Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportsterin akku pitäis uusia...

Aloittaja Katya, 06 toukokuu 15, 11:02:12

« edellinen - seuraava »

Katya

Noniin… Talvi ja typerä optimismi on tehnyt tehtävänsä, ja vähintään 4 kesää palvellut Sportsterin akku on nyt särki.
Koska olin näppärä, jätin tietenkin akun sinne pyörään kiinni, sinne toiseen kaupunkiin, joten nyt uutta akkua hankkiessa meni vähän sormi suuhun.

Ensikskin… Se koko. Taitaa olla sama koko 86-96 malleissa (itelläni 88) â€" mutta mikä se koko on?
Tokaks, taitaa olla suht turha edes haaveilla mistään edullisista Bilteman tai Motonetin geeliakuista tuon sähköä syövän sähköstartin kanssa?
Akkuhappojen kanssa säätämisestä en pidä, joten joku suljettu systeemi olisi vaihtoehtona… Yuasan akkuja näkyy olevan kehuttu tällä foorumilla, mutta mistä niitä saa täällä Helsingin seudulla?

Ja akku pitäis tietenkin olla näpeissä ylihuomenna…  ::)

Mauri

Mulla nyt vm88. Sportissa Bilteman geeli akku. Kolmas kesä menossa ja alkaa olen hyytymisen merkkejä. Nollakelillä pyörittää huonosti.. Noista muilta kuullut paljon huonompia kokemuksia. Että ei ole edes yhtä kesää kestänyt..
Koko noin. 17,5 x 9cm korkeus 15.5cm
Varmaan vois sopia 17,5 x10cm myös, mulla oli vähän rakoa..
Mulla napojen kätisyys vaan väärin. Se kannattaa kattoa oikein että johdot yltää.

Joe Cool

#2
Lainaus käyttäjältä: Katya - 06 toukokuu 15, 11:02:12taitaa olla suht turha edes haaveilla mistään edullisista Bilteman tai Motonetin geeliakuista tuon sähköä syövän sähköstartin kanssa?
Eihän niistä haaveilla kannata, hakee vaan pois ja päräyttää pyörän käyntiin. Itse asensin juuri Bilteman geeliakun '92 1200 cc Sportsteriin ja '88 1340 cc softailiin ja hyvin lähtee.

Samoin sellainen starttaa minulla jo toista kesää '94 matkalehmää. Kiksillisiin olen asentanut sellaisen '71 rautikseen ja '78 125  SST:hen

Ongelmani on ehk äse, että en ole haaveillut noista vaan ostanut ja käynnistänyt  ;D ;D

Bilteman harmaaseen huoltovapaaseen en yhden yksilön kokemusten jäljiltä koske enää ikinä. Enkä minkään merkkisiin perinteisiin happoakkuihin.

Meillä tallilla Harrikan alkuperäinen starttaa nyt vuoden 2002 883 Sportsteria vieläkin, joten alkuperäinen ei ole huono vaihtoehto sekään, jos sellaisen saat tähän hätään käsiisi ja haluat siitä maksaa.

Ja se koko, ainakin softailiin ja '92 Sporttiin meni se 10 cm leveä just tasan ja napakasti ja Bilteman taulukkokin suositti sitä. Ja sitä 10 cm leveää nimenomaan saa hyllystä kummallakin kätisyydellä. Itse hain sunnuntaina siitä Kehä III Biltemasta hyllystä softailiin viimeisen jossa + oikealla kun navat edessä. Siihen '92 Sporttiin meni se + vasemmalla kuin navat edessä. Veikkaisin '88 Sporttiin samaa, mutta katso taulukosta.

Mauri

Lisätäänpä vielä kehuttu akku josta löytyy myös tuo akun koko http://www.odysseybatteries.com/batteries/pc535.htm

Joe Cool

Tuollainen Odyssey minulla on '81 rautiksessa, joka tuli maahan 2011 eikä silloin ollut uusi. Hyvin pelittää vielä sekin.

Itse pidän pyöriä tallissa, enkä starttaile nollakelissä, joten tuohon pakkaskäynnistykseen ei ole kokemusta  :D

Katya

Nollakelillä ei mullakaan ole tarkoitus ajella... Kylymähän sillon on.

Bilteman akuista oon kuullut niin paljon huonoa, että en uskalla lähteä arpomaan sellaisen toimivuutta. Hyvällä tuurilla varmaan toimii (ja mun vanhassa Hondassa toimi muuten ihan hyvin) mutta epäilen onneani tämän pyörän kanssa :D

Saako noita Odyssseyn akkuja jostain muuten kun tilaamalla tuolta?


(tai jos totean olevani rahapulassa niin käyn siellä Piltemassa...)

ma^ko

Odysseu on hyvä akku mutta varauksin. Antaa kyllä hyvin starttivirtaa mutta on hieman nihkeä ottamaan virtaa. Pätkäajossa saattaa tyhjetä vaikka lataus olisikin kunnossa. Bilailupuodin geeliakut on yleensä ihan toimivia, muutaman kesän ainakin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Joe Cool

http://www.akkupojat.fi/Tuotteet/Kaynnistysakut/Moottoripyoraakut/Odyssey/Odyssey_Batteries_moottoripyoraakut/2158590-2158535.html

Tuo malli:

PC535
12 V/14,8 Ah
170,2x99,1x155,6 mm

Kapasiteetiltaan se ei ole suurensuuri, näköjään, mutta eihän näitä sahata tarvitsekaan, jos pukkaa virtaa tarpeeksi äkäisesti ja kaapelit liitoksineen ovat kunnossa välittämään sen virran.

Tuossa verkkokaupassa:
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/12149/odyssey-akut/odyssey-extreme-akku-14ah-_

Itse en ole vaivautunut tekemään sen suurempaa ongelmaa asiasta, koska kaikki ostamani Bilteman SINISET GEELIAKUT ovat olleet hyviä. Yksikin oli 1,5 vuotta käyttämättä ja lataamatta ja kun ko. pyörä otettiin käyttöön, mittasin jännitteen olevan yhä jokseenkin tasan 12,7 V eli täysi varaus.

Yhden huonon HARMAAN olen sieltä ostanut. Ja jos joku noista SINISISTÄ nyt äkkiä pettää, niin sitten ehkä muutan näkökantaani. Siihen asti en osaa niitä moittia. Toisaalta yhden Odysseun tai H-D:n orggiksen hinnalla saa noin 3 sinistä salamaa;)

Olisi kiva kuulla konkreettisesti millaisista akuista ja millaisia ne niin hirveän runsaat ja huonot kokemukset ovat peräisin? Tarinoilla kun on taipumus värittyä, runsaastikin.

Tuolla HDCF:n foorumilla oli varmaan joskus vuosi sitten hirveää vääntöä samasta aiheesta - jotkut haukkuivat Bilteman akut maan rakoon ja toiset puolustivat. Jostain kumman syystä puolustajilla oli paljon tarkemmat yksityiskohdat kerrottavanaan ;)

No minä en myy Bilteman akkuja enkä mitään muutakaan merkkiä, joten minulle on henk. koht. ihan sama mitä ostat enkä koe mitenkään henkilökohtaiseksi tappiokseni sitäkään, jos kertomukseni eivät vaikuta uskottavilta. Jokainen tekee omat päätöksensä ihan itse ja uskoo juuri haluamansa tarinat  ;)

Joskus parhaita osia arpoessa vaan voivat jäädä ajotkin ajamatta ;)

jape


kkuula

Mulla on sportissa bilteman akku, mallia en tarkemmin muista, mutta toimii ainakin toistaiseksi.
Sportster vm.87 Vantaa

Katya

Hain sitten täällä kannustettuna Biltemasta sinisen geeliakun, oli oikeen helppoa oikeiden mittojen kanssa. Kiitos!
Ainakin pääsin sen akun voimalla kotiin asti  ;D

(Tuo akun irrotus on kyllä sellainen operaatio, että siitä vois joku tehdä opetusvideon...)

Katya

Hyvin se kesti, sen kolme viikkoa. Hyvinkäältä Helsinkiin tultaessa ei mitään ongelmaa, seuraavana aamuna ei startannut. Akku sökö.

Jack

Flatheads!!!

Katya

Vaihtaa vaihtaa. Taidan vaihtaa sen rahaan tai työkaluihin :D
Selvisi vielä, että jännitteensäädin paskana... Liekö se rikkonut akun sitten, vai miköhän on ollut kuvio...

ma^ko

Jännitteensäädin jos paskana niin et lataa liikaa ni rikkoo kyllä akun, tuhoutuma-aika viittaisi siihen et juurikin näin on käynyt. Ota uus sininen akku vaan tilalle.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.