Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

JKKo

Kyllä mä sitä männäntappiparia pyörittelin ja on se kanki mutkalla. Nää pytyt putsihoonattiin aika pian edellisen porauksen jäljiltä kun mäntä oli silloin jo samalla viisiin hinkannut kylkeään ja mä vaan moitin itseäni kun tuli sisäänajossa muka riehuttua. Täähän oli tätä poistuvaa mäntäparia varten kankien yläpään helojen vaihdossa, mut ei ne korjaamolla maininneet kangen mutkalla olosta. Jo mä kuikuilin sitäkin, että onko hela koneistettu snadisti vinoon mut silmällä ei sitä saata erottaa.

Moottorin poski kiinni ja kuulemiin. Työkaverilla oli idea kangen oikaisemisvälineestä jossa kankea tuetaan ylhäältä ja alhaalta ja keskeltä toiselta puolelta painetaan mutkalle. Semmonen varmaan tehdään.

883/1200/turbo

Tuusulan T-Bone

Pikkuisen paljonlaisesti vipottaa. Jos tuo olisi mun, niin kampuran halkaisisisin.
Long John Stroker

Lyytinen

Kyllä minun järjen mukaan saman verran se vipottaa, pyöripä se runkolaakerien varassa ja päästä mitataan vaiko toisin päin. Aika paljon tuo 0.13 milliä on kun hylkyraja tuon ikäisellä on 0.05, itse pyrin saamaan 0.02 vanhemmassakin kalustossa. Nuo rattaat, öljypumppu, ensiöveto ja vaihteisto pois ja sitten akseli lohkoineen tekijämiehelle semmoisen maininnan kera, että pitää läpätä limppujen kartiot ja poistaa pienimmätkin purseet sieltä. Tulee tsekattua runkolaakeritkin samalla. Olet jo suurimman osan purkutyöstä tehnyt.

JKKo

Menkööt mokoma telakalle jos kerta semmosta mieltä olette. Huomenna haen kuorman kannellisia muovilaatikoita osien pakkaamista varten. Voipi sitten tehdä ajan kanssa kun sitä laitettavaa voi löytyä jopa lisää. Ja löytyykin.

883/1200/turbo

JKKo

#199
Purkaminen on helppoa. Ostin tukkuerän muovilaatikoita ja oon paitsi aihealueittain pistänyt moottorinosia omiin kannellisiin laatikoihinsa, myös tehnyt havainnoista pieniä muistiinpanoja.

Otoksella 2 tekijät, jotka niputtaa kampiakseleita, eivät pitäneet kampuran vipotusta maailman mittakaavassa hirveän isona ongelmana. Se veivin mutkan määrä naurattaa jo itseäkin. Juu, kokeile nyt kahdella paperiliuskalla, että kumpi puoli tarraa, kun toiselle puolelle pitäis laittaa mielummin kokonainen Aku Ankka tai virsikirja. On varmaan käynyt laakerien päälle toi vinous ainakin niinä hetkinä kun on ollut painetta turbossa. Männänrenkaissa oli myös aika erikoisia kosketusjälkiä mäntää vasten olevilla pinnoilla.

https://www.sscycle.com/search/?keyword=%20%09%20320-0053

Toi olisi uuteen alakertaan kaikkein jäykin vaihtoehto. Seuraava alaspäin on sössön kammet. Sitten seuraavana JIMSin kammet tai jotkut "japanissa tehdyt" josseivät perin ole sama asia. Kustannustaso kokonaisella akselilla tietysti korkein, mut jos alkaa S&S kampia teettäen sovittamaan tehtaan limppuihin niin kyllä siinäkin rahaa palaa.

2017 jää vuodeksi, jolloin Kromitankki on telakalla, joten tässä voi nyt tehdä ihan miten vaan.

Ei  oo S&S kampurasettiä noilla tavallisilla tukkureilla kuten ei ollut matalapuristeisia Wisecon mäntiäkään. Mut saahan osia tilaamalla muualta.
883/1200/turbo

JKKo

Tää se päivä on... kaikki muut ajokit on yhtä aikaa ehjinä ja leimassa. Nyt ehtii!

Moottori on purettuina laatikossa miinus kampikammio joka on edelleen pyörässä kiinni.

Alakertaan tulee uudet S&S veivit 1200 kokoon laajennettujen 883 pyttyjen ja matalapuristeisten konversio-Wisecojen kanssa. Eli pikkuisen vahvempia osia, ei sen kummempaa. N2 nokat saavat jatkoajan jos ei erityisen hyvä syy muuta tilalle vaihdata.

Turbo joutaa vielä seuraavalla kierroksella olla sama GT15. Sehän ahtoi tasaiset 0,5 bar oman hukkaporttinsa säestyksellä. Aattelin kyllä lisätä hukkiksen piiriin pikkuisen (propo)venttiilin niin että tasan 100% tupenkäännöllä päästää ahdot vielä isommaksi, mihin tuo ahdin sitten kykeneekään. Yhteen, jopa puoleentoista baariin? Mutta ei olisi yhtä äkkiväärä kuin oli aluksi toisella turbolla, jossa paineet menivät samantein yli yhden barin. Pelotti kurvissa antaa kahvaa.

Ja sitten se omatekemä ruisku jonka ehdin jo ensiversiona koekäyttää.

Pakosarjoista. Orkkisprimäärit ovat 44 millistä putkea. Sisältä 42. Kun ahdin tulee sinne koillisnurkkaan edelleen kun silloin ahdin ei ahdista kuskin tilassa ja kun haluaisin kromitankkiturbon 2.0 versiossa saada, jos mahdollista, ahtimen heräämään pikkuisen vielä aiemmin, niin ajattelin supistaa primäärit jonnekin sisältä 35-37 millin tienoille heti kansien laipoista kartioilla ja molempiin puoliin mahdollisuuden mukaan yhtä pitkät putki ennen kaunista loivaa y-haaraa juuri ennen turboa. Pakokaasu ottaisi ikään kuin vauhtia heti kansista lähtiessään ja menisi samaa vahvuutta pitkin aina turbiinipesään jossa aukko on 34mm suuruinen.

Ja sitten entistä avarampi downpipe jos nyt GT15 laippaan sellaisen tehdyksi saa.

Jotakin tommosta. Marteliuksella oli kivan tiukkaan kaartuvaa käyrämateriaalia mainittuja kokoja.

Ajopyörä erikseen, niin saa rakentaa kesälläkin!
883/1200/turbo

JKKo

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 120 päivään.
Jos et välttämättä halua vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.


Juu, haluan mä.

Sportsterin moottori purkautui kevätkesällä pyörästä irti. Matkusti juhannuksen jälkeen takakontissa Kuopioon jossa eräs foorumilainen otti tehtäväkseen kampiakselin täyskunnostuksen. Lohkot kävivät tämän reissun aikana Alavuudella koneistamossa puslitettavana. Myös laakerilinja on nyt suorassa. Rihdatussa akselissa on uudet S&S veivit jota myöten männätkin rupeavat jatkossa kulkemaan lakki suorassa.

Kasaus käynnissä.

Öljypumpun avasin ja mittasin roottorit olevan kunnollisia. Pumpun pohjassa oli muutama roska pyörähtänyt roottorin ja kannen välistä ja sitä myöten on ilmeinen painehukan paikka löydetty. Antaakseni turbolle kaiken mahdollisen kävin lasiliikkeestä palasen ikkunaa ja rautakaupasta muutamaa karkeutta hiomapaperia. Tasomaisesta pohjasta saanee ihan pelkällä käsityöllä enimmät veke. Eihän tuo ole mopon sylinterikannen oikaisua kummempi hiottava alumiinia kun on.

Keinuvivuista aloitin topicin Evo Sportsterin osastolla. Taidan olla sen verran kiiltävän perään että laitan Ultiman rullavipat sen päälle että ajattelin tarkastuttaa ja vaihdattaa ohjurit kanteen.  Jos jollakulla on tieto, ettei ne mahdu tms niin kiitos tiedosta etukäteen.

Ens kesäksi ajoon.

Muuta "uutta" ei ole tulossa mutta pakoputket turbon molemmin puolin laitan uusiksi.
883/1200/turbo

JKKo



Tässä kohdassa huolto meni keväällä remontiksi ja nyt remontti on tehty ja voi jatkaa siitä kansipahvihuollosta eteenpäin. Tarkemmassa syynissä kannet lähti ohjuritarkastukseen ja keinuvivut akseleineen saa jäädä sikseen.

883/1200/turbo

JKKo

https://www.facebook.com/jarikristian.koponen/videos/10215744708351308/

Osat vatiin, ravistus ja näyttivät löytäneen takaisin paikoilleen! Ennen ajokautta vielä ohjaimen muokkaus koteloon sopivaksi ja pikkuisen säätöä. Voi olla, että täytyy vaihtaa suuttimet, kun nuo 350cc kokoiset käyvät minimiaukoloajallakin "aika rikkaalla". Mut onpa kierrosherkkä vs kaasutin.

883/1200/turbo

twinspeed

Miks toi sanoo mulle facebookissa, että "sisältö ei ole ikävä kyllä käytettävissä"???

Näkyyköhän se sitten vaan sun fb-kavereille...?
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

JKKo

#205
Saattaa olla. Kuvantallennin on tallilla eikä hopeiset omenat ole vaihtaneet vielä sisältöä keskenään. Flickr eikä Aijaa suostuneet ottamaan videota (100M) joten laitoin facebook linkin. Parannan asian jossakin välissä. Ei siellä ollut kuin moottorin papatusta.

Edit: Nyt olen käännellyt asetukset edellä linkatun videon osalta "julkisiksi".
883/1200/turbo

twinspeed

"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

JKKo

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 31 joulukuu 16, 18:58:38
Lainaus käyttäjältä: Blower1 - 20 joulukuu 16, 16:46:42
Ei pitäisi olla ongelmaa saada oikealla elektroniikaohjauksella lyhennettyä suuttimien aukioloaikaa niin että koneen saa käymään riittävän laihalla. Omassa virityksessä on vielä isommat suuttimet suhteessa koneen kokoon ( 4x 670cc/min, 1327cc nelisylinterinen kone) ja tyhjäkäyntiseokset saa säädettyä kohdilleen niin normaalibensalla, kuin E85:sellakin. Polttoaineen paineensäädin on ahtopaineohjattu, mutta ei "kertova".


Nyt ehtii paremmin tämän turboruiskuttimen pariin kun on jo yksi kesäajokki telakalla. Kesäauton koneesta meni perjantaina jakopään rattaat tuhannen murusiksi koneen punarajalla ja siinä on sellainen työmaa jotta saa odottaa ensi talveen.

Edelleen tämä vehjes samassa tilassa mitä polttoaineen annostukseen tulee. Ei pysty laihentamaan niin paljon että saisi seosmittarin oikein alueelle. Laitoin kaksi lambdaa ja molemmat ovat samaa mieltä asiasta. Toinen on ennen turboa. Toinen sen jälkeen. Nestekaasullakin käytin ja sain sillä pelaamaan paremmin alueella, joten tarvitsee nyppäistä suuttimet pois ja tutkia kuinka ne käyttäytyvät penkissä.

Kaasulla jos käy muttei bensalla niin ihan kun ei sekoittuisi ilmaan vaan menisi pisaroina.

Mulla on oskilloskooppi suuttimien piuhoissa joten saan tarkan tiedon mitä niihin ajetaan. Suuttimet aktiovituvat minimissään noin 1ms pulssilla - sen kuulee äänestä. Mutta nyt ne on otettava irti ja laitettava paineen alle penkkiin.

Ajoitus on tässä sellainen että ruiskutus alkaa siinä kohdin kun naapurisylinteriin lyö kipinää. Siitä oli helppo anturoida. Sehän on aika lähellä sitä kohtaa jolloin imuventtiili alkaa aueta. Yksi ruiskutus per työkierto eli ruiskuttaa kerran per 2 kierrosta mutta eikös se ole ihan tarpeeksi?
883/1200/turbo

Motomatti

Suuttimia on kovin erilaisia siinä suhteessa mikä on niiden minimiaukioloaika. Silloin kun ollaan lähellä minimiä niin ruiskutus on lisäksi epämääräinen. Näin käy jos suutin on liian iso tai kovin vanhaa tyyppiä.
Tässä tapauksessa epäilen että ainakin liian iso.

Liian pieni suutin taas hannaa yläpäässä virtaamaa. Vaikka polttoaine jäähdyttää suuttimen mekaanisia osia niin lähellä maksimiaukioloaikaa alkaa käämit olla kovilla. Tuohon minimin ja maksimin väliin pitää suuttimen virtaama sovittaa.

JKKo

Juu ne pääsee penkkiin ihan kohta. On ostettu parina tähän Finjectorista. Oli haasteellinen löytää "sopivan lyhyet" kun Marellin ruisku (!) joka siis on Buellista, käytti jotakin ranskalaisia erikoisuuksia, ei mikään kolmesta tunnetusta tyypistä. Nämä olivat jotkut "tosi lyhyet ja jatkot perässään".

Nämä ovat vain 350cc joten ei voi edes alkaa hulluttelemaan ahdoilla.

Voi olla että niissä oudoissa suuttimissa oli taikaa. Ne vaan olivat alamittaiset ja finaalissa. Niitä ne foorumeilla kaipailevat.
883/1200/turbo