Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 maaliskuu 11, 08:27:16
Rambe taisi vaan tarkoittaa ylimääräistä atmosfääriin puhkuvaa reikää.

Miks mä en muista mitään tuollaista? no sehän nyt ei tietty oo mitään uutta...  ::)
A.K.A. Rambe

Hemuli

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Ei perkele >:( - nyt alkaa olla konstit vähissä...

Tänään tuli kasattua pumppu paremmilla rattailla - painepuolelle kokonaan uudet ja paluu kasattiin vähemmän kuluneilla joiden sivut vielä pyyhkäistiin tonnisella paperilla lasilevyn päällä. Ei mitään vaikutusta, moottori käy hyvin noin minuutin verran kunnes huohottimesta alkaa roiskumaan öljyä. Kun antaa jenkaa niin öljyntulo vähenee mutta tyhjäkäynnillä se on pahimmillaan.

Selkeästi paluupumppu ei saa tarpeeksi (nopeasti?) öljyä, en oikein usko että toi kymppimillin letkukaan sitä ahistaa vaikka onkin kymmenisen senttiä pitkä. Yksi mitä tässä ajatellut on, että kuinka paljon vaikuttaa kun syöttöpuolella ei ole öljynsuodatinta kuten tuon pumpun kanssa on tapana käyttää? Voisi kyllä kokeilla sellaisenkin sinne laittaa, ei se ole kuin parin liittimen vaihtaminen. Kokeilin myös käyttää ilman öljysäiliön korkkia - ei vaikutusta.

Pitää pistää aivot töihin ensi yönä - josko sitä aamulla olisi ratkaisu valmiina...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

No voi sviddu! Ymmärtämättä rautiksen öljynkierrosta tuon taivaallista, oletankohan nyt oikein...
Öjy tuskin on jakopäässä koneen käydessä tasaisena lauttana, vaan paineet ja pyörivät akselit saavat aikaan turbulenssia, öljy pakkautuu johonkin. Oisko se nyt huohottimen kohta? Jos paluun mukana tulee ilmaa, ei kyseessä voi olla öljyn määrä, vaan paikka?? Vai olenko aivan hakoteillä...
Tollaset syö miestä :-[
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

Eli sul on paluupuolen imupuolella tuo ~10mm letku junttureineen joiden sisäreikä mitä, 6mm? 7mm? Kyl mä vakaasti epäilisin tuota syylliseksi, eli pumppu tarttee kierroksia saadakseen oilit tuon läpi imettyä palautettavaksi. Rataspumppu kun ei muutoinkaan ole oikein imijänä vahvimmillaan vaan puskijana. Öljyn pitäisi kyllä "valua vapaasti" koko pumpun kapasiteetilta pumpulle. Lämmennyttä öljyä tulee kierttoon helposti mut poistuu vasta kun on kierroksia riittävästi muodostamaan riittävä imu paluupuolelle. Öljyn "valumista" paluupuolelle tulisi saada paremmaksi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 30 maaliskuu 11, 22:54:29
Eli sul on paluupuolen imupuolella tuo ~10mm letku junttureineen joiden sisäreikä mitä, 6mm? 7mm? ...

Meilläpäin kun puhutaan letkun halkaisijasta niin puhutaan yleensä siitä reiän koosta... Eli kyllä se kymppiä on sisäpuolelta. Ja noi H-D:ssa käytettävät juntturit on noin kahdeksan milliä sisäreiältään.

Pumpun paluupuolelle alun perin johtava reikä on about 6 mm joten en jaksa uskoa että vika olisi siinä. Ja jos näin olisi niin eikös se silloin toimisi paremmin kuumana kun öljy on ohuempaa?

Veikkaan että Spöke on oikeilla jäljillä, huomenna jatketaan...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Make

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 maaliskuu 11, 22:15:56

Yksi mitä tässä ajatellut on, että kuinka paljon vaikuttaa kun syöttöpuolella ei ole öljynsuodatinta kuten tuon pumpun kanssa on tapana käyttää?

Mulla on rautiksessa evosportin pumppu, ja onhan siinäkin suodatin siinä ennen konetta. Ajoin sillä sekä ilman, että kera suotimen, eikä siinä mitään eroa ollut.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

ma^ko

Eli sisäreikä noin 8mm, sehän se mikä määrittää. Paksulla öljyllä rataspumppu imee tehokkaammin ja painepuoli myös tuottanee paksua koneeseen vähemmän. Imupituutta on jonkinverran tuossa.

Johtaako se alkuperäinen ~6mm reikä miten suoraan pumpulle?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Soikkeli

Voisko olla ajoitettavan huohotuksen puute olla syynä?  Eikös nyt kampiakselin tilan paineet pääse suoraan jakopäähän ja ( ehkä ) saada öljyt roiskimaan/lentämään  niin ettei pumpun imu kohtaan pääse syntymään öljy lätäkköä,hmm.
Pannussa taas reed-valve vastaavasti toimii mainiosti.

C.O.G. 
Lifemember

Tuusulan T-Bone

#189
Lainaus käyttäjältä: Soikkeli - 30 maaliskuu 11, 23:35:11
Voisko olla ajoitettavan huohotuksen puute olla syynä?  Eikös nyt kampiakselin tilan paineet pääse suoraan jakopäähän ja ( ehkä ) saada öljyt roiskimaan/lentämään  niin ettei pumpun imu kohtaan pääse syntymään öljy lätäkköä,hmm.
Pannussa taas reed-valve vastaavasti toimii mainiosti.

Ääni tälle. Paine-erosta alkuperäiseen verrattuna on kyse.

Muoksis. Miten musta tuntuu, että siellä on liian vähän painetta? Kokeile tehdä sille sateenvarjoventtiilille jotain...
Long John Stroker

ma^ko

Lisäksi se läppäventtiilihuohotus pyrkii kyllä imemään vastaan tuota paluupumppua, kun mäntien mennes ylös imetään kampikamminoon ja koko ajan pitäs jakopäästä imeä öljyä.

Luultavasti kyseessä on yhdistelmäyhtälö, eli mikään yksittäinen asia ei aikaansaa ongelmaa (kokonaisuudessaan) yksinään.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

tyg

Ajoitetun huohotuksen idea on juuri sulkeutua silloin kun männät aiheuttaa vakuumin takaisin kohti kampikammiota,,, eli öljyt pakenisivat pois pumpulta

Hemuli

Pari vastaväitettä:

1. Jos letkun pituus/halkaisija on ongelma, niin miten sitten syöttöpuoli toimii? Siinähän on sama letku moninkertaisesti pidempänä ja samat juntturit, rataspari on kuitenkin vain alle puolet paluupuolen paksuudesta.

2. Ajoitettavan huohotuksen puute. Kuten Tyg sanoi, koko pointti huohotuksessa on että saadaan kampikammioon alipaine. Miksi? No siksi, että työtahdilla mäntien ei tarvitse taistella kampikammiossa olevaa ilmanpainetta vastaan. Samalla vähenee huohotuksen mukana purkautuva paine. Sportsterin moottoreiden alakerrat ei suuresti eroa toisistaan, oli sitten kyseessä evo tai rautis. Ja tuoreemmissa rautiaisissa sekä evoissa ei ole mitään ajoitettavaa huohotinta - ainoastaan suuntaisventtiili huohotuksen ulostulossa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

tyg

Onhan tuon uuden pumpun myötä lohkoissa ns. "mini-sump", eli öljypohja josta
pohjalta pumppu suoraan imee öljyä paluukiertoon.

Puuttuuko uudemmista lohkoista kokonaan tuo avoin sormenmentävä kanava kampikammion
ja jakopään väliltä? Nyt ainakin paineet pääseen vaapaasti rajoittamatta vaikka öljytankkiin asti huohotusletkua myöden.

Sylinterinkannen venttiilit hoitelee bensa/ilma seoksen virtausta hallitusti männän päälle.
Samalla periaatteella  mielestäni tuo ajoitettu huohotin hoitelee öljyn virtausta hallitusti
männän alla kampikammiosta jakopäähän (ja paluupumpulle).

Kokeile vielä poistaa kansista venat?

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: tyg - 31 maaliskuu 11, 08:57:22...Kokeile vielä poistaa kansista venat?

:o :o :o

Et ilmeisesti ole lukenut koko ketjua ihan alusta asti. Hommahan meni niin että vaihdoin pahoin vaurioituneen rautapään alkuperäisen öljypumpun tilalle evosportsterin vastaavan. Rautapään ajoitettava huohotin sijaitsee pumpun käyttöakselilla jolloin se luonnollisesti jäi pois kun pumpun malli vaihtui. Eli ei sitä ihan vaan "huvin vuoksi" otettu pois. Mutta ei sen pois jääminen pitäisi kuitenkaan vaikuttaa ratkaisevasti öljypumpun toimintaan kun huohotus on kuitenkin hoidettu jakopään kopassa olevalla takaiskuventtiilillä. Rautapään lohkossa ei tapahtunut suurtakaan muutosta kun siirryttiin evotyyppiseen pumppuun vuonna 1977 ja niissä huohotus on ihan samalla tavalla kuin nyt minulla.

Alan kuitenkin kallistumaan samalle kannalle Makon kanssa, letku paluupuolella ei välttämättä ole toimiva ratkaisu. Letku kyllä imee "sumpusta" johon öljy pääsee kerääntymään ja aikasemmassa kuvassa ollut loiskelevy pitäisi toimia estäen kampikammion painepurskeiden häirintä. Mutta toisaalta öljyn seassa on paljon ilmaa, kun jakopään rattaat sitä sotkevat, vaikeuttaen pumpun imemistä.

Voisi kyllä vielä kokeilla porata kampikammion seinään evotyyppisen reiän, josko se tasaisi paineenvaihteluita.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957