Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pannun 1.5" enska remmin kireys ?

Aloittaja Webmaster, 15 helmikuu 09, 13:09:13

« edellinen - seuraava »

Webmaster

Mikä olisi hyvä kireys Pannuun tulevalle 1,5" enska beltille ?
Vedetäänkö näppi tuntumalla vai onko olemassa jotain mittoja ?
Jotenkin tuntuu vaan tällähetkellä siltä, kun laatikon liikkumavara on nyt jo käytetty lppuun ja remmi tuntuu todella kireältä, että ei varmaan tee hirveen hyvää laatikon stefoille ja laakereille.

flhx

Kai niille on jokin ohjekin olemassa, ite olen laittanut näppituntumalla "ton verran", sopivasti löysää mutta ei liikaa(no juu, ei tainnu tästä olla juuri apua...). Muistelin että Primon satsissa oli annettu ohje että 1,5" remmin pitäs painua n.tuuman kun sitä painaa hihnapyörien välistä? Ite kuitenkin pistin huomattavasti kireämmälle kun tuon ohjeen mukaan laitettuna tuli kiihdytyksissä ongelmia: remmi oli niin löysällä että tuli lievää piiskaefektiä, tuntui kuin olisi lipsutellut nopeasti kytkinkahvaa, kiihdytys oli nykivää. Taisin kiristää remmin n. puoleen ohjeesta eli painuma jotain reilu sentin luokkaa? En mene ihan takuuseen noista kun sen verran aikaa...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kokkonen

Mulla oli aikanaan Panshovelissa Primon 1,5" remmi ja käytin siinä perinteistä kiristystiukkuutta: kun pystyi remmiä kääntämään käsin 90 astetta lappeelleen siitä puolivälistä, niin siinä. Mut kyl siihen varmaan joku virallinenkin mitta on... 8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

flhx

Muistelisin että tuosta remmin kääntelystä jossain hieman varoiteltiin, remeli ei kuulemma oikein tykkää moisesta?
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Tomppa

#4
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 15 helmikuu 09, 16:20:50
Mulla oli aikanaan Panshovelissa Primon 1,5" remmi ja käytin siinä perinteistä kiristystiukkuutta: kun pystyi remmiä kääntämään käsin 90 astetta lappeelleen siitä puolivälistä, niin siinä. Mut kyl siihen varmaan joku virallinenkin mitta on... 8)
Tuolla metodilla se mullakin oli... aika kovaa pitää vääntää, jos meinaa ihan 90 astetta saada kääntymään. Hyvin piti strokerinkin tehot, vaikka se näyttäkin löysältä.
Keep on Keepin' on!

Kokkonen

Löyty se virallinenkin mitta: vapaaliike kylmänä 3/4 - 1 tuumaa. (Primo Brute 2 Classic, 1,5")
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jyrggä

Kuinkas kireällä 3" beltti ois passeli?
Nothing beats cubic inches...  except turbo!


Kiiski

3/4-1 tuuma remmin keskeltä kuulostaa hyvältä. Noissa remmeissä on se ominaisuus että ne kiristyy kun ne lämpenee, yksi hyvä tapa on tarkistaa kuumana sen remmin kireys, jos tuntuu tiukalta niin löysää lisää. Liian tiukka remmi rikkoo pahimmillaan kampiakselin vetopuolen laakerin, nelos/vitos vaihteen puslan ja laakerin,syö hihnapyörät ja varmaan jotain muutakin, varsinkin 3 tuumanen. Itellä ollu ajossa yhden kesän Supermax beltti jossa kytkin rumpu ja etuhihnapyörä muovia ja 14mm hampaat beltissä, ohjeissa sanottiin että sitten on hyvä kun ei hypi hampailla, oli kuitenkin niin löysä ettei hermo kestänyt kuunnella sitä räminää kun beltti hakkas pitkin peltikoppaa.
Niin ja belteissäkin tuppaa olemaan se tiukin kohta niin kuin ketjussakin.

Spöke

Kyllä toi aluenska on remmin kanssa yks v**tu!
Kun puuttuu se säätömahdollisuus. Mulla tossa pansovelissa on 1,5" primon enska. Kun loppukesästä loota leipoi, vaihdoin askin, hihnapyörät ja samalla muutin koko höskän käsivaihteille ja jalkakytkimelle. Päätin uhrata kesästä asti hyllyssä roikkuneen kevlarbeltin, kun on ollut noita kesto-ongelmia >:( (Siis remmillä...)
Tää kevlar beltti on Gatesin duunaama, ihan Primo-rivera laput näkyi olevan kyljessä; 30853ST niinku edellisessäkin, nyt vaan on se K siellä numerosarjan perässä. Edellinen oli BDL:än tekosia ja just oikee pituudeltaan. Tääpä on vitun löysä, hakkaa ittensä varmaan rikki enskakopan alareunaan. Mitä vit...??
-Markku-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kiiski

Siihen on saatavana remmin kiristin mikä tulee kiinni poistettujen ketjunkiristimien paikalle. Vaarana vaan piilee että tulee liian kireä jo minimi säädöllä, jos beltti liian lyhyt. Alukoppa ainakin mulla ollut todella hyvä ei ongelmia linjauksen kanssa, tietysti jos koppa todella kiero niin eri juttu. Oletko varma että oikea remmi, jos kestävyys ongelmia, parhaiten selviää kun kietaiset remmin kytkin rummun ympärille jos istuu kuin hanska niin beltti on sopiva, jos hammastaa vähänkin niin väärä. Beltti valmistajat myy belttejään kasimillisinä vaikka ne yleensä on karvan yli ja teollisuushihnat on tasan 8mm. Oikeat kamat oikein asennettuna kestää ihan hel....ti mailaa eikä todellakaan heikoin lenkki. Tietysti etuhihnapyörä pitää vielä shimmata kytkimen kanssa kohdalleen.

Spöke

Tätä aikanaan tuolla nimeltämainitsemattomalla voorumillakin puitiin oikein joukolla. Yksi osasyy huonoon remmien kestoon oli juurikin pidempi bulsseye-remmi. Siirryttyäni ST-pituuteen, poistin kiristimen ja nyt on remmit kestäneet hyvin. No, oli tuosta pari hammasta irti, kun tuli lootarikko ja luisteltiin takafillari lukossa pitkin valtateitä....
Nyt siis ongelma on, että eri valmistajien samanumeroiset remmit on eri mittaisia; Kevlariremmi on liian pitkä >:(
-M-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Skippy

Mulla oli sama juttu kevlar remmin kanssa, rälläköin alhaalta kiinnityspultin pattia matalemmaksi kun se oli siihen napannu kiinni mutta ei sen kanssa muuta probleemaa ollu. Kait se on tarkoitusella löysempi, eiku paikalleen ja menoksi Spöke ;)

Kiiski

Outo homma! Mulla remmit on kestänyt kiristimellä ja ilman, ehkä vehkeet sen verran väsyneitä ja rauhallinen ajotyyli, en tiedä?