Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

07 ja uudemman (ruisku) viritys

Aloittaja vaakko, 08 heinäkuu 15, 10:16:52

« edellinen - seuraava »

vaakko

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 20 marraskuu 16, 19:01:51
Thunderheaderissa on vähän samantyyppinen pyramidihässäkkä.

Tämmöinen? http://xlforum.net/vbportal/forums/showpost.php?p=2470040&postcount=15

Tuli joskus vastaan kun googlettelin "sportster anti reversion exhaust" tms.

Soundit oli muuten yllättävän jees, tyhjäkäynnillä pienimmät mitä näissä mun putkitestailuissa mikä on positiivista. Hanaa avatessa kyllä tietää että kone on käynnissä, mutta tyhjäkäynti saisikin olla kohtuullinen.

Kapteeni sika

Joo kyllä tuo sellaselta näyttää, olin katsovani et se oli samantyyppinen kun sun tekemä mut en niin tarkkaan katsonut. Räpsäsen kuvan kun käyn tallilla jos siitä sais selkoo, KVG:lla ei löytynyt hyvää kuvaa perspuolelta.

Mut jos nuo kuvat on Thunderheaderista niin kyl se mun pönttö sit sellanen on... Matalat möreet saundit, aika kovat. Putki on sovelissa.

jape

Joo kyllä thunderheaderissa on samantyylinen pyramidi sisällä. Mulla niitä th putkia roikkuu tossa muutama kappale.

vaakko

Meni harmillisesti kuumeessa nyt ohi nuo viime viikon plussakelit. Pitää hiukan odotella millon seuraavat tulee ja jos näyttää että talvi kestää niin sitten vaan pitää mennä penkkiin ajelemaan tuolla ja kattoa miten toimii.

vaakko

Kävin tänään taas ajelemassa ja paremminhan se taas vetää kuin viimeksi. Ja selkeästi menee laihalle yli 3000rpm. Ajoin samalla pyörän dynopaikalle, ensi tiistaina illalla ajellaan ja säädetään niin kauan että selviää onko tästä pyramidihässäkästä jatkoon vai etsinkö kokonaan uutta putkea :)

vaakko

No niin, nyt on tunti ajeltu ja säädetty dynossa. Sen verran aika tuossakin juoksee kun on kivaa niin tehtiin säätöjä silleen pikaisesti hieman oikoen että pistettiin samat kartat molemmille pytyille ja sehän ei ole 100% optimi varsinkaan tällä putkella kun takapytyn juurikäyrä on lyhyempi.

Lokitin kaikki vedot joten pääsen nyt kotona rauhassa tutkimaan myös takapytyn AFR:t kun dyno tallentaa vain etupytyn eli me on tehty etupytyn juurikäyrään reikä dynon lambdaa varten.

Sytytykseen ei koskettu eli edelleenkin mennään Hammerin tekemien sytkäkarttojen kanssa. Voin pistää niitäkin tähän näytille kun saan tuolta winkkarikoneelta ne napattua.

Tulos: 95-97hp ja n. 110Nm. Eka veto taisi olla 89hp/105Nm ja tuon verran parani parilla säätökierroksella. Eli potentiaalia tällä pyramidi-hässäkällä on :) Ja se tämän dynosession tavoite olikin selvittää että jatkanko tällä putkella vai hommaanko kokonaan jonkin muun. Nyt jatkan tällä.

Selvää monttua tulee 3000-4000rpm eli jokin ahdistaa. Pikaisilla säädöillä monttu vaan siirtyi eteenpäin eli ei ole nyt pelkästään kartoista kiinni vaikkei toki optimit ollleet. Nyt se pyramidi alkaa hyvin läheltä pöntön alkua eli lopullisen pyramidin voisi tehdä hiukan lyhyempänä.

vaakko

Lokit ei ollutkaan tallentunu joten takapytyn AFR:t jää arvoitukseksi. Olisikohan mulla unohtunut painaa SAVE nappia... :D Pitää olla tarkempana ensi kerralla ja tarkistaa ekan vedon jälkeen että tiedostot löytyy. No, tavoite saavutettiin että nykyputkella jatketaan, katotaan tarkempia penkityksiä taas kun on lopullinen pyramidi valmiina ja hitsattuna putkeen paikoilleen.

vaakko

Putki on valmiina, suurkiitos japelle! Tästä olisi tullut vähän pidempi projekti jos olisin alkanut haalimaan tälle tekijöitä muuta kautta ja laadullisestihan tämä on ns. vimosen päälle nyt. :) Pinnoitukseen sitten kun on todettu että toimii.

Pyörä on vielä kätevästi dynorullan päällä joten n. viikon päästä jatkuu säätö. Sitä ennen tulee vielä S&S:n säädettävät tönärit. Pitäisi hiukan hiljaisemmaksi muuttua vaikkei tuo mitenkään pahalta kuulosta nyt mutta onpa sitten just kohdallaan.

Teen kartan seuraavaa dynosessiota varten niin että siellä on target tune (=closed loop) pois päältä ja kun sen ajaa sisään niin samalla resetoi adaptiiviset/trim taulut (tätä kysytään aina flashayksen yhteydessä) niin päästään paremmin puhtaalta pöydältä säätämään kun ei ole vanhaa historiaa taustalla.

twinspeed

Hienoa, että näyttää hyvältä!

Sulla ton putken kanssa on kyllä hiukan teettänyt ylimäärästä hommaa, mutta nyt näyttäs natsaavan.

Tollasta pyramidia tai kartiota olen nähnyt käytettävän muuallakin, kun olen vähän kattellu ratkaisuja sillä silmällä. Yhdessä jenkkiautossa olivat tehneet megafonin sisään tötterön teräsverkosta ja yhdessä kyykkypyörän vaimentimessa on tosi tiheästi rei'itettyä peltiä. Noissa on kyllä enempi sellanen tötterökartio, joka on kiinnitettynä koko matkalta megafonin sisäosassa, mutta saman suuntaisesti, mitä tuo pyramidi.  


Aika monessa myynnissä olevassa "tehoputkessa" on silti unohdettu tarkempi asiaan perehtyminen,  vaimenniosaa tehtäessä. On ehkä vaan mitattu desibelit ja sillä hyvä, jos on päästy alle jonkun yleisen  db-rajan.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Kapteeni sika

Ei kai mikään sarjatyönä tehty putki voi olla optimi joka koneeseen viritysasteesta riippumatta.

jannu

Mennyt varmaan ohi silmien, mutta minkälaista pinnoitusta ajattelit ?
Tarkoitan että ottaako esim. Martelius "käytetyt" putket käsittelyyn ?

Kromaamot tahtovat kiukutella, eivätkä helpolla huoli, kun rikki ja noki sotkee kuulemma niiden litkut....

vaakko

Tämä putki on käynyt jo kaksi kertaa pinnoituksessa (musta keraaminen pinnoite), viime talvena Marteliuksella eli ne hoitaa kyllä käytettyjäkin. Katsotaan dynokäppyrät eka ja kun olen niihin tyytyväinen niin sitten uskaltaa viimeistellä. Hiukan kävi myös mielessä - kun modauksen tielle jo lähdettiin - että mitäpä jos pidentäisi tuota takapytyn juurikäyrää kun tilaa on pyöräyttää siihen mutka että olisi yhtä pitkä kuin etupytyn juuri... :D Mutta käppyrä eka, pitäisi olla hyvä kyllä jo nyt eikä erityisiä modaustavoitteita ole.

vaakko

#162
Vettä on virrannut Vantaanjoessa ja säätöä on tehty. 3-4,5krpm laakso ei lähtenyt säätämällä vaikka huippuja tuli lisää useampi heppa, joten raaka päätös pilkkoa putkea lisää oli selvä. Takapytyn juurikäyrä siinä päällimmäisenä syyllisenä on ollut koko ajan mielessä kaikilla osapuolilla joten eikun alkuperäinen pätkä pois ja uusi komeampi käyrä tilalle. Nyt juurikäyrät on täsmälleen saman mittaiset ja ulkonäkin kohentui kivasti, tykkään todella paljon :)

Jape & poika on kyllä sellainen tehokaksikko että oksat pois! ;D Kerkesin varmaan kotiin ajella pyörän viennin jälkeen niin siellä oli jo uusi juurikäyrä mallailtu kevyesti paikoilleen ja pari päivää niin homma valmis. Eilen tykitettiin penkissä aamupäivä tällä uudella putkella ja voimaa on! 8) AFR:t nakuttaa tasaisen varmasti nättiä 13,0 koko kierrosalueella. Polttelee kyllä päästä tien päälle. Japelle vielä erikoiskiitokset avusta, ilman jeesiä ei oltaisi näin komeissa luvuissa ja putki olisi todennäköisesti vaihtunut ainakin kertaalleen eikä olisi ollut mitään takeita että kaupallisella ratkaisulla oltaisi lähelläkään.

Pistetään käppyrät vielä kun keretään.

Sen verran hyvät fiilikset oli eilen että piti savustaa illalla vähän entrecotea ja nautiskella hyvän oluen kera.

Stripillä nähdään!

Spöke

No nyt! Komeet lukemat! Maukkaan näköistä pläskiä muuten ;)
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

vaakko

Tässä muuten vielä yksi kuva tuosta uudesta juurikäyrästä. Jape lupasi että 3mm sisään on pituudeltaan sama kuin etupytyllä ;)