Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Eri mallien sähköisiä säätö- ja tyyppiarvoja

Aloittaja Kokkonen, 15 marraskuu 09, 17:56:38

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Eri mallien sähköisiä säätö- , mittaus- ja tyyppiarvoja

Edit 1 = TC:n startin virta-arvoja lisätty 16.01.2010 Kokkonen
Edit 2 = Rautapään mekaanisen säätäjän arvoja lisätty 30.01.2010 Kokkonen

Shovelhead FL/FX mallit 1978 ½ -1984

FL/FX sytytysennakko, maksimi 35 ast EYKK, minimi 3 ast EYKK
Sytytystulppa, 14 mm, kärkiväli 0.038 â€" 0.043 tuumaa (0,97 â€" 1,1 mm)
- 1979 ja vanhemmat H-D  5A6A  (5A6 myös, kärkiväli 0.038)
- 1980 ja nuoremmat H-D 5R6A tai 5RL (5R6 myös, kärkiväli 0.038)
- (Vaihtoehtoja: Champion RN12YC, Accel 2410A, FX 78-84 Accel 2417, NGK BPR5ES-11 )
Sytytyspuolan vastusarvot
- 1979 ja vanhemmat, ensiö 4,7 -5,7 ohmia, toisio 16500 â€" 20000 ohmia
- 1980 ja nuoremmat, ensiö 3,3 â€" 3,7 ohmia, toisio 16500 â€" 20000 ohmia
Akku
- FL 12V/32 Ah
- FX 12 /7,5 Ah (kyllä, näin tehtaan manuska mainitsee)
- FXE/FXEF/FXS/FXB/FXSB/FXWG/FXDG/FXST 12V/19Ah
Laturi, vaihtosähkö ulostulo (siis ennen säätäjää) 19 â€" 26 VAC 1000 r/min
Staattorin käämin vastus 0,2 â€" 0, 4 ohmia
Jännitteen säädin, ulostulojännite 3600r/min 13,8 -15 VDC
Maksimi virtaulostulo
- 1978 ½ - 1980    16 A
- 1981  17,8 A
- 1982 ja nuoremmat   22 A

Evo 1984, on lisäksi seuraavia arvoja:
FXST sytytysennakko:
- Säätöalue  5 â€" 55 ast EYKK
- Käynnistyshetkellä 5 ast EYKK
- Nopea tyhjäkäynti 35 ast EYKK
- 1800 â€" 2800 rpm 50 ast EYKK
Tulpat 5R6A, akku 12V 19 Ah, laturi 22 A, puola 3,3-3,7 ohm /16000-20000 ohm
- Vaihtoehtotulppia: NGK BPR5ES-11

Twin Cam 88, 95B, 103B, 2000 â€" 2005 FLS/FXS

Sytytystulppa, 12mm, H-D 6R12 kärkiväli 0.038 â€" 0.043 tuumaa (0,97 â€" 1,1 mm) kiristystiukkuus 11 â€" 18  ft-lbs (15-24 Nm). (Vaihtoehtoja: Accel 2418, Y2418P, NGK DCPR7E, Champion RA8HC )
Akku, 12V/19Ah, 270 CCA
Laturi, vaihtosähköulostulo (siis ennen säätäjää)
- kaasutinmallit 16 â€" 20 VAC 1000 r/min
- EFI 19 â€" 26 VAC 1000 r/min
- Staattorin vastus 0,1 â€" 0,3 ohmia
Jännitteen säädin, ulostulojännite 3600r/min 14,3 - 14,7 VDC
Maksimi ulostulovirta, 3000 rpm
-  kaasutinmallit   34 - 40 A
-  EFI  41 â€" 48 A
Sytytyspuolan vastusarvot, ensiö 0,5 -0,7 ohmia, toisio 5500 - 7500 ohmia
Tulpanjohtojen vastusarvot
- 184 mm pitkä, 1812 â€" 4375 ohmia
- 484 mm pitkä, 4750 -11230 ohmia
Startti, normaali virta kuormalla 160 â€" 180 A, max 200A, ilman kuormaa 90 A 11,5V  jännitteellä.
Minimi pyörimisnopeus ilman kuormaa, 11,5 V jännitteellä 3000 rpm

Sportsterit

Ensin Rautapäät XL/XLH/XLCH/XLT 1970 â€" 1978

Katkojien kärkiväli 0.018 tuumaa (0,46 mm)
Sytytysennakko 40 astetta +-2,5 ast, minimi 10 astetta EYKK, sylinterien välinen ero ei saa olla yli 2,5 astetta.
Sytytystulppa, 14 mm, H-D 4R, kärkiväli 0.025 â€" 0.030 tuumaa (0,64 â€" 0,76 mm), kiristystiukkuus 30 ft-lbs. (Vaihtoehtoja: Accel Y2402P, Y2413P, NGK B-6L, Denso W16LS)
Akku, XLH 12V/32 Ah, XLCH 12V/7Ah

Rautapään mekaaninen jännitteensäätäjä. (1977 tuli elektroninen säätäjä.)

Kahta mallia on ollut käytössä
XLH,  Delcon valmistama (Delco numero 1119 614, H-D:n numero 74510-64)
-  Virta-asetus 10 A ( 9- 11A)
-  Virtakärjen kärkiväli 0.075 ” = 1,90 mm
-  irroitusjännite 12,4 V (11,8 â€" 13,0)
-  irrotuskärjen kärkiväli 0.20 ” = 0,51 mm
-  max latausjännite 14,3 V( 13,9 â€" 14,5)

XLCH, Boschin valmistama (Bosch numero TBA 130-150/12/2, H-D 74511-65)
-   releen irroitusjännite 12,4 â€" 13,1 V
-   ulostulojännite ilman kuormaa 13,8 â€" 15,4 V
-   kuormalla (10 A) 12,7 â€" 14,5 V

(Irrotusjännite= jännite, jolla säätäjä irrottaa latauksen kohdassa jolloin virta alkaisi kulkemaan akusta laturiin päin.)

DC-latureista löytyy juttua:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=450.0

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=59.0

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=277.0

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=131.0

XL/XR 1979 - 1985

1979 sytytyksen pyörijän ja anturin välinen ilmarako 0.004 â€" 0.006 tuumaa (0,10 -0,15 mm)
Sytytysennakko
- 1980 â€" 82, 40 astetta +-2,5 ast, minimi 8 astetta EYKK (max. ennakko 2000rpm tai enemmän)
- 1983 â€" 85, 40 astetta +-2,5 ast, minimi 10 astetta EYKK (nopea tyhjäkäynti 40 ast, eli 1300 rpm, jossa merkki kohdalleen.  1800 â€" 2800 rpm tai enemmän, 55 ast EYKK). Huom VOES.
Sytytystulppa, 14 mm,
- 1979, H-D 4, kärkiväli 0.060 tuumaa (1,5 mm),
- 1980-81 H-D 4 -5, kärkiväli 0.038 â€" 0.043 tuumaa (0,97 â€" 1,1 mm)
- 1980 ja nuoremmat, resistor type H-D 4R5, kärkiväli 0.038 â€" 0.043 tuumaa (0,97 â€" 1,1 mm
- Kiristystiukkuus 18 â€" 28  ft-lbs
- Vaihtoehtoja, NGK BPR6HS-10, Denso W22FPR-U
Laturin max. ulostulovirta
- 1979 â€" 81, 11 A
- 1982 â€" E84, 13 A
Akku, 12V/19Ah

XR-1000
Sytytysennakko 30 astetta, (yli 1600 rpm), minimi 2 astetta EYKK,
Tyhjäkäyntiennakko 600 â€" 1600 rpm 16 ast EYKK
Tulpat, 14 mm,  H-D 6R7, kärkiväli 0.038 â€" 0.043 tuumaa (0,97 â€" 1,1 mm)
- Vaihtoehto Champion RN7YC, NGK BPR6ES-11

Evo Sportster

XLH 1986 â€" 89 (nelivaihteinen)
Sytytysennakko
- 1750 rpm, 40 ast EYKK, VOES irrotettuna 16 ast (-86 17 ast) EYKK
- 950 rpm, 30 astEYKK, VOES irrotettuna 7,5 ast (-86 8 ast) EYKK
Sytytystulppa, 12mm, H-D 6R12, kärkiväli 0.038 â€" 0.043 tuumaa (0,97 â€" 1,1 mm) kiristystiukkuus 11 â€" 18  ft-lbs. (Vaihtoehtoja: Accel 2418, Y2418P, NGK DCPR7E)
Sytytyspuolan vastusarvot, ensiö 2,5 -3,1 ohmia, toisio 11200 â€" 13750 ohmia
Akku, 12V/19Ah
Laturi, vaihtosähkö ulostulo (siis ennen säätäjää) 12 â€" 18 VAC 1000 r/min
Staattorin käämin vastus 0,2 â€" 0, 4 ohmia
Jännitteen säädin, ulostulojännite 13,8 -15 VDC, 19 A, 3600r/min

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#1
Ohessa eri Harrikkamalleihin sopivien tulppien taulukko .pdf muodossa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Listassa mainittiin sytkäpuolan mittausarvoja:

- 1980 ja nuoremmat, ensiö 3,3 â€" 3,7 ohmia, toisio 16500 â€" 20000 ohmia

Mittasin puolan ja sain tulokseksi ensiölle 3.8 ohmia ja toisiolle 25.7K ohmia. Mopo on kylmässä tallissa joten oletus että arvot on lämpimässä vieläkin suuremmat?

Clymerin manuska ohjeistaa vaihtamaan puolan jos arvot ei sovi haarukkaan, mitä mieltä asiantuntijat?
FXEF-81

Kokkonen

#4
Ensteks pitää tarkastaa oma mittari ennen mittausta siten että mitattavalla vastusalueella laittaa mittajohtojen päät yhteen ja katsoo mikä on johtojen vastusarvo. Etenkin pieniä vastuksia mitattaessa tärkeää. Tuo arvo pitää sitten vähentää itse kohteen mittauksesta.

Ensiön Toision arvo tuntuu suurelta, kannattaa tehdä vertailumittaus toisen puolan kanssa samalla mittarilla. Tsekkaan itsekin noita hyllyssä olevia (käyttettyjä) puolia ja laitan sitten tänne tuloksia.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Tuli niitä mitailtua, kahdella mittarilla.

Kaksi vanhempaa pyöreänmallista puolaa, tonen Accel, toinen vissiin orggis, molemmissa ensiö 5 ohm toisiot 17 Kohm.

Sitten tuo Shovelissa oleva Accelin hyperpuola, joka pitäs olla kärjille, ensiö 4,5 ohm, toisio vain 12 Kohm.

Pari Orggis elektroniikkasytkälle tarkoitettua, toisessa ensiö 2,5 ohm toiso 12 Kohm. Toisen ensiö 3 ohm toisio...paljon, ei saanu kunnon arvoa....silti purettu toimivana.

Rautahauli, sanoisin että ei huolta vielä. Seuraa tilannetta ja mittaa arvot taas jonkun ajan ja kilometrin kuluttua. Jos huononee niin vaihtoon. Teen samat toimenpiteet tuon Accelin kanssa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Kiitos Kokkonen! Tsekkasin kyllä mittarin piuhojen vastuksen laittamalla piuhat yhteen. Nollaa näytti, tosin en huomannut (lue=tiennyt) kääntää mittaria alimmalle asteikolle.

Puola on mielestäni orggistyyppinen, tai saattaa olla jopa tehtaan jäljiltä.

Seuraan tilannetta. Ei muuta kuin kilometrejä mittariin. :D
FXEF-81

Kokkonen

Yksi tärkeä pointti jäi mainitsematta. Mittarit käyttävät paristoa vastusmittauksissa ja jos paristo tai paristot alkavat olla heikossa kunnossa, niin vastusmittausten arvot ovat mitä sattuu. Yleensä liian suuria.

Joissain mittareissa on varoitusmerkki näytöllä patterin vaihdon tarpeellisuudesta, mutta tuota ei löydy kaikista, etenkään halpikisista, jotka taas muuten ovat näppäriä tallissa ja etenkin matkalla mukana.

Joten jos tulos on epäillyttävä, mittaus toisella mittarilla tai ainaskin paristojen vaihto.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W