Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

JKKo

Oon ajellut ja modifioinut.

Totesin, ettei wastegate voi toimia, koska tekemäni laippa estää käytännössä pikku venttiilin aukikääntymisen. Nyt se on korjattu hyväksi. Emmä tosin ehdi huomata, että painekello koskaan sitä kääntäisi, voi olla tuo bilteman painemittari aika huuhaata lukemineen. Painekello taitaa aueta silloin kun kääntää kaasun ahdoilta kiinni. Ainakin se tupsahdusääni muuttui pienemmäksi muokatun laipan myötä.

Kun tää aika mielellään tupsauttelee savua, niin vaihdoin paluupuolen letkun koko matkalta 16mm sisähalkaisijaksi. Bilteman epdm lämppärinletku ei tuu kauaa kestämään öljyä mut kokeilut sillä voi tehdä. Enää ei pakkaannu öljy ahtimeen paluutukoksen tiellä, mut silti joskus savuttaa. Ahtimen asento pitää näköjään motskarissa olla akseli pituussuuntaan. Piste. Nyt kun kanttailee, nin tässä kaatuu pakopuolelle annos joka sitten pikkuisen tupsauttaa kanssaliikkujain iloksi sinistä liikennevaloissa. Se on annos, koska pikku kaasuttelulla sen saa pois savuamasta. Öljynä käytin TB 10W-60 reisinkiölkyä jottei palaisi niin pahasti ahtimeen kiinni. Toi on tosi kuuman kestävä liemi ainakin silloin kun sitä roiskuu kuumille pakoputkille.

Pääsuuttimessa menin hyvän suurennuskokemuksen perästä vielä askeleen etiäpäin. Vaihdoin 190 => 195 joka täysillä ehkä auttoi johonkin, mut välialue menee jo röpeltämiseksi. Siksi ohensin välialuetta näin; Originaali N72A neula pois ja tilalle paksumpi N72F, mutta harkitusti pari milliä kohotettuna. Välialueen röpellys katosi, seosmittarikin pysyy vähän paremmin ääripäiden välillä eli asteikolla. Vois ehkä laskea neulaa pikkuisen vielä ja sit voi ollakin aika hyvä sikäli kun kaasariturbosta sivistyneen saa. Tällä jo ajaisi, mutta...

...K03 turbo lakkasi lataamasta parin reippaan täyskaasuvedon jälkeen. Takapihalla ajelin tietty ja portti tielle oli kiinni. Kone kävi kivasti mut kolmannella vedolla ahtoja ei enää tullut. Hyvin savutti kun oli sieltä takapihalta ajettava jokunen mutka ja suora tallille.

Ahtimen laakerit meni. On aivan klonkklonk väljä.

Tilauksessa on myös putkenmutkaa ja tässä rytinässä vois päivittää ahtimen vähän raikkaamman kokoiseksi. Oisko se nyt se TD04? Kuulalaakerit vai  "journal"?

Harmittaako? Ei oikeastaan. Täähän etenee ja ei toi testipropelli maksanut kuin pari-kolmesataa. Voihan sen kenties ehjätäkin. Ja kaiken lopuksi kromitankki tuli ajamalla talliin (sieltä takapihalta, tietty).
883/1200/turbo

Smokie

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 14 heinäkuu 16, 13:34:01
Ahtimen asento pitää näköjään motskarissa olla akseli pituussuuntaan. Piste. Nyt kun kanttailee, nin tässä kaatuu pakopuolelle annos joka sitten pikkuisen tupsauttaa kanssaliikkujain iloksi sinistä liikennevaloissa.

No ei sitten varmasti tartte. Tais olla vaan menossa jo se turbo. Varmaan loppuu tupsuttelu kunhan vaihdat paremman tilalle. Mitsun 04-12 on hyvä turbo, passais varmaan kokonsa puolesta hyvin. Miinusta tulee siitä että ainakin nää Volvosta peräisin olevat on ihan saatanan rumia. Integroitua dumppia ei vaan pysty kattelemaan.

JKKo

Ok, mut tässä  kamppeessa seuraava propelli tulee olemaan enempi ajosuuntaan ihan fengsuitten takia. Tää oli ergoniminen mutta turhan leveä. Sikälihän Kromitankin osasijoittelu on ok, että liki minkä tahansa osan saa irti huoltoon/säätöön irroittamatta turhaan muita osia. Esim Keihin lähtee ottamalla ahtopuolen putki (2 letkuklemmaria), pudottamalla imun vaijerin pää (ei ruuvausta, sehän tippuu muutenkin aina silloin tällöin) ja kaasari ittessään on vain 2:lla banjopultilla kansissa kiinni.

Tukirauta/kaasari on nykyisin kiinteä "yksi osa". Sitten kun tähän saa säädöt enempi kohdalleen niin em seikat menettää merkitystä.

TD04 metsästykseen...

Se ahtimen laakerin puuttuva aines on varmaan pitkän tallille paluun ansiosta jo filtterissä. Ylimääräinen huuhteluöljy ja pari ave mariaa päälle.
883/1200/turbo

JKKo

#123
Mä nyt päätin kuitenkin koota tämän vielä tälle sesongille. Nettivaraosassa oli GT15 sopivasti tarjolla ja sen vastinehan mulla (K03) tässä oli. Turbotkaan ei ole bolt on, elikkäs tuon Garrettin ahtimen rei'itys ei sopinut edelliseen ihan ilman viilaa. Tämänkin myyjä kertoi vekottimen kuuluvan alunperin 1.9TDI 90 hepan laitokseen.

Tää uus käyttäytyy eri tavoin kuin edellinen. Imusarjan painemittari ei vapise ja ahdot asettuu kivasti puoleen baariin eli hukkaportti numero yksi toimii.



Palasin tuohon alkuperäiseen ahtoputkeen eikä siitä tunnu olevan haittaa. Pitotputkiosastolla sekoilu oli osin turhaa. Kaasutin tartti laihennusta (lue prikan pois neulan alta) ajoalueelle ja hilppasen isomman pääsuuttimen tehoalueelle. No tulipa tehtyä versioita. Tää kaasuttimen kiinnitystapa toimii sikäli, että ne on vaan noi kaks huohotuksen banjopulttia auki ja kaasari on käsissä. Ainoa letku mikä tarttee irrottaa on ahtoputki. Kiinnitysrauta ja kaasutin on yhtä puuta, eikä niitä tartte irroitella säätöjä varten.

Kaasuttimen sisälläkin oli vikaa.



Poksahdus EI puhkaissut luistin kalvoa vaan räjäytti luistin yläpään, jonka jälkeen koko kalvo oli irti luistista. Tollahan ajaa mut tehot on vähän kateissa. Mannen kaupasta tarvikeluisti, viilaa, santapaperia ja 3mm poranterä ja siitä tuli ihan hyvä. Ristipääruuvit kaasuttimessa olivat mulkkaantuneet joten korvasin ne torxpäisillä.

Tässä kaasarissa on nyt 190 pääsuutin ja neulana paksu N72F jota on nostettu milli. Menee 80 marssivauhdissa kivan laihalle ja varmaan pääsee tankillisella pitkälle. Het kun kääntää kahvaa seokset rikastuu ja neula pysyy asteikolla kuormitettaessa. Eikä poksahda putkessa.

Uutta on pop off venttiili eli dumppi numero 2. Ahtoputkessa on haara ja siinä Malpassin dumppi.

Tshiiih. Tarttee välillä nautiskella loppukesän päivistä ajamalla.

883/1200/turbo

JKKo

Parisataa kilsaa takana uudella turbolla. Toimii niin sivistyneesti normaalissa ajossa, että voi huoletta lähteä vaikka keskustaan pyörimään tai moottoritielle nauttimaan tuulen kosketuksesta. Kulutus sekaajossa on viiden litran päältä.

Vehkeen pakokaasut haisevat turhan paljon öljylle. Kone kulutti öljyä ennen turbostusta, vika lienee öljyrenkaissa, joita ei edellisessä putsaushoonissa tullut uusittua - ei sattunut olemaan konversiomäntien renkaita käsillä. Mut puristuspuoli oli kunnossa. Kummassakin pytyssä oli 11 ennen kuin kaiversin palotilat. En mitannut jälkeen.

K03 ahtimella öljyt menivät pakopuolelta pakoputkeen. Menivät jo alussa ja sitten kun turbo otti kipeää niin purun jälkeenkin öljyn jäljet näkyivät sillä puolella. Ahtopuoli oli siisti eikä kaasuttimessa ollut öljyä.

Garrettin GT1544S:llä öljyn katku on ollut pienempää. Mutta ahtopuolella on kaikenaikaa rasvapinnoite. Ei savua normiajossa että sikäli ok. Mut kun eilen isolla vaihteella kokeilin vetoja, niin jopas heitti seuraavassa pysähdyksessä melkoiset savut. Ja ahtopuolella oli aika paljon öljyä.

Ahdin on täsmälleen samalla tavoin asennettu kuin edeltäjänsä.

Kotidiagnoosi. Garrettin mukaan tuohon päätyy joko imupuolen, suodattimen ahdistuksella. Liian pieni suti, likainen suti, ahdas imutorvi. Tai sitten liian iso öljynpaine. Jälkimmäinen ei tässä vissiin voi toteutua. Poistoputki on tasan laakerin alapuolella ja 16mm letku auki koko matkan joten ei pitäisi kerätä öljyä ahtimeen.

Onks ahdinmerkkien välillä käytöseroja näiden öljyjen kulkeutumisten suhteen?

Mimmoinen ilmanputsari riittäisi?
883/1200/turbo

JKKo

#125
Monologi jatkuu. Ajelin testipätkän Hki-Porvoo edestakaisin. Hyvät uutiset ovat se, että bensaa kuluu seka-ajossa viisi litraa sataselle. Sekin on hyvä, että kampe käy nätisti ja ajo on helppoa, ei ole viritetyn laitteen omituisuuksia.

Öljyä tämä tunkee turboon innolla ja huohottaa myös kuumana aika runsaasti. Ehkäpä on tulevana talvena paneuduttava ohivuotoihin ja mahdollisesti tekaistava sille alueelle jotakin parannuksia.

Ajolenkin punaisena lankana oli "pintakaasulla". Vaikka ilmanpuhdistin ahdas oliskin, niin satasen marssivauhdissa ahtopainealuetta vältellen tuskin käytin ilmanpuhdistimen virtauskapasiteettia kovinkaan paljon.

Aina on semmoinen pikkuinen öljynkäry ympärillä.

Voisin olla kiinnostunut ostamaan 883 koon sylinterit. Saa tarjota.

Edit: Puristuspaineet 10,25 takana ja 10,0 edessä. On hyvin linjassa ennen purkua mittaamiini 11 paineisiin. Sen jälkeen kaiversin puristussuhteen 8,6:sta 8,0:aan. Tarttee vissiin käydä se öljynpaluureitin liitin tarkastamassa että paljonko sinne jäi sitä tilaa kun kopan sisäpuolelle tuli jonkinmoinen mutteri.
883/1200/turbo

JKKo

Öljynkatku ja -savu voitettu. Kampikammion tuuletus, joka oli vedetty letkulla 2 yhteen ja edelleen koneen päältä ketjusuojan päälle päättyen filtteriin, oli voimakkaasti osallisena siihen, että turbo annosti öljyä molemmin puolin. Jo varhaisissa kokeissa huomasin, että letkun päässä oleva filtteri ei ole niin hyvä kuin se että käärin letkun pään kangaspalaan. Sitä huohotusletkua edelleen muokkaamalla ja varustelemalla sain stopattua sekä savutuksen että käryämisen.



883/1200/turbo

JKKo

#127
Keihinin tarvikeluisti taitaa olla aika pehmeätä seosta?

Alkoi maanantaina olla tehot kateissa ja laihalla sekä mittarin mukaan että tulpista lukien. Tänään lakkasi ahtamasta vaikka turbo viheltää kuinka. Diagnoosi on luistin jumi.

Eilen tarkastellessa asiaa huomasin, että uuden luistin liepeet on aika kuluneet vs originaali jonka aiemmin löysin silpoituneena. Ja saattoi olla että tarvikeluisti on vähän taipunutkin.

Dumppi on eli ei saa ihan hirveitä paineiskuja tuo luisti.


Edit: Viimeisimpään toimimattomuuteen kytkeytyy se, että purin ja putsasin kaasuttimen yläkerran tarkastuksen yhteydessä. Mullahan on tuo turbo jonkin verran toimittanut ylävoitelua eli ahtoputkessa on rasvaista kuin hampurilaisravintolan keittiön hormissa. Öljynsyöttö imu ja pakopuolelle on kuitenkin rauhoittunut alkuajoista modattuani huohotuksen hallitummaksi.

Välitön ahtojumi tuli, eli luisti ei nouse, tuli siitä kun pyyhin luistin puhtaaksi. Kääntäen, luistikaasari on toiminut kiitos turbon aikaansaaman voitelun... Siinähän sitä on miettimistä talven pimeinä iltoina.
883/1200/turbo

JKKo

Tälle tielle tuli lähdettyä. Kaitpa sitä on keväällä jo perillä.
¨
883/1200/turbo

Smokie

Mitä ohjausta oot ajatellut? Se kapealambda ainakin kannattaa heittää heti täs vaihees roskikseen.

JKKo

Ohjain tulee olemaan omavalmiste. En laita lambdaa säätöluuppiin. Se on väin väline jolla "pääsen kartalle". Sen näkee sittemmin tuleeko laajakaistalambdalle tarvetta.

Vastaavassa vaparin ohjauksessa menin kapeakaistalambdalla alueen läpi ja täyskaasuajossa sitten vaan rikastin tunnetulla % seosta ja toimi. Tuossa aiemmassa on edelleen kapekaistainen anturi ja se on myös luupissa normaaliajossa. Täyskaasulla anturi poistuu ja annostus on vain paineen ja lämpötilan annostama.

Tässä tulee Arduino Uno  alustaksi ja sen selkään mittauselektroniikka/liityntäkortti ja vielä kolmantena erillinen pääteastekortti ohjaamaan suuttimet ja polttoainepumpun.

Paineanturi, ilman lämpöanturi, kaasuläpän asentoanturi ja moottorin asentoanturina käytän Ultiman singlefire -sytytyspulssit. Ruiskutuksen ajoitukseen on jokunen idea päässä. Tarttee todentaa ennen kuin avartaa.

Moottorin lämpötila-anturi tulee myös mutta sen käyttö liittyy lähinnä käynnistykseen ja kylmäkäynnin aikaiseen rikastukseen.



883/1200/turbo

Smokie

Osta multa Megasquirt 1 v2.2, aito ukrainalainen eikä mikään kopio. Itse ajelen sellaisella venäjälle eikä jännitä ollenkaan. Tuo ylimääräinen piti laittaa rautikseen mutta tuskinpa ikinä laitan, ahtimenkin myin jo pois. 400â,¬ Tämä on siis Arttu Heinälän tekemä vempele eikä kenenkään justiin ammattikoulusta päässeen kolvaama paskapurkki, jotain harrastuksen vuoksi tehtyjä microsquirtteja saa varmaan halvemmallakin. Jotkut sanoo että Megasquirt 1 on ihan liian yksinkertainen, minä sanon että ihmiset jotka niin väittää ajattelee liian monimutkaisesti. Turbo Kawasaki on aivan tyytyväinen kun Mega 1 käskyttää ruiskua ja sytytystä.

Se kannattaa ensimmäiseksi painaa kaaliin että ruisku tekee vain sitä mitä käsketään, kaasutin yrittää aina mukautua siihen missä mennään.

Laajakaistalambda olis hyvä olla että ohjain oppisi itse missä mennään, tottakai itse pitää ensin näpytellä arvot että mitä luulee mutta usein moottori on eri mieltä. Siinä sä et kapealambdan kanssa pärjää. Tai sitten voi tehdä niinkuin minä elämässä ylipäätään että tyytyy vaan vähempään eikä niinkään välitä jos vähän yskii tai pöllyyttää mustaa. Usko pois.

Lämpöanturi on pakko olla jäähdytysripojen välissä tai kannessa muuten vain, öljyyn jos laittaa se on liian hidas. Eikö siinä sun suunnittelemassa boksissa oli muka paineanturia valmiina? Kaasun asentoanturiksi en suosittele 80-luvun fiiattien weber anturia, sen sijaan neuvon lähettämään ne kaikki minulle. Mulla on semmoinen pikku ongelma että ne on aina täynnä metanolia ja mä en käsitä miks ne hajoaa. Ostin jostain virityskaupasta 2 uutta Bosch anturia mutta ne oli niin perseestä kuin anus vain voi olla.

JKKo

Käyvän moottorin polttoaineen annostelu digitaalisella ruiskutuksella on suoraviivaista ja se tapahtuu joka kerralla samalla kaavalla jos vaan anturit toimivat. Kaasuttimella on oikkunsa ja turbon perässä oikutteleva luonne senkuin tuntui terävöityvän. Toki tuo Keihin on kaasareissa parhaasta päästä ja hämmästytti että luistipeli noinkin helposti sopeutui ahtoihin,

Enemmän koodirivejä kuin peruskäynnistä syntyy käynnistyksestä tai vaikka tyhjäkännin vakaana pidättelystä.

Oon ajellut DIY ruiskulla nelisen kesää ja vähän talvellakin.

Edellisessä ei ole prosessoria lainkaan kun huvitti kokeilla vanhaa tekniikkaa. Eihän D-, eikä K-jetronikissakaan ollut. Mä rakensin edellisen ohjaimen paineanturin passiivisesta irtokomponentista, jotta pääsin skaalaamaan sen paineesta jännitteeksi loiheman signaalin tarpeisiin "helpolla" sekä asettamaan anturin toimintapisteen muuhun kytkentään sopivaksi. Siihen sitten sekoitin lämpötilakorjausta. Tulos oli se, että tuollaisenaan laite oli todella harvoin alueella ja on epävakaa kytkentä ja jos olisi bensaa tankissa, niin olisi pukannut sitä mainittua mustaa savua. Ajelen e85:llä ja se savuttaa vähemmän. Mainittu epävakaus on sitä, että "kartassa" ei ole kuin yksi sarake eli aineen annostelu ei huomioinut kierroslukua. Suljin luupin kytkemällä aluksi vain diagnoosityökaluna olleen lambdan kiinni ohjaimeen "säätötermiksi", toi ohjain on lopulta vain jännitesummain ohjaamassa ajastinta jota laukoo sytytyksestä luotu hetki. Voi ajella tankillisen yhtäsoittoa ja jos olosuhteet on esim "maantieajo" niin kapeakaistalambdan lukema on stabiilisti alueella kaiken aikaa samoilla kymmenillä millivolteilla. Kun se on kapeakaista niin tilannemuutoksissa se seilaa siksikin, että kaasutus poistaa lambdakorjauksen tilapäisesti yma.

Mun primitiivinen ruiskuni löytyy slantsix.org sivulta ja vissiin googlella "analog fuel injection controller" merkkijono ohjaa siihen tai lähelle.

Ittetehty miellyttää. Kun taski on tälläkin kertaa kertaluonteinen, niin en todellakaan luo mitään kaupallisen kopioita, vaan simppelillä editoitavalla tiedostolla kartat ja kertoimet ohjaimeen sisään ja laitteeseen tulee alkeellinen tiedonkeruu jotta paluutietona saan imaistua lambdan keräämiä arvoja joilla sitten itse voin räknätä korjauksia syötteisiin. Tässä 45 asteen vinkkelissä voi tulla sylinterikohtaiset erot vastaan ja siihen on yksi idea hautomossa.

Lambda lajista riippumatta menee samaan kierrereikään joten tuohan vaihtuu ketterästi jos siltä alkaa tuntumaan.

Mä en ihan vielä pura kaasutinta pois. Mittailin jo sytytyksen, ei sit oo ihan 315 asteen ero Ultiman singlefiressä pyttyjen välissä ja seuraavaksi käyn alipaineen signaalin kimppuun. Tässä kun se on vähän erilaista kuin autoni kuusisylinterisessä moottorissa, niin katselen mitä anturi tulee näyttämään ja mm funtsin suodatanko signaalin vai ajoitanko mittaushetken tiettyyn moottorin asentoon.

Ilman lämpötilan anturi tulee johonkin turbon ja läpän välille. Moottorin lämpöjä mainitsinkin käyttäväni kylmäkännistyksen ja käynnin kompensaatioon. Sylinteriripa käy hyvin.

Motskari on kesäajokki. Keli on aina plussan puolella. Tentulla käyvässä talviajoon soveltuvassa moottorissa lämpötilakorjauksella on isompi merkitys.

883/1200/turbo

JKKo

Tuo asentoanturin metanolilla täyttö tapahtuu ilmeisesti ahtimen ansiosta. Auttaisko tuulettaminen läppäakselin välistä? Paine ei ehkä hakisi reittiä potentiometrin sisältä. Jahas, pitäsiköhän tehdä tuokin anturi itse. Magneetti axelin päähän ja kosketukseton luku...
883/1200/turbo

Smokie

Voithan sä tietysti keksiä vaikka uuden pyörän mutta turha sitä on keksiä uusiksi. Mä en tiedä minkälainen jätkä oikein oot mutta itte menisin tunnetuilla, toimivaksi todetuilla vempeleillä.

Kunnteleppa tämä 200 kertaa ja mieti sitten mitä teet

https://www.youtube.com/watch?v=UDw3npNXQS0

Asentoanturiogelmiin auttoi ensin se että heitin koko metanoliruiskun roskikseen ja seuraavaksi lähti anturi samaan osoitteeseen. Vähän huonompi kaasun vastaaminen pelkällä MAP anturilla mutta ei se mitään, nyt ei ainakaan tartte jännittää mitä pätkimistä seuraavaksi tulee. Mutta seuraava Mirafiori kun tulee vastaan niin hyökkään heti sen kimppuun.