeimmät asiat että ahdettuna pelaa. Öljyn paluu pitää olla vähintään 12 mm reikä joten tuo kampikammion ajoitusreikä ei oo hyvä paikka ja varsinkaan sinne muutenkaan tartte öljyä enemmän päinvastoin mitä enemmän saa sitä pois sieltä sen parempi tv Tuoppi

JKKo

Lainaus käyttäjältä: sttf69 - 13 helmikuu 16, 15:59:59
Motonetista walbron pienempi pumppu moposportista malpassin säädin ja meiltä pitot putken lähtö. Ollaan laitettu yli 200 sataan pyörään ja toimivat. Pitot putken malli ja paikka sekä kaasarin paineistus on tärkeimmät asiat että ahdettuna pelaa. Öljyn paluu pitää olla vähintään 12 mm reikä joten tuo kampikammion ajoitusreikä ei oo hyvä paikka ja varsinkaan sinne muutenkaan tartte öljyä enemmän päinvastoin mitä enemmän saa sitä pois sieltä sen parempi tv Tuoppi

Hyvä. Mä haen noi kamat ja sit tehdään siitä pitotputkesta selvä erikseen. Entäs jos pistän T-haaran tankin paluuletkuun? Moottorin posken poraus ahdistaa.
883/1200/turbo

sttf69

 Pitot puken sponsoin sulle . paluuletkuun tuskin onnistuu ...siellä menee paineessa öljy ja turbolta tulee ns. vapaassa pudotuksessa nii sattaa käydä toisin päin eli öljy nousee takasin ahtimelle :) mittaa kompuran lähtö ja kaasarille tuleva reikä niin teen sulle ahtoputken pätkän jossa on pitot lähtö paat sitten putkea tai silikooni letkua/putkea/mutkia mitä nyt tarvii laittaa  väliin . Painekoteloa ei tartte välttämättä mut parempi ois

JKKo

#39
No sit mä laitan sen reiän sinne öljytankkiin ja vedän letkun sinne asti. Mites se paluuletku niin isoa pitää olla? Ja pitääkö jossakin kohdin olla kuristus, ettei kaikki "öljynpaine" mene turbon kautta?

Motonetin haku ei pelkällä Walbro tuota mitään tuloksia. Oisko joku mallikoodi tai onks ko pumppu jonkun automallin? Ja onhan se tankin ulkopuolinen malli?
883/1200/turbo

sttf69

#40
http://www.motonet.fi/fi/tuote/281213/Suurtehoruiskupumppu-190lh-5-6bar . Öljyn paluu onnistuu toki öljytankkkiin kunhan tuloliitin on tankissa öljypinnan yläpuolella ja lähtö ahtimella sentin sen ylöpuolella eli ahdin nousee aika korkealle ..paa suosiolla siihen jakopään kopan kylkeen tulo muhvi,siinä on etupuolella hyvä tasainen paikka että kuparirikka pitää. Paluu öljy vaan pitää ollatarpeeksi iso muuten alkaa savuttaa ku öljy jää ahtimen laakerille pyöriin.Kuristin on jo yleensä valmiina öljyn tulopuolella muutama milli on reikää.Helpoin paikka on ottaa  öljynpaine ahtimelle öljynpaineanturin reikään ja siihen t-haara anturalle


JKKo

Mun ymmärrys lisääntyi aimo harppauksen. Sen turbon pitää  päästä valuttamaan öljyt pois ilman vastapaineita. No se sitten kolottava se nokkakoppa. Pitää huudella netistä sen turbon paluulähdön laippa, asentaa se turbo, ottaa mitat ja mennä Hiflexiin etsimään liittimiä ja letku sopivilla päillä.

Bensapumppumallikin on nyt selvillä.

Mulla tulee se turbo likimain pystyyn. Pakopesä alapuolelle ja tais tulla se öljynulosantiliitin siinä tilanteessa vähän alemmaksi kuin syöttö. Toivottavasti toi pystyasennus ei ole haitta. Saan sen turbon paitsi pois silmistä myös sellaiseen paikkaan, ettei rautaratsun ajoergonomia kärsi.

883/1200/turbo

Smokie

Pystyyn??? Kehottaisin harkitsemaan vielä.

Motomatti

Kertahan se on ensimmäinenkin sillä en ole tavannut pystyyn asennettua turboa. Ottaisin siis selvää miten päin ahtimen pitää olla että sen voitelu toimii oikein. Lievä vinous on tavanomaista mutta se on vain muutamia asteita aksiaalisuunnassa ja kiertosuunnassa voi olla hieman enemmänkin kunhan öljyn paluukanava on selkeästi alapuolella. Mutta en kiellä kokeilemasta. Saamme siitä siten lisää tietoa.