Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

XL1200C -90 -> aivan jotain muuta

Aloittaja Taavi, 10 marraskuu 09, 19:57:05

« edellinen - seuraava »

Taavi

Aloitetaampa nyt tännekkin.
Eli koplauksen kohteena on alunperin XL883C -90 johon on tehty konversio jo aikoja sitten. Papereiden mukaan Salakarin tekemät kannet (hieman kyllä epäilyttää kun kanavia katsoo).

No hankkittaessa siinä oli perä alhaalla ja keula korkealla... Eli ulkomuoto kuin sakemannilla (koira). Nyt tarkoitus tehdä ihan jotain muuta siitä.
Ensin meinasin tehdä kumarruksen tuonne flat track puolelle, mutta ei se nyt ihan kumarrus ole sinne... Ehkä paremminkin nyökkäys sinne sportti osastolle.

Keulaksi on hankittu -05 Kawan USD kaikilla säädöillä, swinginä tulee olemaan Buell XB:n swingi (olikos se nyt varmasti sitten tuo).
Tankki tehdään mukaelma Yamahan tuotteesta. Ja perä siten ihan omasta päästä.

Koneeseen tekisi mieli sovittaa ruisku. Olisi jotenkin paremmin säädettävissä kuin nuo ikiaikaiset kaasari viritelmät.

Kuvia ja tarinaa lisää jahka tallilla käyn kötöstelemässä.

Hemuli

Kuulostaa mielenkiintoiselta projektilta - jokos olet jo haarukan hommannut? Mulla on yksi uusi ylimääräisenä...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Taavi

Haarukka tuli jo tänään tallille. se lyhyenläntä versio. Nyt illalla tuli vielä ostettua saman vehkeen takavanne niin ei tarvii kikkailla niin paljoa. Takaiskariksi pitäneen hankkia joku uudemman kyykyn versio jossa hitaan ja nopean alueen säätö. Runkoa pitää vähän jäykistellä jotta voi sitten oikeesti käydä radallakin kokeilemassa. Mielessä on kyllä välillä kaivellut cromoly rungon teko, mutta taitaa nyt vain olla fiksumpi tehdä tuosta niin hyvä kuin saa tehtyä ja tekee sitten tulevaisuudessa ison s-moton jonkun japsi sportti v-2 ympärille. Vielä pitää hieman kuutioida laittaako tangon vaiko cliparit. Hiilikuidullakin tekee mieli leikkiä.

Hannu_L

Kannattaa tuumia muutama hetki tuota iskaripuolta. Tuo Sprortsteri kun ei ole kevyimmästä päästä. Itselläni tuossa aikaisemmassa tekeleessä, jossa on monojousitus tuli ongelmaksi tuon takajousituksen kantavuus. Tosin itse halusin sen iskarin pystyyn ilman linkkejä, ja takahaarukka oli pidempi kuin tuo sinun hommaamasi.

Mitenkäs Hemulilla on tuo XB:n paketti toiminut ajossa, onko kantavuus riittänyt?

Taavi

Jonkin verran tullut tutustuttua noihin iskareihin ja niiden toimintaan ja jos tuntuu liian löysältä niin jousi vaihtoon ja vaimentimen shimmaus jäykemmälle jouselle. Nykyisin tuntuu olevan vain melko jäykkiä jo nuo sporttienkin takajouset. Keulaan joutuu tilaamaan/teettämään jouset. Niin joo jos on tarvetta uusille vietereille eikä oikein tunnu löytyvän kaupoista valmiina niin http://www.jousivesa.fi/ Lahdessa auttaa mielellään. Sieltä tullut hommattua noihin aiempiin sportti vehkeisiin jousia.

Hemuli

Eipä noilla meikäläisen ajo(kilo)metreillä ;D voi vielä kovin syväluotaavaa selvitystä Buellin iskarin toiminnasta laatia... Mutta ei se liian löysältä tunnu, onhan iskari kuitenkin geometrialtaan samassa asennossa kuin alkuperäisessä mallissa ja muutaman kymmenen kilon lisäpaino ei vielä vaikuta niin paljoa.

Oletko muuten ihan varma että keulan jouset pitää vaihtaa? Mulla oli FXR:ssä Hayabusan keula ja siinä oli niin voimakas progressio jousissa että loppupelissä paras tuntuma saavutettiin ihan 'busan tehdassäädöillä. Aikaisemmassa Softailissa taas ZX9 Kawan perinteinen keula ja hyvin sekin toimi omilla jousillaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Taavi

Tulee tuon sportin asento olemaan ilmeisesti sellainen että keulalle tulee painoa noin 55% joten voipi joutua laittamaan lineaariset jouset... Tottunut kuitenkin jämäkkään keulaan ja sellaisessa on se luotto pidon suhteen parempi. Saapi mennä jarrulle huolella ennen kuin vehkeet pohjaa. Toisaalta sulla ollut Bussin ja Kawan matkasportin keuloja ja noiden paino ajovalmiina liemineen on reilusti yli 200 kiloa... Bussi taitaa olla jopa 270 kiloa ja todella keulapainoinen. Kawa taitaa olla luokkaa 230 kiloa. Tuo mulla oleva keula on laitteesta jonka paino ajovalmiina on luokkaa 200 kiloa...

Taavi

Niin joo... Männänrenkaat pitäisi vaihtaa ja pytyt hoonata... Hoonauksen voin tehdä itse, mutta männänrenkaita en. Eli tuossa näyttää olevan KB männät niin mistäpä niihin saisi renkaat kohtuuhinnalla...

Taavi

Jaahans se olis sitten edessä uuden asunnon kevyttä pinta remonttia ja runkojigin teko. Ihan vain varmuuden vuoksi kun tuota runkoa alkaa jäykkäämään niin paikat pysyy paikallaan ja linjassa. Ja eihän se ole missään varmasti sanottu etteikö tuo olisi jo valmiiksi tehdaskiero  ;D

Taavi

Runko on suora, noin suurin piirtein. Takarunko kyllä oli jännityksissä, mutta swingin laakeroinnista keulaan näyttäisi olevan suora. Tänään saan sen lopullisesti kiinni tekotelineeseen ja sitten voikin aloittaa swingin kiinnityksen mittailua ja takaiskarin mittailua. Iskarihan on jo autossa odottamassa joten ei siinä enään paljoa mittailla kuin yläkiinikkeen kohta. Uuden takarungon kiinikkeet pitäisi suunitella ja räpistellä kiinni runkoon ja sitten pääsisi sitäkin mitoittamaan (jahka se tuleva takaosan aihio saapuu). Pytyt ja kannet lasikuula puhallukseen ja lohkot puhtaiksi liukasteista. Kopat ovatkin jo liki valmiit värjäykseen. Vielä viimeiset rasvapesut ja sitten happopohjat pintaan.

Hemuli

Koskas projektista nähdään kuvia? Eihän me kohta uskota että mitään pyörää on olemassakaan ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Taavi

Jahka mie muistaisin ottaa kameran tekeleen tallille ja jaksaisin ottaa kuviakin...
Pari kertaa ollut kamera matkassa, mutta ei ole työn tiimellyksessä muistanut kuvan kuvaa ottaa..

Taavi

Swingin kiinikkeet hitsattu, eturungon jäykkärit hitsailtu... Kuviakin otin, pitää vain saada ne ladattua tuonne serverille. Koneen yläkiinikkeen ja takaiskarin välinen jäykiste pitää vielä koittaa tehdä ennen joulua samoin kuin takarungon kiinikkeiden suunittelu pitää aloittaa jotta pysytään edes jollain tavalla aikataulussa. Kotariakin pitäisi ehtiä hieman modailla ja vaihtaa mäntä sekä yläpään tiivisteet.

Taavi

On sitten kuvat vissiin päässeet bittitaivaaseen.... No ei tästä masennuta. Painetaan leuka rintaan ja suunnataan kohti uusia pettymyksiä.
Matkan kuluessa on sitten tuo Yamahan tankkikin muuttunut Kawan vastaavaan. Istui vain paremmin omaan silmään. 15x15mm profiilia pitäisi koittaa laittaa toisiinsa kiinni jotta olisi jotain johon perseensä istuttaa...
Pitää koittaa tehdä sinne sen verta tilaa että saa akun ja ruiskun kamat mahtumaan. Jos laittaisi ulkopuolisen pumpun niin voisi senkin tunkea sinne takakatteen sisälle. Voisi olla varmempi toiminen kun runko jakaa tankinpohjan kahteen.
Jos laittaisi bensaregun paluun sinne toiseen puoliskoon niin saapi vaahtoutua ihan rauhassa, jos se nyt ikinä vaahtoontuu. Laittaa 8mm linjat niin ei pitäisi sitäkään ongelmaa pahemmin olla. Ainakin turbo Jammussa riittivät nuo 8mm linjat...
Joulu ja rakkaat appivanhemmat tulevat hieman hillitsemään rakentelua loppuviikon osalta...

Taavi

#14
Hahaa... kuvia löytyi. En vain saa nyt omia sivuja päivitettyä, mutta laitetaan tänne linkkeinä kuvatukset.
Rungolle on nyt syötetty viagraa ja toivottavasti haluttu jäykkyys saavutettu. Alaputkiin en alkanut mitään lisäilemään koska kuitenkin kone sieltä hieman pitää konstruktiota nipussa. Lähinnä yläputkeen, koska keula vaihtui ja takaiskarin voimat tulevat suuntautumaan liki suoraan yläputken suuntaisesti.
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091218_002.jpg.html

Rungon jäykistelyä
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091218_007.jpg.html

Viagraa syötetty huolella
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091222_005.jpg.html

Tankkiakin piti mallailla
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091220_002.jpg.html

Hieman toisesta kulmasta
http://www.kaukana.net/gallery/v/wbr/Hooree/20091220_003.jpg.html

Villisti tuo tankin väri on erilainen eri kulmasta kuvattuna... Voipi toki johtua myös kamerasta (känny versio)..