Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kytkimen mystinen luistaminen, shovel, 4-v

Aloittaja eekoo, 22 elokuu 15, 11:15:45

« edellinen - seuraava »

eekoo

Moro

Nyt olis hyvät neuvot paikallaan. Itse en ole syytä löytänyt eikä kukaan muukaan ole osannut osoittaa oikeata kohdetta ongelmalle.

Eli lyhykäisyydessä. Kovemmassa vaudissa 90-100km/h alkaa n.10km jälkeen kun kone ja laatikko alkaa olemaan käyttölämmössä, alkaa kytkin luistamaan ja "hiipumaan". Aluksi toimii hienosti ja on pitoja, mutta kun kilometrejä kertyy se 15km ei enää maantievauhdista meinaa päästä kiihdyttämään. Vaan kytkin alkaa luistamaan. Tasaisellakin vedolla meinaa pito karkailla heti jos vähän on ylämäkeä tai tuulenpuuskaa.

Ongelma alkoi ilman ennakko varoitteluja noin pari viikkoa sitten kun kiihdytin motarin rampista alas. Ja sen jälkeen ei ole mitään apua ongelmaan eikä syytä löytynyt.

Olen purkanut ja kasannut kytkimen useaan kertaan, linjannut, säätänyt, kokeillut, yrittänyt, ja mikään ei vaan auta. Kun hetken matkaa ajaa niin pito heikkenee ja heikkenee. Kun ajaa sen 100km niin ylämäissä joutuu vauhdin antaa laska sinne 50km/h että pääsee mäen päälle ilman, että tappaa kytkimen(vanhoilla osilla).

Tässä lista toimenpiteistä mitä olen tehnyt .

- Uusi piikkisika, 10 piikkinen ( vanhassa 5-piikkisessä oli kulumaa massalevyjen hinkkauksesta joten joutikin jo vaihtaa)
- Uudet välilevyt, vanhat olivat uraiset ja kuluneet, jossa näkyi luistamisen tuoma kiillottuma hyvin kun ajoin aika pitkään niillä ja kokeilin vaikka mitä.
- Uudet massalevyt, vanhoissa oli vielä pintaa, oli ajettu noin 20tkm, mutta vaihdoin nekin. Ei apua.
- Tukilaakeri tuntuu hyvältä
- Aikaisemmin vaihdettu bigfix-laakeri sarja kytkimelle rullaa hyvin ilman takertelua.
- Kytkinkorin pohja on hyvän mallinen, ei ole vaihdettu eikä tehty muuta kuin putsattu ongelman aikana.
- Alkukesästä vaihdettu vahvempi alumiininen painelevy on suora.
- Kytkimen jousissa on jännitettä jälellä
- Kytkimen olen yrittänyt säätää löysälle tai kireälle, mutta tämä ei vaikuta juuri mitään ongelmaa. Vaikka kuinka kiristää pakan niin että juuri ja juuri jaksaa kytkintä käyttää, ongelma on sama ja luistaminen alkaa kun tekniikka lämpenee.
- Ensiovedon olen linjannut ja on suorassa
- Kytkin toimii oikein hyvin liikkeelle lähdössä jne
- Toisio vetoa olen löysännyt että ei ainakaan se tee mitään
- Samoin takajarrun olen ottanut käytännössä pois käytöstä jotta ei anna vastavoimaa
- Kytkintangossa on riittävästi välystä jotta lämpölaajenemisesta ei pitäisi alkaa kantamaan. Tätäkin lisäsin toivorikkaana.
- Takarenkaan laakerit vaihdettu alkukesästä, rullaavat hyvin.
- Öljyn seassa ei tullut mitään tavallisesta poikkeavaa ulos kun vaihdoin.

Siinä ainakin noin pääpiirteittäin mitä olen asialle tehnyt.

Kysymyksiä jotka pyörivät mielessä.
- Kaikki tuntuisi viittaavaan lämpölaajenemiseen ja kitkan lisääntymiseen tai vastavoimien syntymiseen jossain.
- Onko syy jossain laakerissa koska lämpeneminen pahentaa asiaa? Kylmässä yössä ongelma on pienempi kuin lämpöisellä päivällä.
- Vaihteiston purin talvella ja siellä oli ainakin silloin kaikki kunnossa. Mutta voiko joku laakeri siellä alkaa vastustamaan kovemmassa vauhdissa ja aiheuttaa vastavoimaa kytkimelle ja pakan kitka pettää? Vaihteistolla on ajettu ehkä noin 50tkm kaikkiaan, eli on uusittu jokunen vuosi sitten.
- Alkukesästä teetin hylsyn eturattaalle jotta sain sen kireälle ja öljyvuodon vähenemään rattaan takaa, olisiko mutteri voinut mennä liian kireälle ja syödä laakerin laatikosta 5-6tkm aikana?
- Kun pyörän kiihdyttää lämpöisenä yli 100km/h ja antaa rullata kytkin pohjasta, vauhti ei hiljene normaalista poiketen. Ei tarttuile, nypytä, eikä tunnu että laakerit jurppais kiinni.
- Voiko syy olla huonot toisiovetorattaat, jotka eivät edes niin huonot ole, ketju kulkee hyvin eikä äännä eikä nypytä?
- Kuinka paljon paskassa voi olla kultaa?

Syyllisen löytämiseen johtaneesta vihjeestä lupaan mainetta ja kunniaa, sekä kahvin ja pullan tai jos on nälke ni eväät.

Tatti otsassa, ajovarusteet pitkin nurmikkoa, suru puserossa, haikein mielin toisten lomareissulle lähteneiden savuja haistellen.

-Elias

koiruus

Oletkin varmasti koettanut eri valmistajan öljyjä?
Kampuran stefakin on oikein päin eikä vuoda? Koneöljy enskassa on varma harmi.
Näillä on suuri merkitys kytkimen luistamisessa.
Sohvi FLHTCUI -06

eekoo

Lainaus käyttäjältä: koiruus - 22 elokuu 15, 11:21:55
Oletkin varmasti koettanut eri valmistajan öljyjä?
Kampuran stefakin on oikein päin eikä vuoda? Koneöljy enskassa on varma harmi.
Näillä on suuri merkitys kytkimen luistamisessa.

Aivan totta, unohtui oleellinen tieto, eli kytkin on ollu ilman öljyä jo pari kesää :) Eli avo beltti ja kuiva kytkin.

-Elias

ezmo

Onko varma että on kytkin? Mitä tapahtuu kun oireen ilmetessä painat kytkimen vauhdissa pohjaan, nostat kierroksia ja vapautat nopeasti kytkinkahvasta. Liukuuko kierrokset hitaasti alas, vai nykäseekö pyörä eteenpäin ...
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

eekoo

Lainaus käyttäjältä: ezmo - 22 elokuu 15, 11:36:27
Onko varma että on kytkin? Mitä tapahtuu kun oireen ilmetessä painat kytkimen vauhdissa pohjaan, nostat kierroksia ja vapautat nopeasti kytkinkahvasta. Liukuuko kierrokset hitaasti alas, vai nykäseekö pyörä eteenpäin ...

No tällä hetkellä en ole varma missä vika on. Mutta kun ongelma alkaa ilmentyä ja käännän kaasua, kierrokset nousee ja vauhti hiipuu. Kun vähän kytkintä kiusaa kun on lämmin kone, että antaa kaasua päästää kaasun ja taas kaasua niin selkeästi heikkenee pito. Tai siltä se ainakin tuntuu. Kytkin tuntuu että nappaa hyvin kiinni ainakin pienemmissä nopeuksissa, tarttuu ihan huolella. Pari kertaa kokeilin tuohon tyyliin että painoin kytkimen pohjaan ja taas pois ni kyllä se sillalailla hitaan puoleisesti tuntuu tarttuvan.

Mutta tosiaan aluksi kun lähtee kylmällä tekniikalla liikkeelle 100:sesta vielä kiihtyy, mutta 15km jälkeen kun lähtee ohittamaan 80km/h ajavaa autoa ei meinaa päästä ohi, kun ei meinaa saada kerättyä vauhtia.

Itse epäilen että kytkin luistaa, mutta syy siihen ei ole kytkimessä.

ezmo

Onko woodruff key lootan akselissa paikallaan, tai antautunut poikki???? Sehän pitää kytkinpakettia akselissa paikallaan pyörimässä akselin tahtiin.... Kylmänä kireä ja tiukka, lämmetessään väljenee ja alkaa luistaa. Sulla on niin uusittu kytkinasetelma, että epätodennäköseltä kuullostaa, että se ois kytkinpaketissa....
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

eekoo

Lainaus käyttäjältä: ezmo - 22 elokuu 15, 12:35:40
Onko woodruff key lootan akselissa paikallaan, tai antautunut poikki???? Sehän pitää kytkinpakettia akselissa paikallaan pyörimässä akselin tahtiin.... Kylmänä kireä ja tiukka, lämmetessään väljenee ja alkaa luistaa. Sulla on niin uusittu kytkinasetelma, että epätodennäköseltä kuullostaa, että se ois kytkinpaketissa....

Oudolta tosin tuntuu, että kytkin luistaa, mutta sellainen tuntuma se juuri on..

Uuden piikkisian kanssa pistin myös uuden kiilan.

ezmo

-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

eekoo

Kotipihassa Kangasalla, talli löytyy Tampereen kalevasta.

ezmo

Dang. En pysty auttaan.... Oon South Coastilta......
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Lyytinen

No jos se kytkin pääsee pyörähtämään akselillaan niin ei se kyllä enää pidä yhtään mitään sitten.

ezmo

-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

ma^ko

Sen kartion homma on pitää, ei sen kiilan, oikeasti. Jos kartio ei pidä, kiila antautuu kyllä, tai kiilan ura.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Karvanaama

Entäs jos kampuran pään rattaasta on kiila pettänyt, kai sekin luistaisi?

eekoo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 22 elokuu 15, 21:52:22
Sen kartion homma on pitää, ei sen kiilan, oikeasti. Jos kartio ei pidä, kiila antautuu kyllä, tai kiilan ura.

Kiila on tosiaan uusi, pistin uuden kun uusin piikkisian. Ja kartio on virheetön ei merkkejä että edes olisi elänyt vanhan kiilan kanssa. Eli siitä se ei pääse luistamaan. Uusin torstaina kyseiset kilkkeet.

Lainaus käyttäjältä: Karvanaama - 22 elokuu 15, 23:18:07
Entäs jos kampuran pään rattaasta on kiila pettänyt, kai sekin luistaisi?

Kampuran päässä ei ole kiilaa siinä on ihan spoori akseli. Ensiovedon etuhammaspyörästä puhuttiin vai?