Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vaihteensiirtomekanismin välyksistä

Aloittaja Make, 30 joulukuu 14, 21:04:39

« edellinen - seuraava »

Make

Pulaanpa taas aikani kuluksi rautiksen vaihteiston kanssa.

Yritin "keskittää" pääakselin kolmosratasta haarukkaa vaihtamalla. Sittenhän mä vasta hokasin että haarukan ja rattaan uran kesken on tietysti pieni välys. Sitten haarukan piparkakun puolella on tietysti siihen tappiin nähden välys.

Sitten itse kysymys: Onko kahteen edellämainittuun välykseen olemassa jotain ohjearvoja? Ihan heti ei manuaalista osunut silmään.

Editti: Ongelma on siis lähinnä ko. rattaan akselin suuntainen liike. Sen verran manuaalia tulkitsin, että vapaalla väliä viereiseen rattaaseen tulisi olla minimissään 0,028" ja siihen ei nyt pysty em. syistä.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Raimo-Raato

Eipä oo tullut vastaan vielä yhtään rautiksen askia joissa ois saanut joka väliin tuon kirjan ilmoittaman minimivälyksen. Puol milliäkin jos saa niin on jo aika hyvä tappaus.
A.K.A. Rambe

Make

0,45 sain mitattua. Pisti vaan ihmettelemään että hitollako tuonkin teet kun ratas seilaa vajaan millin siinä kaikkine klappeineen. Kai siitä sitten hyvä tulee ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

mielikuva

Mä rakentelin sellaisen hässäkän, johon saa rautiksen laatikon kiinni ja siinä on jonkinlainen päätylevy. Pystyy kasattua laatikkoa pyörittelemään akkuporakoneella. Hyöty on lähinnä siinä että kun pyörittelee niin osat hakee paikkojaan ja väljää löytyy sieltäkin mistä aikaisemmin ei löytynyt...
Sitä saat lainaksi jos haluut.
Mä sain rautiksen laatikon aika hyväksi, harmittamaan jäi pawl carrierin kulunut piparkakun reikä. Jos ja kun joskus vielä avaan ton laatikon niin sorvaan siihen holkin. Eipä tuo rautiksen laatikko kovin vaikea ole saada toimimaan kunnolla, rahaa vaan tarttis olla aikalailla.