Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tutkimus suomalaisten moottoripyöräkerhojen kerhotunnuksista

Aloittaja Hemuli, 23 marraskuu 09, 10:55:40

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Tämmöiseen törmäsin ihan sattumalta, onko kukaan kuullut moisesta tutkimuksesta mitään?

http://www.mcsigns.fi/
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mopopoika -65

Lainaus käyttäjältä: jmm66 - 23 marraskuu 09, 11:29:26
Ketä varten?

Kaikkia niitä varten, joita kiinnostaa moottoripyöräilyyn liittyvien kerhotunnusten symboliikka sosiologian ja tidehistorian näkökulmasta. Oiva keskustelun aihe pimeneviin talvi-iltoihin  ;D

Aake
XLH -84

pirre

Iltaa vaan kaikille! Ajattelin ihan itse tulla esittäytymään, kun huomasin teidän löytäneen viimeaikoina kovastikin paljon www.mcsigns.fi sivustolleni.
Olen siis tämmöinen ihan mukava naisihminen, joka itsekin pikku sportillani koitan maailmaa kartoittaa. Tämän lisäksi puuhastelen taiteen kanssa, opiskellakin koitan edelleen, ja näiden asioiden kohtauspisteessä minulle syntyi idea tutkia moottoripyöräkerhojen tunnuksia monelle varmaan hiukan poikkeavastakin näkökulmasta.
Kyse on tällä hetkellä "yhden-naisen" iltapuhteesta, vaikkakin ajatusta olisi kuitenkin noin niinkuin kunnianhimoisemmalla tasolla tehdä tunnuksista ihan vaikka pikku julkaisu joskus tulevaisuudessa
mikäli motoristit vain suhtautuvat suopeasti tähän pyrkimykseeni.
Vuoden vaihteen tienoilla tulen ystävällismielisesti lähestymään moottoripyöräkerhoja,
joita en toivo vaivaavan ennakkoluulot minua ja tätä pikku projektiani kohtaan.
Tietoa minusta, taidehommeleista ja muusta säädöstäni, löytyy omilta sivuiltani www.piafeinik.fi
ja tuon pikku tutkimukseni sivut jo tiedättekin, ja sielläpä kerron ihan avoimesti mistä on kyse.
Jos jollakulla on kysyttävää, kommentoitavaa tai vaikka haluatte lähettää kuvan oman kerhonne tunnuksesta auttaaksenne minua hommassani eteenpäin, niin sitten ihan rohkeasti vaan kontaktia ottamaan.
Ystävällisesti siis kaikkia tervehtien, Pia Feinik

Tuusulan T-Bone

Sosiologisen näkökulman ymmärrän, symboliikankin ymmärtäisin, mutta kerropas Pia, miten tämä aihe taittuu taidehistoriaksi? Uteliaisuuttani... kun on *köh* itselläkin sattumoisin likeinen kontakti taidehistoriaan...
Long John Stroker

pirre

Huomenta päivää, ja jälleen kiitos kiinnostuksesta aihetta kohtaan.
Olen tutkiskellut selkämerkkejä jo jonkin aikaa "sillä silmällä", ja huomasin melko nopeasti että
monet kerhot ovat ammentaneet ideoita tunnuksiinsa mm.kalevalaisesta perinteestä.
Tokihan on selvää ettei kaikista selkäkuvista ole löydettävissä viittauksia taidehistoriaan, mutta tarkoitus onkin keskittyä erityisesti nimenomaan sellaisiin merkkeihin joiden taustalta on löydettävissä joko maukas tarina joka jotenkin ilmenee kuvassa, tai sitten symboliikan ja taidehistorian ajatusten synnyttämänä siivittämiä tunnuksia.
Ymmärtänette että tutkimukseni sisältö luonnollisesti tarkentuu sitä mukaa kun oma tietoni tunnuksista karttuu. Ja tutkimus on nyt ihan aluillaan. Se on kuitenkin varmaa että mukavia yllätyksiä tulee löytymään. Tällä tarkoitan sitä että en millään jaksa uskoa että tunnukset ovat pelkästään sterotyyppisiä kuvia pääkalloista ja maltanristeistä, vaan että jokaisella kuvalla on oma erityinen tarina koska ne näyttelevät niin keskeistä roolia kerhojen toiminnassa. Yhteinen tunnus on monasti kerhojen tärkeintä omaisuutta. Ja minä haluan kuulla minkälaisia kertomuksia merkkien taustalla on. Miksi kuvassa on joitain tiettyjä aiheita, mitä niillä halutaan viestittää?
Mielestäni selkäkuvia voisi verrata jossain määrin näistä lähtökohdista vaikkapa heraldiikkaan; selkämerkit laaditaan tiettyjen sääntöjen sisällä (värit ja kuva-aiheet) ja ne esitetään liivin (haarniskan) selkämyksessä. Ja uudet kuvat esitellään muille (ritarikunnille) hyväksynnän saamiseksi.
Tämmöistä kaikkea olen ajatellut pienessä päässäni. Teistä muista en tiedä mutta itseäni ainakin kiinnostaa vaikkapa MC2 -kerhon tunnus. On se niin kummallinen ja hieno.

Tuusulan T-Bone

Good point, jotkut teemat viittaavat kansanperinteeseen. Myös tietoista symboliikkaa löytynee jonkin verran, mutta epäilen kyllä, että valtaosaan tunnuksista ei liity kovin syvällistä merkityssisältöä. Mutta eipä tällaista Suomessa liene kukaan ennen tutkinut, joten mielestäni aivan hyvä juttu. Tietokantaongelmista en olisi kovin huolissani, koska asiaa koskevia julkisia tietokantoja on jo olemassa. Lisäksi eräästä valtion virastosta löytyy runsaahkosti ei-julkista aineistoa... ;D

Suuren veden takaa löytyy jonkin verran aihepiiriä käsittelevää kirjallisuutta. Kannattaa tutustua!
Long John Stroker

Tiger Antero

Heh, MC2:sta löytyy kyllä taiteellisesti ja miksipä ei myös historiallisesti ammennettavaa, joten siltä pohjalta olet oikeilla "hajuilla". Joku on varmaan joskus tutkinut samaa teemaa ja vähän samalla ajatuksella, mutta musiikin piiristä. Levyjen kansitaidetta, genrenä oli heavy/rock/metal ja ollut samojen ajatusten äärellä kuin sinä tuolla aiemmassa viestissä.

pirre

Iltaa! ja kiitos vinkeistä!
Onpa tosiaan jo jonkin verran tullut lueskeltua motoristiaiheista kirjallisuutta
joka ei kylläkään käsittele näitä kyseisiä selkämerkkejä kuin varsin ohuesti.
Joten kiinnostavaa touhua tämä tulee olemaan!
Laittakaa jatkossakin tänne, tai vielä mieluummin viestiä minulle joko www.mcsigns.fi sivuston palauteosion kautta tai suoraan omaan emailiini jos tulee mieleen ideoita, toiveita tai lisää vinkkejä.
Jos vaikka oman kerhon tunnuksen synnyn takana on veikeä prosessi, kuulisin siitä oikein mielelläni.
Ja tutkimukseni edistymistähän tosiaan pääsee, jos ei nyt reaaliaikaisesti, mutta kuitenkin seuraamaan juuri sivuston välityksellä.
Tervehdyksin Pirre

Hemuli

Walhalla Mc:n ylläpitämältä sivulta saa aimo annoksen malleja suomalaisten MC-kerhojen tunnuksista:

http://colorsinfinland.100free.com/

pirre

Selevä! Sinnepä sitten siirryn kuvia ihastelemaan.
Palaillaan!

Hemuli

Ketjun alusta poistettu tutkimuksen tekijän pyynnöstä viesti joka ei liity itse projektiin mitenkään. Koska kyseessä on ilmeisesti täysin vilpittömässä mielessä aloitettu tutkimus niin pyritään pitämään sitä koskeva keskustelu asiallisena - ihan niinkuin täällä siitä pitäisi erikseen mainita, sen verran hienoja kirjoittajia täällä tuntuu pelkästään olevan.

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

013

Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Hemuli

Tuntuu toimivan vähän satunnaisesti - tänään päivällä yritin enkä päässyt, nyt illalla päästi kerran läpi ja muuten tökkää virheilmoitusta.

Tuusulan T-Bone

Tämmönen sieltä tulee, en ymmärrä tosta yhtään mitään:

Link unavailable

Possible causes are:
Your geographic location is not allowed for this offer.
Duplicate IP Address.
A system error ocurred.
The offer has expired.
The AFID or CID is not valid or authorized.
Long John Stroker