Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportster 1990 1200cc Hieroskelua ja opettelua

Aloittaja lazyjonez, 04 maaliskuu 15, 08:06:06

« edellinen - seuraava »

lazyjonez

Tuossa just konetta puran kappaleiksi kun vuotaa öljyä lohkojen välistä. Elämäni ensimmäinen HD-remppa siis menossa. Onnistuin katkaisemaan männänrenkaan kun koputtelin tappia ulos männästä. Mistä tiedän minkä kokoiset männänrenkaat pitäs alkaa tilaileen? Männässä merkintä 22650-88. Eli onko tää ihan vakiomäntä 1200cc Sporassa? Googlesta sain jonku STD4 tuloksen. Mikrometriä ei ole, niin paha mittailla. Alkuperäinen 1200 kyseessä.

Luultavasti hoonailen itse pyttyä hieman ja koitan selvitä halvalla :)

Miten ne ylikoko hommat menee? Jos kuitenkin päädyn tilaamaan uudet männät, niin minkä kokoisia tohon kannattas tilata jos meinaa hoonaamalla selvitä? Kärsiikö sitä ylikokoa olla yhtään, jos ei meinaa pyttyjä porata?

Kiitoksia jo valmiiksi tietäjille, jotka viitsii näihin mun tyhmiin aloittelijan kysymyksiin vastailla :)

Make

Ei ole tyhmiä kysymyksiä. Mutta suosittelen lähestymään HD-orientoitunutta pajaa menemällä sinne sekä pytyt että männät kainalossa. Toki asiantunteva mittalaitteet omistava toverikin voi auttaa. Saat mittautettua pytyt ja männät nyt kun ne kerran ovat siinä käsillä ja suositukset jatkotoimenpiteisiin.
Näissä puuhissa säästäminen on vaikein ja kallein tapa harrastaa. Kysy keneltä tahansa. Ja tiedän, kevät tulee, polttelee ja on kiire tien päälle.
Tervetuloa siistin pikkunäpertelyharrastuksen pariin  ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Kyllä nuo ihan stanumittaisilta männiltä haiskahtaa - kyseessä on tehtaan varaosanumero 1200cc männille. Vakio sylinterin poraus on 3.5" eli 88,90 mm. Ensimmäinen ylikoko on +.005" mikä tekisi porauksesta milleissä 89,03 mm.

Mutta itse tekniseen puoleen... Ei ylikokomäntiä voi laittaa kuluneeseen pyttyyn poraamatta, saa olla todella kuluneet sylinterit että välys osuisi edes sinne päin. Maken neuvo on pätevä, ota sylinterit mukaan ja käytä ne pajalla mitattavana jos ei kellään kaverilla ole mittavehkeitä. Jos asut pääkaupunkiseudulla niin voin mitata ne sulle joku ilta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

lazyjonez

Oulussa asun, mutta kiitos tarjouksesta. Etummaisessa kiertokangessa on myös helkkaristi klappia kun sitä päästä heiluttelee sivuttain. Takempi ei juuri heilu, mutta etusessa sivuttaisliike ainaki 5mm jos ei enemmänkin. Varmaan joutuu tuon limpunkin levittään. Homma rupeaa siis eskaloitumaan :)

Täytynee käyttää jossain pajalla ne pytyt ja männät. Töissä vois mitata, mutta työpaikkana laiva, niin en tiedä jaksaako sinne asti raijata.

Eli ensin mittaukseen ja sitte harkitaan porataanko ja uutta mäntää vai mitä tehdään. Vai hoonataanko ja vakiomännänrenkaat vaan uudet. Tuntu että ebayssa oli lähinnä wisecon männänrenkaita myynnissä... jos jollain on joku hyvä vinkki mistä kannattas tilata niin hyvä ois.

Hemuli

Etuveivin sivuttaisliike ei ole erityisen kriittinen. Siinä vaiheessa kun rupeaa pystysuunnassa vippaamaan niin on jo kiire.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

lazyjonez

Ruukataanko tommosesta Sporan koneesta vaihtaa automaattisesti esim kampuran tai vetoakselin  laakerit kun käyttää levällään, vai katotaanko tarpeen mukaan. Tiivistesarjan jo tilasin, mutta muuta hilpettä en oo vielä hankkinu. Mites nuo nokka-akseleiden liukulaakerit?

Lyytinen

Se oikeastaan pitäisi mitata heittokellolla se vetopuolen laakerien päittäisvälys ja siitä päättää tarviiko uusia vai ei. Pinion-puolella pitää mitata mikrolla. Kopassa olevan pinionin puslan soisi olevan sopivan tiukka. Nokkien liukulaakereita tuskin tarvitsee vaihtaa, ne on käytännössä ikuiset.

lazyjonez

Pytyt menee ens viikolla Alavudelle porattavaksi ja KB:n männät samasta paikasta pakettiin. Eipähän tartte mietiskellä, että tuleeko hyvä vai ei... Kaipa se on parempi tehä kerralla kunnolla ku kerta rupeaa.

lazyjonez

Tuli tuossa jälleen pähkittävää. Lohkot on enää kampurassa kiinni ja sokka irti pinjonin puolelta. Liimat on löysänny ja pikku rakokin lohkojen välissä. Millä ne lohkot sais nätisti irti toisistaan? Pitääkö alkaa joku ulosvetäjä rakenteleen, vai tarjoilla kumivasaraa... ? Lohkojen väliin en haluais mitään terävää työntää. Tuleeko lohko pinjonin rattaan yli, vai pitääkö se ratas irrottaa ja miten se helpoiten lähtee? Vai pitäskö pinjonin sokka laittaa takas ja jättää kampura törröttään jakiksen lohkoon kiinni ja nostaa enskapuolen lohko ylös.

Ei viittis mitään vahinkoa tehdä ku tuntuu olevan lujassa.

Hemuli

Jos kaikki lohkopuoliskoja kiinni pitävät pultit on irti ja tiivisteliimasidos murrettu niin jakopään lohko nousee siististi ylös ilman väkivaltaa. Tarkista erityisesti että kaikki vaihdelaatikon päässä olevat lohkopultit on irti, siellä on yksi upotettu kuusiokolo mikä jää usein huomioimatta.

Ensiövedon puoleisen lohkon irrottaminen kampurasta on prässihommia ja sen jälkeen suosittelisin vetoakselin laakereiden vaihtoa. Ne kun ei oikein tykkää siitä voimasta mikä joskus vaaditaan kampuran irrottamiseen. Ja kun vaihdat laakerit niin ne pitää AINA vaihtaa pakettina johon kuuluu laakereiden lisäksi ulkoskoolit ja spacerit laakereiden väliin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

lazyjonez

Lohkot irroitettu ja ilman väkivaltaa. Vanhoilla laakereilla laitan takas nippuun. Ajattelin löpöllä vähän vaan pesaista ja sitten kuivaus ja liimaus. Momentit löytyki vissiin jostain foorumin keskustelusta.

Lyytinen

Entäs jos miettisit vielä, että lähettäisit ne lohkotkin tuonne minne pytytkin laakerien vaihtoon. Olisi sitten tiptop siltäkin osin. Vai meinaatko, että oli niin helppo purkaa, että ne runkolaakerit laittaa kuntoon joskus myöhemmin? Maksaahan se nyt, mutta paljon enemmän se maksaa jos sen tekee erissä. Tai no jokaisen kai pitää tietty tämä kantapään kautta kokea, mutta ajattelinpahan sanoa :)

lazyjonez

Eihän tuo purkaminen varsinaisesti mikään paha homma ole, mutta oot kyllä oikeassa tuossa. Paljonkohan tuo mahtais tuoda lisähintaa hommalle, jos laittais kampuran kans pajalle? Onko kokemusta? HD-koneistamoon ovat menossa.

jape

Mulla tais olla lohkojen linjaus laakereineen jotain 100-150â,¬

lazyjonez

Oliko siinä siis runkolaakerit kampuran päihin ja kiertokangen laakerit? Eihän tuo kovin kalliilta kuulosta.