Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Camin jakopään ketjunkiristäjästatistiikkaa

Aloittaja Kokkonen, 03 marraskuu 09, 15:15:07

« edellinen - seuraava »

atco

Ehdottamasti tarkista, ei oo kummoinen homma ja saat itselle mielenrauhan. Tais mennä pari tuntia hissukseen tehdessä. Onnistuu vaikka pihamaalla. Etummainen pakoputki irti, koppa pois ja siinä se jo on. Öljyä tuli desin verran kun kannen irroitti. Uuden nokka-akselikopan tiivisteen hommaat, muutaman euron kustantaa.
Itellä 41tkm mittarissa, just ennen kauden alkua tarkastin laahurit. Tollanen 1 mm kuluma molemmissa, tosin se takimmainen oli hankala sanoa mutta ihan ookoolta näytti. Nippuun ja ajoon, ens talvena josko uusis noi laahurit ja laittais ehkä hiukan kireemmät nokat samalla.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

FXD

Joopa, alko enskasta kuulua metakkaa, eli voishan sitä samalla tarkastaa sen jakopäänkin kun kerta joutuu pyörän pukille ottamaan :'(.
Onneks on uhkaillut sateita viikonlopuks.. :)
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

FXD

Sen verran updatea että kompensaattorin, eli ensiövedon eturattaan mutteri oli auki/löysällä :o, ja veikkaanpa että metakka on siitä kotoisin. Muuten oli siistin näköistä, ei metallimujua tms missään, hieman "kytkinpölyä", ja ketjua vois hieman kiristää. Tietää huomenna kauppareissua, eihän mulla ton kokosta hylsyä ole jolla ton kompensaattorin mutterin kiristäis, momenttiavainkin menee ihan ylärajalle ::). No, samalla kun hakee muut tykötarpeet niin käy hakemassa sopivan hylsynkin.
Jakopää on vielä kiinni, jos laittais ensin tän enskan nippuun ja siirtyis sit toiselle puolelle pyörää ;D
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

Tapsa61

Toimisiko teräspalikat kiristin laahaimena, joissa kovahitsaus pinnoitteena. Oisko äänekäs ja kuluttaisiko ketjua.   :o

Tomppa68

Lainaus käyttäjältä: Tapsa61 - 29 toukokuu 12, 12:10:44
Toimisiko teräspalikat kiristin laahaimena, joissa kovahitsaus pinnoitteena. Oisko äänekäs ja kuluttaisiko ketjua.   :o
Aika huono idea. Kylhän kovempi matksu pehmeempää syö. Eli laahain sais olla reippaasti pehmeempää kuin kettinki.

Hemuli

Samaa mieltä. Tuossa juuri tein yhteen fillariin ketjusuojaa rosterista ja pienen suunnitteluvirheen takia ketju laahas sen kylkeen kiinni. Aivan järkyttävä meteli. Laahaimen pitää olla pehmeämpää kuin ketju - kyllähän tehdaskin olis varmasti tehnyt sen toisin päin jos se toimis.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Pieni epäilys siitä että ruiskuvaletussa muovissa olisi huokosia, ainakaan niin paljoa että niillä olisi minkäänlaista käytännön merkitystä.
FXEF-81

FXD

Jakopää olis nyt tutkittu, ja jakoketjun kiristäjät oli ok. Etummainen, jousikuormitteinen, oli kulunut vajaan millin verran, takimmainen kuin uusi. Enemmän ihmetystä aiheutti nokkaketjun kiristin joka kulunut reippaasti, ja jää tuossa jakopään avauksessa sopivasti piiloon camplaten taakse. Eli jos avaa vain kopan niin tuo nokkien välisen ketjun kiristäjän kunto jää arvoitukseksi, ja mulla se oli uusimisen tarpeessa vaikka tuo jakoketjun kiristäjä oli ok. Ja koneella siis tyrkätty 42tkm.

Kyllähän noissa kiristimissä näkyi tuollaisia kraatereita, eli huokoisa ovat.
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

mopo-ukko

40tkm ajettu,kiristimistä oikeastaan vaan pinta vasta auki,oliskohan etumainen millin verran kulunut,takimmainen ei niinkään paljoa,näytti melkein uudelta,mutta niin kuin monella aikaisemmin niin huokoista on pala,täynnä pientä reikää.Ketjut näytti ja tuntui kyllä tosi sileältä,hidastanee laahureiden kulumista.

Tomppa68

Oisko ne sit tarkoituksella huokoisia? Kun niihin huokosiin jää öljyä niin voitelukalvo saattaa olla vahvempi.

ranze

Tässä olisi jatkoa statistiikalle:

2002 ajettu 31900 tkm. Toinen puoli kulunut loppuun ja pala lähtenyt irti. Toisella puoliskolla ehkä olisi ajellut jonkin aikaa.





Tilalle laitettiin Screaming Beaglen muunnoskitti jolla jakopää muutettiin hydraulikiristeiseksi. Samalla paikoilleen sujahti 27 Andrews. Mikä lienee huoltoväli tuolla uudemmalla jakopäällä?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ranze

Itse itselleni vastaten:
Lainaus käyttäjältä: [email]ClassicRider@vtwinforum.com[/email]I certainly can not provide you with emperical evidence one way or the other on how long the new "hydraulic" chain tensioners are going to last.....but I can tell you that I had a conversation about that with an indy dealer recently that informed me he has had 8 bikes come into his shop each bike had at least 50,000 miles on the odometer with the hydraulic chain tensioner set ups and each one of them were in great shape.....stating that he felt they could go to 100,000 miles.

The material being used for the tensioner shoes is now made up of the same material being used in the Twin Cam B counter balancer engine shoe tensioners running those chains, and it's the same material we have been running in our primaries with the chain tensioner pad for the primary chain.

http://www.v-twinforum.com/forums/twin-cam-88-engine-technical-discussion/145147-longevity-hydraulic-cam-chain-tensioner.html

Eli saa ajella nyt ilman jakopäähuolia vuosia. Hiljainen siitä ainakin tuli, mun mielestä hiljaisempi kuin alkuperäinen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Jussi

Jatketaas tätä statistiikkaa. Vajaat 70 tonnia takana ja kiristimissä tuskin edes jälkiä käytöstä, hiukan pinta tummentunut, mutta ei käytännössä yhtään kulunut kumpikaan. Eli siinä mielessä turhaa työtä.

Mutta kone alkoi loppukesästä pitää merkillistä kolahtelua, sellainen ajoittainen kolahtelu tyhjäkäynnillä. Kierroksilla ei kuulu mitään. Sammuttaessa kuuluu joskus pari kolahdusta viimeisellä kierroksella kun kone pysähtyy. Joku oli paikallistavinaan äänen nokkien laakereihin ja sen takia aukaisin jakopään, mutta eipä niissä päällisin puolin mitään näy. Ehkä nuo sisemmät laakerit vaihdan kuitenkin.

Onko ideoita mistä seuraavaksi etsiä? Kolahtelu on siinä mielessä erikoista, että ajaessa ei kuulu mitään, tyhjäkäynnillä kolahtelee ja sammuttaessa.


Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 19 marraskuu 12, 09:15:40
Onko ideoita mistä seuraavaksi etsiä? Kolahtelu on siinä mielessä erikoista, että ajaessa ei kuulu mitään, tyhjäkäynnillä kolahtelee ja sammuttaessa.

Enskaketjun kireys on luonnollisesti tarkistettu?
A.K.A. Rambe

Hemuli

Kaverin Streetglide pitää ihan samanlaista kolahtelua ja se tulee nimenomaan enskasta. Kuuluu kuulemma vuosimalliin?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957