Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tuplakaasari TT-Knuckle

Aloittaja Juhana H, 19 marraskuu 14, 21:33:23

« edellinen - seuraava »

twinspeed

Nämä Lee Wickströmin jutut on mahtavia, kun ne keskittyvät vanhojen (ja uudempienkin) V-twinien virittämiseen ja drag racingiin "back in the day". Äijällä on kokemusta alalta melkoisesti ja intohimona etenkin kahdella kaasuttimella varustetut knucklet. Omista projekteistaankin Lee kirjottaa aika yksityiskohtaisesti ja sivuilta löytyy tietoa esimerkiksi virtauspenkkitesteistä...

Äijän uskonnollisiin pohdintoihin en ole perehtynyt. Onneksi moottoriasiat ja uskonto on erotettu toisistaan eri otsakkeiden alle.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

ultimate

#2
Joo, mainioita juttuja.
Itse tuskailen juuri wanhan V-twinini tuplakaasarien asennuksen kanssa.
Paikallaan oli hurjannäköisesti kallellaan (rungon takia) olevat SS1 Dellortot, samanmoiset mitä näkyy noissa 60 s kisalaitteissa käytettäneen.. itseasiassa tämä taitaa olla vanha kisalaite.. ;)
Hommasin kuitenkin halvat Amalit imusarjoineen joilla olisi tarkoitus koekäynnistykset tehdä ennen kuin oppii ja pääsee perille noista kaasareista ja erillisten uimureiden asentamisesta.
No.. Amalit ei käy heittämällä..teetättää uudet imusarjat tai entisiin rajun modifioinnin jotta mahtuvat kaasarit oikeaan asentoon.
Onneksi hankkimassani tankissa on jo riittävä upotus kaasaria varten.. joten jotain positiivistakin..
Thanks giving,, lisää ruuvauspäiviä..
 

twinspeed

Vähän myöhään tämä vastaus... Aattelin vastata kuitenkin kun aloin miettimään, että millä tavoin ne uimurit on noissa sun dellortoissa?

Erillisillä uimuireilla olevat kaasuttimet toimii hyvin hyvinkin villeissä aseinnoissa, kunhan uimurit vaan on suorassa tai saa suoraan. Tuota SS1:stä (tai vastaavaa kaasaria) taidettiin käyttää esimerkiksi Aermaccheissakin, joissa on lähes makaavassa asennossa sylinteri. Aermacchissa kaasutin on usein täysin pystyssä siten, että luisti on vaakatasossa (sylinterin suuntaisesti). Noissa uimurit on letkuilla kiinni kaasuttimen muissa osissa.

Kuva kertoo paremmin:


Joissain dellortoissa toi uimuri on kuitenkin sellasella metalliliitoksella, että ei ihan miten vaan voi asennoida niitä kaasareita. Niihinkin varman saa aika helposti jotkut banjosysteemit kiinni (ja letkuilla sitten välityksen).
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

ultimate

Moi. Minulla olevissa on kokonaan erilliset kohokammiot. Niiden ympärillä on kumi ja panta josta ne laitetaan roikkumaan oikealle korkeudelle. Itse kaasarirungothan saa olla miltei missä asennossa vaan ja olisi kyllä huiman härskin näköiset vinottain asennettuna kuten olivat. Niissä on sairaan hienosti tehdyt imusarjatkin.
Sinänsä ei vaikeaa mutta kun nuo kisakaasarit on muiden kokemusten perusteella muutoinkin aika kapealla alueella toimivia ja aika metkoja säädettäviä. (pitäisi hommata suuttimia ym) Pitää paneutua niihin myöhemmin.
Päädyin ostamaan miltei samanmoisesta toimivasta pyörästä vasta irroitetut Amalit jotta sen saa käyntiin.
Pyörä ei ole minulla ollessa vielä käynyt (eikä kai muutoinkaan 70-luvun jälkeen!) Nyt tässä värkkään välillä muita laitteita ja tämän laitto on jäänyt hetkeksi..

twinspeed

Muistui tämä tuplakaasari-aihe mieleen, kun lueskelin Leen blogin uusia juttuja. Hänellä tuppaa olemaan mainioita ideoita. No, taas löytyi jotain hauskaa tuplakaasareista (Linkerteistä).

Blogissa (joka on  linkitetty ekaan postiin tässä ketjussa) on juttua Leen knucklen dynotuksesta eri linkerteillä. Aluksi verrataan M35:ttä Linkertin M74:ään ja sitten on juttua erilaisista imusarjoista ja tuplakaasarivaihtoehdoista. Dynotuksen tulokset ovat paljon puhuvia.

(Leen knuckle ei ole täysin alkuperäinen 74 kuutiotuumainen sisukaluiltaan. Nokkana on Siftonin 110, portatut isompiventtiiliset kannet, kevyemmät limput jne. mutta 74 kuutiotumainen se on ;) )

Helkkarin mielenkiintoisen juttu oli se, kun M35 ja M74 laitettiin X-mallisen imusarjan avulla knuckleen. Kaasarit linkitettiin yhteen siten, että yksi toimii ensin ns primaarikaasuttimena eli aukeaa puoleen kaasuun ilman toisen aukeamista, jonka jälkeen toinen tulee mukaan... Täyskaasussa molemmat ovat täysin auki.

Kuvat, jotka selventävät:





Tällainen setuppi voisi olla hyvä uudemmissakin harrikoissa, kun vaan löytys sopivat kaasuttimet... Pintakaasulla olis hyvä kulutus ja vääntö ja tehoa yläkierroksilla.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."