Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

JKKo

No niin, näin viisaus lisääntyy! Enpä laita turboa pystyyn jos se on noin haasteelliseksi todettu. Ei oo kokemusta näistä(kään), aiemmin pyörittämäni turbiinit ovat olleet niitä, minkä äänen kuullessa jokaiselle tulee mieleen, että ois pitänyt pestä hampaitaan paremmin. Ei tuu niistä mieleen käyttöasennon rajoitus.

Olipa hyvä selvittää tääkin etukäteen. Onneksi en ehtinyt saada laippoja ja ehtiä hitsuuttelemaan osia yhdeksi palaksi. Mikähän mulla on vielä kysymättä.
883/1200/turbo


JKKo

Solmu hakee paikkansa ja jää tuohon positioon. On nyt suunnilleen akseli horisontin suuntaan. Ja kallistuu tasapuolisesti mutkissa enemmän ja ylä/alamäissä vähemmän kuin jos olisi ajosuuntaan asennettu.



Mulla oli työkaverini toteuttamia laippoja odotellessa y-haara, joka olisi ollut varmaan seksikäs virtauksien suhteen. Mut kun tossa turbiini olisi tullut "liian eteen" eikä fengsuit olleet kohdilaan, niin toi pääsee metallinkeräykseen jahka tallin siivous tulee ajankohtaiseksi.



Hitsausohjeet jonnekin toiseen topikkiin. Mä en oo ikinä hitsannut yhtään pakoputkea. Muutama vuosi sitten oli pakkorako kätiöidä paksusta raudasta laturin kiinnike autoon kun tekeillä olleen ruiskun välitankki pyysi päästä alkuperäiselle laturin paikalle. Se oli helppo. Viime syksynä tenu-Dartissa tapahtui äkillinen ruostevaurio jarruvaijerin kiinnikkeissä, jonka takia piti ostaa mig ja kaasupullo. Auto tuli ehjäksi. Näillä hitsuutunneilla toi on semmoista langan ja kaasun haaskausta. Onneksi ovat halpoja ja koko ajan opin lisää. Mä oon jo aika peto paikkaamaan puhkipoltettua kohtaa. Mulla on 0,6mm lanka migissä joka tekee laitteesta kivan rauhallisen hitsata.

Pakoputken 55mm käyrän laitoin visualisoimaan, mistä ränni tulee lähtemään. Laitan samaa putkikokoa aina muokattuun äänenvaimentimeen saakka. Motskarissa pitää olla äänenvaimennin!



Tein tuon siten, että ekaksi syntyi puhdas t-haara (piti tehdä kolmesti, ennen kuin turbon asento meni oikein. Ja sitten puukkosahalla sivut auki ja muotoilemaan vingulla, rälläkällä ja migillä vuoronperään jotta ränni tuli sisältä päin sellaiseksi että "näkee läpi". Saa kelvata, en muuta enää.

Lambadan plugille tuli tehtyä paikka myös. Josko sen pitotputken yhteyteen tekisi jonkun "säädön" takaisinkytkennällä lambdasta?

Tähän syntyi tällä turbon asennuspaikalla optio rakentaa paisuntatila tai laittaa dump. No ainakin turbon ja kaasarin väliin tulee ränni, johon saa heppailtua pitotputken. Turbo itsessään ei tullut kauhean korkealle, mut öljyt on notkeat.

Visuaalinen puoli on tärkeä myös. Tää on mun kaivarinkiertomopo.




883/1200/turbo

Natking

Kunnolla sitten supporttia tolle ahtimelle etttei paino jää putkien varaan!
Luultavasti kyllä tulee eteen joka tapauksessa putken halkeilua mutta kunhan saat pelin toimimaan niin sitten voi teettää jossain oikeen tig-hitsatut käyrät ahtimelle.
Just trying to be different (like everyone else)

JKKo

Juu tulee tuki. Poistoputki (55mm) jatkuu yhdellä liitoksella entisestä äänenvaimentimesta tehtyyn ulostuloon joka on etummaisen vaimentimen paikalla moottorin kyljessä pultissa kiinni ja putki itsessään saa yhden korvakkeen kehtoputkissa olevaan kiinnityspisteeseen. Mun mielestä se poistopuolen putki tuettuna riittää kantamaan ahdinta. Ja testissä selviää loput.

"Mihin he##ettiin se ahdin lensi?"

Paisuntakammiota ei ainakaan alussa tule lainkaan vaan suora putki ahtimelta kaasarille.

Kaipaisko tuo dump valvea`? Ajattelin sinnitellä ilman. Ajatuksia saa heittää tähän kohtaan. Niitä dumppeja on ebay väärällään, joten se ei oo kuin yksi rumennin lisää.

Pitotputkesta laitoin "sponsorille" kysymyksen erikseen. Mut kokemusperäiset vinkit on toki tervetulleita.

Malpassi, Walbro ynnä muuta tavaraa on hankittu ja niitä pitäis ripustella heti kun saan tuon putkituksen loppuun asti miggailtua. Se liitin millä paluulinja kauniisti asettuu moottorin poskeen löytynee Hiflexistä kuten myös öljyn tulopuolen tavarat.

Tossa on oikein hyvät säädöt kaasarissa vakioksi 883/1200 koneeksi ainakin maantieajossa. Viittä litraa on vienyt tienpäällä. Mulle tulee lambda ja sillä varmaan selviää asiat - mut kaipaaks tää turbotus erityisen paljon suutinjumppaa tehoalueella vai tekeekö kohokammion "tuuletus pitotputken avulla" sen riittävässä määrin niin että samat suuttimet toimii hyvin myös ilman ahtoa?
883/1200/turbo

sttf69

#50
Pitotin paikka olis hyvä jos on ensin suoraa putkea vähän matkaa ja sitten ennen seuraavaa mutkaa paat siihen sen , Painekoteloa ei välttämättä tartte ,pelaa ilman sitäkin....pitikö mun se pitotti sulle lähettää ? nii ja ei tartte dumppia ja moottori mikä pelaa ilman ahtoja hyvin pelaa myös ahdettuna eli ei suuttimen vaihtoja jos on ennekin toiminut. Palaan vielä siihen että jos pitot on oikeassa paikassa ja kaasarin paineistus on ok silloin toimii normi suuttimilla nuo kaks asiaa on tärkeimmät oli sitten ahtoja 0.5 tai 2.5 bar TV:Tuoppi


JKKo

Onksillä pitotputkella oikeastaan mitään kokovaatimuksia? Siinähän ei juuri virtausta esiinny, vaan ottaa keskeltä putkea näytteen paineesta. Kyl mä saan sellaisen tehtyä.

Oli sellainen ajatusleikki, että jos sais sillä pitotputkella ahdoilla seokset pikkuisen ylirikkaalle ja sit laittaisi lambdalla ohjatun propon pitot ja ahtoputken väliin, eli lambdaohjattu kaasari...

Mut otanpa ne sa savut ekaks ja koeajon.
883/1200/turbo

JKKo

Savupiiput on viimein harsittu kasalle. Oiskohan näille selvästi sibeliusmonumentista hitsuusaumoihinsa virikkeitä saaneille torville joku uuninluukkumaali sopivin pintakäsittely? Mustakin putki viehättäisi kun tuota kimallusta on jo muualla aika hyvä määrä. Mastonin mustaa?



Aika hyvin katosi toi turbo tuohon pyörän kylkeen.




Värinänvaimennuskannakekin on tehty.


883/1200/turbo

JKKo



Bensiinipaineen tuottolaitteisto päätti rakentua tuohon koloseen. Malpassi on helposti käsillä säätöä varten ja bensapumppukin sulautuu jotenkuten. Pumpun rumempaan päähän, sinne, missä on sähköliitokset, tuli dekoratiiviseksi tulpaksi raidetangonpään suojakumi. Saa ne sähköliitokset siitä myös sadehupun. Roinat on ripusteltu sellainen ajatus mielessä, ettei tartte purkaa minkään toisen tavaran tieltä, eikä kaivaa kovin syvältä esille.


Sytytyksen myöhästyksen painekytkin menee voeskytkimen paikkaan. Tartteepa miettiä senkin kytkimen asento niin, että pääsen säätöruuviin ilman että tankki on nostettava pois päältä.

Pitotputki syntyy M5 kierretangon jatkoholkista veistelemällä. M5 jenkaan saa letkunipan kiinni ja jatkoholkki on tarpeeksi paksuseinäinen tuoreen hitsaajan taidoille. Holkki tulee putkenpätkään viistosti tulosuuntaan suoran osuuden päähän ennen mutkaa kuten hyvät neuvot kertoivat.

Pakoputkiston viimeistely mukailee harrasteautoni takapuskurin "sivellinkromi" pinnoitetta. Horna uuninluukkumaalia ei vissiin enää tehdä, mutta Dinitrolilla oli moderni sprayversio kuumakestokorroosionestoaineesta. Maaliksi ne ei kutsu sitä itsekään.
883/1200/turbo

Motomatti

Lainaasibeliusmonumentista hitsuusaumoihinsa virikkeitä
Ei ole varsinaisesti tarkoitus kritisoida kuin yhtä asiaa kuin kokonaisuus näyttää muutoin rakentuvan oikein asiallisesti. Hitsisaumoista sen verran kuitenkin että olet hitsannut aivan liian pienellä virralla ja "etana on jäänyt syrjälleen" eikä palanut perusaineen läpi. Vaikuttaa myös siltä että osa hitsattavasta putkesta on sinkittyä ja sitä tulisi välttää kuin tautia sillä sen se voi aiheuttaa hengitysilmaan joutuessaan.

Langansyöttöä näkyy olevan riittävästi mutta virran vähyydestä johtuen sauma ei ole palanut läpi asti ja nyt tehdyt saumat eivät kestä hiontaa tasaiseksi. Voi olla myös että suojakaasu on ollut liian isolla. Se myös jäähdyttää hitsisulaa tehokkaasti ja sauma jää pintaan eikä sula läpi. Tavoite on identtinen hitsausjälki ulko- ja sisäpuolella kappaletta.

Jämäkappaleilla on hyvä harjoitella ja laatia sellainen hitsauspaikka jossa ei käy veto ja kappaletta voi pyörittää tasaisesti niin että yhdellä vedolla saa mahdollisimman pitkän sauman kerrallaan. Hommaan ei ole oikotietä. Vain harjoittelu auttaa. Ja oikeat säädöt koneessa.

JKKo

Aiheellisia havaintoja. Hirveän näköistä se jälki on omastakin mielestä, mut kun on kiire saada valmista ja migissä 0,6mm lanka, kun se tuli alunperin äkillisen ruostevaurion korjaukseen... Noita voin joutua vahvistelemaan ja sit ehkä tulee varsinkin ennen turboa putkisto paksummasta vesijohtoputkesta kaiken päälle. Seliseliä kaikki tyynni, kun en vaan vielä osaa.

Mites toi bensapumpun ohjaus? Auton ruiskuun mä väsäsin automaattiohjauksen siten, että pumppaa muutaman sekunnin virtojen tullessa päälle ja sit uudestaan, kun sytytys alkaa kertoa, että konetta pyöritetään. Ja taas kun on sytytys vaiennut niin pumppu sammuu itsekseen lopuksi. Tehdasvehkeissä on vielä joku inertiakytkinkin, jos heittää pahasti katon kautta. Mitäs ootte laitellut?

883/1200/turbo

jorttu

mulla on sillee laitettu että ku virtalukossa on kaks asentoa niin kummakki asennot antaa virran sytkälle mut se "valo" asento käynnistää bensapumpun. Toimiii hyvin, pitää vaa osata vähän tuntea pyörä et millon tarttee syöttää vähä bensaa ennen starttausta ja millon ei saa tunkea pumpulla kaasari täytee..

JKKo

No siinähän se on käyttöliittymä!

Säätelitkö Malpassin painetta, milä on paketin mukaan 0,2 bar, alemmaksi? Se, minkä Keihin vaparina tankin alla näkee, on pikemminkin 0,01 bar. Ja silti tuppaa joskus laskemaan alleen.
883/1200/turbo

sttf69

#58
 Malpassi on säädetty siten että kun löysäät jousen säätö ruuvin  ja lähdet kiristämään nii ku ruuvi vastaa jouseen nii siitä 1/4 kierosta vielä nii siin' se on n.0.15 .....kymmeneen kertaan mitattu toimii
Jos alkaa valskaan kaasari nii neula venttiili vuotaa tai jotain muuta mut tuolla pelaa niin HD:t ja japsit jos on alle
nii loppuu bensan saanti tai yli nii valskaa cv-keihin ...abaut n 0.1-0.2 siihen väliin pitää olla sen verran toimiva neulaventtiili pelaa

JKKo

#59
Etola kiittää. Kumiletkua on aika runsaasti ilmajäähyksi. Kahta pätkää vielä uupuu. Motonetin virkailija ei pystynyt kaivamaan varastostaan kahta 90 asteen mutkaa 38mm letkua, ja ne meni sitten ebaytilaukseksi. Letkujen väliin tulee putkenpätkä johon turasin pitotputken - sen ja Keihinin väliin tulee vaihtelun vuoksi muoviletku.



Huohottimen vedin taakse alas ainakin noin niin kuin aluksi. Vapaasti imevänä tässä oli yhden sortin erottelija, joka pääosin hengitti ilmanputsariin ja tiputteli toisinaan pikkuisen ylijäämäöljyä pyörän alle. Kaitpa tähänkin tarvitsee joku sellainen virkata.

Mut nyt ei oikeastaan puutu muuta kuin Walbron johdotus ja releistys ja ne painepuolen 90 asteen mutkaputket niin vois laittaa tankin ja bensat ja käyntiin.

Ilmanputsari on varmaan alimittainen mut senkin saa ruuvilla irti ja isomman tilalle.

Päivitystä. Unohtui kasatessa, että ahdinhan purkautuu ja lähtöjä saa käänneltyä. Nyt on öljynpoistoreitti yhtä alamäkeä.



Lambda-anturi pääsi paikalleen ja Biltemasta löytyi hintansa puolesta sopiva laihalla-sopivasti-paksulla -mittari ahtopainemittarin kaveriksi kojetauluun.
883/1200/turbo