Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tuplalevyjen ilmaus

Aloittaja Jussi, 02 maaliskuu 15, 10:04:55

« edellinen - seuraava »

Jussi

Mahtaako tuplalevyjen ilmaukseen olla jotain jekkuja, jotka pitäisi tietää.

Yksilevyinen menee helposti tuuppaamalla nesteet ilmausnipasta ylöspäin kohti pääsylinteriä. Yleensä muutaman minuutin homma vaikka järjestelmä olisi tyhjä, mutta tuon tuplalevyn kanssa ei tahdo mikään konsti toimia

Ei lähde ilmat imemällä eikä työntämällä, kahvassa ei mitään tuntoa. Järjestelmä oli siis letkujen vaihdon takia tyhjä nesteestä ja orkkis pääsyliteri ja puristajat mallia -97, nesteenä DOT5. Ei tunnu imemällä tulevan oikein kunnolla nestettä ilmausnipasta vaikka pitkäänkin imee, hommaa yritetty siis paineilmatoimisella ilmauslaitteella. Nipasta ylöspäin painamalla neste kyllä nousee hyvin pääsäiliöön asti ja välillä purskahtelee ilmaakin, mutta johonkin sitä vaan jää väijymään.

Mihin se ilma voisi jäädä väijymään niin että tukkii nesteenkierronkin. Puristajat oli kokonaan tyhjiä vanhasta nesteestä ja letkut siis on uudet.

Hemuli

Kyllä sen noilla konsteilla pitäis onnistua. Kokeile nyt vielä sitä että jätät pyörän yön yli seisomaan jarrunestesäiliön kansi auki ja kahva nippusiteellä liikeradan puoleenväliin. Ilma kun pyrkii aina ylöspäin niin riittävän pitkän ajan kuluessa kuplien pitäisi pulpahtaa nestesäiliöön.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jussi

Tuotakin konstia hiukan jo yritetty, pitänee jättää vielä uudelleen pidemmksi aikaa.

Kummastuttaa vaan, kun ilmausnipan kautta ei saa imemällä tulemaan nestettä siten kuin pitäisi. Tulee vaan pientä tuhnua, vartin imemisen jälkeen nestepinta säiliössä laskee ehkä kolme milliä. Olisko jossain ilmatasku, joka estää nesteen kulkemisen. Ruiskulla ilmausnipasta ylöspäin painaessa neste tosiaan menee kahvalle asti, mutta ilmat ei poistu.

Ei kai noi tuplalevyt helpoimpia ilmattavia ole, mutta en sitä noin vaikeeksi uskonut.

Kapteeni sika

#3
Mun mopetin tuplien kanssa oli vähän vastaavaa onkelmaa. Syyksi ilmeni pääsylkyn kiinalaisen "korjaussarjan" jousi. Se oli niin hepponen että kun kahvan painoi pohjaan niin mäntä ei palautunut kun muutaman millin. Nestesäiliön pohjassa olevasta reijästä kun ronkki helevetin ohuella ruuvarilla männän takas joka kahvan liikkeen jälkeen niin alkoi löytyyn painetta. Kun nesteellä oli vastapainetta niin toimi ihan normaalisti.
Joka kerta kun otin puristajia irti niin sama hommeli, kun se ensimmäinen pitkä puristus jumitti taas männän.

Lääkkeeksi japanialainen korjaussarja jossa oli selkeesti tömäkämpi jousi. Nyt toimii kun junan vessa.

Ota nestesäiliö liki tyhjäksi ja tiiraa kuinka paljon mäntä liikkuu kun painat kahvaa. Vai onko pohjassa....

HillyMan

Mä otin kiinalaisesta korjaussarjasta vaan kumit ja ilmauskin kävi ihan kuin itekseen. Aikansa kun lipsuttelin niin alko pelittää ja täytin yläkautta. Mulla ei ainakaan linjassa ole mitään minne se tasku vois jäädä.

Jussi

Pitää varmaan tutkia toi kahva seuraavaks.

Joe Cool

Tuskailin pari vuotta sitten samaa juttua. Pyörä oli pöydällä ja tanko suorassa, niin ilma ei noussut edes   säiliöön, vaan jäi sinne putken mutkaan. Kun se lopulta alkoi olla ilmattu, silti ei ollut tuntoa kahvassa, vaan painui aivan liian syvälle, melkein pohjaan.

Vika oli vinoksi kuluneet jarrupalat, eli puristettaessa palojen liike tuli liian suureksi ja tunto hävisi. Uudet palat paikoilleen ja kas - ilmausta ei enää tarvittukaan.

HillyMan

No mulla kävi sitten ihan päinvastoin. Kasauksessa uudet palat ja kahva meni kivikovaksi eikä painunut juuri ollenkaan mutta ei ollu jarrujakaan. Kun palat kulu oikealla tavalla vinoon niin tuntuma muuttu oikeaksi ja jarrutkin löyty.

Jussi

Tottelihan se sitten lopulta, noin kymmenettä kertaa ilmausnipan kautta nesteet puristamalla lähti viimein ilmat ja jarru löytyi. Tosin vieläkin menee hiukan liian pohjaan, mutta josko ne loput pikkuhiljaa kuplis pois. DOT vitoseen sekoittuu todella helposti pientä ilmakuplaa ja sen kanssa saa käyttää hiukan malttia.

Mutta tuo pääsylinterin korjaussarja ja tiukempi jousi on varmaan aiheellinen vaihtaa viimeistään seuraavalla kerralla. Huomasin siinä noita Kapteenin mainitsemia palautusongelmia. Ei ole tullut aiemmmin pantua merkille.

Temes

itsellä onnistui ainakin aika helposti, jarrun ilmaus kannulla joka imee. kuplat kun loppuu niin ilma ruuvi kiinni...

Greasemonkey jake

rekka-autoilusta tuttu kikka: tippakannu täyteen jarrunestettä ja siihen jatkoksi läpinäkyvä letku... pumppaa letku täyteen nestettä ja yhdistä ilmausnippaan... sen jälkeen pumppaa niin kauan, kun jarrunestesäiliö on täynnä... se on siinä... jos neste ei nouse säiliöön, niin jossain on vika, eli joku tiiviste yms on turvonnut ja estää nesteen vapaan liikkeen...
If the river was whiskey, and I was a diving duck, I would never come up...