Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

93" Panshovelin huohotuksesta.

Aloittaja PL, 27 heinäkuu 15, 10:12:01

« edellinen - seuraava »

PL

Tyhjäkäynnillä sylkee huohottimesta (lohkon vasemmalta puolelta) öljyä puolen metrin päähän letkun päästä. Kokeilin laittaa huohottimen letkun ylemmäs takapytyn viereen ja suodattimen päähän. Tuloksena öljyä sudin päästä pitkin lohkoa. Virranjakaja täyttyy myös öljystä ja valuu pihalle. Öljyn paluulinjassa on on bmw moottoripyörän öljysuti. Suodattimen koitin ohittaa testimielessä, mutta ei ollut apuja huohotukseen. Paluulinjasta tulee hyvin öljyä takaisin tankkiin. Ei valuta öljyjä alakertaan pidemmässäkän seisonnassa. Kuulan silti tsekkasin löytämättä mitään ihmeellistä. Myös viereisen pressure relief valven tsekkasin, hyvin liikkui pesässään. Eiks näissä alunperin oo ensiöketjun voitelu tuon huohottimen kautta? Ulkomaan foorumeilta vastausta etsiessä moni käskee sulkemaan ruuvin, jolla ohjataan enskalle virtaavan öljyn määrää. Mulla ei tässä alumiinirunkoisessa pumpussa ole koko ruuvia. Täytyykö näissä tulpata tai porata jotain kanavia, jos näihin vaihdetaan esim. tuoreemman mallin pumppu? Mikähän tuon virranjakajan täyttymisen aiheuttaa? Öljynpaineet on kylmänä +20psi ja pikkuhiljaa tippuu lähelle nollaa, käsittääkseni ihan normaalia näissä. Ideoita mistä lähdetään seuraavaksi vikaa hakemaan?

Jack

onko vika alkanut yhtäkklä? Mitä on muutettu tai muuttunut tilanteeseen ennen huohotusongelmaa?
Flatheads!!!

Spöke

Joo, onks tuo joskus pelannut? Siis lohkon vasemmalta puolelta? Huohotus on oikeassa lohkossa, öljypumpun yläpuolella.  Kiertääkö öljy eli näkyyykö ö- tankissa paluuvirtausta. Ei kyl jakajaan asti pitäis öljyn nousta. Eli jotain on pahasti pielessä.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

PL

Kun ostin pyörän, oli huohottimen letku vedetty t-haaralla tuohon öljypumpun yläpuolella olevaan letkuun, mikä menee öljytankille. Korkkiin oli pistetty nippa, missä n.2mm reikä. Meinasin, että ei riitä strokerin huohottimeksi tuollainen ratkaisu. Poistin t-haaran välistä ja vedin öljypumpun yläpuolelta huohotinletkun öljytankkiin ja lohkon vasemmalta puolelta, enskan etuhihnapyörän vieressä olevan huohottimen letkun takarenkaan viereen vapaasti ulkoilmaan. Tämän jälkeen selvisi tuo öljyn räkiminen, virranjakaja tihkui jo ennen sitä. Öljy kiertää takaisin öljytankkiin ja letkut on oikein. Öljyn taso on mittatikun mukaan alle puolenvälin.

Soikkeli

Minkä kokoinen kone?

Itse avaisin jakopään ensiksi ja katsoisin ajoitukset. Seuraavaksi liipasilmella olisi pumppu.
Se että huohotuksen letku on vedetty moottorin/öljysäiliön liitoksella on outo. Koitettu korjata jo ollutta vikaa?

C.O.G. 
Lifemember

erakko

Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

PL

Kone on 93" kokoinen. Täysrempan jälkeen ei ole tonniakaan vielä ajettu. Remontti tehty aikaisempien omistajien aikana. Muuten moottori toimii hienosti, lähtee hyvin käyntiin, kiihtyy suht vihaisesti, ainoastaan toi huohotus/öljyvuoto vaivaa.

PL

Lainaus käyttäjältä: erakko - 27 heinäkuu 15, 18:20:06
Foto olis kiva. tai parikin.
Mistäs kohti niitä fotoja haluttais? Voin koittaa johonkin lisätä.

erakko

Lahinnä ajattelin et olis nähnyt miten ne letkut oikein menee.  ???
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Kapteeni sika

Luulis rempatussa koneessa olevan vähän paremmat öljynpaineet. Muistaakseni esim sovelin relief valve aukee 12psi:ssä joten ainakin kierroksilla pitäs nousta.

Tää on jostain pannun manuskasta:


PL

#10
Ylimmässä kuvassa näkyy huohottimen letku. Menee nyt takafillarin viereen.

Toisessa kuvassa: Mittarin vasemmalla ylimpänä oleva huohotinletku menee nyt öljysäiliön yläosaan.
Alempana vasen letku menee öljynsuodattimelle ja sieltä tankin yläosaan. Suodattimen jalasta on tarkistettu, että öljy menee suodattimen reunalta sisään ja keskeltä ulos.
Alempana oikea letku menee öljytankin alaosaan.

Kolmannessa kuvassa tuo pumppu sivusta.

Viimeisessä kuvassa näkyy, missä tuo öljynsuodatin sijaitsee. Vaihteiston alta menee öljysäiliöltä syöttö moottoriin ja öljynsuodattimen yhteydessä olevat letkut.

Tuusulan T-Bone

Niinqu alkukesästä puhuttiin, tossa on öölarin (liekö myös -65 pannun?) pumppu, jossa ei ole säätöä enskan öljynsyötölle. Alkuperäinen enskaketjun voitelu tulee suoraan huoharilta. Ymmärtääkseni sieltä pitää kanava tukkia, kun on remmienska. Purkuhommia tarkoittaa se.
Long John Stroker

Jack

ekassa kuvassa lienee orkkis enskan voitelunippa. Tulppaa se tai vedä takaisin huohotin letkuun sillä T'llä. 
öljy jakajassa kuullostaa oudolta.
Flatheads!!!

Hessu

Lainaus käyttäjältä: PL - 27 heinäkuu 15, 10:12:01
Täytyykö näissä tulpata tai porata jotain kanavia, jos näihin vaihdetaan esim. tuoreemman mallin pumppu?
Täytyy. Toisiin pystyy toisiin ei. Riippuu lohkojen sekä pumpun mallista. Asia ei selviä kovinkaan helposti ulkokautta tuijottelulla. Mutta jos noin perkeleesti huohottaa, epäilen syyksi rajuja ohivuotoja, huonokuntoista paluupumpun pesää, vakio tai väärin ajoitettua breather gearia. Ulkoapäin toi pumppu kyllä näyttää melkoisesti hudaa saaneelta. Harvoin ne sisältä parempia ovat.

Juhana H

Vaikuttais juu vahvasti sille etta pumpun paluupuoli ois paxana. Omani oirehti aikoinaan samalla lailla. Ei muuta kuin koppa auki ja pumppu irti....