Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Single Shot

Aloittaja kimmo, 06 marraskuu 14, 17:26:39

« edellinen - seuraava »

kimmo

Otin kannen ja sylinterin pois.

Laitampa tähän mittausdataa, Jos joku hoksaa jotain mitä en ole vielä hoksannu tarkistaa.

Alakerta on kunnossa. Kiertokangen yläpään sivutteisliike on ~0.7mm.
(Clymer ei anna tuolle mittausohjetta.)

Sylinterin mittasin "tikkumitoilla" monesta kohtaa ja moneen kertaan.
Heikoin lenkki tossa mittauksessa on tikkumitan mittaaminen digitönärillä, mutta kunnon digitönäri ja mittautoistot auttaa.

Lopputulos on että sylinteri on vielä alle "Wear limitin".
Myös mäntä on alle "wear limitin".



Männän tappi on myös hyvä, ja tapin reikä kiertokammessa ja myös männässä.



Ylimmäinen Männänrengas on 0.05mm yliväljä ja nimenomaan rengas on kululut. Ura ei ole juurikaan kulunut.

Eli alkaa näyttään siltä että rengastus ja hoonaus, tiivistesarja, jakoketju ja ketjun kiristinlaahaimet (ovat pykineet), niin homma vois tulla kuntoon.

Kilinä tuli siis kait venttiilinvälyksistä.... :)....höh.

ma^ko

Tai jos kiristin on lähes pullahtaneena ni klikattaa. Nokkavitja on Kawasakin osana halvempi kuin Sukisukin osana, joku Kwaaakun kusiainen, tieto löytyy vaikka Savageclubin sivulta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

twinspeed

Hieno homma, että sylinteri ja mäntäkin on kondiksessa

Se ääni voi olla yhdistelmä noista. Kattelin juutuubista, niin löysä nokkaketjukin pitää kilisevää ääntä ketjun rallatuksen lomassa: https://www.youtube.com/watch?v=ZSKo7qQH3hE

Tohon vielä isot venttiilin välykset ja se ulos pullahtamaisillaan oleva ketjunkiristin (mikä voi olla tuossa vidiksessäkin kilinän aiheuttaja).
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

kimmo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 12 huhtikuu 15, 19:25:39
Tai jos kiristin on lähes pullahtaneena ni klikattaa. Nokkavitja on Kawasakin osana halvempi kuin Sukisukin osana, joku Kwaaakun kusiainen, tieto löytyy vaikka Savageclubin sivulta.

Juu Savageclubin sivuilta löytyypi tieto että Kavasaki ZZR600 nokkaketju, osanumero 92057-1297, pitäis olla sama ketju.

Näkyy olevan CMSNL:llä 32,5â,¬  kun taas Savagen ketju niillä on 108â,¬.
Kaitpa tuo Kawan ketju on sopiva?

Kawa:
http://www.cmsnl.com/products/camshaft-chain-82rh2015-13_920571297/#.VSrROZMyY5s

Savage:
http://www.cmsnl.com/suzuki-ls650-1991-pm_model13824/chain-camshaft-drive_1276024b00/#.VSrSjpMyY5s

kimmo

Lainaus käyttäjältä: twinspeed - 12 huhtikuu 15, 22:09:55
Hieno homma, että sylinteri ja mäntäkin on kondiksessa

Se ääni voi olla yhdistelmä noista. Kattelin juutuubista, niin löysä nokkaketjukin pitää kilisevää ääntä ketjun rallatuksen lomassa: https://www.youtube.com/watch?v=ZSKo7qQH3hE

Tohon vielä isot venttiilin välykset ja se ulos pullahtamaisillaan oleva ketjunkiristin (mikä voi olla tuossa vidiksessäkin kilinän aiheuttaja).

Kyllä kuulosti tutulta tuo juuutuupi. Ääni on sellainen että hajoaakohan tuo justiinsa, vaiko minuutin päästä.

Sellainen bonus löytyi kytkinkoppaa purkaessa pois, että yksi kiinnityspultin korvakko on lohennut ja palanen oli silikoonilla kiinni.

Tarttis uuden kytkinkopan..... Luulis olevan yläkertavikaisia koneita jouten, mutta googlettelu ohjasi maan rajojen ulkopuolelle. Jos tiedätte jollain olevan joutilaana,
please laittakaa vinkkiä.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 12 huhtikuu 15, 23:18:25
Kaitpa tuo Kawan ketju on sopiva?

On niitä ainakin useasti käytetty, mäkin olen kwaakku-vitjan Saviitsiin laittanut, sama ketju. Jotkut väittää et olis kwaakku-osana jopa kestävämpi, mut mun mielestä se on kyllä ihan sama ketju.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kimmo

Laitoin Kawan jakoketjun ja muut koneen osat tilaukseen.

Kytkinkopan lohjenneen korvakon korjasin niin, että Saksasta MP purkaamosta on ny tulossa ehyt tilalle.



Moottori on niin mulkeron mallinen että haluaa jokavälissä tippua lattialle...

Tekaisin moottoripukin ennen kun sattuu vahinko.
Tuossa on hyvä fiksailla ja kasata.



Pytylle annoin hoonia petroolikylvyssä.


kimmo

Posti toi kaukomailta, peräti Intiasta, bensahanan jossa on varatankki.
Varatankki on hyvä varuste.

Taitaa olla Royal Enfieldin hana. Kierre on 1/4 BSP.
Sopivalla kierteellä varustettu hitsattava holkki löytyi LVI kaupasta.



Koeponnistin tankin ja uitin vedessä reikien paikannusta varten. Pari reikää olis jääny huomaamatta ilman apuna ollutta nuorempaa silmäparia. ;)

Seuraavaksi täyttöaukon mallailua.
Lainasin Kickstart Rockerista kruunukorkkia ja varatankin korkkia mallailua varten.









Näyttää vähän siltä että tuo isompi korkki sopii paremmin keskelle tankkia ja pieni korkki tankinposkelle....  Niin kait.

Pienen korkin täyttöaukko olisi 25mm ja ison 30mm.
Bensapistooli on 20mm. Kokemusta on jo 30mm aukosta, että meinää roiskia.

Onkohan 25mm aukko aivan liian pieni?
Tankkaaminen on ikävää puuhaa jos joutuu liruttelemaan yyberhitaasti.

kimmo

UPS toi läjän koneen osia.



Kawan nokkaketju näyttää just samalta kuin Suzukin. Samanlaiset M-stanssauksetkin lenkeissä.



Vanhan ja uuden ketjun ero näkyy ainoastaan ketjunkiristäjän tilanteesta.
Tässä tilanne vanhalla ketjulla ennen remppaa:



Tässä uusi ketju ja uudet kiristinlaahaimet:



kimmo

Saksasta jostain prätkäpurkaamosta saapui rikkoontuneen kytkinkopan tilalle ehyt, mutta hapettunut koppa.



Armottoman kiillotuksen myötä sain siitä toimivan.



Ja lopulta sain koneen nippuun.



Ja se vielä passasi tuohon runkoonkin... ;D kumma juttu.



Vetelin sen verran sähköpiuhoja, että kokeilin starttaamista ilman puolipuristinta.

(Savagessa siis on orkkiksena sähkösolenoiditoiminen puolipuristin, joka pakko-ohjaa pakovenat auki starttauksen alkuvaiheessa ~5 sekunnin ajaksi.)

Hyvin jaksaa startata ilman puolipuristinta.

Tarviikohan tuota puolipuristinta ollenkaan?
Onkos kukaan kokeillut puolipuristimen pois jättämistä?

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 27 huhtikuu 15, 23:49:43
Onkos kukaan kokeillut puolipuristimen pois jättämistä?

On, kyll se starttaa aikansa, mut startti ei kestä sitä kovin kauaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kimmo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 28 huhtikuu 15, 01:31:26
Lainaus käyttäjältä: kimmo - 27 huhtikuu 15, 23:49:43
Onkos kukaan kokeillut puolipuristimen pois jättämistä?

On, kyll se starttaa aikansa, mut startti ei kestä sitä kovin kauaa.

Jep.... sitä mä vähä pelkäsinkin.
Taidan laittaa tuohon jonkinlaisen käsivivun puolipuristimelle.

Kävin kaasarin läpi. Pääsuuttimen koko on 130.
Clymer tarjoaa suuttimen kooksi 155....  Saas nähdä meneekö suutinrumbaksi.



Kaasari ja filtteri mahtuivat paikoilleen.



Tankinkorkin mallailua.
Pienempi on 60-luvun Jupiter moposta ja isompi on perinteinen HD:n bensat tankinkyljelle vuotava malli... ;D




kimmo

Tekaisin tankkiin täyttöaukon ja korkin.

Holkki ja messinkitulppa LVI kaupasta ja pötkö alumiinia.



Mun sorvissa ei oo sopivaa kierteentekonousua tuolle LVI kierteelle, mikä tuossa holkissa on, joten ajattelin että teen korkin alumiinista ja liitän tuon messinkisen tulpan kierreosan siihen ja saan aikaan tankin korkin ja  tankin kaulan.





kierreosa on tiukkuussovitteella alukorkissa. Varmistin kuitenkin parilla ruuvilla.


kimmo

Sitten on pakko tehdä reikä ehyeen tankkiin... :)






nostokurki

Kyllä on komiaa käsityön jälkeä :)
-99 fat boy evo, -08 xl883