Finnbikers

  • 02 Huhtikuu 2020, 19:45:45
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Tuutin venojen säätö  (Luettu 3321 kertaa)

Kapteeni sika

  • Vieras
Tuutin venojen säätö
« : 02 Huhtikuu 2015, 19:21:53 »

Oli ykkös-sylinteristä aluroput auki ja kun pyörittelin konetta niin imuvenassa ei tuntunut välystä vaikka venttiili oli kiinni, tai niin kiinni kun se pääsi. Pakopuolella pieni välys tuntui.

Pitääkö venakopat ottaa irti kun ne säädetään vai onnaako kun ne roput avaa, eli saako sinne rakosetää väliin?

Kone kyllä käy eli ei ne ihan päin helevettiä ole. Tosin vähän paukahtelee välillä... :)

Säätöohjeita siis vailla.
Kirjattu

Motomatti

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 772
Vs: Tuutin venojen säätö
« Vastaus #1 : 02 Huhtikuu 2015, 20:43:54 »

Nyt ei ole antaa autenttista Hondaohjetta mutta omien "alutulppapyörieni" suhteen on tapana ollut taivuttaa asianmukaisen paksuinen välysliuska sopivasti ja tilkkiä säätöruuvia pyöritellessä se väliin ja mutterin kiristyksen jälkeen vielä tarkistaa että tuli hyvä. Varoksi vielä pyöritellen uudelleen käyntikierron verran. Venttiilikoneiston kannen jos ottaa auki niin aukeaa myös nokka-akselin laakeripukitkin.
Kirjattu

ma^ko

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3023
Vs: Tuutin venojen säätö
« Vastaus #2 : 03 Huhtikuu 2015, 01:19:08 »

Kyllä mä olen ainakin Tuutin venat säätänyt ihan korkkien kautta. Välyksethän on snadit, tuumasil lehdil parempi tarkistaa ku millisil, ku millisiä on harvoin tarjolla 0,05 ja 0,10 väliin. Optimi on imupuolella niin et 0,002" o hieman väljä ja 0,003" on jo tiukka ja pakopuolella 0,003" o hieman väljä ja 0,004 hieman tiukka. Kärjest taitettu tulkki on helppo.

Millisil jos säätää ni imu o vähä väljä 0,05 ja pako o nahkee 0,10mm
« Viimeksi muokattu: 03 Huhtikuu 2015, 01:56:58 kirjoittanut ma^ko »
Kirjattu
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kapteeni sika

  • Vieras
Vs: Tuutin venojen säätö
« Vastaus #3 : 03 Huhtikuu 2015, 08:30:06 »

Jonkinlaista ohjetta löysin että kampura tiettyyn kohtaan ja säädetään ykkösen imu ja pako, kakkosen imu, ja kolmosen pako. Pyöritetään 360 astetta ja säädetään loput. ?  Se mikä kohta siinä kampuran päässä olevassa kiekossa pitäisi olla merkin kohdalla jäi vähän epäselväksi.

Vaiko ihan vaan pyöritellään konetta ja kun venttiili on kiinni niin säädetään välys, sit seuraava....
Kirjattu

Lassi

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vs: Tuutin venojen säätö
« Vastaus #4 : 03 Huhtikuu 2015, 09:07:45 »

Ihan vaan pyöritellen. Ja niiden tulpanreikien kautta saa säädettyä.

Käy ihan joutusaan homma, kun tietää mitkä kaikki saa säädettyä kerralla ettei tarvia kokoajan konetta pyöritellä.

Ediittiä: Onkohan kaikissa malleisssa samat välykset. Miula olis tallilla k7 kirja ja joku vanhempiinkin malleihin, mutta löytyyhän netistäkin jos tarviaa.
Kirjattu

ma^ko

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3023
Vs: Tuutin venojen säätö
« Vastaus #5 : 03 Huhtikuu 2015, 12:53:03 »

On kaikki SOHC CB 750:t samoil välyksillä, eli kaikki "Tuutit"... Männät kulkee pareina, kun kakkonen vaihtaa paosta imuun, säädä kolmonen, ku ykkönen vaihtaa säädä nelonen jne...
Kirjattu
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kapteeni sika

  • Vieras
Vs: Tuutin venojen säätö
« Vastaus #6 : 03 Huhtikuu 2015, 17:37:34 »

Kiitokset teille. Pitää hommata parempi tulkkisetti.
Kirjattu