Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

Smokie

Ihan kokeilemisen arvoiselta kuullostaa. Pitotin voi vääntää reunaan ja pyörittää tuota pätkää ympäriinsä nyt ens alkuun.

Taavi

Kun miettii noita paine asioita ja virtausta niin kannattaa miettiä kuinka vesi käyttäytyy.. Sen nopeus on suurin ulkokaarteessa ja hitain ns suvannossa sisäkurvissa josta se vielä sekoittuu sotkemaan mutkan jälkeistä virtausta liki koko putken halkaisijalle jolloin ulkokurvin virtaus vain kiihtyy. Ehdottomasti plenumi siihen jolloin voit hiplata paineputken suorempana ja ehkä hieman pidempänä (ei vaikuta ahtoviiveeseen). Tähän suorempaan ja hieman pidempään ahtoputkeen on paljon helpompi sijoittaa pitot. Jammussa mulla oli pitot suoraan plenumin tuloaukolla johon saatiin sopevasti suoraa ja virtaus helpoksi käsitellä. Rispektit ennakoluulottomasta rakenteesta... Kaikkea kannattaa kokeilla (paitsi omia sukulaisia, kansantanhuja ja iltalehden pitkävetovihjeitä)

sttf69

 Niinkuin jo aikasemmin mainitsin niin pitot putki suoranputken päähän 90 asteen kulmassa ja 4-5mm reikää riittää ...siihen vielä sheevaus että on kartio tulopaineelle ja se sitten keskelle ahtoputkea ja kannattaa imukin tukkia nii ei mee ahdoilla paksulle jos imu pääsee aukeaan ees vähän

JKKo

Yritän saada seuraavaan versioon pidemmän suoran putken, jonka päähän pitot. Imun tukkimista en ymmärtänyt. Tarkennatko?
883/1200/turbo

sttf69

 Siis että kun alkaa ahtamaan niin iso paine kohokammiossa joskus on aiheuttanut sen että imu mäntä alkaa aukeamaan eli lukita imu kunnolla kiinni esim kunnon jousella

JKKo

Kaasuttimen luistiko?

Tämä kun ei ole vielä näyttänyt kaikkia temppujaan, niin mä en tiedä, mitä voi olla tulossa.

Kaikki muut alueet tyhjäkäynnistä alkaen toimivat ihan moitteetta.

JOS pitotputken reitillä on vuoto, sekoaa just siinä kohdassa kun ahtopainemittari tapailee 0 bar lukemaa. Tämän saa helposti kuntoon. Jäljelle jäi alemmat kaksi.

JOS käytössä on pitotputken eka versio, niin laihalle menee suunnilleen 1/2 barin tienoilla. Röpeltää.

JOS myöhempi pitot plus se ruuvikötöstys, pääsen ahdoille, mutta jossakin 4000 jälkeen saattaa jo ahtojen ollessa 1 bar kohdilla mennä jotenkin sekaisin. Todennäköisesti menee "paksulle".

Teen seuraavan version siten, että ahtimen ja kaasarin väliin tulee enemmän putkea "ees taas", niin siinä syntyy tilavuutta ja alkaa lähestyä painekoteloa. Edelleen haluaisin pitää kaasuttimen kohdan ohkaisena jottei tartte vanhoja niveliää kiusata istumalla omituisesti polvi mutkalla. Siks tuo turbokin on tuolla lailla etukulmalla etäällä kuskista.

Mut minne se jousi? Liittyykö se vaihtamishetkien aikaiseen kaasu kiinni, kaasu auki muutokseen?
883/1200/turbo

Smokie

Pohjois-suomen sanakirjasta tarkastin että imu tarkoittaa ryyppyä ;D

Tämä tuli ilmi joskus kun duunissa oli porukkaa keikalla jostain pohjoisempaa. Mulla oli Lada ja siinä jotain kaasutin ongelmaa. Olin vähän hölmistynyt kun ne kysyi että onko siinä automaatti imu? "Ööööööö, joo, heti kun kääntää avaimesta niin se alkaa imemään" :P

JKKo

Kiitoksia. Mulla on aika uusi vaijeri ryypyttimessä joka jaksaa pitää rikastuisen myös päällä. Mut ymmärrettävää että sekin puskee ittensä ulos kun on painetta putkessa.
883/1200/turbo

JKKo

Kuuntelin ohjeitanne. Sen seurauksena tuli väkästeltyä turbon ja kaasututtimen väliin putket toisin. Nyt on suunnilleen 25 suoranpätkää jonka päässä pitot. Se pitot on just kaasarin edessä olevassa mutkassa niin, että pitotputken pää on sillä osuudella jossa putki on suora ja tasapaksu.



Tulos suunnilleen sama kuin ennenkin. Mikähän muu minulta on unohtunut?

Tuossa vielä kuva pitotista röörin sisäpuolelta.



Tänään vekottimesta tuli myös savua oikein kunnolla. Ekaksi tuli mieleen että mitäs toi turbo on tykännyt kun tuon kompressorin puolen käänsin ympäri. Mut ei ollut öljyä ahtoputkessa, eli ei tuu ahtopaineiden päällä voitelut. Eikä ollut tulpatkaan öljyssä. Oli oikeastaan aika kauniin puhtaat huomioiden että on tullut lähinnä korttelia kierrettyä. Jäljelle jäi mitä? Tämä siis antaa öljyt pakoputkeen turbon kuumasta päästä. Mut miksi se sen nyt tekee? Aiemmin toimi.

Siksi, että mää laitoin huohottimen päähän filsun. Semmonen punainen Bilteman huohotinfiltteri, näkyy kuvassakin vissiin pakoputken päässä. Eka yksilö katosi neitsytajelulla. Eilen laitoin uuden ja sillälailla paremmin kiinni, ettei pääse pakenemaan, vaikka vähän painetta tekeekin.

Huomaan, että se filsu ahdistaa pikkuisen liikaa. Heti kun otin pois sen, niin lakkasi savutus eli tää vehje lakkasi huohottamaan ahtimen kautta pakoputkeen. Aikas komeat savut päästi.

Tosta saankin idean. Tarttee laittaa kytkimellä kuristus huohottimeen. Jos on joku auto peesissä liian kauan, niin kuristusta päälle ja kohta tulee autoilijalle viesti, että älä aja liian lähellä kun mun moposta tulee pahat käryt.

Asennusharjoitukset jatkuvat siten, että rupean tekemään haaroitusta tuohon pitotsignaaliin ja neulaventtiilillä sekoittelen signaalia johonkin muusta kohdasta otettuun paineeseen tms.

Vai oisko mulla vielä joku läpi tukkimatta kaasarissa?

883/1200/turbo

Spöke

"Jos on joku auto peesissä liian kauan, niin kuristusta päälle ja kohta tulee autoilijalle viesti, että älä aja liian lähellä kun mun moposta tulee pahat käryt"

Höpöhöpö, mikäli tuollainen tilanne tulee, käännetään oikeata rannetta. Mutta en ole vielä urallani kokenut enkä aio kokea  ;D
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

JKKo

Ei viitti kuitenkaan ottaa sakkoja auton takia.
883/1200/turbo

JKKo

Mä alan epäillä, että kaasari itsessään ei ole tarpeeksi tiivis. Näitä eri versioita vertaillessa homma tuntuu useimmin kaatuvan siihen että polttoaineen saanti ehtyy jossakin tietyssä paineessa. Tietty on mahdollista että menis älyttömän rikkaalle ja sitten laihakaistalambda alkaisi näyttää laihaa.

Testisetup 31/5/16:



Laittelin hallitun vuodon pitotputkeen. Vuoto pihalle. Jos neulaventtiili oli täysin kiinni pääsin jopa pienille ahdoille ennen kuin seosmittari (joka on muuten kaiken aikaa rikkaan puolella) keikkaa kerralla laihalle ja pauke alkaa. KUN avaan pikkuisen säädettävää testi-neulaventtiiliä, sekoilu alkaa selvästi alemmalla paineella. Ja kun ruuvaan kuvassa satulan päällä kuvassa olevan säätöneulaventtiilin ihan auki, niin kakoo vieläkin aiemmalla tasolla.

Eli jos saisin säädettyä pitotputkeen enemmän painetta niin menisi paremmin ahdoille?

Mistä lie vuotaa? Ylivuoto on ainoa erikseen tukittu kohta kaasarissa. Mut voisko vuotaa muualtakin?

Paine-erosta kaasutin elää. Jospa taas kerran rupean sovittelemaan virtauskuristimia pitotputken jälkeiselle osuudelle. Ilmamäärän kasvaessa pitotputkeen joka on lähempänä ahdinta vääjäämättä jää ylipainetta kun liikkuva ilmamäärä jotuu puolestaan kurvailemaan kuristimien ohi.



883/1200/turbo

Blower1

Oletko koittanut nostaa luistin neulaa sen n. 3mm, mitä tuossa aiemmin joku ehdotti?

seppo

Epäilen että tuo pitotin liitos kaasariin vuotaa. Itse laitoin tuon pitotin kaasarin kyljestä olevan lommin paikalle ja siihen suora liitin, ei edes 90 asteen mutkaa ollut välissä. Ja tuon putsarin kiinnityksen tasalla olevan röörin tulppasin huolella. Tuo pitäisi olla satavarmasti tiivis ja noin yhtäkkiä katsottuna tuosta voi olla vaikea varmistua. Tuo testisihän myös kertoo selvästi ettei painetta kohokammiossa ole tarpeeksi jotta bensa sieltä nousisi. En usko että neulan nostaminen korjaa tuota tilannetta.

Tuo kyllä ehdottomasti tarvitsisi painekotelon, se tasaa noita painepulsseja mitä v2:ssa tulee. Voi olla hankala saada toimimaan ilman. Mutta ihan ensialkuun lähtisin siitä että voit olla täysin varma että koko pitot kanava kohokammioon on satavarmasti tiivis.

JKKo

Mä oon tämän jälkimmäisen ehdotuksen kannalla itse. Varmaan se neulan nostokin kompensoi jotakin mutta kun toi käy nyt jo tunkkaisen rikkaalla kunnes sitten seokset kääntyy yhtäkkiä ylösalaisin. Tulpat oli kivasti ei-ihan-mustat ja mieluusti sais ollakin. Mulla ei ole kovin montaa kokemusta näiden tulppien pimenemisestä vaikka olen monella merkillä kokeillut.

Sportsterin kansi on niin liki Keihinin kyljessä ettei sinne pääse tekemään liitintä. Semmoisen olisin varmaan jo tehtaillut muuten. Mut kokeiluversion saa tiiviiksi RTV silikonilla! Ei tossa o kuin se kaasarin ja kannatinraudan väli jossa on tiiviste. Mä siihen kannatinrautaan hitsuuttelin rinkulan tämän kohdan ympärille tiivistepintaan ja fiilasin tasaiseksi sillä lailla että otti ekana tiivisteeseen kiinni. Mut toki se tiiviste prässätyi ja nyt voi olla liitos auki.

Ei kun sotkemaan mustaa mönjää kokeiluversioon numero +1.

883/1200/turbo