Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

evo 1340 puhaltaa öljyt ulos säiliön korkista

Aloittaja ahvonen, 18 huhtikuu 15, 22:42:48

« edellinen - seuraava »

ahvonen

Noniin nyt on tarkastettu että breather valve kunnossa sekä sen ajoitus..näytti olevan ok..tässä kun oon miettine että voisko olla mahdollista että kampuralta tai jostai olis stefa pois, tai sitten männänrenkaat poikki/väljä pytty koska huohotus jatkuu.tuntus ihan kuin se huohotus tulee läpi koko ajan jakopään puolelle.ja sitä kun mietittiin että millä mahtais nähdä että öljyn paluu puoli toimii normaalisti ainaki se tulee säiliöön hienosti ja mulla on läpinäkyvät letkut hieman tyjäkäynnillä näkyy paluu öljyn letkussa ilmaa.pitäskö siinä kampikammion huohotuksessa olla taka isku..

seppo

Kun nyt luin läpi uudestaan alusta asti niin ongelmat näyttää alkaneen kun olet vaihtanut öljytankin, eli jotain on nyt väärin tuossa tankissa. Tuossa aiemmin Kapteeni kysyi jo että onko huohotus jakopäästä sekä öljyn paluu tankkiin molemmat öljypinnan yläpuolella?

Ja siihen huohotukseen ei saa laittaa takaiskua.

ahvonen

Joo tää pyörä tuli mulle viime kesänä ja ongelmaa tosin en huomannu ainakaa vakio säiliöllä.tosin en ajanu pyörällä kun jonkun alle sata kilsaa.mutta koko hommassa lähinnä kyse tuosta jakopään huohotuksesta jonka mukana reilusti öljyä ulos noin 3-4dl   kun käyn kotona noin 40km..noo pitää vielä kurkata nuo puristukset.sitä ihmettelin kun tuo huohotin reikä lohkossa jakopäässä niin on suora reikä pihalle eli ei mitään roiskeita estävää peltiä tai poteroa sisällä.sinäänsä jos sieltä sais tulemaan pelkkää ilmaa  niin siinähän puhaltelis maailmalle eli ottaisin sen pois tuolta säiliön päästä.

seppo

Huohotinreikä jakopäässä pihalle? Siis tuosta jakopäästä pitää mennä letku tankkiin öljypinnan yläpuolelle, samoin kuin tuo öljyn paluu myös öljypinnan yläpuolelle. Se varsinainen huohotus on öljypumpun takana alhaalla joka saa olla ihan vaan letkunpätkä maahan ilman mitään kommervenkkejä.

On kyllä pirun hankala yrittää auttaa näin vaan kirjottelemalla.... Vielä kerran: Onko se öljyn paluu ja jakopään huohotus öljytankissa öljypinnan yläpuolella?

Liitteessä piirustus noista letkuliitoksista, on ollut täälläkin esillä useasti.

ahvonen

joo öljysäiliön pohjasta letku pumpulle,pumpulta paluu suodattimelle mistä normaalisti öljysäiliön päälle,samoin öljypumpun vieressä olevasta jakopään huohotuksesta letku menee säiliön päälle. ok ja korkiin olen joutunut poraamaan 14mm reijän varsinaista öljysäiliön hengittämistä varten.johon nyt laitoin letkun maata kohti.öljysäiliöön tulee huohottimesta öljy sumua niin paljon että se sama sumu tulee nyt siitä korkin reijästä letkua pitkin maahan.öljysäiliön korkista öljyn pintaan on noin 7cm ja tankki on 25cm levee,
pyöreä mallinen. ja lähinnä sitä tarkoitin että jakopäässä roiskuva öljy kiipee huohotuksen mukana koko ajan letkua pitkin säiliöön nyt ja näkyy selvästi.jos siä kopan sisällä olisi ns loiskelevy kyseisen letku lähdön edessä ongelma olisi pienempi. kaverilla on softaili joka on myös alakerrasta huohottava niin sillä on samanlailla letkut kun mulla säiliössä.

Kapteeni sika

Entäs se crankcase breather? Evo ei oo tuttu mutta ilmeisesti niissä on sama huohotussysteemi kun sovelissa, (alkupään evot siis) tää kuva on evosta, kuva kopsattu netistä.

ahvonen

elikkä tossa kuvassa toi crankcase breather eli sehän tulee sieltä kampikammiosta? sieltä on tullu ihan vähä vaaleta öljyä joka ei menoo haittaa. mutta kuvan ylin letku öljypumpun takana lohkossa nii sieltä tulee se iso puhallus ja sitä öljyä.

Kapteeni sika

Joo toi tulee kampikammiosta. Tarkista vielä sekin ettei ole tukossa, siitä tulee vaaleeta kosteus/öljyroiskeita varsinkin kylmillä keleillä. Ja se soosi voi tukkia letkun. Tän letkun päähän ei kannata laittaa mitään suteja.

Hessu

Ei oo olemassa mitään erillistä jakopään huohotus ja kampikammion huohotusta.
Moottorista tulee yksi huohotus lähtö/letku. Kampikammio huohottaa jakopäähän breather gearin kautta ja kaikki ylipaine poistuu sumpun kautta pihalle. Kun avasit jakopään, oliko tötterökopassa huohotukseen liittyvä öpaut 10mm putkenpätkä alareunassa?
Ettei joku oo laittanu uudenmallin koppaa...

Kapteeni sika

seppo

Millainen öljysuti sulla on? Jos on semmonen twin cam tyyppinen jossa ns anti drain venttiili niin se estää tehokkaan öljyn paluun tankkiin.

ahvonen

Joo elikkä siinä jakopään kopassa oli alhaalla se abaut 10mm putki.ja se kopan tiiviste on edellisistä kuvista alempi tiiviste mikä kopassa on ja lohkossa oli myös samanlailla tiiviste pinta.öö mikäs tämä anti drain juttu on seppo.meikä o vähä viä junnu ny tän evo koneen osalta?eli joo mulla on orkkis öljyn putsari missä ei oo sitä anti drain juttua ja oon vaihtanu suodattimenkin.mut nyt o kokeilematta ottaa suodatin välistä pois kokonaan.

seppo

Olis helpompaa kun vaan sanoisit mikä suodatin sulla siinä on. HD:n? Jos on niin mikä malli?

Se tc koneissa käytettävä suodatin on "syöttöpuolella" missä on korkea paine koko ajan. Lisäksi suodattimessa on semmonen läppäventtiili joka estää öljyn painovoimaisen kulun suodattimen läpi kun pyörä seisoo. Tämmönen suodatin ei toimi paluupuolella ja aiheuttaa sen ettei öljy kunnolla poistu koneesta takaisin säiliöön. Eli suodattimen ulkokehällä (josta suodatettava öljy menee suodattimeen) on niiden reikien alapuolella läppä jota sanotaan ulkomaan kielellä 'anti drain':ksi.

ahvonen

eli joo siinä suodattimessa ei sitä mun mielestä oo,hain sen moorelta..suodattin paketissa lukee 907265 sit lukee vuosimallit mihin käy 84-98 (nu)softail:88-98 flt:82-94 fxr:lb4-13..kun sullakin puhalsin sen suodattimen keskelle nii ilmaa tulee ulko reunojen pikkureijistä..ja jos oon käsittäny oikein nii öljyn kulku suunta suodattimessa ulko puolen pikkureijistä sisään ja keskeltä ulos eli öljytankille.

seppo