Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

07 ja uudemman (ruisku) viritys

Aloittaja vaakko, 08 heinäkuu 15, 10:16:52

« edellinen - seuraava »

vaakko

Jos mietitään näitä uudempia ruiskulla olevia sportstereita ja erityisesti 1200:sta niin mitkä olisi hyviä steppejä kun ns. "stage I" eli perus-hengitysahditus (ilmansuodatin, putket, säätö) on hoidettu?

Hakusessa olisi selvä tehonlisäys koko kaistalle yläpäätä sopivasti painottaen ja tavoite siellä jossain n. 90hv nurkilla. Tavoitteena olisi pitäytyä hyvin toimintavarmoissa kombinaatioissa eli viimeisiä heppoja ei tarvisi herutella kestävyyden kustannuksella. Nykyinenkin suunnilleen riittää ja on ilo ajella kun alusta on kunnossa, mutta jos tuohon saisi toimintavarmuuden edelleen pysyessä hyvänä lisää tehoa niin maistuisihan se :)

Dynolappuja, kuvauksia ym. on lueskeltu NHRS ja Hammerin sivuilta, mutta niistä suurin osa edustaa jo enempi 100-120hv osastoa. Lisäksi aika suuri osa on kaasarivehkeistä, en tiedä miten vertautuu uudempiin.

Jostain löysin dynolappuja ruisku 1200 vakiokansilla olevasta pelistä missä oli käytännössä tuohon stage I:een lisäyksenä vain nokat (useita testattu/dynotettu). Nokista riippuen oli saatu n. 80-90hv käppyröitä. Eli nokat lienee ainakin vaihtokohteena.

1200 ruiskun vakiokannet lienee ok-tasoa, mutta missä vaiheessa alkaa ahdistamaan ja olisi hyvä katsoa niitäkin? Ja ottaako samalla männät/puristukset tarkasteluun? Eli löytyisikö minua viisaammilta ajatuksia/kokemuksia mikä olisi sopiva taso kun maksimeita ei tavoitella?

twinspeed

Buell XB:ssä on samat kannet, mitä sulla ja kampiakselilta hiukan ronski sata heppaa. Siinä on siis jotain 90 heppaa takaselta ja aika laihoilla seoksilla. Mä en tiedä, mitkä Buellin nokat on, mutta nokkiahan on maailma väärällään. 

Sulla pitäs pelkillä nokilla saada kätevästi se noin 90 heppaa, jota janoat (jos putki muut I:n kamat on on kohtuu hyvät)... säädöt vois olla hyvä hakea kohdilleen nokkien asennuksen jälkeenkin). Mites se sytkäpuoli, onko säädöissä säädetty eli kartat tehty tuon ruiskun säädön kanssa...?

Nokista jotkut hammerin impact 560 tai screaming eaglen 536 (pakoventtiilien ja männän välimatka vakiokamoilla tarkkaa zekkiä).. Andrewsin n4:set on tehty jäykkärunkosen (enne 2004) kansille, joissa noston raja on matalampi. Ota mieluummin jotkut korkeempinostoset. Impactit on samoilla asteilla, mut nostoa enempi. Red Shiftin 575v2:set on myös bolt-init kumiripusteisille sporteille.... 
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

vaakko

Hyvää infoa, kiitokset. Voisi tosiaan ottaa suunnitelmaksi nokat + kunnon säädöt. Tämän hetkinen setuppi on V&H RSD Tracker 2-1 putki modatulla (katkaistulla=avarammalla) huilulla, Arlen Ness big sucker stage I suodatin ja V&H Fuelpak.

Fuelpakkia kovasti parjataan, mutta mulla se on toiminut ilman ongelmia ja käynti on huomattavasti viileämpää kuin ilman eikä paukuttele. Mutta nykysetupistakin saisi varmasti vielä selvästi enemmän irti kun vaihtaisi tilalle kunnon tunerin ja ottaisi säädöt penkissä. Fuelpak tuli ensihuollon & suodattimen yhteydessä kun en ollut vielä silloin itse asiaan juurikaan perehtynyt ("ai sellanenkin tarvitaan, ok tilataan"), nyt olisin varmaan suoraan valinnut jonkin ns. kunnollisen. Mutta jos nyt lähtisi säädättämään niin mielellään vaihtelisi ainakin nuo nokat samalla kertaa niin pärjäisi yksillä säädöillä ettei tarvi moneen kertaan penkkisäätöä maksaa.

Ja haeskelin läskifoorumilla niin löytyi se viesti missä Hammer pisti dynolappuja vakiokoneisesta ruisku 1200:sta parilla eri nokilla ja putkilla:

http://xlforum.net/vbportal/forums/showpost.php?p=4975368&postcount=4

Pitää näihin perehtyä nyt paremmin kun tosiaan nokkavaihtoehtoja on tarjolla useita...

Tuon mun putken pitäisi olla modattuna hyvä, Hammerilta löytyy dynolappuja siitäkin ja näkyy hyvin miten paljon alkuperäinen umpihuilu rajoittaa. Huilun modauksella nousi tehot 67 -> 81 eli 14Hv (eikä ottanut alakierroksilla yhtään takkiin) :) Oma huilu tuli modattua vahingon kautta kun putken pää tipahti huiluineen motarille niin otti siinä vähän iskua ja ylimääräisiä paloja lähti irti. Sen kyllä huomasi samantien että vetoja tuli yläkierroksilla (n. 1/3 koko kierrosalueesta) rutkasti lisää kun sai putken kasattua huilun avartamisen jälkeen.

http://hammerperf.com/ttxlexhaust.shtml

Eli tuo nykyputki on tarkoitus pitää, tykkään siitä muutenkin kun on hyvät soundit, miellyttää silmää eikä rajoita kallistuskulmia.

jape

Laitellaan uusiksi kun edellinen viesti katos bitti taivaaseen.
Eli jos tuo +-100rwhp on tavote niin nokat ,nostajat tikut ja kunnon moottorin ohjaus.
Ecun vaihtaisin Zipperssin Tmax:n.

twinspeed

Tota XL-foorumin dynotussivua kun katselee, niin Hammerperformancen Jackhammer 570 -nokat olis aika unelmat tuottamaan mopon, jossa tehonousua on jo alle 4000 kierroksesta lähtien.

Nämä Red Shiftin 575v2 ja Hammerperformancen Jackhammerit ovat melkein identtiset nokat asteiltaan, ajoituksiltaan ja nostoltaan. Ne ovat aika lähellä vakinokkia asteissa ja ajoituksisssa, mutta eroavat etenkin nostossa; toki asteitakin on parisenkymmentä enemmän ja näin ollen venttiilit aukeavat hiukan aiemmin ja menevät kiinni myöhemmin, vaikkeivät ole overlapilta tai LSA-arvoltaan kovin erilaiset kuin vakiot. Nostoa molemmissa on sitten .570" ja .575", kun vakioissa on .470"

Vakionokkia on vaikea lyödä matalan ja keskialueen tehossa ja vääntökäyrän lakeudesssa. Yleensä kovemmat nokat häviääkin vakionokille alta viiden donan kierrosten. Mutta, mainitut 575v2 redshiftit ja Jackhammerin 570 tuottavat tehoa jo aika alhaalta vakionokkia enemmän, eikä niiden kanssa häviä alakierroksillakaan vakionokille.

Pitää kyllä sanoa, etteivät nuo impact 560 nokat pärjäävät keskikierroksilla, ja kovilla sitten mennään ohi; vakionokat lyödään vasta 5500 kierroksen kohdalla ja tämän jälkeen; sitä ennen ollaan vakioita pikkusen tappiolla.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

jape

Huomioi myös imuventtiilin sulkeutuminen. Jos et vaihda mäntiä niin saattapi dynaaminen puristus suhde pudota yllättävänkin paljon ja se kyllä näkyy tehoissa. Kaikki nokkien toimittajat taitavat kyllä ilmoittaa suositellun puristus suhteen.
Itse käyttäisin kyl kannet virtaus penkissä vaikka niille ei olis tarkoitus tehdä mitään.
Saisit hyvän kuvan siitä mitä niillä kansilla on mahdollista saada ulos ja helpottaa myös nokkien valinnassa, näkis et minkä verran venaa kannattaa avata.

vaakko

Mites sitten männät? Nehän ei ihan mahdottomia maksa jos ottais samaan pakettiin ja varsinkin jos on vaara että jää puristukset liian pieniksi vakiomännillä. Näissäkin valikoimaa on vaikka miten paljon, mutta onko jotain nyrkkisääntöjä mitä pitäis huomioida, katsotaanko näitä käytännössä halutun puristussuhteen perusteella?

jape

mä toimisin seuraavasti.
Kannet irti ja esim kansisetin Jarmolle virtauspenkkiin (kustannus joitain kymppejä)
kun selvillä eri nostojen virtaukset ja kansien tuottama max teho /nosto
jos mittaistulos tyydyttävä tämän perusteella tekisin vasta nokkien valinnan (esim jos virtaus penkissä virtaus on sama 15mm ja 16mm avauksella) niin aivan turha kuormittaa jousia, nostajia jne.
Monet noistakin nokista, jotka aiemmissa viesteissä tulleet esille vaativat noin 10,5 staattisen puristus suhteen näin ollen jos mäntiä ei vaihdeta niin takkiin tulee varsinkin ala ja keskialueella.

ja tosiaan panostaisin tohon moottorin ohjaukseen. Suosittelen tota Zipperssin boxii mä oon laittanut sen viiteen pyörään ja ei yhtään huonoa sanaa siitä.
mukana tulee laajakaista lambdat ja siinä on oikeesti toimiva auto-tune korvaa oman ecun.



twinspeed

#8
Jep, tuolla japen mainitsemalla tavalla saat selville tarkalleen, mikä toimii.

Mä hahmottelin helpoimman ja 'economy' tavan ja yleisesti testatut yhdistelmät, jolla aika varmasti päästään mainitsemaasi tavotteeseen. Noin Jackhammerin 570 ja RedShiftin 575 v2 nokat on varta vasten kehitetty kumiripusteisen vakiokansille ns bolt in nokiksi. Ne on esim hammerperformance dynottanut vastaavanlaisella kombinaatiolla, mitä sulla on. Siis sillä tavalla testattu ja hyväksi koettu, muttei tietenkään yksilöllisesti virtaus penkin avulla havaittu optimaalisiksi nokiksi. Mä olisin valmis laittamaan sellaiset omaan koneeseen lukemani perusteella, mutta tietäen, että tarkempi hierominen tuottaa varmaa paremman tuloksen kun bolt in osat.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

vaakko

twinspeed, juuri tuo bolt-on ajatus mulla olikin eli sellainen hyväksi tiedetty kombo sisään ja säädöt päälle. Noi Jackhammerin 570 penkitystulokset olisi sitä linjaa mitä olen hakemassa vs. Impact 560 joka on ehkä turhankin yläpainotteinen varsinkin kun otetaan takkiin alemmilla kierroksilla.

japelle myös kiitokset konsultaatiosta. Voisin lähteä sille linjalle että hoitaa säädöt ensin kuntoon kunnollisen tunerin hommaamisella (tässä about heti), katsoo sitten penkin kautta tilanteen missä mennään ja ajelee loppukauden tyytyväisenä ainakin muutaman hevosen rikkaampana. Sitten kun tulee talvisäilytyksen aika niin mittauttaa kannet ja sen perusteella pähkäilee mitkä nokat ja tekisikö kansillekin samalla kertaa virtauslisäystä ja mitä kaikkea muuta (säädettävät työntötangot, nostajat, männät) siinä kannattaisi samalla tehdä että saisi ns. final kombon siihen 100hv hujakoille.

Näin ne projektit lähtee laajeneen... :)

vaakko

Kesä tuli, kesä meni ja tuneria ei tullut. Meni kesä ajellessa mutta sen verran valmistauduin talven virityksiin että hieroin alustaa keulan osalta. Aiempi setup oli hyperpron progressiiviset jouset. Nyt on 0,5" pidemmät damper rodit, Ricor Intiminator venttiilit ja Speed Merchantin esijännityksen säätimet. Huhuh mikä muutos noilla venttileillä tulee, menee kyllä niin tarkasti ja hienosti että sitä oikein ihmettelee. Lujaa mutkaan ajaessa ei painu yhtään kasaan ja mutkanopeudet nousee kyllä aika paljon. Tärkeintä kuitenkin että pyörä on hauskempi ja responsiivisempi ajaa myös hiljaa.

Ja etujalkatapit vaihtui keskitappeihin. Olipa iso muutos tämäkin. Hiukan totuttelua vaatii, mutta eiköhän näillä mennä tästä eteenpäin kun pyörä on selvästi paremmin kontrollissa kuin etutapeilla.

Mutta nyt kun männät mennee vaihtoon niin alkoi pyörimään mielessä (:)) että eikö tuo menisi melkein samalla vaikkapa Hammerin 1250 kitti sopivilla männillä. Hinta ei ole merkittävästi suurempi. Tuohon sitten kansien tsekkaus ja mahdollinen työstö, sopivat nokat, moottorinohjaus. Olen tuon TMaxin ja screaming eagle pro super tunerin välillä vielä pohtimassa. Tmax korvaa orkkiksen kokonaan ja SEPST on pelkkää softausta nykyboksille. Molemmissa on puolensa.

Mutta tässä on nyt muutama kuukausi aikaa miettiä ja sitten pistää toimeksi.

jape

Jos ei oo muutamasta satkusta kiinni niin ehdottomasti tmax

vaakko

Arvonta viritysasteen suhteen käy edelleen... Missä vaiheessa tehoja (järkevällä ajolla) alkaa kytkin tai muut sivulliset vaatimaan lisähuomiota? Eli missä kohtaa projekti lähtee taas laajenemaan?

Sellainen käsitys on muodostunut että siinä 90hv - maks. 100hv nurkilla ei tarvisi vielä alkaa muita paikkoja erityisesti vahvistamaan?

Tavallaan himottaisi tehdä vaikka koko setti Hammerin palikoilla ml. kannet vaan suoraan niille smash/crush-tason käsittelyyn ja hyväksi havaittu 1250 kombo kehiin. Näitä penkkituloksia näkyy paljon 110-120hv väliin eli sinällään varmasti toimiva setti ja tehot on ns. taattu. Varaosien kanssa (jouset, venttiilit, ehkä muutakin) menee sitten pidemmän tilausajan piikkiin jos jotain sattuu.

Pähkäily jatkuu, joulun jälkeen pitänee alkaa tekeen päätöksiäkin.

SanttuS

Oletko Powervisionia miettinyt?
Nythän siihen on saatavilla myös reaaliaikainen seoksien säätöpalikka. Kuten T-max.
Tuolta Fuel Motosta kun tilaat, niin saat kaupan päälle todella vakuuttavaa palvelua, jopa Suomeen.
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

SanttuS

Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista