Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

93" Panshovelin huohotuksesta.

Aloittaja PL, 27 heinäkuu 15, 10:12:01

« edellinen - seuraava »

PL

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 27 heinäkuu 15, 20:04:58
Niinqu alkukesästä puhuttiin, tossa on öölarin (liekö myös -65 pannun?) pumppu, jossa ei ole säätöä enskan öljynsyötölle. Alkuperäinen enskaketjun voitelu tulee suoraan huoharilta. Ymmärtääkseni sieltä pitää kanava tukkia, kun on remmienska. Purkuhommia tarkoittaa se.
Yritin soittaa sulle, soittele takaisin kun ehdit, niin kyselen lisää tyhmiä.

Lainaus käyttäjältä: Jack - 27 heinäkuu 15, 20:14:58
ekassa kuvassa lienee orkkis enskan voitelunippa. Tulppaa se tai vedä takaisin huohotin letkuun sillä T'llä.  
öljy jakajassa kuullostaa oudolta.
Tuo orkkis enskan voitelunippa on myös ainoa huohotin tässä mallissa. Jos sen vedän t-haaralla öljytankkiin takaisin, moottori ei huohota kuin korkissa olevasta 2mm nipasta. Tässä ei ole öljypumpun vieressä lohkossa huohottimen paikkaa.

Tässä ilmeisesti kuuluisi olla sellainen pumppu, josta löytyy toi enskaketjun voitelun säätöruuvi. Eli uudempi pumppu on eksynyt lohkoon joskus. Onko ainoat toimenpiteet tällaisella pumpulla ton primary chain oilerin kanavan tulppaaminen? Tarviiko tehdä muuta? Täytyy irrottaa pumppu ja selvitellä lisää.

Hessu

Ei!!! Enskan vuodatuspiiri ei suinkaan ole ainut huohotus. Se ei ole huohotus laisinkaan. Vaan sillä vuodatetaan lisäöljyä huohotusilman sekaan ketjua varten. Siis, alunperin noihin lohkoihin kuuluvassa pumpussa.
Tossa kuvan pumpussa olevasta halkaisijaltaan n. 5mm putken natsasta menee öljy enskalle sellaisessa mallissa missä on alumiinen ensiövetokoppa. Se sun pitää tukkia kokonaan.
Moottorinhuohotus on se lähtö siellä vasemmalla puolella. Sitä ei saa tukkia missään tapauksessa.
Nyt en oo varma, mutta veikkaisin että jos välissä on tohon pumppuun kuuluva tiiviste, on se alunperin noihin LOHKOIHIN kuuluva ensiövedon öljynvuodatus reikä jo tukossa.
Eli vika muualla.

Josta tulikin mieleeni. Ainakaan -55 pannunlohkoon ei pysty asentaa, (tai pystyy mutta ei homma pelaa) tota ns. alsapumppua. Siis HD:n valmistamaa. Pumpun takia pitäis poraa lohkoon yks lisäreikä. Jos sen poraa, puhkeaa painepuolen kanava. Jos sen jättää poraamatta paineensäätöventtiili ei aukea. S&S:ltä tietysti löytyy ratkaisu tähänkin.
Eli tääkään ei oo ihan niin simppeli homma, että pumppu kuin pumppu, ruuvit kiinni ja paanalle.



PL

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 28 heinäkuu 15, 20:38:44
Ei!!! Enskan vuodatuspiiri ei suinkaan ole ainut huohotus. Se ei ole huohotus laisinkaan.



Kylläpäs  :) Toiseksi ylimmässä kuvassa näkyy tehtaan plommi lohkossa. Se enskan huohari on samassa kanavassa ton plommin kanssa läpipultilla.
Olit oikeassa siitä öljynvuodatuskanavasta. Se oli tiivisteellä tukittu. Tuossa yhdessä kuvassa merkkasin kyseisen kanavan punaisella nuolella.
Taisi vikakin löytyä. Lohkon puoleinen pesä pumpusta ihan morjens, kannen puoleinen ei ihan niin paha, mutta naarmuja sielläkin. Oli muurattu silikonilla joka paikka niin, etten ihmettele, jos olis joku kanava jäänyt tukkoon.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: PL - 28 heinäkuu 15, 21:31:46
Kylläpäs  :) Toiseksi ylimmässä kuvassa näkyy tehtaan plommi lohkossa. Se enskan huohari on samassa kanavassa ton plommin kanssa läpipultilla.
Eipäs! Älä sekoita asioita. Ei oo olemassa mitään enskanhuohotusta ja jotain muuta huohotusta.
Toi on moottorin ainut huohotuskanava missä toi plommi näkyy ja jonka reikä on vasemmassa lohkossa. Siihen kanavaan vuodatetaan lisäöljyä kun on peltinen ensiökoppa, joka hukkaa sinne menneet öljyt maahan.
Huohotuskanavat on lohkossa ja vuodatuskanavat pumpussa.
Toi pumppu on ihan morjes. Nyt kun hommaat uuden, oo tarkkana mitä ostat. Äläkä poraile lisäreikiä ennen kuin oot varmistanu kaiken.

PL

Okei, ehkä hivenen epäselvästi kirjoitin asioita :) Toi alakerta on lohkojen pohjan numeroiden perusteella vuodelta -60. Mitä pumppua suosittelisitte? Tietenkin ykkösvaihtoehtona sellainen, ettei tarvis porata kanavia. Mainitsit Hessu aikaisemmin vakiobreatherin? Jos tuolta sellainen löytyy, niin olisko syytä sekin päivittää? Otan tänään nokkakopan irti ja katson, mitä sieltä ilmenee.

Tuusulan T-Bone

Jahas. Miepä tulen illalla kuuntelemaan ja.
Long John Stroker

Juhana H

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 28 heinäkuu 15, 20:38:44
Ei!!! Enskan vuodatuspiiri ei suinkaan ole ainut huohotus. Se ei ole huohotus laisinkaan. Vaan sillä vuodatetaan lisäöljyä huohotusilman sekaan ketjua varten. Siis, alunperin noihin lohkoihin kuuluvassa pumpussa.
Tossa kuvan pumpussa olevasta halkaisijaltaan n. 5mm putken natsasta menee öljy enskalle sellaisessa mallissa missä on alumiinen ensiövetokoppa. Se sun pitää tukkia kokonaan.
Moottorinhuohotus on se lähtö siellä vasemmalla puolella. Sitä ei saa tukkia missään tapauksessa.
Nyt en oo varma, mutta veikkaisin että jos välissä on tohon pumppuun kuuluva tiiviste, on se alunperin noihin LOHKOIHIN kuuluva ensiövedon öljynvuodatus reikä jo tukossa.
Eli vika muualla.

Josta tulikin mieleeni. Ainakaan -55 pannunlohkoon ei pysty asentaa, (tai pystyy mutta ei homma pelaa) tota ns. alsapumppua. Siis HD:n valmistamaa. Pumpun takia pitäis poraa lohkoon yks lisäreikä. Jos sen poraa, puhkeaa painepuolen kanava. Jos sen jättää poraamatta paineensäätöventtiili ei aukea. S&S:ltä tietysti löytyy ratkaisu tähänkin.
Eli tääkään ei oo ihan niin simppeli homma, että pumppu kuin pumppu, ruuvit kiinni ja paanalle.



Hupsista.
Jopas onkion pumppu valmis.
Herää kysymys, että kuinka tuommoinen on eksynyt
1000 km sitten rempattuun moottoriin?
Vai onko kenties sattunut jotain ikävää...

Hessu
!!! Josta tulikin mieleeni. Ainakaan -55 pannunlohkoon ei pysty asentaa, (tai pystyy mutta ei homma pelaa) tota ns. alsapumppua. Siis HD:n valmistamaa. Pumpun takia pitäis poraa lohkoon yks lisäreikä. Jos sen poraa, puhkeaa painepuolen kanava. Jos sen jättää poraamatta paineensäätöventtiili ei aukea. S&S:ltä tietysti löytyy ratkaisu tähänkin.
Eli tääkään ei oo ihan niin simppeli homma, että pumppu kuin pumppu, ruuvit kiinni ja paanalle. !!!

Eli Perhana, mun Pannarihan on juurikin 1955 ja siinä oli H-D:n Shovelimallin alumiininen öljypumppu, joka kyllä toimi aikansa hyvin. Sitten pistin ulkonäkösyistä Pannun rautapumpun ja nyt on sitten S&S:n pumppu jota varten en muistaakseni poraillut kyllä yhtään mitään (?) Taas kerran tieto lisää tuskaa ;)

Juhana H

Jopas ny meni lainailutkin päin P:tä.

PL

Samaa ihmettelen itsekin. Joka tapauksessa, kuluneen öljypumpun lisäksi löytyi yksi tukkeutunut öljykanava. Breather oil trapin pohjalla sijaitseva kanava oli täysin tukossa. Tuonne päätyneet öljyt on tulleet huohottimen kautta pihalle.

Tuusulan T-Bone

On olemassa koneremontteja ja sitten on olemassa koneremontteja.

Pumppu oli kypsä ja öljykanava oil trapista poispäin tukossa. Muuta ongelmaa siitä ei löytynyt.

Kanavan tukos näytti siltä, että joku on puhaltanu lohkot puhtaaksi jollain pähkinänkuorella tms. ja jättänyt sitten putsaamatta kanavat. Ei ole eka kerta ku tällaista saapi nähdä.

Jos olis mun kattila, purkaisin sen luonnollisesti täysin palasiksi... ;D
Long John Stroker

PL

Laitoin S&S #31-6200 öljypumpun tuohon. Ei tarvinnut porata lisäreikiä, oli bolt on. Öljynpaineet kylmänä 50-55psi. Lämpimänä n.80 vauhdissa 35-40psi. Tyhjäkäynnillä kuumana n.5psi. Ei sylje enää öljyä huohottimesta. Parikymmentä kilsaa kävin ajamassa, eikä virranjakajasta vielä tippunut öljyä. Kunhan saa lisää kilsoja, niin näkee täyttyykö toi jakaja.