Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Lost Arrow

Aloittaja boris, 03 tammikuu 15, 21:31:01

« edellinen - seuraava »

boris

Moi kaikki!

Olen diggaillut moottoripyörien rakentamista jo useita vuosia ja nyt päätin ostaa itselleni projektiksi Honfa CB 750 C:n vuodelta -83. Tarkoitus olisi tehdä jäykkäperseinen runko ja varmaan alkuperäistä teknikkaa aika paljon. Suht matalalla stuukilla.

Mulla kun ei ole mitään oikeaa kokemusta pyöristä, itse asiassa mulla ei ole korttiakaan vielä, niin kysymyksiä herää varmaan aika paljon ja tuon ne tässä projektin edetessä esille.
Tässä muutamia:
-Voiko/kannattaako käyttää alkuperäinen emäputki? Jossain oli juttua Japsien huonosta hitsattavuudesta? Jos ei, olisko uuden emäputken sorvaus järkevää vai mistä kannattaisi ostaa?
-Aattelin jiginkin rakentaa, mistä oottee tehny emäputken kannatussysteemin?
-Pyörästä olis tarkoitus tehä suht kliini, eli kaikki turhat kuten mittarit ja vilkut olis tarkoitus jättää pois. Oonko ymmärtänyt oikein että -84 vanhemmassa pyörässä ei tarvii esim. vilkkuja vai onko asia merkkikohtainen?
-Mites noi rupulikumien käyttö, motocross renkaat ei kestä vauhtia ja ainakaan noilla Hondan vanteilla (16/19) ei oikein löydy mitää räyhäkkäitä nappulakumeja. Vai olisko paras vaihtaa vanteetkin?

ma^ko

Miksi jäykkikses pitäs olla rupulikumit? Tollanen CeBari on kyl mun mielest ihan perus mustaa rautaa rungoltaan ja ihan hitsattavissa. Jos teet rungon kokonaan uusiks, vaihdat vanteet jnejne ni tarkkaile ettet hukkaa liikaa prosentteja. Joskus snadei muutoksii tollaseen hitsannut ja materiaali oli kyl ihan hitsattavaa kun minäkin pystyin sitä hitsaamaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

013

Jos on työtä pelkäämätön ja vehkeitä talli puolillaan niiin mikä ettei jos haluu suorasta putkesta tehä rungon. Ekaks projektiks tekisin kyllä orkkis rungosta. Tos on kyl tyhmän mallinen selkäputki mut sinne tankin alle se jää piiloon.
Tarkasta sytkäkivet, ne oksentaa mustaa mönjää ja sen jälkeen niistä tulee mykät.
Kaasarit kuluu eikä pelaa kunnolla muuten kuin orkkis ilmanputsarikotelolla. Virikaasari paketteja saa sudcolta ja sytkiä muistaakseni dynatekiltä.
Linkissä amerikan mallia perän jäykistykseen, ei tarvii jigiä
http://www.ironcross.net/Pages/Chop_a_Jap_Bike.html
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Joe Cool

Heitän hieman toisenlaisen näkemyksen lähestymiselle. Aina on hyvä ravistella ajatuksiaan ja kääntää ne joskus jopa päälaelleen.

Koska kyseessä on ensimmäinen pyöräsi, mitäpä jos hankkisit sen kortin ja nauttisit ajamisesta heti alkuun. Tuollainen pyörä on varsin kiva ja erittäin helppo ajaa, minulla oli jokseenkin samanlainen CB650C eli tuo custom, vm. 1980. Moottoripyöräilyn ydin on monelle meikäläisen kaltaiselle tylsälle tyypille se ajaminen  ;D


Mutta kun tarkoitus on pyörää ropata, niin tässä on kevät aikaa, fiksaa tuo museokuntoon. Näyttää niin valmiilta museoaihiolta (= orggikkselta), että tuo ei tarvitse kuin tankin klommon oikaisun ja tankin maalauksen, jos toinen puoli on yhtä hyvä kuin kuvassa näkyvä. Satulan takaa puuttuu kauhukahva, joka antaa perälle viimeistellyn ilmeen. Sitä ei saa enää mistään muuten kuin jos käytettynä onnistuu löytymään.

Kun saat pyörän museokilpiin ja varmaan käynti- ja ajokuntoon (siinäkin voi olla puuhaa), myyt sen museopyörästä kiinnostuneelle japsiharrastajalle. Näitä 80-lukuisia museopelejä ei käsittääkseni ole liiaksi tyrkyllä. Hienoja tehtaan jälkiä paremmaksi entisöityjä 10 vuotta vanhempia tuutteja on, mutta nekään harvemmin myynnissä.

Samalla huomaat, että kas - tällaisen pyörän arvohan olikin orggiksena museoituna jotain ihan muuta, kuin projektiaihion arvo  :o

Ja sitten niillä rahoilla ostat jonkun räjähtäneen projektiaihion ensi talven jäykkäperäksi ja nautit rakentamisesta. Ja jos se ajokärpänen jäi pahasti päälle, niin ostat toisen paremman ajopyöräksi 8)


Spöke

Älä kuuntele viileetä Joea, se on pussihousu ;D
Mutta viisasta lienee kuitenkin edetä pikku muutoksin. Monestakin pyörästä saa ihan makeen tekemättä runkomuutoksia. Tollasen ku enskertalainen läväyttää paloiksi tallin lattialle, voi olla, että on palasina vielä vuosienkin päästä. Muuta pyörää siten, että ajokuntoon palauttaminen ei sinulta vie kuukautta kauempaa vie. Kun aina välillä näkee kokonaisuuden nipussa, säilyy motivaatiokin korkeella.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

*Joe the pussihousu* omaa kyl täs tietyn pointin, tuo on turhankin hyvin orkkiksena säilynyt pilkottavaks, koska noita o kuitenki täs maas runsaasti ja vähemmän orkkis aihiokin löytynee helposti.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Joe Cool

Älä kuuntele Spökeä, se on rakentajavelho  ;D

No oikeasti, itseään kannattaa kuunnella ja tehdä päätökset ihan itse. Muut voivat antaa vinkkejä suuntaan ja toiseen.

Minun vinkkini olivat:
1. Aja ensin
2. Ko. pyörän arvo on museoituna suurempi, kuin rakennettuna, ellet tee sitä jotain täysin häikäisevää
3. Rakentamisen harjoittelun voi aloittaa räjähtäneestä romustakin eikä harmita niin paljon, jos siitä tulee ns. ikuisuusprojekti

Jack

Joella kyl hyvät pointit.

Aja ensin, ja fiilistele.
Kesään on sen verta lyhyt aika, et isoa projektia ei alotteleva saa vietyä läpi niin, et ajaakin ens kesänä. (tai saa olla aika saatanan welho)

meillä normijannuilla kun tuppaa menee koko talvi aina ja tulos on silti mitä sattuu  ;D
Flatheads!!!

boris

Kiitoksia kommenteista. No pyörä on palasina tallin lattialla, mutta rällääkkän ei ole vielä koskettu. Koitin ettiä projektiaihioksi suht kämäsen pyörän jossa kuitenkin tekniikka toimii. Ja museoitavaksi tekeminenkään tuskin ihan helppoa olisi. Pakoputket ovat ihan romua ja kaikkea rautalankaviritystä löytyy.

Ikuisuusprojektin vaara tässä on ja ensi kesän ajoihin sitä ei ollu tarkoituskaan. Kyllä mä aika pitkäpinnanen olen projekteissani. Tuota vapaa-aikaa kun ei kovin kummosesti aina ole. Ainut juttu tietty on, jos saan kortin suoritettua ensi kesänä, polte voi olla aika kova päästä ajamaan.

Mutta ku on visioita ja haaveita, nii pitää koittaa toteuttaa niitä...

Joe Cool

Haaveita pitää vaalia, pidä tuo ihan oikeasti!

Ja kuva ei tosiaan kerro aina kaikkea, siksi museointiakaan ei tehdä kuvien perusteella. Näytti vaan niin siistiltä. Noihin alkuperäisosien tai uustuotanto-osien löytäminenon ihan oma urakkansa ja noin 20x vaikeampaa ellei peräti mahdotonta Harrikoihin verrattuna. Siksikin noiden arvo museoituna on korkeimmillaan.

Eli anna palaa vaan, jos ei ole järkevää museoida.

Mutta älä unohda ajamista, se on moottoripyöräilyn suola  ;D

Lassi

http://www.bikeexif.com/wrenchmonkees-honda-cb750-2

Pienemmillä muutoksilla voi tehdä ihan mukavan näköisen raaserin, jos tyyli vaan miellyttää..

Don Quijote

Lainaus käyttäjältä: Lassi - 05 tammikuu 15, 20:41:46
http://www.bikeexif.com/wrenchmonkees-honda-cb750-2

Pienemmillä muutoksilla voi tehdä ihan mukavan näköisen raaserin, jos tyyli vaan miellyttää..

Kyllä näin on, itse lähtisin myös työstämään tuollaiseen "brat-style" suuntaan. Varsinkin kun on ensimmäinen pyörä kyseessä, tuossakin pääsee oikein mainiosti rakentelun makuun ja saa persoonallisen pyörän itselleen. Voihan sitä mopoa sitten myöhemmin muokata lisää tai hommata sen toisen raadon uudeksi projektiksi, kunhan alkuun pääsee ropaamaan ja mielellään myös ajamaan.

On nimittäin niin, että monta projektia on jäänyt kokonaan tekemättä, kun alkuinnostuksessa on purettu pyörä paloihin ja annettu laikan laulaa ja lopulta todettu ettei riitä aika, rahat, taidot eikä mielenkiinto... En tarkoita että tässä tapauksessa näin olisi. Liian usein vaan näin on käynyt...

Tsemppiä projektille ja tervetuloa joukkoon tummaan (ja kummaan...)  ;D
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Markku J

Moro
Anna rälläkän laulaa (https://www.youtube.com/watch?v=8rpRD4dWy58),noita 7puolikkaita on jo ihan riittävästi museoituina.Museokuntoon laitettuna tulee hintaa reilusti enemmän kuin pyörän arvo on sen jälkeen,tosin harrastustahan tämä on jossa pennejä ei aina niin lasketa.
Joku tollanen tai paljon radikaalimpi muutos mikä linkissä on.

Make

Antakaa määkin huudan! Tee sellanen kun huvittaa. Mutta hieno!
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 06 tammikuu 15, 17:06:19
noita 7puolikkaita on jo ihan riittävästi museoituina.Museokuntoon laitettuna tulee hintaa reilusti enemmän kuin pyörän arvo on sen jälkeen
Melkoisia yleistyksiä. Kuinkahan monta noita 80-luvun alun pelejä on museoitu, 70-lukuisia on paljon. Museokunnostuksen hinta riippuu täysin kunnostuksen määrästä eikä ole vakio ;) Kuvan perusteella ei voi nähdä muuta vikaa kuin klommon tankissa ja puuttuvan takaraudan. Tankin korjaus maksaa satasia ja ilman takarautaakin sen saattaisi saada museoon.

Tämä siis kuvan tietojen perusteella, miksi otin asian esille.

Omistajan kerrottua puutteista ja suuresta työmäärästä, muutin mielipidettäni. Eli tietämättä ei voi sanoa varmaa, mutta keskustella ja kysellä voi 8) Jokaista raatoa ei taatusti kannata museoida, mutta 99% orggis kannattaa.

Mutta omistaja tietää ja päättää mitä tekee. Vaikka upottaisi sinne järveen, mistä se yksi Harrikka vasta ongittiin ylös - ja muilla ei ole siihen mitään itkemistä ;D