Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Single Shot

Aloittaja kimmo, 06 marraskuu 14, 17:26:39

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: kimmo - 27 marraskuu 14, 23:21:34
Joo kyllä putsari, kirja ja suuttimet kiinostaa. Kattotaanko asiaa sitten kun saan tuota runkoa enempi kasaan, että minkälainen tila tuohon sitten putsarille jää

Joop, mä yritän jossain vaihees muistaa keräillä ne kasaan, panna vaik fotokraafista imagee siit filsusta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kimmo

Hommat yleensä eteneen niin että aikansa polkevat paikoillaan ja sitten nytkyvät eteenpäin.....
Nyt polkee paikoillaan.... :)

Pakko on kuiteski jossain loogisessa järjestyksessä edetä.

Japanialainen on miettiny moottorin kiinnityksen että pultataan se kehtoputkien väliin.



Tekaisin vastaavanlaiset holkit.



Reiät runkoputkiin holkkeja varten syntyi 13mm:iin asti porakoneella.
Paineilma snurralla sain isonnettua reiät 16mm:iin ja holkit pultattua nippuun koneen kanssa hitsaust varten.





Linjanaru on hyvä apu että saapi tsydeemit ojennukseen.



Ketjulinjan tsekkaus ennen koneen kiinnikkeiden hitsausta.



Motomatti

Linjalanka on hyvä laite siinä missä vatupassikin. Tiede ja tekniikka on kuitenkin edennyt sen verran että samalla rahalla saa hankituksi laserlaitteen jolla vaakitukset ja linjaukset käy varsin ketterästi. Itse asiassa kaikki em mainitut laitteet ovat toisinaan yhtä aikaa käytössä meikäläisen tallissa. Ketjun linjauksessa, eritoten, varsin kätevä tuo lasersäde.

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 29 marraskuu 14, 23:57:26
Linjalanka on hyvä laite siinä missä vatupassikin. Tiede ja tekniikka on kuitenkin edennyt sen verran että samalla rahalla saa hankituksi laserlaitteen jolla vaakitukset ja linjaukset käy varsin ketterästi. Itse asiassa kaikki em mainitut laitteet ovat toisinaan yhtä aikaa käytössä meikäläisen tallissa. Ketjun linjauksessa, eritoten, varsin kätevä tuo lasersäde.

Juu hyvä ristilaser kunnollisella jalustalla on hyvä apu, varsinkin kun on runkojigin pystyttänyt suoraan (pystyyn) sivusuunnassa.
Linjalankaan nähden etuna on että laser piirtää pysty "viuhkan", niin esim tuossa mun linjalankakuvassa voipi kuvitella että paljon helpompi on saada kone pystysuoraan sivusuunnassa laseria käyttäen, kun että linjalangalla.

Muutamalla kympillä saa hyvän ristilaserin, ja saapahan tuolla makuuhuoneen tapetitkin tällättyä suoraan. (=hyvä peruste hankkia laser).  ;)

j

Ihan halvimmissa lasereissa meinaa viiva olla aikas paksu jonkin matkan päässä. Samoiten se vesivaaka tekee nolon toleranssin. Yhtä halpislaseria joutuu linjaamaan vatupassilla ja joka kerta manailen saavutettua säästöä.

j

kimmo

Lainaus käyttäjältä: j - 30 marraskuu 14, 20:31:01
Ihan halvimmissa lasereissa meinaa viiva olla aikas paksu jonkin matkan päässä. Samoiten se vesivaaka tekee nolon toleranssin. Yhtä halpislaseria joutuu linjaamaan vatupassilla ja joka kerta manailen saavutettua säästöä.

j

Joo kylläkait se vissiin on että harvoin halavalla saa hyvää.

Näköjään Mig lankakin voi olla huonoa.
Mulla Migistä loppui lanka ja ostin olosuhteiden pakosta Motonetistä 0.6mm lankaa.
Se palaa kiinni suuttimeen, hitsaaminen on räkimistä ja langansyöttölaite tekee linnunpesiä Kempin sisään.... @#%&^~&%#.

Muistaakseni ostin edellisen langan jostain alan liikkeestä, muttako en muista mistä.
Rulla on tällainen:



Tuo toimii hienosti. Mistähän tuota saa, tai muutkin kokemukset / vinkit langoista on nyt tervetulleita.

Jotain silti sain linnunpesien perkailun ja kiroilun lomassa tehdyksi.
Jaapanilainen on keksinyt kiristää koneen kehtoputkien väliin, joten putket pitää joustaa hiukkasen koneen kiristyksessä.

Rungon pystyputken alle tein latasta ylöspäin taivutetun poikittaistuen. Tuon pitäisi sallia koneen kiristämisen runkoon.



Selkäputkea heftiin.



Latasta yhdyskappale selkäputkelle ja pystyputkelle.
Ensin rasiaporalla reikää lattaan.



Taivutusta, muotoilua ja hitsiä.





Lainasin KickStart Rockerista istuinta mallailuun.

Edit: kuvan lisäys:


ma^ko

Toi lattaratkaisu tuossa paikassa on mun silmään aika pelottavan vääntöjäykkyytön ratkaisu...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kimmo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 30 marraskuu 14, 21:52:43
Toi lattaratkaisu tuossa paikassa on mun silmään aika pelottavan vääntöjäykkyytön ratkaisu...

Niin... kyllähän se nyt näyttää villiltä, mutta kohta siihen tulee takahaarukan yläputket ja niiden väliin ja pystyputkeen "ristikko" samaan tapaan kun Härräkän rungossa on sellaanen valuhärpätin.

Motomatti

IKH:n 0,6 hitsilangalla olen pärjäillyt Mag-hitsauksessa. Esab Autrod eri versioineen lienisi sieltä hyvästä päästä. Tosin ei syöttölaitekaan ole mikään huippuvehje mutta haluamani saumat olen saanut tehtyä.

kimmo

Hain kaupasta ESABin autorodia ja hitsaaminen alkoi sujumaan.



Vääntelin haarukkaputket ja hitsailin kiinni.








kimmo

Tekaisin tukilatan haarukkaputkien ja pystyputken yhdyskohtaan.



Kehtoputkien jatkamista varten rälläköin putkia hieman halki ja porasin pari reikää jatkonatsojen hitsaamista varten.



Pakko mallailla välissä verstaassa lojuvilla romppeilla.


kimmo

Sulake:



Ja moottorin yläkiinnitys:



Mukava hetki kun saa jigin pois ja fillarin rullaavaksi.



Edit: typo

kimmo

En malttanu pysyä pois pajalta.... :)





Lyhensin ketjun oikeaan mittaan jotta pääsin tarkastelemaan ketjunsäätövarat ja ketjulinjan.



Liian läheltä haarukkaputkea mennään. Pientä fiilausta tarvitaan.



Vielä yleislookkia demotankilla.


kimmo

Sorvailin pari holkkia jotka hitsasin toisiinsa. Pultista ja mutterista saranatappi.
Toimii istuimen etukiinnikkenä.





Tekaisin runkoon haarukan yhdysputken, johon hitsailin istuinjousille kiinnikkeet.



Saranaan hitsasin kaksi 10mm tangonpätkää, jotka väänsin mieleisiksi.







Tulipa kummallisen näköinen kötöstys.
Tuota pitää yön yli miettiä ja kattoa miltä näyttää huomenna..., saattaa mennä kiloromuihin ja äijä takaisin lähtöruutuun..  :)


kimmo

Yhtä kummalliselta näytti penkin runkorustinki tänäänkin, mutta päätin kuitenkin jatkaa.

Hitsasin runkoon tapit jousiin kiinnitystä varten ja leikkailin pahvia penkinmalliksi.





Aika kulmikkaat on kanttaukset, mutta luontojaan pahvi tuohon taipui.
Jos vaikka pellistä samanlainen ja sitten takomalla pyöreyttä muotoihin.