Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mieleenjääneimmät koeajokokemukset.

Aloittaja ultimate, 21 marraskuu 14, 12:59:27

« edellinen - seuraava »

ultimate

Yleistä höpinää: Liekkö täällä kirjoitusten seassa jo tälläinen aihe ollut?

Mitkä koeajamasi laitteet ovat tehneet lähtemättömän vaikutuksen?

Esim:  Itselleni oli hulppea kokemus kun pääsin aikoinaan kokeilemaan kaverin isokoneista S&S stroukkeria. Jäykkäperä ja jalkakytkin.. huh mitä touhua kun kytkintä varovastikin nostaessa pyörä hyppäsi loikan eteenpäin..!  
Nortonin wankkelin kokeilu oli erilaisuudessaan mielenkiintoinen. Se kiertää ja parkaisee kuin kaksitahtinen..
Eka koeajosta Norton Manxilla on yllättäen jäänyt mieleen ajon vaivattomuus..
Tonnisen Vincentin kokeilusta taasen on jäänyt mieleen turbiinimaisen tasainen vahva ja tärinätön veto.

Noista omista ja aiemmin omistetuista laitteista puhumattakaan.. eikös tämä juttu niin mene että jos kokee lähtemättömän vaikutuksen tehneen laitteen niin sellainen laite saattaa ennemmin tai myöhemmin löytää tiensä omaan talliin?







Redneck

Kun olin tätä pyörää ostamassa, poljin hiki hatussa sitä käyntiin n.10min. Sitten 70v. myyjä käynnisti sen parilla polkaisulla  ;D Koeajolla tärinä sai jalkani juoksemaan jalkatapeilta pois ja ohjaustankoa oli puristettava "hellästi". Luulin että tämähän hajoaa jos alan kierrättämään. Uskalsin suoralla kuitenkin kääntää kaasua ja silloin pässi heräsi. Eihän n.50hv mitään kummoista ole, mutta -67 twin äänineen ym. oli hienoa. Löin rahnat papan kouraan ja vein BSAn kotiin  :)

Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Piese

Vastaava kuin kuvan värkki eli 500:nen hussen cr.

filtteri


mang

Omalla turbo bandiitilla pääsi ajamaan se jäi mieleen. Ensinmäistä kertaa pelotti mopon tangossa. Poikkitietä 3 asti sutien loput vaihteet yhdellä pyörällä. 260 hp vaan takapyörällä oli voimaa.

ultimate

Vaikka ei ollut tarkoitus pelkkää nopeus /teho keskustelua aloittaa niin kyllähän se on yksi oleellinen mieleenjäävä asia!
-Ei vuonna 1967 50 heppaa ollut vähän! Itseasiassa pässin Spitfire oli pirun nopea pyörä! Muistaakseni Man saarella voittajapyörä vakioissa!  (olihan abaut silloin toki SS Norton, XLCH ja vanhat Vinniet ym. huipuiltaan nopeita)

-Kieltämättä nuo crossi laitteet joissa on apinan raivo on sellaisia että kyllä jää mieleen!
(varsinkin jos tippuu heti ensikiihdytyksessä satulasta niinkuin kävi yhdelle tutulle aikoinaan joka uhosi että "annas kun mä näytän!"

-Varmasti turbotetun laitteen tolkutton teho saa terveen pelon aikaiseksi!

Omistamistani pyöristä makein raain soundi (siis kuljettajalle!) kuului 1200 Formula Mirage Laverdasta kun käänsi tupin nurin 120 km/h vauhdista.  HUh..sairaan kaunis karkea ja raaka mekaaninen ääni jota säesti melkein avoimet putket.

jukkajänis

-84 yamaha yz 500cc (kakstahti siis) 2000 syksyn ajoin tai siis se pyörä ajoi ja
istuin kyydissä ja kattelin mitä tapahtuu, ihan mahdoton viedä spoorissa just
tultiin juniorin kans mettästä ja pidin saunassa luennon miten sivistyneitä nyky-
ajan nelarit on!

RUF

-99 Maiconi koeajo. Hullu kampe 62hv. ja 2t.

ultimate

Ajattelin että itselläni kun ei ole ollut crossi/mantsa pyöriä niin ei ole kokemusta kaksitahtisista tykeistä..
mutta onhan minulla! Minulla oli hetken aikaa viisisatanen RG Suzuki!
(Olikohan se 95hv ja 168 kg tai jotain? Ja olihan silloin tämän ja harrikan lisäksi  tuohon aikaan vanhoja Jarno Saarisen aikaisia ilmajäähy tuotantokilpa jammujakin..)

Ja ensimmäinen pidempi koeajo oli kyllä ikimuistoinen: ajoin viileässä kelissä Savonlinnasta lossin kautta Varkauteen näyttämään pyörää vastaavanlaisen omistavalle kaverille. Pyörä oli herkkä keulimaan kaikilla pienemmillä vaihteilla. Menomatkalla lämmöt nousi lähelle punaista kun parkutin konetta. Mutta ei punaiselle kuitenkaan. Seurailin tilannetta..
Takaisin tullessa lossikuski tuli juttelemaan että hänellä on kaksipuolikas RG..
No siinä sitten lossilta lähtiessä ajattelin antaa ääninäytettä hänen kehumasta laitteesta..
Kunnon kiihdytys ja sitten alkoi tulla mutka vastaan aika vauhtia..kaikki olisi muuten mennyt hyvin mutta kesken mutkan ottamisen kierrokset huomaamatta nousi rääkäisykohtaan ja pyörä tempasi keulan ylös ja jalat irtosi tapeilta! Siinä sitä sitten roikuin stongassa! Onneksi keula tippui takaisin maahan ennen kuin ajauduin hiekalle.
Sain ihmeenkaupalla jotenkin jalat tapeille ja kantattua rankasti. Kyllä pumppu läpätti! No hetken ajeltuani oli taas sama meno päällä..Parkutin kunnolla..tämähän keulii miltei kaikilla vaihteilla! Eteen tuli auto josta en heti päässyt huokaisemaan ohi..Sitten kun lasautin puoltatoista sataa siitä ohi niin heti sen jälkeen kuului paha käläys ja pyörä sammui. Takimmainen mäntä suli! (luulen että rikkoontunut muovinen vesipumpun ratas oli asian aiheuttaja). Että sellaisia koeajoja!

Smokie

Nokitan RG kuussatasella, 140hp ja 140kg. Teho on mitattu mutta paino on arvio. Univelassa stripille testaamaan, ei pysynyt aivot menossa mukana.

Motomatti

En pysty leventelemmän hevosvoimilla enkä huippunopeudella enkä vaarallisilla tilanteilla mutta uskoisin että tein, yleensä ottaen, melko pitkän koeajon: Pyörä oli 1973-mallinen Guzzi 850 GT. Entinen poliisipyörä. Silloinen myyjä antoi sen koeajoon viikonlopuksi. Kävin koeajolla Nordkapissa ja takaisin Nokialle. Myyjä katseli epäuskoisesti matkamittarin lukemaa. Tuli matkaa yli 3000 km. Maksoin pyydetyn hinnan. Hyvä pyörä vieläkin. Tosin en omista sitä enää mutta 160.000 km ajoin siihen lisää matkaa aikavalillä -88 - 91.

ultimate

Smokien RG:ssä on tehopainosuhde kohdillaan!
Tuo minun RG oli vakiopyörä. Mutta oli silti kyllä huima koeajolenkki..

(kerran sitten brittirallissa haavepyöristä puhuttaessa yksi Norton kuski tokaisi että imatralaisena hänen haaveenaan on kauan ollut RG 500..sanoin että no se on vähän helpommin toteutettavissa kuin minun Vincent twin haave! Hän jatkoi RG:sta puhumista.. sanoin että sinun haveesi toteutuu nyt!
Lyötiin kättäpäälle siltä istumalta että puolitoista RG:täni menee hänelle ja niin tapahtui!)

Joe Cool

En kehu hevosilla enkä keulimisilla minäkään, viimeksi olen keulinut Tunturi Sportilla 70-luvulla ;)

Mutta se koeajo - 16-kesäisenä ajoin koko kesän harjoitusluvalla 100cc 2-pyttyisellä Yamahalla ja silloinen paras kaverini innostui myös 2-pyöräisistä, mutta lievänä snobina halusi 125 cc Vespan. Pyysi minut koejamaan, kun ei ollut ikinä mopoa kummempaa laitetta ajanut eikä tietenkään edes korttia omistanut.  No minulla oli jo kortti taskussa siinä vaiheessa ja kokeneena motoristina läksin asiantuntijaksi Vespa-kaupoille.

Koeajo sujui hyvin, vaikken Vespasta innostunutkaan henk. koht. Kaarsin myyjän pihalle ja ajattelin vielä koejon komeaksi lopuksi vähän ruopaista siinä pihahietikolla. Murjaisin kaasun auki ja vapautin rennosti käden kaasukahvalta laskeakseni kierrokset. Mutta siinä vaiheessa selvisi, että Vespan kaasu ei olekaan Jammun tavoin itse palautuvaa mallia ;D

Kesti hetken reagoida uuteen tilanteeseen ja piha ei ollut kovin iso. Sujuvasti pihan jatkeena oli perunamaa. Ennen kuin sain kaasun palautettua, olin jo siirtynyt tyylikkäästi arviolta 10 m perunamaan puolelle, mutta onneksi vakojen väliin ja niiden suuntaisesti enkä poikittaisesti ;D ;D

No sitten kolmeen mieheen kaivoimme Vespan perunamaasta pihalle ja kaupat syntyivät. Kuulemma myyjän ilme olisi ollut näkemisen arvoinen siinä vaiheessa, kun saavutin perunamaan 8)

Tämä on ollut sykähdyttävin koeajoni, joka sykähdytti myös ostajaa ja myyjää :D

Jake

Veljen YamaBuelli on kyllä jäänyt mieleen :) Ekaan koeajoon ei mitään dramaattista liity, mutta kyllähän se yllätti, kun etunojassa ajaessa keula pyrki ilmaan kakkoselle vaihdettaessa :D (ku on sporttiin tottunut)

72shovel

Tossa 2 viikkoa sitten, laittelin ajokuntoon hemmetin pitkään seissyttä 69 rautapäätä ja koeajollehan se oli lähettävä, hommahan loppu kohta varsin lyhyeen kun kytkin ei enää toiminut ja eikä siinä jarrutkaan vastanneet odotuksia, lipat ja jalkatappi vasemman jalan pohkeesta läpi vetäen sivusuunnassa pohkeen auki kun pyörä jatko luisua, päätä katuun ja peukku murtu. siitä sitten pakonomainen "heti ylös" maasta fiilis ettei jää autojen alle ja jalkakäytävälle norttia polttaan, sattui paikalle rullaluistinpariskunta ja kysyi voimmeko auttaa, sanoin että jos tulta olis, niin se olis iha jees,

vastasivat siihen että eikun meinattiin sun jalkaas ja katoin maahan ni iha hyvänkokonen lammikko siinä jo oli kerenny syntymään. siitä sitten alkokin kiire lasarettiin ja samalla matkalla ollaan tosin kotona mutta vähä paikat raakileena, noh pyörä saatiin niputettua eilen ja nyt TOIMII!