Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

vt600 "Silent Bob"

Aloittaja nostokurki, 24 heinäkuu 15, 15:43:16

« edellinen - seuraava »

Kiwi

Joo tota oon itekki ihmetelly et jos tärinä ei käy ollenkaa nii tehään sit erilaisia moottoreita eikä v-twinejä.

nostokurki

Tuossa Harleyn kampiakselikonstruktiossahan oli joskus 60-luvulla (?) joku oikeusjupakka, jolloin ne patentoi tuon "single crank pin" -rakenteen ja siksi japseihin piti tehdä noita tuplatapillisia kampiakseleita. Näin ainakin muistan lukeneeni. Honda oli ainoita, joka kapinoi sitä vastaan ja teki niin lähelle samanlaisen konstruktion kuin uskalsi. Myöhemmin patentti kai raukesi, kun japsien käyntikin alkoi muuttua kovin samantyyliseksi.

Mulla kyllä on monta kertaa käynyt mielessä, että siloitan tuon kytkinkopan tekstin piiloon ja vielä hämäykseksi juotan koppaan kampiakselin kohdalle jonkun desimitan väärinpäin tai vastaavan, sekä teen kromatusta kupariputkesta feikki tönäriputket. Ei minusta koskaan tiedä, saatan vaikka jotain sen tyylistä toteuttaakin ;)

Pyörälle ei taas ole tapahtunut oikein mitään, pääosin johtuen siitä, kun tallista tuli koko seinän mitalla olleet hyllyt alas, ja sitä sotkua tässä on nyt kuukauden verran siivottu ja työnnetty rikkoutunutta tavaraa kierrätykseen. Sen verran sain aikaiseksi, että mietin takavanneasian uusiksi; en rupea sinne soveltamaan pinnavannetta, koska a) ne on ihan sikahintaisia ja b) sopivan kokoista on hankala löytää. Sen sijaan taakse tulee 17" auton alumiinivanne, jos se nyt vaan suinkin sopii. Ainoa lähelle sopiva koko käypäisellä offsetillä oli kokoa 17x8, jolloin vanteen leveys on n. 230mm. Takahaarukan leveys taas on 260mm. Aika hipleelle menee, mutta katsotaan...

P.S. nimi "Silent Bob" ei taida kohta olla enää kummaltakaan osalta soveltuva tälle projektille ;D
-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Ja jatkuu, pitkästä aikaa taas.

Kytkinkoppaan upotusta:



Sitten siihen tuli tuollainen kartiokuppi, jonka päätyyn sorvasin alumiinista sokean levyn.



Sylinterit kun näissä shadoweissa on minua aina vähän häirinneet, tai tarkemmin tuo venttiilikoppa ison sileän pintansa kanssa, niin asiallehan piti tehdä jotain. Vähän mittailua, viivojen piirtelyä, muutaman reiän poraus ja rälläkkä laulamaan, niin alkaa näyttää venttiilikopatkin siltä kuin jäähdytysrivat jatkuisi sinne asti:



Ja sinnehän se muokattu kytkinkoppakin istuu huomion keskipisteeksi:



Etuiskarit otin irti ja pistin osiksi, kun stefat vuoti. Toisesta tuli suht kirkkaat öljyt, toisesta taas grafiitinharmaata mössöä ja vettä.



Puhdistelin osat ja rupesin miettimään mitäs niille tekisi. Alaputket löysi tiensä sorviin:



Sitten vähän hiontaa ja ryppymaalia pintaan:



Uusilla stefoilla ja öljyillä kasaan ja pikku sovitus, hyvin istuu haitarikumien ja punavalkoisten renkaiden kanssa. Vähän kerrassaan valmiimmaksi päin.

-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Moottorin kytkinkoppa sai pakkelikäsittelyn tarkoin harkittuun kohtaan:



Lohkot, sylinterit ja kannet maalasin paikoillaan ihan perus mattamustalla moottorimaalilla. Olipahan melkoinen homma hioa kaikki pikku välit, että maali tarttuisi kunnolla... Olisikohan joku happopohjuste ajanut saman asian? Enivei, kytkin- ja venttiilikopat saivat ryppymaalit pintaansa:



Ja sitten pitikin hakea biltemasta nauhahiomakone, että sai jäähdytysripojen päihin sellaisen lookin mitä haluan:



Ja taas pikku koesovittelu. Kyllä siitä taitaa ihan pyörän näköinen tulla.

-99 fat boy evo, -08 xl883

ss454

Mukavahan tätä on seurata. Ja laite näyttää kyllä hyvälle.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: twinspeed - 01 kesäkuu 16, 22:15:11
Onko tuo sylinterikulma 45° ???

Noup, se on 52° ja kolme venttulaa per pytty. Ku Härräkkä saa nyt ensvuodeks mallistoon Milwaukee-8:n, ni täähän on selkeesti siin Minato-6...  :D

Ihan hauska laite syntymässä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

nostokurki

Ompa taas venähtänyt kirjoittelu. Ei kyllä hirveästi ole tapahtunutkaan, mutta nyt on puolivakavissaan päätetty että ensi kesänä tällä taas ajellaan. Viime kesänä tuli ostettua MT-01 käyttöpyöräksi, niin tämän rakentelu jotenkin tahtoi unohtua taka-alalle.

Vaihdoin ohjaustangon tuollaiseen puolikorkeaan apehangeriin. Nyt pitäisi löytää/tehdä vielä pidemmät kaasu- sekä kytkinvaijeri. Ihme kyllä alkuperäiset johdot riittivät uudelleenreitityksen jälkeen, eivätkä edes kirraa mistään. Jarruletkun jouduin ostamaan, tilasin 120cm pitkän letkun kokeeksi ja se osoittautui sopivan mittaiseksi, mutta on turhan jäykkä tuohon eli pitänee se vielä teettää uusiksi.

Satulan alle pitäisi keksiä jotain koroketta, jakkaran takapää saisi olla pari-kolme senttiä korkeammalla kuin nyt. Käpyjouset olisi, mutta ne on liian pitkät ja niillä tulee vähän huono ajotuntuma kun perse vatkaa puolelta toiselle. Jotkut kumityynyt voisi olla ihan ok.

Lokarit on vielä mietinnän alla, laittaisiko vai ei. Toki ne lisäisi ajomukavuutta aika paljon, ja jos tuon tankin maalaisi suunnitelmien mukaan mattaharmaaksi niin sitten lokaritkin voisi väritellä samalla teemalla.

Vielähän tuosta aika paljon puuttuu, mm. akkukotelo ja sähköjen sijoitukset hakee paikkaansa. Mutta otetaan vähän peltiä ja pari neuvoa antavaa, niin eiköhän se siitä... :)

-99 fat boy evo, -08 xl883

Merimies-Toni

Maukkaan näköinen mopo.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

nostokurki

Oho, ompas unohtunut päivitellä. Noh, korjataan tilanne :)

Tankkiin piti keksiä bensahanaksi uusi ratkaisu, kun alkuperäinen vuoti läpi (ja luonnollisesti kaasarikin tulvi). Joten työpaikalta vähän putkitarvikkeita mukaan...


Ja sehän alkoi pitämään. Tosin ei pidä enää, ballofixin tiivisteet ilmeisesti ole bensankestäviä. Pitänee etsiä joku polttoainelinjaan tuleva hana, ehdotuksia?

Takalokari ei meinannut ottaa löytyäkseen. Joten kaivoin tallista yhden ikivanhan aihionpalasen ja rupesin liimaamaan siihen metallilla vähän lisää peltiä. Tässä ennen takalipan tekoa ja saumojen siistimistä:



Hirveä pakkelointihan siinä oli, enkä siltikään jaksanut hieroa pintaa täydelliseksi, kun pyörästä kuitenkin tulee vähän rottatyylinen. Mutta viimein sain osiin pohjamaalit pintaan.


Paisariksi päätyi perinteinen ratkaisu...:D


Ja viimein sain peltiosiin värin pintaan. Täysin varmaa ei ole, onko tuo väri nyt lopullinen, mutta omaa silmää se miellyttää. Lokareihin ja tankkiin voisi ehkä vielä läntätä valkoiset "military tähdet", tai jotain vastaavaa. Mutta nytpähän on pyörä koeajettu ja todettu suht toimivaksi, mitä nyt tankista irtoaa todella paljon roskaa joka meinaa aiheuttaa kaasarissa ongelmia... Nooh, säädetään sinne jotain parempaa ratkaisua.






Sana on vapaa. Kehuja, haukkuja ja kehitysehdotuksia otetaan mielellään vastaan :)
-99 fat boy evo, -08 xl883

Kiwi

Mulla on shovelissa tuollanen hana, ainakin vielä toimii:



Ainakin motonetistä saa vastaavia.

twinspeed

#40
Hyvä hyvä! Hieno siitä tuli.

Filtterikin muuten kannattaa laittaa bensaletkuun, jos sitä röhnää irtoaa. Kiwilläkin näkyy olevan joku suodatin alempana linjassa...
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Rezi

Mukavan näköinen prätkä.

Meikäläisen peruskommentti on, että tanko kapeammaksi. Pyörä on siro ja tanko häröttää häiritsevän leveänä. Alapäästä kahdesta kohdasta tuuma pois ja saumat raiserien risään. Yläpäästä tuuma pois molemmista päistä ja sitten vaan kotrollien siirto.

Ja iso parannus ulkonäköön syntyy kun heivaat etulokarin pois.

nostokurki

Kiitokset jo tähänastisista :)

Sieltähän niitä hanoja näyttäisi motonetistä löytyvän, voisi käydä tänään hakemassa. Ja suodattimen sekä 8mm polttoaineletkua samalla.

Tuota tangon kavennusta voisi kyllä harkita, pitää ensin päästä ajamaan vähän pidempää lenkkiä niin tietää onko siitä meikäläisen mitoilla vara ottaa leveyttä pois vai rupeaako käymään hartioiden päälle. Etulokari saa toistaiseksi olla paikoillaan, muuten lentää niin paljon hiekkaa naamalle ettei illalla tarvitse hampaita pestä kun ne on jo hiekkapuhallettu ;D

Mistähän muuten saisi helpoten uuden tiivisteen tuohon rautiksen polttoainetankin korkkiin? Korkissa ei ollut ollenkaan tiivistettä ostaessa, joten tein siihen kumimatosta rinkulan joka nyt yllättäen on turvonnut eikä päästä korvausilmaa tankkiin...
-99 fat boy evo, -08 xl883

Kiwi

Ei se tartte kun yhestä kohtaa katkasta pätkä pois ja toisen riserin alle hitsi piiloon. Eikä kapee tanko käy hartioille, varsinkaan kovemmassa vauhdissa. Saiskohan vaikka Hotbikestä sen tiivisteen? Toki pitäs saada lähes kaikilta kotimaisilta toimittajilta jotka tilaavat esim. Storehouselta tavaraa.

nostokurki

Kävin hakemassa motonetistä letkun väliin tulevan hanan, pari suodatinta, etanolinkestävää bensaletkua ja muuta pientä tarvetta.

Laitoin kamat paikoilleen ja testasin, niin tottakai kaasarin neulan väliin oli jäänyt vielä joku roska ja se tulvi. Sen sain puhdisteltua ja pieni koeajolenkki, niin puutuu todella pahasti isommalla kaasulla, joutuu vedättämään hirmu varovasti että saa kierroksia.

Tulin sitten takaisin pihaan ja huomasin että kaasarille menevä letku on melkein tyhjä, vaikka suodatin on yli puolillaan polttoainetta. Sitten muistui mieleen, että sama homma oli muuten viimeksi ajellessa, satunnaisesti bensalinjaan tuli joku ihme ilmalukko eikä antanut polttoainetta läpi ollenkaan. Ei vaikka korkki on auki ja sinne puhaltaa.

Valjastin sitten shadowin alkuperäisen bensapumpun takaisin käyttöön. Siihempä menikin kaikki polttoaineletku mitä ostin :D mutta siihen loppui ongelmat. Pitkän tovin se tuokin luputti bensaa kaasarille asti ennen kuin rauhoittui. Ihme homma. Mutta nyt koeajolla tuo pelasi kuin unelma, ja voimaa on ihan perkeleesti orkkikseen verrattuna. Saa oikeasti pitää tangosta kiinni kun tupin vääntää nurin.

Jokohan sitä ottaisi tuon pyörän liikennekäyttöön ja kävisi kylillä herättämässä pahennusta... :)

-99 fat boy evo, -08 xl883