Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tutkimus suomalaisten moottoripyöräkerhojen kerhotunnuksista

Aloittaja Hemuli, 23 marraskuu 09, 10:55:40

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Näköjään arpovat sisäänpääsijät satunnaislukugeneraattorilla ;D - nyt taas aamulla pääsi, eilen illalla kerran mutta ei enää uudestaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mopopoika -65

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 marraskuu 09, 08:26:49
Näköjään arpovat sisäänpääsijät satunnaislukugeneraattorilla ;D - nyt taas aamulla pääsi, eilen illalla kerran mutta ei enää uudestaan.

Itse kokeilin myös ja ei päässyt. Kokeilin uudelleen ja ei päässyt. Kokeilin uudelleen ja ei päässyt. Ja neljännellä kerralla pääsi!

Ovat palvelinpojat varmaan kahdentaneet serverinsä ja jäänyt toiselle palvelimelle ohjelmat asentamatta jolloin löytyy vain silloin kun sattuu osumaan sille josta löytyy....

Eli kun tuota linkkiä klikkailee, niin ajanmyötä päässee sisään  8)
Aake
XLH -84

Kekku

Noi värit ollaan siirtämässä talven aikana Biker Union -sivustolle, sinne kerholuetteloon tulee kerhon nimen perään pienen pieni kuva selkämerkistä, ja sitä klikkaamalla pääsee katsomaan kuvan isompana.
Työurakka on kuitenki aika hemmetin suuri, mutta sanoisin että "ennen vappua" varmasti toimii...
- Nobody Rides For Free -

pirre

ookoo, komeaa että joku jaksaa väkertää tämän asian kanssa.
Aika helposti tuohon liivikuvamateriaaliin pääsee käsiksi kans ihan kerhojen omien sivujen kautta.
En kuitenkaan missään tapauksessa aio käyttää minkään kerhon kuvaa missään yhteydessä ellen siihen erikseen ole lupaa saanut. Tästä syystä sivusto onkin vasta yksi liivikuva, koska se on  oma tekeleeni.
Nyt, tässä tutkimukseni alkuvaiheessa, ihan vaan käyn läpi näitä liivikuvia ja tallentelen niitä itselleni. Tähän toimintaan sisältyy jo kuvien jaottelua mm. teemojen ja aiheiden mukaan ja alustavaa ajattelua siitä miltä kerhoilta pyydän audienssia ja lupaa käyttää liivikuvaa.
Eli nyt käyn kuvia läpi ilman tietoa kuvan synnystä tai historiasta ja tämä on itse asiassa ongelmallista, koska yhtälailla kun minua kiinnostaa kuvien "taiteellinen" anti, on niiden takana olevat tarinat yhtä tärkeitä. Tai oikeammin kuva saa todellisen merkityksensä vasta kertomuksen kautta. Tästä syystä jokin tylsältä vaikuttava liivikuva saattaa pudota tutkimuksesta pois, vaikka kuvan taustalla olisi kuinka herkullinen tarina tahansa.
Tässä kohtaa siis tarvitsen kerholaisten itsensä aktiivisuutta; kertokaa nyt ihmeessä jos teillä on kuvan taustalla tarina, olipa se sitten dramaattinen tai hauska. Ja kaikki asiat voi kertoa myös luottamuksella: niin sovittaessa asiat jäävät vain minun ja kertojan välisiksi, mutta kaikki tarinat ovat tärkeitä teeman taustoja kartoittaessani.
Vuodenvaihteen tienoilla sivuille tulee tutkimus-linkin alle kyselytutkimus, jossa kaikki kerhotoimintaa harrastavat motoristit voivat halutessaan anonyymisti kertoa minulle miksi merkkien käyttäminen on tärkeää, ketkä merkkiä saavat käyttää ja miksi, minkälainen merkin tulee olla, mitä merkillä halutaan kertoa.... jne.
Nämä asiat vaihtelevat kerhoittain, toisissa merkit saa heti selkään, joissain merkkien eteen pitää tehdä töitä vuosiakin. Kaikki nämä asiat kuitenkin kertovat siitä että merkkiä pidetään suuressa arvossa.

Santtu

Mulla on hyllyssä kirja Suojapanssarin puhetta, Lasse Mynttinen, Jyväskylän yliopisto, etnologian laitos / tutkimuksia 40, ISBN 951-39-1130-6. Olen näköjään kirjoittanut kirjasta myös arvostelun http://www.bajahill.net/mpuutiset0201.html#mynttinen vuoden 2002 alussa. Koskee tätä samaa aihetta ja jos Pirrellä ei jo ole tätä niin kannattaa hankkia aineiston pohjaksi. Mulla on varmaan jossain Lassen yhteystiedotkin mutta vaatinee kaivelua, Pirre löytänee itsekin.

pirre

Ok, eiköhän tuo onnistu saada käsiin, kun itsekin vielä olen Jkylän yo:n kirjoilla,
väännän sinne parhaillaan gradua kulttuuripolitiikan maisteriohjelmassa, siinä kiusaan puolestaan taiteilijoita :)
Suurkiitos avusta!

TY

En tiedä meneekö OT:ksi, mutta tuli vain mieleen.....
Koneeltani löysin erään vanhan pdf:n: Mies, talli ja moottoripyörä (Kirsi Kinnarinen).
(Etnografinen tutkimus Misfit MC:stä ja bikerkulttuurin eetoksesta vuodelta 2005.)
Linkin takaa lisää tietoa ja ladattavissa mainittu yli 200 sivuinen pdf.
https://oa.doria.fi/handle/10024/1062
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/uskon/pg/kinnarinen/

pirre

Juuh, itse asiassa toi mulla jo onkin ladattuna omalle koneelle.
Kyseinen tutkimus on myös jo muutaman vuoden takaa, ja tässä välissä moottoripyöräkerhojen määrän kasvu on ollut hulppeaa. Taloudellisen hyvinvoinnin myötä yhä useammalla on ollut mahdollisuus hankkia itselleen moottoripyörä ja sitä myötä on ollut kasvavaa kiinnostusta perustaa kerhojakin. Moottoripyöräkerhoihin kuuluminen on myös kokenut hienoista inflaatiota tästä syystä mutta on osaltaan vaikuttanut siihen että kerhojen toiminta on tullut yleisesti hyväksytymmäksi ja saanut jopa arvostusta tekemiensä yhteiskunnallisten toimintojen kautta (esim.Kiitos-paidat).
Enää motoristeja ei kohdella kuin kriminaaleja, mutta valitettavasti vieläkin löytyy niitäkin tahoja jotka eivät edelleenkään tiedä mistä motorismissa ja  niiden pyörittämässä kerhotoiminnassa todellisuudessa on kyse ja osaltaan levittävät virheellistä tietoa näistä.
Yhteiskunnallisessa keskustelussa ns. "kolmatta sektoria", johon moottoripyöräkerhotkin mielestäni voidaan ehdottomasti lukea vaikka eivät rekisteröityneitä yhdistyksiä olekaan, ovat saaneet merkittävän arvon ja roolin yhteiskunnan rattaiden pyörittäjänä omalta osaltaan. Miettikääpäs vaan omaa toimintaanne kerhossa, kuinka montaa eri ammattikuntaa toimintanne pitää pystyssä? Lähistöltä löytynee joku diileri jolta haetaan öljyä ja nippeleitä, tilataan kalliita osia rapakon takaa tai kromautetaan itse duunattuja osia lähikylässä. Harva pitää kirja käyttämistään palveluista tai laskee harrastukseensa käyttämiä dollareita, mutta motoristien kyseessä oleessa on käynyt selväksi että rakkaus lajiin on niin syvää että siinä kohtaa ei pahemmin kitsastella.
Motoristien harrastustoiminta on siis toisinsanoen monella tapaa yhteisöllisesti ja yhteiskunnallisesti tärkeää! Moni muu vastaavanlaajuunen ja tasoinen toiminta saa tässä maassa vuosittain valtiolta mittavia summia toimintansa tukemiseen.... että siitä sitten vaan muuttamaan kerhot ry:ksi heh ;D

Tuusulan T-Bone

Ikävä kyllä, eivät asiat nyt vielä aivan noin hienolla tolalla ole. Ei siitä sen enempää kumminkaan... sallittakoon kaikille pieni sinisilmäisyys... ;)

Suppea oppimäärä moottoripyörien rakentelun taloudellisiin ja sosiaalisiin vaikutuksiin:

http://www.mmaf.fi/documents/HDCF-Choppermuistio.pdf
Long John Stroker

pirre

Iltaa! siinäpäs oli liittenä tuhtia tavaraa...mielenkiintoinen pläjäys kaikenkaikkiaan. Tutustun siihen kerkeissäni vielä paremmin. Omasta aiheella herkuttelustani johtuen sivuraiteellehan tässä tosin eksyttiin, minä kun en ole valitettavasti millään tasolla kauppatieteilijä...mutta kolmannen sektorin toimijoiden tärkeyden olen ymmärtänyt ja siitä tuo aikaisempi paatos ;)
Löytyykö Tbonen arkistojen kätköistä muuta ilahduttavaa materiaalia?

Tuusulan T-Bone

Eipä taida löytyä sellaista, josta olisi tähän mitn hyötyä. Saati sellaista, jota kukaan jaksaisi lukea... ;D

Koska tykkään kaikenlaisesta tutkimuksesta, välitän aineistopyynnön eteenpäin.

Santulla saattaisi olla jotain kanssa.
Long John Stroker

Smuige

Lainaus käyttäjältä: pirre - 02 joulukuu 09, 20:01:56
LOJUUKO NURKISSASI HYLÄTYT/TARPEETTOMAT LIIVIT MERKKEINEEN?
(liivien omistaja poistunut luonnollisesti/vaihtanut kerhoa/lopettanut harrastuksen/kasvanut fyysisesti ulos...tms)
Ota yhteyttä! Olen kiinnostunut vastaanottamaan/ostamaan käytössä olleita liivejä joissa kerhotunnukset ja muut merkit ovat tallella tutkimuksen käyttöön!
www.mcsigns.fi
elikkäs Pirre

ÖÖÖH... HÄH?
Mihinkäs niitä tarvitaan?
Hajuako haet?
Vai voitonmerkiksi?

Liivit joita mahdollisesti saisit itsellesi, eivät voi liittyä kovinkaan kiinteästi koko hommaan.
Mahdollisia wannabee-osaston juttuja.

Kannattaisko tutustua ensiksi ylipäätään MC-skeneen hieman tarkemmin...  ::)

Nyt "hieman" arveluttaa koko homma.   >:(  huhhuh

Hemuli

Kerrankin samaa mieltä Smuigen kanssa, tuollaista pyyntöä ei kannata esittää - se kertoo vaan kysyjän täydellisestä tietämättömyydestä aihetta kohtaan.

Kerholiivit tunnuksineen eivät ole mikään pelipaita joka voidaan voittoisan ottelun jälkeen heittää katsomoon. Lähin asia mitä voit saada käsiisi on jonkun kerhon support-paita joissa voi kerhosta riippuen olla kerhon logo tai sitten ei.

Tiedät varmasti että lähes jokaisessa kerhossa on pitkä koeaika ennen kuin kukaan pääsee täysjäseneksi ja saa oikeuden kantaa täysiä värejä. Miten voit siis edes esittää tällaista kysymystä, etkö ole jo ymmärtänyt että värit ovat kerholle ja sen jäsenille hyvin korkeasti arvossa pidettävä asia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Öööh tosiaankin...

Kuten sanottu, selaa vaikka Amazonin kirjakauppaa ja osta sieltä pari MC-kerhoista kertovaa kirjaa. Löytyy ihan akateemistakin tavaraa. Ne ovat hyvä tapa tutustua aihepiiriin, akateemisesti...
Long John Stroker