Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tig-puikko-plasma kone

Aloittaja rodchop, 13 marraskuu 09, 10:34:37

« edellinen - seuraava »

tsane

Mulla olis tälläinen kone http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/wig-tig-acdc-200-puls/stahlwerk-wig-tig-acdc-200-puls.html  . Olen jonkun verran tolla mustaa hitsannu ja hyvää saumaan tulee. Tänään sitten aloin ac puolella kokeileen alsan hitsausta mut säätöjä ei löytynyt millää. Osaisko joku sanoo mitä noi nappien tekstit tarjoittaa tai löytysköhän noihin mistään englannin kielisiä ohjeita? Helpottas aika paljon säätöhomaa ku tietäs mitä mistäkin napista tapahtuu  :D

Lyytinen

Itse kokeilisin seuraavasti:

sprühlichtbogen = varmaan puikkohitsauksessa käytettävä lisävirtasäätö, ei vaikutusta

startstrom = aloitusvirta, väännä nollille
schweißstrom = hitsausvirta, en tiedä mitä olet hitsaamassa mutta ainakin 100 A
impulsstrom = pulssivirta, laita tämä samaan kuin tuo hitsausvirta
schlußstrom = lopetusvirta, väännä nollille

gasvorlauf = esivirtaus, puoli sekuntia esim.
stromanstieg = virran nousuaika, ite yleensä hitsaan semmosia kohtia että vääntäsin nollille
impulsweite = hitsausvirran ja pulssivirran suhteellinen osuus, nyt kun ne virrat on samat niin ei merkitystä tällä namiskuukkelilla
impulsfrequenz = pulssituksen taajuus, tälläkään ei nyt merkitystä

stromverlagerung = +/- napaisuuden suhde, tämä onkin arpapeliä mitenkä päin se potikka toimii, ite kokeilisin vääntää vastapäivään, jos wolframi häviää niin sitten toiseen suuntaan, tuolla 100 A yläpuolella en vääntäisi yli 25 % tästä namikasta, oikeestaan sen verran vaan tarvii että ihan näkemällä näkee mitenkä se oksidikerros lähtee pois valokaaren läheisyydestä

stromabsenkung = virran laskuaika, saa olla aika paljon ettei lopetuksessa alumiini rupea kummittelemaan, vähintään 3 sekuntia

gasnachlauf = jälkivirtaus, laita ainakin 4 sekuntia

Sitten tuo jälkivirtauspotikan vieressä oleva nappi alas eli suoran viivan kohdalle, samoten WIG kohtaan sen oikealla puolen oleva, sitten ylärivistä "maschine" kohtaan keinukytkin, sen oikealla puolen AC ja lopuks 2T/4T kytkin kohtaan 2T niin napista painamalla ja irtipäästämällä se kone feidaa noitten annettujen parametrien välillä ne virrat. 4T ei oikein ikinä mene minun jakeluun kun siinä kai pitää aina nappia painaa kun seuraavaan vaiheeseen tuossa käyrässä haluaa siirtyä.

tsane

Kiitoksia erittäin asiallisesta vastauksesta! Tällä foorumillahan näyttää olevan hyvä meininki toisin kuin monella muulla saitilla missä tollaiseen kysymykseen vastataan monen sivun mittaisilla vittuiluilla :D. Pitääpä käydä huomenna tallilla kokeileen miten se alsa alkaa noilla tiedoilla sulaan.

tsane

Onko porukka muuten vaihdellu näihin erillaisia kolveja ku onhan tuo melko möykky tuo orkkis. Kaverin isäukko joka hitsaillu työkseen 30v nii meinas et eihän tollasella kolvilla voi vetää ku lentokentällä  ;D

Lyytinen

Sinulla on varmaan sama poltin siinä mitä itselläni, WP-26. Tuosta muuten kun katsoo niin saa vähän käsitystä minkälaisia polttimia ja minkälaisia osia niihin on:

http://www.ladek.fi/tig/kuluval.htm

Nuo osakoodit käy ebayyn suoraan, jenkeissä muistaakseni oli hyvinkin asiallinen paikka tilata noita osia. Kokonaisia polttimiakin sieltä ebaysta löytää vaikka mitenkä paljon, itse tilasin vesijäähdytteisen WP-18:n, mutta sitten osoittautui, että tuo WP-26 on enemmän kuin tarpeeksi.

Mutta se asia kannattaa huomioida, että varsinkin kaasujäähdytteisenä mitä pienempi poltin, sen vähemmän se kestää virtaa. WP-9 taitaa olla 125 ampeerin korvilla ja WP-24 80 ampeerin. Ja niin kuin varmasti huomaat, niillä virroilla ei kovin paksua alumiinia hitsaa. Ehkä jotain tankkeja, mutta ei paksumpaa. Esimerkiksi sylinterinkannen kanaviin ei toinna hommata kun ei silti mahdu sen paremmin, eikä kestä tarpeeksi virtaa.

Lopuksi pitää sanoa, että oudoksuttaa hieman ajatus pienestä polttimesta kun tuommoinen WP-26 on just koon 12 räpylään passeli ;D

Smokie

Lainaus käyttäjältä: tsane - 19 kesäkuu 12, 22:04:12
Onko porukka muuten vaihdellu näihin erillaisia kolveja ku onhan tuo melko möykky tuo orkkis. Kaverin isäukko joka hitsaillu työkseen 30v nii meinas et eihän tollasella kolvilla voi vetää ku lentokentällä  ;D

Mulla hajos vesiletkut kinuskikolvista, vaihdoin Kempin kolvin tilalle. Aika telakkamallia sekin on mutta sentään toimii.. Eihän se oo monimutkainen homma, katkaisijan liitin piti vaihtaa ja sillä selvä. Pitäis hommata ittellekkin semmoinen miniatyyrikolvi, mitähän ne maksaa?

mielikuva

Amuliini tikkiä tekisi mieli. Ainakin täällä vaikuttais kokemukset kiinanihmeistä olevan positiivisia. Kysymys kuuluisi että miten paksua olette vetäneet noilla koneilla? Tällä hetkellä olis rojektina veneen perälevy isommalle koneelle; materiaalit on 3mm ja 5mm alumiini, päätykulmaliitoksia lähinnä. Meneekö enää näillä koneilla? Myykö joku paikka suomessa niin että pääsisi paikanpäällä kokeilemaan?

Smokie

Mun kone on 315A, tuolla virralla kyllä menee vaikka 10mm. Vaatii tosin kolvin jäähdytykseltä jo jotain.. Itte ennenkuin ostin kävin kokeilemassa kaverin 250A (?) konetta, hyvin sekin hitsaili. Kiinalaisia siis molemmat edellämainitut.

tsane

Onko kellään ollut ongelmia näitten stahlwerkin tigien kans? Mulla teki ensin silleen et alko röpeltään mustaa hitsatessa jollakin 90 virroilla mut sitten se taas alko pelaan moitteetta. Sitten alon yks päivä hitsaan alsaa 130a nii sama röpeltäminen alkoi ja kohta syttyi tuo oc valo joka ilmeisesti on lämpenemis suojan valo. Ajattelin et antaa jäähtyä jonkun aikaa nii jos se valo sammuis mut sepä ei sammunutkaan vaikka kone oli koskemattomana yli tunnin. Tämän jälkeen käytin konetta kiinni jonka jälkeen se taas vähän aikaa toimi. Tänään menin sitten tallille hitsaan rosteria ja pistin virraksi 50a ja taas syttyi oc valo. Jos tuolta nyt on joku osa kärähtänyt nii onko kellään tietoa miten noissa on takuita ku tämäkin kone on tilattu ebayn kautta?

jsr85

Lainaus käyttäjältä: tsane - 23 elokuu 12, 19:00:09Jos tuolta nyt on joku osa kärähtänyt nii onko kellään tietoa miten noissa on takuita ku tämäkin kone on tilattu ebayn kautta?

Omalla kohdalla toiminut takuu jutut paremmin ulkolaisten kuin suomalaisten myyjien kans.

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1792

Smokie

Huomasin muuten tossa päivänä eräänä että mun koneessa oli maakaapelin kiinnitys ihan löysällä / lämmennyt / hapettunut / paskana. Nyt on taas ihan eri ääni kellossa, puikottaminenkin onnistui jotenkin ja kutenkin.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 30 elokuu 12, 14:22:23...Nyt on taas ihan eri ääni kellossa, puikottaminenkin onnistui jotenkin ja kutenkin.

Mutta miten se kone toimii kaapelin kirimisen jälkeen?  :P ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Kato ottaahan se kala koukkuun ;D No jotenkin se konekkin toimii mutta ootko Hemuli yhtä hyvä nussimaan mitä minä, akka nukahti alle kun ähersin :D Kohta ollaan oltu 12 vuotta naimisissa ettei se kait sitten niin kauheeta ollutkaan.

Pitääs koittaa kyllä että palaako nyt muukin kuin rutiilipuikko, vähän kiinnostais. On taas ollut intressit vähän muissa suunnissa...

mielikuva

Jälleen aiheisiin noiden poikien juttujen jälkeen..  ;D

Meillä on rojekti jossa tarvitaan alumiinitigi. Hankittiin tallille Everlast ex250 Tig. Voi vain suositella pikkukokeilujen jälkeen. Jenkkikone, tehty kiinassa. Erityisesti tuo säädettävyys tekee vaikutuksen, kaikella on merkityksensä eikä ole vaikea ollenkaan. Suomesta ostettu.

jerppe

Tig olisi seuraavana hankinta listalla, mutta millainen?

Edellisessä viestissä kehuttiinkin jo Everlastin ex250:stä. Onkos kellään kokemusta tuosta pienemmästä 200dx mallista jota ainakin tuontitukku myy?

Flathead.