Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromitankki sai turbon, ruiskun ja koneremontin.

Aloittaja JKKo, 08 lokakuu 15, 19:21:00

« edellinen - seuraava »

seppo

Liitteessä on enklanninkielinen selostus kuvineen miten tuon pitotin + liitoksen kaasariin tein. Väsäsin tuon dokumentin yhdelle ulkomaanelävälle kun ei sanat oikein riittäny. Jospa siitä olisi jotain apua.  :) Tai sitten ei.

JKKo

Tulopuolen laipasta pitotin signaalin johtamalla oireet on just sun liitteen mukaiset. Johtuuko se vuodoista pelkästään? Eiks toi ole yhtenäinen putki sinne kohokammioon? Entäs jos väännän jengat tuohon tulopuolen reikään ja laitan siihen liittimen siten, ettei ahtoputki käytä samaa tiivistettä kuin pitot?

Pitäis parturoida takapytyn kannesta ripoja pois jotta saisin liitoksen kuten sun liitteessä on esitetty.
883/1200/turbo

seppo

On ihan sama otatko tuosta dokumentin näyttämästä kohdasta vaiko tuosta putsarin laipasta sen kohokammion paineistuksen, sama ilmakanava on kyseessä. Tuo kierreidea on varmaan toimiva, sillä varmistuu ettei vuoda. Ole vaan tarkkana kierteiden teossa koska se ilmakanava ei mene kohtisuoraan vaan muistaakseni menee kulmassa tuohon ilmanputsarin kiinnityspintaan nähden.

Ongelmana voi olla että reikä jää todella pieneksi kun siihen liittimen ruuvaat. Eikä siinä reiässä ole kyllä mahdottomia varaa isontaakaan. Kannestahan toisaalta lähtee rivoista tavaraa pirralla, hyyyyvin helposti  ;).

JKKo

Kävin tällä välin tiivistämässä Keihinin ja laipan välin kumilevyllä. Leikkelin orkkistiivisteen avulla puolentoista millin kumilevystä korvikkeen ja olen aika varma, ettei pitot - uimuri välillä ole vuotoa nyt. Kokeilin saippuavedellä käyvän koneen aikana, ei kupli. Koeajo huomenna työmatkalla kertoo, tuliko eroa entiseen.

Mainitsit pienireikäisestä liittimestä. Minulla on ollut koko ajan tässä välissä 6/4 millin PU letku SMC:n M5 kierteisillä liittimillä. Sisäreikä liitosten kohdalla pitotin ilmojen reitillä kahteen kertaan noin 2-2,5 mm. Ahdistaisko nämä, eli kulkeeko tuota kautta ilmaa paljonkin? Loppuviikon versioon voisin väkästellä esim 6 mm letkun...
883/1200/turbo

JKKo

Tiivistys vaikutti A+.

Tämä toimii nyt noin 3000-3500 kiekkaan täyskaasulla jossa vaiheessa ahdot menee yli 0,5 barin. Tähän olen päässyt ennenkin, mutta on tässä jotenkin tasalaatuisempi toiminta verrattuna aiempaan kurviputkeen. Tämä on tietysti yhden käyttäjän mielipide, mut se taitaa olla riittävä arviointiperuste tässä tapauksessa?  :D

Seuraavana onkin vuorossa pitotputkiyhteyden avartaminen kaasarin laippaan asti ilman välikuristuksia ja kenties vähän isompi (sisältä 8mm) pitotputki myös, kun sattuu sellaista ränniä olemaan varastossa jo.

Mut nyt tällä jo ajaa. Pikkuinen ahdin aivastaa kuin dumppi kun kääntää kaasua pienemmälle. Kuulostaa hyvältä mut pitää myös katsoa ympärilleen missä tämän aivastuttaa...

Ja ajokierroksilla 2-1 turboputki on aika hiljainen ja ei niin perinteinen H-D soundinen.
883/1200/turbo

JKKo



Dodii. Yksi pullonkaula on ohitettu. Pitotputken letkutuksessa käyttämäni pikkuruiset SMC:n liittimet olivat jonkin sortin virtausvastus. Siivosin ne pois ja tilalle tuli 8mm letkukarat (6mm reikä) ja 8mm letku.

Plussat. Nyt tämä on ahtanut koko alueen aina yläkierroksille asti. Kiekkamittarini mukaan kierroksia oli 5000, jolloin oli ahtoja Bilteman laadukkaassa imusarjan painemittarissa 1...1,2 bar (vipattaa pikkuisen kun ei oo sitä painekoteloa).

Miinukset. Kiihdytyksessä pitää koukkia keskialueella kaasukahvan kanssa oli "kuolleesta alueesta" noin 3000-3500 rpm ja 0,5bar ahtoa. Sen kierrosalueen yläpuolelle kun pääsee ja kiertää taas kaasun auki niin meno on kuin vuoristoradan alamäessä.

Teho tuntuu. Hyvältä.

Ja sitten tuli kuolema. Lataussäädin tai joku muu juttu meni tänään paskaksi, mut sähköt loppui. Positiivista on se, että ei vieläkään avautunut tili osastolla "tuodaan Harrikka lavetilla kotiin" vaan että tuo lähti Viikin kirjaston pihasta vielä kerran vouvouvou ja käyntiin ja virtaa riitti omaan talliin saakka.

Tässä kun on nyt extraa tuo Walbro (useita ampeereita), lämmitettävä lambda (ampeeri vissiin), seosmittari ja 2 lisämittarin valot (ei paljon mitään) niin oiskohan mahdollista että kuormaa on säätimelle liikaa? Vai tuliko 1991 malliselle orkkissäätimelle tunnit vaan täyteen?
883/1200/turbo

seppo

Hieno juttu että toimii paremmin  :).

Mitä se lambda sanoo tuolla kuolleella alueella?

JKKo

Heilahtaa ihan kerralla analogisen mittarin laihaan päähän. Kun se on kapeakaistalambda niin sehän tekee noin sekä laihalle että ylettömän rikkaalle mennessään.

Mittari oli siellä laihassa päässä (=tasan tapissa) silloin kun oli täydet ahtopaineet. Eli tommosella anturilla ei voi säätää, mut sillä kyllä näkee muutoksia.

Mä funtsasin että jos seuraava muutos olisi se, että kaivan luistin ulos ja suurennan sen reiän 1/8" kokoon jotta nousee rivakammin. Katselin kaasarin periaatepiirrosta ja kävi mielessä että jos luisti ei nouse tieltä pois ajoissa ja kun ilmaa kuitenkin tulee ahtimesta ja syntyy luistin eri puolille kova paine-ero, niin bensat voi paine-eron takia tunkea minne vaan, vaikka pääilmasuuttimeen tms.

Muutos kerrallaan. Ekaksi kuitenkin sähköjen elvytys.
883/1200/turbo

JKKo


Lataus tuli kuntoon uudella regulaattorilla. Edellisestä oli ylivuotoletkun tuoma bensa tuhonnut valumuovia ja sit meni sadevettä piireille ja tuli kuolema.

Luistikin tuli porattua. Ehkä auttoi johonkin tai sitten ei.

Purin myös autoon kuuluvat 2 sytytyspuolaa pois ja laitoin Ultiman sytkän mukana tulleen singlefirepuolan takaisin. Toimi.

Sitten säätelyyn. Nostin neulaa M3 mutterin paksuudella ja laite meni aivan sekaisin. Otin M3 mutterin ja neulaan joskus sujauttamani millisen prikan pois. Tulos on paras tähänastisista. Kromitankki ei enää räjäyttele pakoputkessa kesken ahtohommeiden.

Jos saisin neulaa vielä alemmaksi, tekisin sen. Eli tarvitaan laihentava (=paksumpi) neula tähän. Sekä Hotbiken verkkokaupassa että Nightrider sivustoilla vakiota N72S neulaa laihentavammaksi on merkitty N86E. Mut miks se on sitten ihan samoissa mitoissa kts taulukko:



Pääsuutinta en pienentäisi, sillä täyden tehon alueella 5000 rpm "kaikki on kohdallaan". Vetoja on ja ja seosmittarin viisari on sopivassa asennossa.
883/1200/turbo

shoveltimppa

Mukava kuulla, että homma alkaa rokkaamaan  ;D Tässä ketjussa on tullu hyviä vinkkejä ahtamista suunnitteleville.

Motomatti

Laadukasta kokemusta olen saanut ahtamisesta: vanhaan 80-luvun alun pyörään sinältään ahdin ja MegaSquirt sekä Ignitec-sytytys. Tietysti monta uutta asiaa yhdellä kertaa kun ei malta ajaa yhtä toimintoa kerralla sisään ja koko talvi aikaa näprätä.
Sitten kun ilmenee ongelma, melkein minkälainen vaan niin alkaa epäilemään laitteiden toimivuutta, säätöjen oikeellisuutta, tms. Vaikka yksi pitkään vaivannut vika johtui, minkä aika näytti, peruspyörän alakuperäisen huohotusjärjestelmän ongelmista. Ei enää ilmanvaihto riittänyt kun oli ahdin rasitteena valmiiksi "sisäänajetussa" koneessa. Mutta vika kerrallaan ja puutteiden korjaaminen hiljalleen toi tuloksen. Tosin projekti on ollut taas pari vuotta jäissä kun on tullut muuta niin kovin mielenkiintoista laitettavaa.

JKKo

#116
Nyt herätit uteliaisuuteni. Minkäs huohotusjärjestelmän vian kanssa sinä jouduit painimaan? Mullahan tämän kanssa esiintyi semmoinen yletön öljyn tulo ahtimesta pakopuolelle siinä vaiheessa kun huohottimen päässä oli pikkuruinen suodatin Biltmasta.

On edelleen ajatuksissa imettää kampikammiosta ulos pyrkivät huurut pakoputkeen samalla viisiin kuin joissain kiihdyttimissä on Moroson "käänteinen pitotputki" peltisarjain kollektoreissa. Mut se jää myöhemmäksi kokeiltavaksi jos sittenkään tulee tehdyksi. Siinä on kai joku takaiskuventtiili joten on "exit only" joka voisi olla hyväksi tuommoisessa kytkennässä.

Internetistä löysin kauppiaan, jolta ostin edellä postaamani taulukon paksuimman N86F neulan. Sen mitat kävivät paremmin "järkeen" että se oikeasti laihentaisi seosta.

Sitä neulatoimitusta odotellessa nautiskelen ja ajelen RE85/E98 mixtuuralla. Koeajelu antaa tuntumaa, onko seoksen laihentamisella minkäkin laisia muita vaikutuksia. Ensihavaintona se, että lakkasi haisemasta tunkkaiselle heti viinabensaa saatuaan.

Saattaisi se dumpvalvekin olla kokeilun väärti. On vähän niin kuin kuollut kohta heti vaihteen vaihdon jälkeen, jos oli edellisellä pykälällä ahdot päällä. Minne lie purskauttaa ylipaineella ja mitä...
883/1200/turbo

Motomatti

LainaaMinkäs huohotusjärjestelmän vian kanssa sinä jouduit painimaan?
Kyse oli hyvin yksinkertaisesta asiasta ja kun kyse on märkäsumppukoneesta ja kampikammion paine ei päässyt pois ja kuten tunnettua, samankaulaisen V2-moottorin männät käyvät ala-asennossa kokolailla samaan aikaan niin vastapaine pilasi osan kasvaneen puristuspaineen tehosta. Lisäksi öljysumu ei tahtonut pysyä kampikammiossa vaan tunki kierrätysjärjestelmän kautta palotilaan joka taas aiheutti tulppien toimintahäiriötä.

Asia korjaantui isolla ja korkealla olevalla huohotinkotelolla ja isommalla huohotinkaasujen kierrätyskanavalla. Lakkasi tulpat karstoitumasta ja tehoa tuli kummasti lisää.

Mainittakoon myös että ahdin ei ollut turboahdin vaan tavanomainen puoliruuviahdin joka ei pidä mistään nestemäisestä sisällään.

JKKo

Positiivista! Toimii taas paremmin kuin aiemmin!

Neulojen kanssa pelaaminen loppui ekaan kokeiluun. Amerikasta on tulossa vielä toinen turpea neula, mut se saattaa jäädä odottamaan muita tarpeita. Löysin toisen taulukon neuloista ja tätä



http://dudeworld.com.au/downloads/cv.needle.info.pdf

sitten tulkitsin ja mietin, mikä noissa laihentaa ja missä kohtaa.

Tuosta taulukosta huomaa, että neulat on kasvaneet paksuutta erityisesti kuormituksen alapäähän (neulan yläpäähän) joskus 90-luvun alkuvuosina. Eli saasteita on vähennetty. Jos joku haluaa matkapyöränsä maantiekulutuksen alas, niin siihen vois auttaa sellainen neula joka on paksumpi orkkis erityisesti D2 ja D3 mittauspisteestä. Laihentaa pintakaasulla mutta ei vaikuta tuppi nurin -alueella oikeastaan mitään jos on sopivasti valittu.

Mut turboon se laihennus ei kuulunut. Saasteaikakauden neula pois ja orkkis takaisin. Originaalina tässä oli N72A joka on likimain samanlainen kuin N72S, joka puolestaan on taulukosta poimituista neuloista 1-6 aika keskellä. Eli "normaali".

Käyntihäröt ovat lähteneet eniten sillä, kun olen preparoinut 1991 mallisen 883 kaasarin tehtaan jäljiltä oleviin asetuksiin. Vuosien varrella tehdyt viritykset neulan nostamiseksi ja vaihtamiseksi on purettu. Pääsuuttimen osalta alkuperäinen 175 oli vaihdettu aikanaan mökäputkien takia 180 kokoiseen. Eilen ostin setin 185-190-195-200 ja niistä sitten askartelin 190 kokoisen paikalleen.
Ja kas, taas piristyi eikä paukahda putkessa.

Summasummarum. Kokoa kaasarisi aiemmista virityksistä puhtaaksi kun alat säätämään sitä turbolle.

Nyt tämä on jo todella lähellä hyvää. Välillä pitää vähän ajella ja makustella eikä joka päivä tarvitse säätää jos ei halua.

Ai niin. Tää imaisi kartioilmanputsarinsa lyttyyn! Tarttee hakea isompi ja virtaavampi tilalle ettei tue astma ahtimelle.  :D :D :D

Hyvät juhannukset!
883/1200/turbo

Smokie

Oon joskus hienosäätänyt liian paksuja neuloja silleen että akkuporaan neula pyörimään ja _varovasti_ nauhahiomakoneella ohuemmaksi. Neula pitää sitten siloitella hyvin ettei se viilaa suutinputkea. Alkaa vissiin olemaan jo hyvin menohaluja?