Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Single Shot

Aloittaja kimmo, 06 marraskuu 14, 17:26:39

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Saisiko ehdottaa vaijerikehää: kiekkoa jossa on ura vaijerille ja lovi urassa vaijerin nupille? Polkimen ja kiinnityslatan väliin. Vaijeri yläkautta. Vipusuhteen voinet kopioida alkuperäisestä poljinmekanismista.

Jawaman

"kopio" se vaijeri tsydeemi Jawasta, se on komia ::) ja kestävä väkästys..

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 07 tammikuu 15, 23:24:43
Saisiko ehdottaa vaijerikehää: kiekkoa jossa on ura vaijerille ja lovi urassa vaijerin nupille? Polkimen ja kiinnityslatan väliin. Vaijeri yläkautta. Vipusuhteen voinet kopioida alkuperäisestä poljinmekanismista.

Hyvä tsydeeemi. Läppäkurkkukaasareissa näkee noita, kun niissä akselin liikerata on lähes 90 astetta.
Jarrupolkimessa liike on pienempi. Siinä ei ehkä tarvi kiekkoa?

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Jawaman - 08 tammikuu 15, 00:08:57
"kopio" se vaijeri tsydeemi Jawasta, se on komia ::) ja kestävä väkästys..

En löytäny kuvaa Jawan jarruvaijeritsydeemistä.
Minkähänlainen lie?

Motomatti

LainaaJarrupolkimessa liike on pienempi. Siinä ei ehkä tarvi kiekkoa?

Ei tarvitse. Kuvittelin omassa päässä että vaijerin pää kiertää kiekkoa ympäri 150 - 180 astetta ja siinä viistosti taaksepäin osoittavassa päässä voisi olla pikasäätö jarrulle. Funktionaalista nääs.

kimmo

Löysin Jawan jarruvaijerin kuvan. Vaijerin päässä on kummallinen koukku.
Tuo ei vielä avaa systeemin toiminta-ideaa. Mikähän tuossa lienee pointti?



Jotain pientä tänäänkin, jalkatappi-ja jarruvaijeri tsydeemien muhiessa ideahautomossa.

Kaupasta löytyi tuollainen yksipuolinen kumityyny M8 pultilla.
Siitä jarrupedaalin tekoon jotta eilen toisesta moposta lainatun saa palauttaa takaisin paikoilleen.



Sahasin siitä ylimääräisen kumin pois ja hioin porakoneen ja rälläkän avulla mittaansa.



Sorvissa ja snurralla kuviota pedaalin pintaan.


Jawaman

Se koukku menee polkimeen ja polkimen rungossa on samankaltainen hahlo kun mopojen kahvoissa johon taas menee vaijerin paksumpi osuus enne koukkua.. En oikein osaa tarkemmin selittää.. Mutta käytännössa vanhan mopon etujarruvaijeria vastaava viritys

kimmo

Lukuisien jalkatappi ja jarrupoljin väkerrysten päätteeksi tekaisin vielä kerran kaiken uusiksi.

Sorvasin 15mm rosteritangon kartioksi ja väänsin polkimeksi.



sorvasin putkesta lakeripesän polkimelle



Hitsauksessa tuollanen putki vetää soikeaksi, joten soravasin putken sisään jöötin hitsauksen ajaksi.
Hyvä konsti pitää putki kuosissaan ja hitsauksen jälkeen jööti lähtee lyömällä pois



Käikäleet viimeisteltynä.


kimmo

Oikean puoleinen jalkatappihärpätin jää onneksi pakoputken taakse piiloon.  :)





Tappien korkeus maasta on ~26cm.

kimmo

Mopoon tulee hoijjakka.
Sorvailin hoijjakan kiinnityspalikoita.



Hitsauksen aikana holkkien sisässä oli pätkä hoijjakkakankea. Muuten hitsaaaminen olis vetäny holkit  soikeiksi.






kimmo

Hoijjakan mallausta.



Asento ei tuosta taida parata, joten hitsasin kiinnikkeet runkoon.


kimmo

Hoijjakan muotoilua.

Materiaalina 14mm rosteritanko.
Sorvasin tangon päätä asteittain 12mm:iin ~40cm matkalta. Ja kiillotin.



Kuumennus ja mutkan vääntö.



Tekaisin tällaiset hilppeet / työkalut hoijjakan pään lisämuotoilua varten.




kimmo

....jatkuu...

Kuumennusta ja vääntöä.





Ja lisää.





Kiillotus meni hukkaan. Kuumana materiaali lähti vähäsen rullautumaan työkalun hiertäessä.
Vääntimessä olis hyvä olla rulla, niin tuolta välttyisi.

No uskompa kuitenkin että saan tuon spiraalin hiottua ja kiillotettua käyttökelpoiseksi.

kimmo

Tekaisin homman uusiksi.
Ohensin hoijjakkatangon pään reilummasti, 30 cm matkalta 12...8mm:iin.
Päivitin myös vääntötyökaluun pyörivän rullan.

Homma helpottui. Tällä mennään eteenpäin.


kimmo

Hoijakka alkaa muotoutumaan.