Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Peukku täältäkin. Ja semmoinen kommentti, että eikös liikennekäyttöön oton voi tehdä myös vakuutusyhtiön sivuilla? Ainakin If:n saitilla on semmoinen palvelu, en tosin tiedä, toimiiko se jos Trafin järjestelmä on nurin.
Long John Stroker

twinspeed

Mielenkiintoinen projekti ollut ja hienoa, että moottori on saatu ajoon


Lainaus käyttäjältä: flhx - 20 toukokuu 18, 17:07:36
Hyva peli. Seuraavaksi jaykkaraami pitkalla akselivalilla ja tuo tekniikka siihen...

Ahtopaineen ja takapyörätehon noustessa sitä akselinväliä tavataan jatkaa taaksepäin, ei eteenpäin
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

JKKo

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 20 toukokuu 18, 20:30:11
Ja semmoinen kommentti, että eikös liikennekäyttöön oton voi tehdä myös vakuutusyhtiön sivuilla? Ainakin If:n saitilla on semmoinen palvelu, en tosin tiedä, toimiiko se jos Trafin järjestelmä on nurin.

On mulla joku vakuutettu Ifissäkin. Tämä on POPissa ja halvan hinnan vuoksi vissiin sitten rajoitetuin ominaisuuksin. Trafi vastasi että katsastuskonttorilla ja jos ei siellä, niin sitten heidän verkossansa. Olivat vaan pistäneet huollon käyntiin just kun konttoritkin on kiinni. Ens kerralla en aja vaan otan!

Omatekemä moottorinkäynnistymis/lämpöanturi kuoli kuumuuteen. Uusi on jo tekeytymässä.
883/1200/turbo

marwec

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 20 toukokuu 18, 20:30:11
Peukku täältäkin. Ja semmoinen kommentti, että eikös liikennekäyttöön oton voi tehdä myös vakuutusyhtiön sivuilla? Ainakin If:n saitilla on semmoinen palvelu, en tosin tiedä, toimiiko se jos Trafin järjestelmä on nurin.

Noi on hyviä juttuja noi trafin palvelut, jos ne toimii.
Mulle selvis eilen tien päällä poliisin kertomana ettei pyörää oo otettu liikenteeseen.
Ihmettelinkin kun ei trafilta tullut mitään vahvistusta käyttöönotosta, mutta luotin homman onnistuneen.
"Kun mä mopolla ajelen, taikka telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
Maho Neitsyt - Mikä Mun Päässä Nykii

Smokie


marwec

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 15 kesäkuu 18, 09:27:12
Tuliko kalliiksi?
Ei tullu mitään eli oli se mennyt oikein.
Ei ollut vaan poliisille päivittynyt tiedot.
"Kun mä mopolla ajelen, taikka telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
Maho Neitsyt - Mikä Mun Päässä Nykii

JKKo

#231
4,1 litraa satasella on mitattu maantiekulutus. Omatekemällä ruiskulla. Ei ole varsinaisesti säädetty pihille vaan siten että kapeakaistalambda jotenkuten pysyy alueella "muutama sata millivolttia". Meni joskus ihan vakiona 883 koossa 3,5 litralla, mutta ei ole koskaan konversiona näin niukalla mennyt. Ja tuohon päästäkseni en ole ajanut ihan kaikkein nuukimmalla kaasukädellä.

Ruiskutusta ohjaa jo aiemmin esitelty 555 ajastimiin perustuva analoginen ohjain joka toimii D-jetronicin periaatteella plus lambdakorjaus.

Tulossa olevalla Maxxeculla tavoittelen lähinnä rauhallisempaa käytöstä. Pikkuisen jos saisi voimaa pois pintakaasuajossa. Buellin läppärunko on ehkä tarpeettoman suuri tähän koonnokseen kun siellä on ylipaine melkein aina läpän takana tyrkyllä. Mutta laihalla seoksella ja myöhäisellä kipinällä saa voiman pois! Kaikenlaisia säätötavotteita!

900 kilsaa tällä kokoonpanolla matkaa takana. Öljynä nyt 10W-60 Teboil Extreme. Selvästi paksumpaa 90 asteessa jossa tämän öljyt tuppaavat maantiellä olemaan. Paksuusanalyysi korvakuulolta - nostajat eivät raksuta yhtä paljon kuin mineraalilla samassa lämpötilassa.

Kyläpyörityksessä vie seiskan verran.
883/1200/turbo

JKKo

Biltemasta saa myös viritysosia!



Täytyy hakea Finjectorista isommat suuttimet nykyisten 380cc/min kokoisten tilalle. Ja ruveta odottamaan sulan maan kuivia kelejä.
883/1200/turbo

Smokie

Vaatii itsehillintää käden ulottuvilla oleva ilman työkaluja ruuvattava säätöruuvi ;D

Kiwi

Ja sitten jos meinaa pakokaasut karata ennen turboa niin tuosta on hyvä lisätä ahtopainetta, sitten kun tuo pohjaa niin kannattaa jo alkaa korjaamaan  ;D

JKKo

Ihan pikkuisen vaan!

Kikkare maksoi 18,99â,¬ ja jos tulee poks, niin hartiapankilla selviää seurauksista ehkä hintaan 1899â,¬.

Tästä saa tarvittaessa tuon t-kappaleen kuulaventtiileineen jatkokehitelmään. On ollut ajatusleikki, että laittaisin hukkaportin kelloa harhauttavan propoventtiilin aukemaan portaattomasti kaasukahvan viimeisellä sentillä. Mutta se on vasta ajatushautomossa kehittymässä.
883/1200/turbo

Smokie

Eiköhän kuula löydy ruuvin alta. Sitä kiinni pitävän jousen painetta sitten säädellään ruuvilla. Näin mulla, venttiili suomalainen tee-se-itse viritelmä. Noita on moitittu että takertelee ja paineet on mitä sattuu mutta mulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Painetta on ollut 0,4 - 1,5 kiireen ja remonttimotivaation mukaan ;D

JKKo

Biltemaversiossa on kuula t-kappaleessa. Puhalluskoe ja silmähavainto. Ruuvi on neulaventtiili. Puhalluskoe sillekin. T-kappaleessa on merkintä asennussuunnasta.

Suoraan letkutetun, vakion painekellon päällä on aina ahtopaine, se pienikin. Näin kytkettynä se kello alkaa liikkua jo ennen kuin ahdot ovat läheskään täysillä.

Kuulaventtiili ja turboruuvin neula yhdessä pitävät hukkaportin kellon pienillä paineilla ulkoilman paineessa. Vasta kun kuula liikkuu, kelloon pääsee edes pientä painetta. Ja silloinkin aluksi vähemmän, koska neulaventtiili vuotaa. Neulaventtiiliä ei tule ruuvata ihan kiinni.

Kun kello ei saa painetta alhaisilla ahdoilla, se ei avaamaan ihan yhtä aikaisin. On mahdollista saavuttaa hieman alempana tehokasta ahtamista.

Näin se oli netin syövereissä selostettu.

Kuulallisen neulaventtiilinkin löysin selostetun.

883/1200/turbo

JKKo

#238
Se on tämmöstä moottoripyörän virittely. Maxxecun kanssa tuli täysin sovittamattomia ongelmia tilan suhteen, joten täytyy jatkaa jo aloitetulla tiellä. Ei tämäkään todennäköisesti tule olemaan mikään "viimeinen sana" kromitankin bensan annostelussa, mutta onpahan trimmeripotentiometrikauppias Paakkunaiselle näytettävää. Säätövastukset on tosin aitoja kiinalaisia kopioita Bournsin 3296-sarjasta. Siinä missä aito maksaa 3 euroa kappale, näitä saa ... tosi paljon Aliexpressistä.

Vekotin toimii edellisvuotisen mallin tapaan painesäädöllä (kuten D-jetronic) jonka päälle on 02 anturin signaalista PI-säätimen kautta tehty hienosäätö. Meni viime kesänä neljän litran päälle maantiellä, joten ei se huonosti säätänyt.

Mitään "karttaa" tässä ei siis ole vaan oppii koko ajan lennossa.

Muutokset olivat tälle vuodelle liki kosmeettisia. Säätimeen vähän lisää mahdollisuuksia, pienkierroshidasajoon voiman pois ottamista ja bensapumpun automaattinen sammutus koneen sammuttua.



Ekalla versiolla tuli ajettua suvena 2018 noin 3000 km. Ei mitään murheita tuolla matkalla ja oikeasti tuli ajettua "reissu".

Edit. Vaihtoehtona oli alkaa purkaa tuutin kaasareita irti pyörästä tulevaa huoltoa varten. Tai kolvihommat. Kolvi voitti ensimmäisen erän.

883/1200/turbo

JKKo

https://youtu.be/WPAN0uDNzMk

Jos ei mun lahjatuutti vielä joutavaa käykään, niin tämä toinen opettelee tyhjäkäyntiä luuppi suljettuna (seosmittari heiluu optimin molemmin puolin). Kapeakaista-anturin signaali on valmiiksi "erosuure" johon aika helppo "lukita" säätöluuppi simppelilläkin ohjauksella. En kuitenkaan jätä noin laihalle. Olen huomannut, että kun on noin 13:1 seokset joutokäynnillä niin ei rupea hohkamaan kuumaa kaupungilla pyöriessä yhtä pahasti kuin laihemmalla tekee. Maantieajossa voi pintakaasulla mennä ohuemmallakin. Pysyy tulpat puhtaina ja NGK:t tykkää.

Tulisi nyt vähän pidempi lämmin jakso jotta pääsisi koittamaan miten uusi säätö toimii ajoalueella.
883/1200/turbo