Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Single Shot

Aloittaja kimmo, 06 marraskuu 14, 17:26:39

« edellinen - seuraava »

ay20

Sehän on oikeen hiano. Hyvä projekti. Mukava seurata kun paljon kuvia.

Blower1

Oikeeta tekemisen meininkiä ja aihion merkistä vielä lisää pisteitä!

kimmo

Kiitokset kannustuksesta.

Kuvia on mukava ottaa ja ne kertoo enempi kuin sanat.
Pätee myös näissä projektikansiopäivityksissä.

Peltiä istuimen kanneksi. Ennen tietokoneetkin oli rautaa.
Vanhan 486:n kotelopellistä tein jo Kicstart Rockerin istuimen. Tuosta riittää toiseenkin penkkiin.
Pelti on yli 1mm:n paksuista. Ei taida nykytietsikoissa olla noin paksua.



Paineilmanakertaja on näppärä vehje suoran pellin leikkaamiseen.



Ensin mietoja kanttauksia.



Sitten höyläpenkin avonaisten leukojen päällä muokkausta.






kimmo

Jatkoa...

Tuck Puckin päällä muovivasaralla pellin venytystä/kutistusta.
Muodot alkaa pyöristymään.





Tekaisin parivuotta sitten pienehkön English Wheelin.
Sillä taontajäljet tasoittuu mukavasti ja pelti asettuu lopulliseen muotoon.



Seuraavaksi sitten istuimen rungon jatkojalostusta.... Välissä tuntui että meneeköhän ööveriksi. :)




kimmo

Ja vielä pari kuvaa...







Hyvältä tuntuu istua... siis tuo penkki.

Kiwi

Ja hyvältä se näyttääki, sopivan kokonen tuohon pyörään!

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 13 joulukuu 14, 21:56:01
Ja hyvältä se näyttääki, sopivan kokonen tuohon pyörään!

No juu. Kyllä tuosta istuimesta ihan hauska tuli.

Joka päivä ei synny paljoa eikä kovin näkyvää.
Moottorin takakiinnikkeiden parissa vierähti aika.

Tuollaisenaan nuo ei oikein toimi.



Sorvailin holkit ja hitsasin runkoon kiinni. Leikkasin ylimääräiset oksat pois ja modasin kapeammaksi noita kiinnikkeitä.



Kyllä nuo nyt saapi kelvata.

kimmo

Tekaisin 3mm rosteripellistä akulle kiinnikkeen.
Armeijan nahkaremmeistä niittailin hihnat.





Paikallisen rompekaupan kilopulttihyllystä löytyi tuollaisia kumisia "pop niittejä".
Noilla saa jonkinlaisen värinänvaimennuksen akkutelineen kiinnitykseen.






kimmo

Painoin akkutelineeseen uppokantaruuveille upotukset ruuvipenkissä kuulaa ja holkkia apunakäyttäen.
Tsydeemi istuu tosi makeasti noiden kumiholkkien päälle.



Ikävämpi puoli  tuossa touhussa oli että ~30vuotta palvellut ruuvipenkki ei tykänny hommasta.



Akku on nyt kuitenkin mukavasti kiinni ja kiinnityksessä on joustoa kumiholkkien ja nahkaremmien ansiosta.


kimmo

Hankin lokasuoja-aihion jo jonkin aikaa sitten.



Etukiinnitystä varten hitsasin lokariin "mökin" mutteria varten.



Rättirengas laajenee keskipakovoimasta yllättävän paljon, joten lokasuojaa ei kannata laittaa liian lähelle rengasta... Laitoin renkaan selkään ~tuuman paksuista letkua ja lokasuojan siihen päälle.
Näin tulee varmistuttua että väliä on riittävästi.




kimmo

Lokasuojan etukiinnikkeen vääntelin lattaraudasta.





Löysin sopivan paksuisen kumiholkin, joka on kyllä aika möhkäleen näköinen, joten tuota pitää vielä hoikentaa ja muotoilla. Nylock mutteri mahtuu nyt hyvin tuonne "mökin" sisään ja liitos jää joustavaksi.


hapi

Sulla näkyy olevan akseli taka-asennossa, otitko huomioon ketjun kiristysvaran lokarikiinnityksessä ?
British MCC Vierumäki

kimmo

Lainaus käyttäjältä: hapi - 02 tammikuu 15, 08:39:29
Sulla näkyy olevan akseli taka-asennossa, otitko huomioon ketjun kiristysvaran lokarikiinnityksessä ?

Jees, niin on akseli taka-asennossa. (hyvä ja tarkka huomio...+++)
Ketju on just hyvin kireällä akselin tuossa asennossa, eli joudun vielä hiukan modaamaan akselilevyjä, että saan hieman kiristysvaraa lisää. Lenkin verran lyhempi ketju taas toi renkaan edemmäs, mutta lookki puhui pidemmän ketjun puolesta.

O-rengasketju ei juurikaan veny noilla tehoilla, mutta kiristysvaraa pitää tietysti olla.

Tuon kumitötterön mitoitin myös aika paksuksi, että tarvittaessa sitä voi ohentaa ja saada lokasuojaa kauemmas renkaasta.

kimmo

Lisää lokasuojan kiinnitystä.
Hitsillä lokasuojaan sorvailtu kierreholkki johon sopii Biltemalta ostettu ooppelin ruiskutuspumpun kumipuskuri. Tuo on siitä omituinen (hyvä) kumityyny, että on erittäin joustava.



Käytin noita edellisessä projektissa ja ovat kestäneet pari vuotta 160cm korkean hoijakan vispaamista.

Ja runkoon kiinni...



Pari spaceria tuossa on välissä, että on pelivaraa säätää lokasuojan paikkaa.

Edit: kuvan lisäys/vaihto

kimmo

Jalkatappien ja polkimien paikannusta.

Savagessa takajarru on mekaaninen ja vaijerikäyttöinen.
Lähdetään yrittämään keskitappeja ja pysytään vaijerikäyttöisessä takajarrussa.

Parin illan pähkäilyn ja yritys/erehdys taktiikan jälkeen on fiilis että saattaa vieläkin tulla mutkia matkaan.

Pala kerrallaan. Jarrupedaalia varten sorvasin rosteriholkin ja liitin siihen 12mm rosteritangon.



Tein joskus tommosen kaasutöhöllä toimivan ahjon ja lämmittelin sillä nyt jarrupolkimen yläpään punaiseksi ja hakkasin littuun.



Tulipahan verstaasenkin lämmin tuosta ahjoamisesta.
Lituskaiseen päähän sitten reikä ja M8 jenga.



Mallailua varten lainasin toisesta moposta kumipedaalia.



Jotenkin näin..... ehkä.



Mutta entä se vaijeri? Siitä tulee helposti kaamea kötöstys.
Pakko tehdä pala kerrallaan ja luottaa siihen että vaijerikin löytää paikkansa.