Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

XLH/XLCH erot vm-75?

Aloittaja Lapioukko, 10 marraskuu 09, 23:20:51

« edellinen - seuraava »

Lapioukko

Eli tuli hankittua taloon XLCH-75 ja entuudestaan on XLH-72 jo. Ilman enempää netissä uimista kiinostas tietää, että onko kellään tietoa/linkkiä josta näitä vois vertailla. Käsittääkseni tämän ikäpolven koneissa ei niin suuria eroja enää ole. Ja nimenomaan moottorin tiedot kiinostais. Tallilla on kyllä sportsterin manuaalit, mutta kun ei ole vielä ehtinyt sinne lukemaan.

jyrggä

Mistään en mitään tiedä, mutta taitaa erot olla rungoissa. Tai lokareissa, penkissä, stongassa yms. Tekniikka noissa varmaan on aivan samaa..
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Hemuli

Suurimmat erot on nimenomaan tekniikassa - seiskakakkonen on ensimmäinen tonninen ja sikäli väliinputoajamalli että siinä on sellaiset sylinterit ja kannet että ne käyvät ainoastaan 1972 ja alkuvuoden -73 malleihin. Pulttijako on eri kuin myöhemmissä tonnisissa.

Nippelitietoa löytää täältä: http://www.sportster.org/history/
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lapioukko

Näin minäkin pähkäilin, että nimenomaan -72 saattaa muodostua ongelmaksi. Nimittäin motti on +80 ylikoossa, ja niin väljä että mäntä menee kohta poikittain. Kaikenlaisia katalookeja tutkimalla oon löytänyt sylintereitä -73 ylöspäin ja -71 alaspäin. Taitaa tulla putkitus eteen.

PS. Jos jollain on Bendix-kaasari ylimääräisenä esim. verkonpainona, niin mulla ois käyttöä. Lähinnä kohokammion pohjalle, joka oli amerikan pojan jäljiltä kolmesta kohtaa halki.

mopopoika -65

Tässä siis haettiinkin 72:n ja 75:n eroja? Otsikosta itse ymmärsin että haettiin 75:n XLH:n ja 75:n XLCR:n eroja (johon gold vastasi)...
Aake
XLH -84

Lapioukko

Lainaus käyttäjältä: mopopoika -65 - 11 marraskuu 09, 12:10:11
Tässä siis haettiinkin 72:n ja 75:n eroja? Otsikosta itse ymmärsin että haettiin 75:n XLH:n ja 75:n XLCR:n eroja (johon gold vastasi)...

Ei, kyllä alunperin oli tarkoitus vertailla -75 XLH ja XLCH malleja keskenään. Juttu vaan lipesi vähän sivuraiteille. Lähinnä kiinostaa mm. nokat, puristukset, voitelu ym. moottoriin liittyvät seikat ja mahdolliset erot. Kuten aikaisemmin kirjoitin, mulla on tallilla kyllä kirjallisuutta mutta kun ei malttais odottaa että pääsee sinne asti.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Lapioukko - 10 marraskuu 09, 23:20:51
Eli tuli hankittua taloon XLCH-75 ja entuudestaan on XLH-72 jo. Ilman enempää netissä uimista kiinostas tietää, että onko kellään tietoa/linkkiä josta näitä vois vertailla...

Sen siitä saa kun puhuu aidasta ja aidanseipäistä samassa lauseessa... Ei tullut otsikkoa enää vilkaistua kun ymmärsin tuon lauseen ihan niinkuin siinä sanotaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mopopoika -65

#7
Tämmöstä netistä poimin:

Many sources say the "CH" stands for "Competition Hot" while others say the H stands for "High pressure". In any case, the XLCH is a stripped-down lighter and faster version of the XL, with a staggered dual exhaust and peanut gas tank.

Joskus 50-luvun lopulla oli koneen sisuksissa eroja, mutta jotenkin muistelisin että 70-luvulla ei näin enää välttämättä ollut. Ainakin XLCH on magneetolla ja pikkutankilla varustettu. Parts Catalog kertoo totuuden, ken sellaisen omistaa...

(tuossa yllä pikkuinen ajatusvirhe - siis 70-luvulla magneettoa vaan kiksi....)
Aake
XLH -84

Lapioukko

Lainaus käyttäjältä: mopopoika -65 - 11 marraskuu 09, 14:58:29Joskus 50-luvun lopulla oli koneen sisuksissa eroja, mutta jotenkin muistelisin että 70-luvulla ei näin enää välttämättä ollut. Ainakin XLCH on magneetolla ja pikkutankilla varustettu. Parts Catalog kertoo totuuden, ken sellaisen omistaa...

Näin minäkin muistelin. No, voimaa on silti. :)

annek

Juttu lähti kytemään lähinnä tästä tekstinpätkästä muuan kirjasta:
"On account of the continual improvements which were applied to both the XLH and the more sporty XLCH, by the mid 1970's the two models were becoming increasingly similar and finally in 1978 the XLCH was discontinued and replaced by new models".

Niinikään samasta opuksesta:
"In 1972 both the XLCH and the XLH were fitted with the new, more powerful, 61 cubic inch (1000 cc) engine with a compression retio of 9:1. The engine's 61 hp yelded top speed of 112mph."

Edellisellä vuosikymmenellä eroa on useimpien lähteiden mukaan ollut ihan reilustikin, mutta olikohan tuossa 70-luvulla enää juuri muuta kuin nimi?  Alkuvaiheiden eroista löytyy tietoa ihan hyvin, mutta näistä "loppuvaiheista" ei oikein. Ovatkohan erot olleet enää lähinnä kosmeettisia...
People willing to trade their freedom for temporary security deserve neither and will lose both.
-Be

Kokkonen

Vilkaisin tehtaan 70-78 manuaalia, jossa on -75 kuvatkin, sekä XLH että XLCH. Ei niissä ole mitään muuta eroa kuin että XLCHssa on kiksi ja XLHssa sähköstartti ja siten myös erikokoiset akut 32Ah/7Ah ja erilaiset öljytankit. Molemmissa on kuvissa 2.2 gallonan tankit, mutta molempia saa myös 4 gallonan tankeilla. Eturenkaat 19 tuumaa, taka 18, optiona 16 tuumaa. Molemmat pinna- tai valuvanteilla. Välitykset on samat.
Ainoa merkittävämpi ero on siis kiksi-sähköstartti ja niiden vaatimat mainitut erot.
Jostain syystä, (ohjaustanko?) XLCH on kuitenkin tuuman kapeampi ja 1,5 tuumaa korkeampi kuin XLH (1970 - 1976). :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Pikainen vilkaisu tehtaan parts catalogiinkaan ei paljasta merkittäviä eroja näiden kahden mallin välillä. Jostain syystä jakopään koppa on eri numerolla, XLH 25201-71 ja XLCH 25200-71.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Varmaankin sen startin takia, joka vaatii koppaan oma kolonsa samoin kuin eturattaan päälle tuleva suojakansi, joka näinollen on myös erilainen XLHssa ja XLCHssa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lapioukko

No vanhempaan tuli asennettua myöskin starttimootori muutama vuosi sitten. Jälkikäteen hommatussa(kiitos mectecin laturin tuhojen) jakopäänkopassa ei ollut starttilovea. Mutta sisäpuolellahan on selvä valujälki, missä sen pitäis olla. Joten ei kun jyrsimään. Hyvin sopi.

Eli kun meitin -75 sportsterissa on sekä startti että kiksi ja se numeroiden mukaan on XLCH, on startti lisätty jälkikäteen. Siitä kielis aika ronskit leikkausjäljet jakopään kopassa.

Hemuli

Meillä on kerholla sekä XLH että XLCH mallit tuosta 70-luvun alusta ja ne ulkoiset erot rajoittuu siihen starttiin, öljytankkiin ja akkuun. Sähköstartillisessa mallissa on ihan tolkuttoman kokoinen patteri, johtunee silloisesta akkuteknologiasta. Nykyakuilla riittäisi pienempikin. Akun koosta johtuen sähköstarttimallissa öljytankki on pyörän kyljessä kun taas XLCH:ssa on neliskanttinen tankki poikittain rungon sisällä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957