Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Single Shot

Aloittaja kimmo, 06 marraskuu 14, 17:26:39

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 13 kesäkuu 15, 12:36:31
Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 13 kesäkuu 15, 11:44:58
Mistä muuten pyörän nimi?

Pyörän nimeen ei liity mitään "ihmeellistä".

Savagesta puhutaan nimityksellä "Big Single"(kuten muistakin isoista yksimukisista).
... Single: yksimukinen, yksipaikkainen / yksin ajettava..jne.
... Shot: Yksimukinen papattaja ja lisäksi Savagella on putkessa paukkujan maine jne.

Ei nimessä ole sen kummempaa logiikkaa.

Joo mä aattelin että liittyykö joku toinen harrastus asiaan, Single Shot; kertalaukaus.(ase)  ;)

kimmo

Puolipuristinvipu syntyi 10mm rosteritangosta, jonka sorvasin ohenevaksi toista päätä kohti.







Valmis vipu ja 3mm rosteripellistä liikkeenrajoitin.


kimmo

Osat paikoillaan.



Käytön demoamista. Peukalo on starttinappulalla ja kun kone pyörii, puolipuristinvivun voi päästää irti.


senaattori

Onko sulla alkuperäinen kytkin/kytkin kahva? Me hommattiin tuolle nätimmälle puoliskolle Savage, ja liikkeellelähtö on hankalaa kun on kovin pieni käsi, ja Savagen orggiskahva on melko kaukana ja liikerata on pitkä...

Jessica

Yksiä mielenkiintoisimpia projekteja täällä! Tosi kivasti kuvia erivaiheista ja näyttää pirun hyvältä! :)
I'm with Ratz

kimmo

Lainaus käyttäjältä: senaattori - 26 kesäkuu 15, 08:26:29
Onko sulla alkuperäinen kytkin/kytkin kahva? Me hommattiin tuolle nätimmälle puoliskolle Savage, ja liikkeellelähtö on hankalaa kun on kovin pieni käsi, ja Savagen orggiskahva on melko kaukana ja liikerata on pitkä...

Kytkinkahva on joku brittimallinen siro kahva.
Orkkiskahva on melkoinen möhkäle ja tarvii pitkät sormet.

Sä voit varmaan löysätä kytkinvaijjerin säätöä orkkiskahvassa, niin saat sen kahvan lähemmäs kädensijaa. Silloin varmaan yltää lyhemmätkin sormet.
Liikerata riittää kyllä aukaisemaan kytkimen, vaikka löysäät vaijjeria.

Tässä kahvat vierekkäin. Ero on aika suuri.


kimmo

Lainaus käyttäjältä: Jessica - 27 kesäkuu 15, 14:54:55
Yksiä mielenkiintoisimpia projekteja täällä! Tosi kivasti kuvia erivaiheista ja näyttää pirun hyvältä! :)

Kiitos...
Fiilistelykuvaa tienpäältä:


ma^ko

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 03 heinäkuu 15, 21:37:50
Fiilistelykuvaa tienpäältä:



On se hirmu ässä, ajaa molempia fillareitaan kerralla....  :D
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kimmo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 03 heinäkuu 15, 21:57:05
Lainaus käyttäjältä: kimmo - 03 heinäkuu 15, 21:37:50
Fiilistelykuvaa tienpäältä:



On se hirmu ässä, ajaa molempia fillareitaan kerralla....  :D

:D... Jep, Savassa on käsikytkin ja jalkavaihde, kun taas Shovelissa päinvastoin, eli hyvin onnistuu, ei päälleekkäisiä toimintoja.... ainakaan niiltäosin. ;D

kimmo

Pari kesää takana Suzukilla bobberkuosissaan.
Prätkä on tosi näppärä ja hauska ajaa.

Yksisylinterisessä on mukava fiilis ja pyörä tuntuu soveltuvan tosi hyvin paikalliskruisailuun.
Pidemmällä matkalla kaipaa säkkiä hoijakkaan, jotta on mihin nojata.

Pari kuvaa tienpäältä kevyemmällä ja raskaammalla matkavarusuksella, yksin ja porukassa, pikiteillä ja kurateidenkin varrelta.












kimmo

Pyörään on nyt tulossa updeittiä.

Bobberin valmistuessa kävi heti ilmi että keula on liian leveä kapoiseen pyörään.
Orkkis Savagessa tuota ei huomannut ja oletin että keula on valmiiksi sopiva, mutta toisin kävi.
En antanut asian silloin vaivata itseäni sen enempää, mutta nyt on aika hoitaa homma.

Keula 190mm leveä ja on äärimitoiltaan selvästi tankkia leveämpi.





Pinnat pois ja napa sorviin. Siitä se lähtee.



Uudelleen rihtaus ja mittailua.





Napa on valitettavan leveä ... Alustavasti näyttää siltä että keulaa voi maksimissaan  kaventaa 190mm:stä 160mm:iin.

Rezi

30 milliä leveydestä pois on aika paljon. T-kappaleiden tekoon vaan.

kimmo

Joo kyllä 30 mm kavennus on huomattava ja sillä mennään.

Navasta on nyt työstetty kummaltakin puolen ylimääräiset pois ja jarrulevykin siirtyi pari milliä vanteen keskilinjaa kohti.

Jarrusatulan kiinnikkeet on tosi tuhdit ja niistä otin myös parimilliä, jolloin keulaputken voi tuoda lähelle napaa & jarrulevyä.



Muutin myös alkuperäistä vanteen rihtausta niin, että vanne liikui 8mm jarrulevyyn päin, jotta saan vanteen keskelle kavennettua haarukkaa.
Keula nipuun sopivien spaceriholkkien avulla, jotta pääsee tarkistaan lopulliset mitat jne:





Leveys meni millin alle 160mm.. ;D

Jarrulevyn kiinnityspultinpäät menee nyt kyllä tosi lähellä alaputkea.
Ehkä isonnan leveyden 160mm:iin, että saan tohon lisää rakoa... :D



Jarrusatulan kiinnityspultinpäästä pitää ottaa kans milli pois. Menee liika läheltä jarrulevyä.

kimmo

Vielä kuva kavennettusta keulasta demoasennossa mopon keulilla.



Sitten varsinaisen haasteen pariin.

T-palat on tehtävä uusiksi.
Haasteena on miten saan alumiiniplootuun siistit ja tarpeeksi tarkat reiät teleskooppiputkia ja ohjausakselia varten.

Harjoituksen vuoksi otin romukopasta sopivan palan T-palamateriaalia vastaavaa alumiinia kokeilumielessä.

Porasin siihen ensin suurimmalla poralla, mitä mulla löytyy (30mm) reiän.



Sitten iskin palikan CNC:n penkkiin ja kokeilin mitenkä mun vanha ja hento, lähinnä puun ja muovin yms työstämiseen tarkoitettu kone selviäisi reiän isontamisesta 30mm:stä 38mm:iin. Umpijöötiin tuota konetta on turha tarjota.







Ihme kyllä tuo rotisko selvisi hommasta.

Syöttönopeus on aika "varovainen" ja lastu pientä. Taisi mennä yli varttitunti...

Reikä on alapäästään vain pari satikkaa pienempi mitä yläpäästä.
Ja Palikka menee naftisti teleskooppiputken päälle.

Ou jeee

kimmo

Löysin romulaatikosta Intruder 1400:n ala Tee-kappaleen.

Suzukin insinöörit on tehneet Savagen ja Intikan ohjausakselit täysin samalla reseptillä.
Passaa samat laakerit, samat mutterit ja pituuskin on sama.

Tuota Tee-kappaletta en tarvi koskaan, joten otin siitä akselin omatekeleitäni varten.
Akseli oli pirun lujassa tuossa alumiinimöhkäleessä.



Ala-Tee syntyy 30mm alumiinilevystä.
Koepalikaan aiemmin porasin 30mm:n alkureiän ja isonnin CNC:llä 38mm:iin.

Isompi alkureikä on armeliaampi jyrsimelle ja nyt kokeilin 35mm rasiaporaa.
Yllättävän hyvin upposi, vaikka tuo terä on jo parhaat päivänsä nähny.

Lotrasin tenttua ja imuroin lastua. Muuten terä olis kyllä hirttäny kiinni.





Jälki on hieman karkea.



CNC:llä reikien viimeistely 38 milliin.





Huom: tosi ammattimainen palikan kiinnitys jyrsinpenkkiin ja suoraan shimmaaminen.. ;D

Nyt harmittaa että en tehny aihioreikää ohjausakselille. Sen olis voinu samalla kiinnityksellä avartaa oikeaan mittaan ja paikkaan. Porasin jyrsimellä lopuksi 8mm reikää vähäsen , mutta jätin kesken ettei leviä koko himmeli kesken projektin.

Pitää irrottaa penkistä, porata 25mm aloitusreikä ja shimmataa uudelleen penkkiin. jne.