Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportster enskaketjun liiallinen kireys

Aloittaja Keljukojootti, 10 heinäkuu 15, 11:48:30

« edellinen - seuraava »

Keljukojootti

Elikkäs. Olen ihmetellyt pidempään koneen ulinaa enskakopasta.. Lueskeltuani täällä aiheesta ja kaverin ongelmista, päätin tarkistaa enskaketjun kireyden, liikkui kylmänä n. 4mm (clymeri antaa arvot 9,6 - 12,7) Säädin ketjun n. 10mm:iin kiremmältä kohdalta. Ulinat loppui siihen, mutta kylmänä käynistäessä kopassa lonksahtaa tietyllä kohdin pahaäänisesti, joka häviää koneen lämmettyä. Vaihteet jumineet muutamaan otteeseen ajossa. Eli mitä pahimmillaan enskaketjun liialinen kireys voi hajottaa, kuin kytkimen laakerin ja ketjun venymisen..?? Runkolaakeri..??

twinspeed

Voi olla, että joku on yritellyt ehkäistä vaihtamisongelmia kiristelemällä ketjua liikaa. Liian tiukka aiheuttaa ulinaa, löysä vaihtamisongelmia ja joitain kilinöitä. Liian tiukka on huonompi kuin löyhä, kun se käy laakereiden päälle. Vaarallisen tiukkis pitäs pitää kyllä sellaista ääntä, että huomataan ja korjataan ennen kun hajottaa jotain.

Kuluneessa ketjussa voi olla tiukkoja kohtia. Tiukkuus kantsii zekata monesta kohtaa,  niin että pyörittää konetta.

Mullakin oli nyt sen verran tiukka, että alkoi pitää pikkusen ääntä noina muutamana hellepäivänä, kun tässä oli. Päästin siitä kireyttä jonkin matkaa takaisin, että on kylmänä lähemmäs puolen tuuman maksimia. Ei ole vielä alkanut kilistelemään seinille
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Pietzu

Kannattais tsekata rattaan ja kytkinkorin hampaitten kunto et ketju ei ala kiipee hampaitten päälle ennen ko putoo alas. Ja ketju voi olla venyny epätasasesti ja siitäkin voi johtuu ajoittainen hampaille kapuaminen. Sama pätee toisiovetoo kans.

golden rocket

täytyy  nostattaa kerrointa  ;D että ketju ei veny se kuluu  ::)