Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Koritinan käyttö, paljon kuvia

Aloittaja Hemuli, 27 lokakuu 09, 22:25:03

« edellinen - seuraava »

Spöke

Hyvin varustetuista työkalukaupoista, esim. http://www.finntools.fi/index.html
Hintaa rungolle ja viilalle noin viiskyssee.
-Markku-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Smokie

Mites tuon lyijyn suhteen, voiko tuosta lainauksesta päätellä että esmes pienissä valuhommissa ei tarvi olla erityisen huolissaan kunhan ei lämmitä lyijysulaa liiaksi? Tarvis valaa semmoisia abaut tupakkiaskin kokoisia kikkareita.

Hemuli

Tuolla eräällä ameriikanfoorumilla, jossa eräs Smokiekin nähtiin taannoin ;), oli puhetta samasta aiheesta ja siellä eräs vanhempi harrastaja kertoi ajasta jolloin joutui enemmän lyijyn kanssa tekemisiin - silloin hänelle oli sanottu että pitää juoda puoli litraa maitoa päivässä, maidon kalsium sitoo vereen mahdollisesti joutuneen lyijyn.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Ensin siellä nähtiin mut ja sittemmin mä oon katellut sinne :D Ei oo nyt oikein ollut mitään mieles... Tulostin jo sen jeesuskuvan tallin seinään, jos vaikka ryhtyisin herännäiseksi. Kyllä se tästä.

Tuosta tinailusta on muuten ollut Makke's garagella (Tai Overdrivellä Makken toimesta) joku videopätkäkin, jotain kuvasarjaa tais olla kans.

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 lokakuu 09, 21:21:00
Tuosta pohjustusaineen puhdistamisesta tuli lisävinkkiä alan konkarilta, varsinkin tuollaisista kolosista mitä tuossa meikäläisen lokarissa on. Kuulemma ammoniakki ja pehmeä pensseli ovat parhaita pesuvehkeitä - ammoniakki samalla neutralisoi hapon.

Pitäisköhän tuo oma tinaushomma ottaa vielä kerran uusiksi, jäi vaivaamaan toi pohjusteen poisto - sitä varmasti jäi sinne lokarinsaumaan :-\...

Teitkös "tinaukset" uusiksi?

Ja enkös tuosta juotosaineen poistamisesta maininnutkin aikaisemmiassa viestissä (tästä ketjustahan se uudellen maininta olikin poistunut "jostain syystä"...  :P)

Hemuli

Annoin osia maata tallinlattialla melkein kuukauden muiden hommien viedessä ajan täysin, ei näyttänyt ainakaan siinä ajassa tulleen mitään rupea tinan pintaan. Kyllähän nää hommat tulee aina tehtyä vähän turhankin tarkasti mutta jäi vaan vaivaamaan kun vanhempi herrasmies tuon kommentin heitti - entä jos sittenkin sitä jäi sinne kolosiin? Olisi ollut vähän varmuuden maksimointia ruveta valuttelemaan tinoja pois ja tekemään koko hommaa uudelleen. Nyt on jo väri päällä ja odotellaan että maali kovettuu niin että se kestää lähettämisen Ohiosta Helsinkiin :).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Oon levitellyt tinaa vuodesta -89 ja kertaakaan ei oo ollut ongelmia maalin irti paukkumisen kanssa. Eikä ole ammoniakkipesuja tehty ikinä. Tosi on, että jos pohjustetta jää tinauksen viereen käsittelemättömänä, on kappale hetkessä ruskea. Yleensä vaan nuo tinaukset saava sen verran TLC:tä ettei murheita tule.
Nuku hra H vaan yösi rauhassa  ;D
-M-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jensen

Mulla on kans tinausta huomenna. Ankanpyrstöstä otin 5 sentin siipaleen pois ja hitsasin lokarin perän takaisin paikalle. Oli muuten Japsissa ohutta peltiä ja veikkaan että vain 0.6mm. Yksi vanha peltiseppä jutteli että pellin sinistymistä pitää välttää kun tinaa ja pitää hioa kaikki sininen pois ja että siniseen peltiin ei tina oikein tartu. Mie olen ruukannut jättää tinatut osat tauolle ja antanut ilman kosteuden ruostuttaa ne ja sitten rälläkkään teräsharja ja kiillottanut ruosteet pois ja  yleensä epoksi pohjamaali alle niin eipä ruoste enää kiusaa. Myös hiekkapuhallus olisi hyvä ja hyvin kitti tarttuis. Puhallus olis vuorenvarma. Kerran nuorena ollessani yritin juotosainetta tinnerillä poistaa mutta ei se muuta kuin levisi joka puolelle.. >:( Taisi pakkelin alle jäädä ruoste. Oli routimia..

KK

Thanks Hemuli kuvista ja vinkeistä!
Ekaa kertaa ikinä tinasin ja pienen harjoittelun jälkeen alkoi jopa onnistua! :)
F.U.

Farang

Moro!
Itse joskus tinatöitä tehdessä totesin hyväksi yhdistelmäksi työstämiseen myös pyörän sisäkumin joka oli kostutettu pelkällä vedellä. Sai heti aika tasaista jälkeä aikaiseksi , eikä vaatinut suurempia hiomisia.
Terv Farang

mista

Oliskos tää hyvä olla jonkinsorttisessa FAQ osiossa..?
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Jensen

#26
Jos koritinaa niin kannattaa maalata tinan päälle niin sanottu sulkumaali eli epoksi niin se estää ruosteen hapensaannin ja vaikka pohjustetta olis vähän jäänyt tai ruostetta niin hyvällä tuurilla kestää vaikkapa 10 vuotta ennen kuin kitin ruoste pukkaa halki tai voi olla että epoksin alta ruoste ei tule enää 100 vuoteen. ;)
     Epoksi on aika halpa mutta kannattaa antaa sen hautua vaikka 2 viikkoa ennen spaklausta tai lämmöllä kuivata kun muuten turpoaa pakkelit kun liuotin haihtuu. Tunti ja 70 astetta lämpöä tai 2 viikkoa kesäaikana tai 2 kuukautta kylmää tallia. 
    Jos tinaa niin softin voi vetää tinan päälle niin ei tarvi värisuoraa vetää. Maalarit sanoi ennen värisuoraksi lasikuitukittiä,standartia ,softia  ja sitten vielä fineä sen päälle. No onhan sitten vielä viideskin eli nitro kitti jota muuten ostin tänään. Se on viimeistelykitti pikku huokosiin. Toki kannattaa epoksiin tehdä tartunta vaikka esim epäkesko p 80 karkeudella tai vastaava mutta toki kevyesti että pohjuste ei mene puhki.

arto718

Joo olen huomannut  jos tinaa huokoisen ,esim hitsaus sauman pälle nyky tinalla ,eli niin sanotulla koritinalla josta on lyijy otettu melko lailla pois ,niin möhii sauma ,kuin muru taikina muutaman vuoden päästä ylös pintaan.

jyrggä

Joo ei näitä uusia Eu-paskoja kannata ostaa. Joistain paikoista vielä saa beran vanhanajan koritinaa, se on hyvää tavaraa. Ruotsista ainakin kuulemma saa lyijyllistä edelleen.
Aika hinnoissa vaan täällä rupeaa olemaan kun nykyään maksaa jotain 11e tanko. Muistelen että kymmenen vuotta sitten makso jotain alle 5e/tanko ku otti kymmenen tankoo kerralla.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Hemuli

Beran tinan hinta moninkertaistui tuossa alkuvuonna.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957