Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Single Shot

Aloittaja kimmo, 06 marraskuu 14, 17:26:39

« edellinen - seuraava »

Kiwi

Se saattaa tulla kyllä hankalaks cleanerilla räjäyttää, testaamalla selviää että pysyykö vanteella. Sisärenkaasta sielu pois, venttiili ei saa olla kiristetty vanteeseen että ylimääräset ilmat tulee pois. Yks hyvä kikka on tehä semmonen paineilma tykki, töissä moinen oli. 10bar säiliöön ja säiliössä on isompi metalliputki venttiilillä, sen ku laitto vanteen reunaan ja kaikki ilmat kerralla pois nii johan pomppas. Taidettiin johonki sisärenkaalliseen mönkijän vanteeseenki tota käyttää.

Toki noihan on ihan samoja asioita, paitsi että tossa tykki menetelmässä sisäkumi ei saa lämpöä.



Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 16 marraskuu 14, 12:25:49
Ei se sisusgummin jäykkyys juurikaan auta tuohon altarullaukseen ja on kokemusta räjähtelyistä, toki osa kestää räjähtämättä. Nimenomaan autonrengas prätkässä yhtälöllä noi tykkää porsia ku paineet o suht matalia.

No toi oli hyvä tietää!

kimmo

Monenlaista temppua ja kikkaa on näköjään olemassa.

Minä en uskaltanu alkaa jarrucleaneriräjäytyksiin enkä 6-7 bar paineisiin.
Aikani temppuilin rasvan kanssa ja käytin max 3bar painetta. Tosi lähellä oli onnistua, mutta ei ihan.

Tuumaustauolla hoksasin että rengas kun nousee yhdeltä puolen vanteelle, niin renkaan huulloksen tarvittava kehänpituus on suurempi kuin vanteen kehä, koska renkaan huullos on "vinossa".

Sitten vähensin ilman jotain alle puolen barin, sillain että sain sullottua pätkän tommosta sormen paksuista köyttä vanteen ja renkaan huulloksen väliin sille osalle rengasta, joka oli jo noussut vanteelle.

Ilmaa laittaessa köysi esti siis rengasta nousemasta perille asti, vaikka olikin jo noussut vanteelle. Vanteelle nousematon osa rengasta sain hieman "löysiä" / mittaa lisää.
Rengas nousi suht näppärästi vanteelle ja vain 2 bar paineella....





Sitten vaan ilmat pois, kiskoin köyden välistä poies ja uudelleen ilmaa.

En tiijä saiko tosta mun selityksestä mitään selvää, mutta homma kuiteski onnistui.
Hyvä juttu. Alotin nimittäin tuon homman jo Perjantaina.
En kyllä äkkisiltään keksi olisinko voinu tehdä mitää järkevämpää viikonlopun aikana.
En varmaankaan. ;)

SOHVELI-76

 Trial renkaissa käytetty fillarin sisäkumia tuolleen kuin sinä tuota köyttä. Nykyään taitaa olla ihan oma apu renkulakin myynnissä. Autoon kun ostin (halpis)talvikumit niin vinkkasin asentajalle että hakee kuormaliinan jolla puristettiin kumia. Ei meinanneet nekään nousta B-teeman pikkukompuralla.
0405691644

Hemuli

Kahden barin paineella? No ei ollut rengas ainakaan liian nafti... Omaan chopperiin kun väänsin autonrenkaan taakse niin painetta oli karvan yli viisi baria kun se lopulta pamahti vanteelle. Meinas vähän jännittää kun olin kuullut karuja tarinoita räjähtelyistä.

Aikoinaan oli MMAF:n taululla tarinaa päinivastaisesta ongelmasta - autonvanteesta tehdylle kiekolle ei saatu venytettyä prätkänkumia sen repeämättä, silloin oli mitattu että auton kehä oli isompi kuin prätkän vastaava.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 20 marraskuu 14, 08:38:15
Kahden barin paineella? No ei ollut rengas ainakaan liian nafti... Omaan chopperiin kun väänsin autonrenkaan taakse niin painetta oli karvan yli viisi baria kun se lopulta pamahti vanteelle. Meinas vähän jännittää kun olin kuullut karuja tarinoita räjähtelyistä.

Aikoinaan oli MMAF:n taululla tarinaa päinivastaisesta ongelmasta - autonvanteesta tehdylle kiekolle ei saatu venytettyä prätkänkumia sen repeämättä, silloin oli mitattu että auton kehä oli isompi kuin prätkän vastaava.

Hommassa ehdottomasti mielenkiintoisinta on se, että "köysitempun" ansiosta rengas nousi vanteelle 2 bar:lla, vaikka ilman köyttä ei edes 3bar:lla.

Muutos on merkittävä. Kannattaa kokeilla ja välttää ultimatekorkeita ponnistuspaineita.
Tuota köyttä parempi voisi olla paksuseinämäinen letku, esim nestekaasuletku.
Tai mikä tahansa, kunhan on ohuempi mitä vanteen "pitopinnan" leveys.

Mä en lähtökohtaisesti tuon renkaan kohdalla uskaltanu ajatellakaan laittavani jotain 5.... bar paineita.
3 bar:iakin jo näytti siltä että rengas lihoo sieltäpuolen, mistä se on jo vanteella ja näinollen huonontaa vanteellenousutilannetta siellä mistä ei ole noussut vanteelle.

En ole vastavaa huomannut nykyrenkaissa, mutta vissiin kait nuo rättirenkaat käyttäytyy tuolla tavalla. Tuo rengas on kyllä ihan "uusi" / käyttämätön.

Enivei, köysitemppu toimii varmasti millä tahansa renkaalla ja alentaa paineen tarvetta.

Savagen vanne todellakin on ylimittainen. Kehä on melkein 10mm liian pitkä, eli halkaisija ~3mm ylikokoa.
Renkaan vanteelle saamisessa ei ollut mitään ongelmaa, mutta vanteelle nousu teetti hieman töitä.

kimmo

#50
Tälläsin kehtoputket halutulle leveydellä ja hitsailin akselilevyihin kiinni niin, että perä piteni vähän toistatuumaa orkkikseen nähden. En kuiteskaan sen enempää, vaikka pitkään mallasin pidempääkin.

Laitoin keulan jigiin uuden emäputken kanssa, akselivälin 155cm:iin, keulakulman 32asteeseen ja räpsäisin kuvan tuumailua varten.



Harmi että nuo kehtoputkiaihiot on pikkasen lyhyet.



Orkkiksena keulakulma oli öbaut 35...36 astetta. (jättö ~15cm)
Aiemmissa kuvissa, joissa iskarit oli pois ja mallasin peränlaskemista, keulakulma oli ~40 astetta ja jättö jotain 18cm.

Edit: Laitampa tähän vielä kuvan perälasketusta orkkiksesta vertailuksi


kimmo

Nostin koneen paikoillensa että pääsee selkäputken mallailuun.

Vielä taitaa näyttää liian jyrkältä selkäputken ja haarukan yläputkien kulma.



Ehkäpä muutan vielä keulakulman 33 -> 32asteeseen, jolloin emäputki nousee sentin.
Samoin haarukan yläputkia voi nostaa sentinverran akselilevyiltä.

Luulempa että kulma näyttää sitten paremmalta...

Kiwi

Muutat suuntaa ja teet siitä äkkiseltään zero-tyylisen, taivuttaa vaan selkäputkee eikä tartte enää paljoo muokata alarunkoo ;)

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 25 marraskuu 14, 11:22:15
Muutat suuntaa ja teet siitä äkkiseltään zero-tyylisen, taivuttaa vaan selkäputkee eikä tartte enää paljoo muokata alarunkoo ;)

Kyllä mä vielä aattelin kuitenki yrittää bobberia.  :)

Tein selkäputkeen leikkauksen kaasarin kohdalle.



Jättöpäähän myös kevennystä



Hitsaan tuon aukon lattaraudalla umpeen lopuksi.





Mallausta:


ma^ko

Mul o muuten tohon sopiva snadi(ja uusi) ilmanputsari ja suuttimet jotka sopii jos putki ja putsari Tsäviitsis avartuu... onko tarvetta, parinkympin kattaus?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kimmo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 25 marraskuu 14, 22:24:32
Mul o muuten tohon sopiva snadi(ja uusi) ilmanputsari ja suuttimet jotka sopii jos putki ja putsari Tsäviitsis avartuu... onko tarvetta, parinkympin kattaus?

Jeps. Aika ahdasta tuossa putsarille on. Oisko kuvaa, mittoja, niin sais käsityksen mahtuuko se tuohon.
Luulen että kokeilen seuraavaksi koukata tuolla selkäputken hännällä hieman alaspäin, että tulee istuimen keulalle tilaa. Silloin Ilmanputsarin tila pienenee edelleen.

Sulla taisi olla se Clymerin kirjakin. Onko edelleen?

ma^ko

On se kirja tuos pöydänkulmalla, putsari o tallilla mut se on snadi, kyl se sopii tohon, pieni kartioputsari, suuttimet o jossain...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kimmo

Selkäputken linja ei vielä mielleyttänyt ja otin uuden erän.

Kaasari törröttää yläviistoon. Mietin että mitä asialle vois tehdä.


Sylinterin kannessa liitospinta on työstetty semmoseen kulmaan, että kaasari tököttää pystyyn.



Jos kansi olisi irti, tuon vois työstää jyrsimessä uuteen kulmaan, mutta emmäny ala kantta irottaan....vielä.

Päätin kokeilla kurkun muokkaamista.
Otin pyöreää puurimaa, porraskaiderimaa, joka oli lähelle oikean kokoista kurkun sisään.
Sahasin vannesahassa toisen pään suoraksi, toisen 3mm vinoksi niin. Kiinnitin palikan "lattarimaan".



Kurkku menee tiukasti naputtamalla tuohon rimaan ja stoppaa sorvattuun olkapäähän.
Nyt kurkku on oikeassa asennossa ja halutunverran vinksallaan tuohon lattarimaan nähden.





Sitten tein rälläkkäpenkkiin suorista puuparrunpätkistä puristimien avulla pystytason.
Tason ja rälläkänlaikan välissä liikuttelin tuota kurkkujigiä ja kurkkua.
Välissä naputtelin vasaralla parrupinoa lähemmäs rälläkkää.





Ainetta lähti kurkun alaosasta ~3mm pois.



Sitten viimeistelyä suoraa hiomapaperitasoa vasten.



Vino lopputulos.



Nyt kaasari on suorassa ja laskeutui alaspäin melkein sentin.
Lisäksi siirsin koneen kiinnikkeitä ~sentin eteenpäin ja nostin selkäputken etupäätä.



Näyttää jo paremmalta.

kimmo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 26 marraskuu 14, 10:54:45
On se kirja tuos pöydänkulmalla, putsari o tallilla mut se on snadi, kyl se sopii tohon, pieni kartioputsari, suuttimet o jossain...

Joo kyllä putsari, kirja ja suuttimet kiinostaa. Kattotaanko asiaa sitten kun saan tuota runkoa enempi kasaan, että minkälainen tila tuohon sitten putsarille jää

Jauhoparta

No jo on työstökeskus  :o Näyttää kone jotenkin ryhdikkäämmältä kun kaasari linjassa