Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kansien kuparitiivisteet

Aloittaja PitteVerre, 02 helmikuu 15, 19:16:10

« edellinen - seuraava »

PitteVerre

Suositteleeko "raati" uusien kuparitiivisteiden löijäystä. Tiivisteet kummiskin olleet hyllyssä pitemmän aikaa (omassakin vuoden) ennen tätä asennusta.

Juvakka

Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

PitteVerre

Vielä toinen kyssäri aiheeseen liittyen. Kannet tuli huollosta (ohjurit) ja tivarit löijättu. V8 moottorien kanssa olen käyttänyt kupari spraytä peltitivareiden kanssa (multilayer) mutta oletteko käyttänyt näiden (yksikerros) kupari tivareiden kanssa ko. spraytä? En näkisi mitään haittaakaan käytössä...

Kapteeni sika

Cometic kupareiden mukana tuli ohjeet missä lukee että: Gasgacinch or comparable product. Mä laitoin hylomaria ja kuparispraytakin kait käytetään aika yleisesti. Laita helevetin ohut kerros ettei se pinnoite pursota öljyn paluureikiä tukkoon. Laitoin vähän liikaa hylomaria ja kun kannet oli momentissa huomasin että kansien ja sylintereiden välissä oli siellätäällä pikku purseita. Oli eppäilys että ne paluureijät on myös ummessa, kannet irti ja niin oli. Sama uusiks ohuemmalla pinnotteella.

Jack

kuparitiivareiden kanssa ei kuulu (mielestäni) käyttää mitään muuta ainetta.

Toki tiivistepinnat tulee sekä kansissa, että sylinterissä olla suorat ja miitenkin virheettömät.

Kuparitiiviste ja monikerrospeltitiiviste on eri asia.

offtopiccina mainittakoon, etteivät ne valmistajat joiden multilayer tiivareitten kanssa olen tekemisissä työkseni, koskaan suosita mitään lisäaineita.
Flatheads!!!

Kapteeni sika

Ei taida olla yhtä totuutta. Mulle sano asentaja joka myi mulle tiivisteet ettei tarvi mitään mäskiä väliin. Hehkutuksen tarpeestakin kahta mieltä, tarviiko vai ei. Mä en hehkuttanut ekalla kerralla kun unohdin tohottimen kotiin.

Sit kun asia etenee kansien jälkikiristykseen niin siitäkin kahta versiota, tarviiko vai ei. Ja sen tavasta kahta versiota, tälläkin voorumilla mainittu tapa että yksi pultti kerrallaan varttikierros auki ja uudestaan momenttiin. Shovelheadusa-voorumilla ohjeistetaan niin että pultit mennään vaan läpi samalla asetuksella millä ne on kiristetty eikä missään nimessä löysätä.




Kiwi

Se momenttiin kiristys kylläki vaatii että kiristysliike on tasaista, varmaan sillä on sanottu toi vartin löysä ettei tulis nykiviä jälkikiristyksiä.

Kapteeni sika

Tai siis sehän vaatii isomman momentin että se lähtee liikkeelle nollasta.

Tuusulan T-Bone

Kuparitiiviste lie ainoa, jonka kanssa voi käyttää jotain tököttejä. MLS ja komposiittitiivisteiden kanssa niitä ei käytetä.

Kuparitiivisteen osaltakaan en ole ihan varma, onko tököteistä mitään hyötyä. Jos pinnat eivät ole kunnossa, ei ongelma millään tökötillä poistu. Itse olen aina laittanut hyvin ohuesti hylomaaria, enemmänkin tavan vuoksi kuin jostain tietoisesti perustellusta syystä.

Momenttiin kiristyksessä Tuusula-style on, että kasauskiristys 55 ft/lbs, jälkikiristys 60-65 ft/lbs. Ei ole vielä pettänyt, vaan kai sekin päivä koittaa.
Long John Stroker

Kapteeni sika

Niin että läjään 55 jalkapaunalla, parit heat cyclet ja 60-65 kiristys pultteja löysäämättä? Ilmeisesti tuolla erolla momenttiavain kääntyykin ennen kun naksahtaa jälkikiristystä tehdessä?

Mä tein viimeks tällä reseptillä:

http://knuckleheadtheology.blogspot.fi/2007/01/shovel-head-gasket-tip.html

PitteVerre

Kansien pulttien tasainen kiristyshän on tärkeetä, on se sitten V2 Vx tai jotain muuta. Nauratti kun purkaessa (ostin pyörän vasta tässä talvella) kun ei tainnu olla kahta samanlaista kansipulttia koko sarjassa. Sijoitin oikein muutaman kympin uusiin bultteihin.

Toi kiristysjärjestys vinkki oli hyvä, ajattelinkin etukäteen että kiristän tähti muodossa, aloitus olikin tuossa vielä speksattu.

Tuusulan T-Bone

Yksi käyttö lämpimäksi -> jäähtyminen -> jälkikiristys.

Mä olen kanssa kiristellyt tossa järjestyksessä ku toi rystypääteknologi.
Long John Stroker

Spöke

Mä oon kirinyt samalla tavalla, kuin pyörän pultit. Myötäpäivään kiertäen joka toinen, kunnes kaikki on kiritty. Ja toisto.  Momenttiavainta en ole käyttänyt. Oon tavannut laittaan ne pultit kiinni. On pysynyt sen parikymmentäkertaa. Enkä ole jälkikiristänyt. Luopio.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kapteeni sika

Parikymmentä kertaa, pitäskö sunkin vaihtaa koneistamoo?  ;D

Natking

Vedetääs heti vastavirtaan, kuin Kiiski konsanaan. Siis tossa kuparisprayn käyttämisessä.

Katukilpa Valjantilla kun tuli riehuttua niin tota kansijumppaa sai suorittaa hieman enemmissä määrin. Koneessa oli lohkopinnat hieman mutkalla, ja se aiheutti noita kansipahvi ongelmia jonkun verran. Käytin Fel-Pron sinisiä pahveja, eli samallaiset mita Jamesin, ymym puljujen siniset pahvit on.
Noissa kun käytti kuparisprayta, niin ne piti. Muuten sai vaihdella vähän väliä.
Eli Spray molemmin puolin, paikalleen ja kiristys. Lämmitys käyttö tyhjäkäynnillä ja sitten jälkikiristys, ja nimenomaan ensin AUKI, ja sitten momenttiin.

Se miks se pitäis aukasta ensin juontaa ymmärtääkseni siitä että kun se pultti vedetään ekan kerran momenttiin, niin siinä momentissa on myäs mukana kitkaa pultin ja kannen/prikan/pytyn välistä. Välillä noissa näkee ihan selviä kiinnileikkautumis jälkiä, eli se pultti ei välttämättä ole vielä likikään todellista momenttia.
Ja nyt kun pultti on kiristetty, niin siitä kun koitat sitä jälkikiristää niin eipä juurikaan liiku mihinkään, napsauttaa sen auki, niin kyllä takuulla (ja tästä otan täyden poliittisen vastuun) menee pitemmälle kuin aikasemmin.

Tuli muuten suoritettua jonkun näköstä tutkimusta noitten pahvien kanssa jossain koneessa, johtu lähinnä siitä että oli eri puolilla konetta erillaiset pahvit (tiukat ajat oli)...
Pulttien momentti oli 100nm, ja jälki kirityksessä pikku ajeluitten jälkeen vanhanliiton massapahvi oli n. 65-70nm, ja FelPron sininen oli n.80-85nm

Eli loppulausumana totean että käytän yleensä kaikissa tiivistetyypeissä kuparisprayta, ja aina suoritan jälkikiristyksen.
Ja aina koneenvalmistajan suosittelemaan momenttiin, ei missään tapauksessa piukempaan.
Parhaassa tapauksessa tolla ylikiristyksellä saa pultin venumaan, jenkan hieman nousemaan lohkosta/kannesta, insertin liikkumaan, ymym. Millä saa taas hetkenpäästä itelleen lisäjumppaa.
Just trying to be different (like everyone else)