Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

FLT -90 sähköt katosi

Aloittaja KvL, 19 maaliskuu 15, 16:05:18

« edellinen - seuraava »

KvL

Uusin stongan/raiserien kumit ja kun sain paketin takas läjään niin ei tule virtaa niin mihinkään. Akussa on potkua. Lehmä on uusi tuttavuus mulle niin mistäs lähtisin (automaatti?)sulakkeita etsimään? Alun perin tuulilasillinen malli, eli tämän näköinen mittaristo (kuva lainattu internjeetistä):


*vellu

Moro!

Circuit brakerit (sulakkeet) on sen mittarikomotuksen alla umpion luona.
Siellä on käärmeenpesällinen johtoja, automaattisulakkeita, lisävalokytkimiä ja releitä ym. kivaa...
Virtalukon toiminta ja johdot on syytä tarkastaa...
nopeusmittarin nollausnuppi irti ja mittari veks, sitten vaan johtoja heiluttelemaan. riseseiden mutterien alla tais olla vielä keulan ja tai stongan maadotusjohdot

*vellu

KvL

Joo "piristävä" piuhameri.   :D

Kysytään jo ennakkoon, mites tuo virtalukko purkaantuu jos siihen hommaan pitää alkaa?

Kyllä oli vielä helppoa kun oli muutaman piuhan shoveli.

NiLo

Katoko viälä ensin ton "ilmeisimmän" vian?
LainaaUusin stongan/raiserien kumit

Lainaariseseiden mutterien alla tais olla vielä keulan ja tai stongan maadotusjohdot

Ja vielä tarkkana ettei maadotus liittimen alla ole ruostetta, maalia yms sähköä johtamatonta?

Harmittaa jos näkee kauheesti vaivaa ja vika oli noin helppo ;)
Jos sinulla on vasara, kaikki näyttää nauloilta.

KvL

No niin, taas tämän kimpussa kerkesi hetken.

Stongan maadoitus ok.

Piuhoja heiluteltu ahkerasti, ei vaikutusta.

Yleismittarin kanssa vähän ihmettelin, jokainen aut.sulake johtaa nastojensa välillä (eikös noin kuulukin toimivana olla...?) ja sitten vaihdoin volttipuolelle, niin yhteen sulakkeeseen tulee jännite.
Lienee pääsulake kun siihen näyttäisi tulevan pari tuhdimpaa narua. Mutta muiden nastoista ei mitään. Äkkiseltään pääteltynä se olis sitten se virtalukko syyllinen?

Mitään harmeja odotettavissa jos testin vuoksi otan piuhalla jännitteelliseltä sulakkeelta voimaa muille?
Eli siitä suoraan virtaa ja näkee, että valot/töötti/vilkut jne. pelaa...?

T: sähköongelmien ylin ystävä




*vellu

Eipä tuosta pitäisi haittaa olla, kunhan otat pää sulakkeen suojatulta puolelta ja liität toiselle sulakkeelle syöttöpuolelle... Vaikka mittari näyttää jännitettä, niin kontakteissa voi olla vastuksia niin paljon, ettei virtaa tule edes merkkilamppujen sytyttämiseen...

Mittaile jännitehäviöt:
V-mittarin + akun + ja virrat päälle. sitten mittarin miinuspäätä tökit sulakkeiden ja virtalukon napoihin.
Ei saisi olla yli 0,1v häviöjännitteitä.

Sama - napaan musta ja + päällä tarkastat maapuolen kontaktit.
Sama 0,1v maksimi häviöjännite maadoitusjohtojen ja akun - välillä kuormitettuna.

Olihan varmasti riittävän epäselvästi selostettu?

Virtalukot on muistaakseni jotain japsien tekemiä, eikä käsittääkseni kovinkaan helposti kunnostettavissa.

*vellu

KvL

Päivitellääs tämä.

Virtalukko tosiaankin oli mennyt mykäksi, ei ilmeisesti tykännyt, kun iso, painava stonga kaikkine kilkkeineen nojaili sitä vasten aika ajoin. Ehkä. Samapa tuo.

Eipä näy moisia v-lukkoja olevan tarvikkeena, enkä jaksanut pähkäillä miten tuo vaihdetaan, niin nyt onkin yleismallin virtalukko sivuposkessa päävirtakytkimenä ja valot pistin omalla katkaisijalla. Tällä mennään.