Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

Joo ja aina kun mä oon käyttänyt niitä niin ei ole vuotanut.

JKKo

Ehdin jo tilaamaan monikerrospeltiset. Saa perjantaiksi.

Purkuharjoitus toi hyviä havaintoja anturipiuhotuksen
järjestelemiseksi. Väärin koottuna melkoinen riesa
tämmösissä kansipahvisulkeisissa.

Pytyt oli vähän kiillottuneet pystysuuntaisin jäljin
sitten viime näkemän. No tämä on tämmöinen
koekappale. Aattelin vahtia ebaysta vähillä maileilla
olevan vaihtokoneen tallin hyllyyn bigbangia varten
valmiiksi. Jos ei tuu, niin aina tommosia koneita
joku tarttee.
883/1200/turbo

Smokie

Oho tulipa hyvä riita. Ei nyt noin olisi tarvinnut suuttua.

Ja sulla Jkko on liian huono ilmanputsari, noista menee läpi kaikki moska.

JKKo

Oli siellä niitä partikkelinaarmuja mut voi osin olla muokatun huohotuksen ansiota. Takaiskuventtiili huohotinputkessa hävitti savutuksen mut pitää myös kampikammion keskimäärin alipaineisena. Ilmasuti vaihtuu kuitenkin K&N:än isompaan huonoon seuraavalle ajokaudelle.
883/1200/turbo

JKKo

#184
Oli niissä sylintereissä muutakin moitittavaa. Kansitasot on pikkuisen painuneet valurautaputkien ympäriltä. Oisin vienyt hiomoon ennen kuin pistän hienot Cometicit paikalleen. Mutta ei tässä vielä kaikki. Etupytyn sylinteriputki on katkennut noin 4cm kansitasosta alaspäin. Puolisen kierrosta näkyvää halkeamaa. Pikkuisen on jo halkeaman reunaa ottanut matkaansa männänrenkaat. Mutta niin kuin taas kerran: eipä jäänyt vieläkään tienlaitaan. Teki sen jo tallissa.

883:n sylinterit olisi tarpeeseen.

Edit: sylinterikaupat sovittu. Ja Wiseco 8.5 puristeiset tilattu
883/1200/turbo

JKKo

Ruiskunohjaimia syntyy mutta motskari on vielä levällään. Pytyt hain Tuusulasta ja Wisecot tuli Ohiosta. Matalapuristeiset Wisecot ei olleet tukkurien suosikki joten piti kaukaa tilata mut 2 päivää ja ne oli mulla. Oikein samettipussissa oli moiset männät nätisti...

Tähän ei sitten luonnonvoimien (lue : laiskuus) ansiosta tullut lainkaan mikroprosessoria vaan toistin itseäni ja tein kotitekoisen D-jetronicin pikkuisen lambdalla laajennettuna.



Mulla on vastaava autossa ja toimii. On tätä joutusampi editoida kuin Keihiniä ja kaitpa tää Hillbornin ja Kugelfischerin tienoille sijoittuu säätöjen laajuuden suhteen. Tekaisin tommosen testipenkkistimulaattorin jolla voi käydä säätöjä läpi aka kun esim haluaa johonkin muutosta niin voi sitten kuiviltaan testata että muutos osui oikeaan paikkaan.

Voip ehtiä kesäksi valmiiksi!
883/1200/turbo

JKKo

Melkoisia irroitettavia KB:n spiraalisokat männäntappien tieltä. No ei lähteneet männäntapitkaan männistä kuin kierretanko/mutteri -pullautuksella. Mutta lähti kuitenkin.

Takamännän lakki on kulunut oudon toispuoleisesti. Itseasiassa näillä männillä uutena luulin kamppeen leikanneen kiinni ja sitten hoonattiin. Mutta sehän on vaan muotoillut männän vinoa asennustapaa varten.



Sylinterissä on vastaava poski killottunut sekä pystynaarmuilla.



Mäntä kallellaan, kanki mutkallaan? Kotikutoinen analysaattori 2sta männäntapista. Ei tieteellisen tarkka mutta kyllä se jotakin kertoo.



Ei tarvinnut paperiliuskoja testiin. Rako on noin 1,2mm. Kankia väännellään pikkutaipumien takia suoriksi, mutta onko tuo enää semmoinen?



Kannattaako tuota yrittää vääntää?
883/1200/turbo

Lyytinen

Jos on pelkkä kanki tuon verran kiero niin anna mennä vaan. Mutta kannattaisi ehkä mitata pinionin ja vetoakselin päästä heitto, ettei limput ja keskitappi ole pyörähtäneet?

JKKo

Ja taivutus sillä lailla että veivin yläpäähän käypänen lovi kammessa sitten vääntö? Jossakin s&s sivuilla oli esimerkki työkalusta. Tallin nurkassa on jotakin Martelan työpöydän runkoa. Siitä saa vääntimen varren väsättyä.

Tämän alakerta on ollut nipussa 2001 alkaen. Silloin tehtiin alakerta ja vaihdettiin akselikin hyvään käytettyyn kun vetopuolen booreissa oli osumaa. Konversio n:o 1 tapahtui 2004-5 ja oli ihan hyvä monia vuosia kunnes jostakin syystä takapytyn kangesta meni hela. Sitten laitettiin 010 ylikoko poraten ja jostakin syystä huomasin sisäänajotarkastuksessa että takanen on "leikannut kiinni". Putsihooni ja nippuun takaisin. Ettei vaan olisi ollu veivi mutkalla kaiken aikaa kun noita sattumia on ollut noin runsaasti. Nämä viimeisimmät männät on sen verran olemattomalla helmalla, että kylkimyyryä kulkeva mäntä ei ole oikein saanut mistään kiinni. Vain ylhäällä renkaiden yläpuolella on kulumaa.

Kummassakin pytyssä oli 10.2 puristukset kun kokeilin ennen kansipahvijumppaa näkyiskö vuotoja.

883/1200/turbo

Lyytinen

Pitää olla kaksi työkalua, toisella otetaan keskeltä kankea ja toisella yläpäästä ja sitten taivutetaan. Ei siis alapään laakeria vasten. Eikä yläpään puslasta. Omatekemässäni versiossa taivutus hoituu ei käsillä vääntämällä vaan kasimillin pultti+mutteri. Vääntövarren pituus about 20 cm, hitsailtu kasaan tyyliin 8 mm x 80 mm latasta. Kun päästät irti, se kanki tulee takaisin aika paljon, pitää siis vähän yli taivuttaa. Rauhallisesti vaan vähän kerrallaan niin hyvä tulee.

Mutta edelleen mittaisin kyllä sen pinionin ja vetoakselin vipotuksen. Mulla oli sportster joka just söi mäntää toispuoleisesti sun muuta isompaakin murhetta, ongelma oli kun kampiakseli ei pysynyt rihdissä. En sano, että sulla olisi se ongelma, mutta ei mitään järkeä olla mittaamatta. Suuntaa antava mittaus onnistuu minusta ilman lohkojen halkaisuakin kone rungossa kiinni.

Tuusulan T-Bone

Pinionin päästä mitattaessa kantsii muistaa, että tulokseen liittyy erinäisiä välyksiä. Joten mittaus todellakin on vain suuntaa-antava. Mutta äkkiä se on tehty, joten kantsii varmaan tsekata. Jos heittoa on metri, niin kampura halkaisten laita.
Long John Stroker

JKKo

Asia selvä. Mä käyn pinionin puoleisessa päässä mittakellon kanssa. Jakopään puoli aukeaa tässä vaiheessa aika kivutta ja on helppo pyörittää konetta joka on vailla yläkertaa.

Mekanistituttavani ehdotti kangentaivutukseen tehtäväksi työkalun joka tukee itsensä kammen yhdeltä sivulta ylä ja alapäästä ja vastaavasti painaa kankea keskeltä toiselta puolen. Pultista vääntämällä ja välillä tulosta tarkastellen taittuisi kampi uuteen asentoon. Kattoo ny, jos menee se alakerta aukaisuun, niin ei tartte vielä kankia taivutella.

Jonninjoutavan spekuloinnin kappale. Jos tuossa olisi kampi rihtauksestaan pyörähtänyt ja siitä olisi tuon männän kuluman takia jo monen monta vuotta ja varmaan >10tkm. Oisko alakerran laakerit kestäneet sen matkaa? Tietty riippuu siitäkin, paljonko on nitkahtanut.
883/1200/turbo

JKKo



Muutama toistolla keskimäärin sama tulema akselin päästä mitaten 0,13mm eli amerikaksi 0.005". Onks paha? Tehtaan serviisimanuaalissa on penkissärihtausarvo ja se on tyvestä, joten ei oikein voi tähän soveltaa.

Veivi '91 koneessa 84321-83 joka ... aluksi tuntui viittaavan rautapäähän. Mutta eihän se o mahdollista.
883/1200/turbo

Smokie

On se vähän huono mutta huonommillakin on ajeltu, en tiedä sitten onko virivirimoottorissa. Pyörittelitkö tuota yläpäänmittaustyökalua, sellaistakin on tullut vastaan ettei noiden tappien päät välttämättä aivan justiin oo koneistettu. En tiedä toimiiko tämä kk alapäänlaakerien testauskonsti moottorissa mutta kampi irrallaan ainakin. Nostat nyrkillä kiertokangen yläpäästä ja sitten lyöt toisella nyrkilläs siihen toiseen nyrkkiis. Jos kuuluu kilahdus niin tuli asiaa laakerikauppaan.

Tiedän että kuullostaa vähän liian yksinkertaiselta enkä itsekkään uskonut ennenkuin kokeilin useampaan huonoksi ajettuun kampuraan.

Eihän sun pytyt oo olleet hippasen liian tiukat vai onko moottori vaan syönyt paskaa? Veikkaan paskaa kun osa naarmuista näyttää menevän ylemmäs kuin männänrenkaat. Laita kunnollinen ilmanputsari siihen ellet halua tehdä mäntäjumppaa joka talvi.

Spöke

Emmä sportstereista mitään ymmärrä, mut en mä bt: n konetta kasais tommosella vipotuksella. Johan se kalvaa nokkakopan puslan moroksi.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa